ar
door arjan05 Sep 12, 2012 om 21:12
Voeding & gezondheid

Kosten intake gesprek en advies gesprek met psycholoog.

Een half jaar geleden ben ik via mijn maatschappelijk werkster met de GGZ in contact gekomen om te bekijken of zij een zelfhulpcursus voor mij hadden. Ik ben toen 1 uur binnen geweest voor een intake gesprek en 5 dagen later een kwartier voor een advies gesprek. Het advies was dat ik niet in aanmerking kwam voor deze cursus. Nu heeft de CZ een factuur naar mij gestuurd van 500 Euro. Hiervan moet ik 200 Euro eigen bijdrage en een restant van 124 Euro eigen risico betalen. Totale kosten voor mij zijn dus 324 Euro. Voor nog geen anderhalf uur 500 Euro. En een negatief advies, dus GEEN cursus aan geboden. Is dit normaal????? Kent iemand de tarieven en kan ik deze gemaakte kosten nog ergens anders verhalen?

13023 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2012 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die eigen bijdrage is afhankelijk van hoe je verzekerd bent, dus dat zou je dan na moeten kijken.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Arjan, er zijn mensen ongeacht de uitkomst ervan voor je aan het werk geweest en deze mensen verdienen zo hun geld. Dat geld komt dan deels van de verzekering waar je premie voor betaalt, deels van de post 'eigen bijdrage' en wordt voor een deel onder het bedrag van het eigen risico afgerekend. Het komt erop neer dat de bewezen diensten op een wat versnipperde wijze betaald worden. Via de verzekering wordt 174 euro vergoed van de totale rekening. Mocht je dit risico in de toekomst willen indammen dan moet je je verzekering veranderen. Maar, aan de overheidsmaatregelen kun je niets veranderen.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 12 sep 2012, 21:53: Die eigen bijdrage is afhankelijk van hoe je verzekerd bent, dus dat zou je dan na moeten kijken.

niet correct. De € 200 eigen bijdrage ggz is gebaseerd op de basisverzekering en geldt voor iedereen.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2012 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

60 minuten + 15 minuten = 75 minuten.Voor hoeveel minuten is gedeclareerd? Mogelijk wil CZ een te hoge bijdrage laten betalen. Dan bezwaar maken.

Quote Rijksoverheid.nl:
Eigen bijdrage behandelingen tweedelijns ggz
Voor de behandeling of diagnostiek in de curatieve tweedelijns-ggz geldt een eigen bijdrage van € 200. Alleen als de zorgverlener minder dan 100 minuten aan de behandeling of diagnostiek besteedt, is de eigen bijdrage € 100. U betaalt geen eigen bijdrage voor indirecte tijd (DBC). Dit is de tijd die uw behandelaar aan uw behandeling besteedt zonder dat er sprake is van direct contact zoals voorbereiding en verslaglegging. Per kalenderjaar geldt een maximale eigen bijdrage van € 200 voor de behandeling.
Bron: klik

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ben er inmiddels mee aan de slag gegaan en hoop 100 Euries terug te krijgen. Wordt vervolgd.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Allemaal,

Ik heb een zelfde verhaal als 'Arjan', ik bij het GGMD Rotterdam Zuid (GGZ instelling) die €700 euro verhaalde bij mijn zorgverzekaar VGZ. (Zorgzekeraar is erg redelijk door mij uitstel te verlenen van betaling om het uit te zoeken)

Wat heb ik voor €700 euro gehad?

2 intakegesprekken (alleen mijn eigen levensverhaal verteld) aan volgens het GGMD ZUID een 'Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige/ Maatschappelijk Werker' (zeker geen begeleiding) en 1 intakegesprek 'cursus omgaan met tinnitus'.
Na mijn verstuurde klacht en een korte emailwisseling vermelde de instelling dat de 500 euro voor twee intakegesprekken zijn en niet de intake voor de cursus, die ik overigens ook niet heb gehad. Ik heb 8 Maanden gewacht, niets vanuit de instelling gehoord en onlangs hoorde ik dat in het nieuwe boekjaar de cursus zou gaan starten. Had ik dan weer €700 moeten betalen. (of dus €500 omdat de verplichte eigen bijdrage weer is afgeschaft). Het is de reinste onzin.

Op zijn minst moeten het GGMD de helft terugboeken. Maar ze komen met geen enkel redelijk voorstel!

Ik heb een fantastische psychiater, waarvoor ik alleen de eigen verplichte bijdrage betaal, graag zou ik haar die 500 euro betalen en zeer zeker niet zo'n flutinstelling als het GGMD met psychologie van de koude grond.

Er is mij niet VOORAF aan de telefoon/ of op de hun site vermeld dat alleen het eerste bezoek al 500 euro zou gaan kosten. Anders was ik nooit gekomen. Tevens had ik ook niet zoveel geld dat jaar. Tijdens het eerste intakegesprek is mij medegedeeld een eigen bijdrage te moeten gaan betalen. Ik vroeg hoeveel. Er werd mij duidelijk gezegd maximaal 200 euro. Ik neem aan dat je dan ook echt begeleiding en meer dan twee gesprekken voor je probleem krijgt.

Maar ook nog 500 euro, er boven op, voor twee intakegesprekken en geen verdere hulp en en 8 maanden wachten. Belachelijk.Ook staat er op de site vermeld dat hulp vanuit het GGMD vrijwel niets kost.

Op dit moment ben ik bezig een rechtzaak aan te spannen. Godzijdank omring ik mij met advocaten, maar ik vind dat dit wel op een landelijke schaal mag worden aangepakt en ook via de media. In concreto: KASSA moet het GGZ aanpakken, ik hoop het zo.

Groeten,

Eva.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2013 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op donderdag 13 sep 2012, 19:21: 60 minuten + 15 minuten = 75 minuten.Voor hoeveel minuten is gedeclareerd?

Je weet zelf waarschijnlijk ook wel dat er meer tijd nodig is om tot een advies te komen. Je noemt nu alleen maar de face-to-face tijd maar de boel moet ook geanalyseerd worden en waarschijnlijk ook nog met anderen worden besproken alvorens er een advies gegeven kan worden.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2013 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schrik van deze extreme bedragen! Veel mensen zijn onvoldoende op de hoogte dat je (ondanks dat zorg vergoed wordt) in de praktijk duurder uit kunt zijn. Ik ben zelfstandig psycholoog en reken alleen kosten voor de tijd die een gesprek duurt (60 minuten) en niet voor het uitwerken van gesprekken of voor de tijd die ik met overleggen kwijt ben. Geen vervelende kosten achteraf, gewoon duidelijk en helder weten waar je aan toe bent. Ik vind het ongehoord dat instellingen zo'n misbruik maken van mensen!

ve
door verwijderd - Nov 4, 2013 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

healthyminds schreef op maandag 4 nov 2013, 13:19: Ik ben zelfstandig psycholoog en reken alleen kosten voor de tijd die een gesprek duurt (60 minuten) en niet voor het uitwerken van gesprekken of voor de tijd die ik met overleggen kwijt ben.

Dus de tijd dat je niet direct met clienten praat is vrijwilligerswerk? Dat zou wel een mooie oplossing zijn voor de hoge zorgkosten: alle tijd die een arts of verpleegkundige niet met een patient doorbrengt is allemaal gratis.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2015 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In 2014 had ik een intake gesprek hij het spel spcyhologisch kliniek.
Omdat ik aldoor depressies had wilde mijn huisarts mijn laten onderzoeken.
heb wel een verwijsbrief van mijn huisarts gehad.
een jaar naar dato krijg ik een rekening van 261,54 eigen risico .
Er was 284,00 gedeclareerd.
Is dit normaal???

ve
door verwijderd - Mar 21, 2015 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

U had in 2014 een eigen risico van 360 euro. Blijkbaar had u al wat gebruikt.