Re
door ReginaDigna Sep 27, 2023 om 12:59
Voeding & gezondheid

Mag een plastic heffing (hef.sup) op een volledig kartonnen verpakking van 100 ml Ben&Jerry's ijs?

Kocht het bij AH. Nadat de vraag digitaal niet was beantwoord, heb ik gebeld. Na 20 minuten wachten zei de medewerker dat dat was toegestaan.

6299 10 Rapporteer
Th
door Theawaalen - Sep 27, 2023 om 13:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij zit er aan de binnenkant een fijn dun laagje plastic

Barns
door Barns - Sep 29, 2023 om 11:30
12 Antwoorden / Vragen

U koopt heel duur ijs en staat meteen in de stijgers omdat U 25 cent meer moet betalen omdat er plastic aan de binnenkant zit? Beetje vreemd.

adriaan2
door adriaan2 Oct 2, 2023 om 12:12
104 Antwoorden / 0 Vragen

Jaloezie? Geef antwoord op de vraag en geen mening wat U beter siert dan Uw mening.

ne
door neodutchio - Sep 29, 2023 om 12:05
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als de verpakking compleet van karton zou zijn, dan zal in no time het ijs er uit gelopen zijn. Ook al is het plastic laagje met 40% verminderd, er zit nog altijd plastic in.

Me
door Meindo - Sep 29, 2023 om 12:51
64 Antwoorden / Vragen

BARNS. Reginadigna staat helemaal niet in de steigers. Ze stelt gewoon een vraag of de heffing is toegestaan. En daar is niks vreemds aan.

Ja
door JannyBoe Sep 29, 2023 om 12:55
515 Antwoorden / Vragen

Zo is het!

wi
door wim koelewijn Sep 29, 2023 om 13:58
68 Antwoorden / Vragen

Inderdaad..over in de stEIger gesproken..Barns klimt zelf in de stEIger om een rare reactie te geven die niets met de vraag te maken heeft  het prijskaartje van het ijs.

ka
door kaartendraak - Sep 29, 2023 om 13:31
180 Antwoorden / 2 Vragen

Toegestaan of niet, de heffing zou gaan om Single Use Plastics(SUP), maw: je eet het in 1x op. Maar wie bepaald dat je het in1x opeet? Misschien wil je er wel 2x mee doen, grotere verpakking misschien 4-5 of meer keren. Of het mag of niet, de vraag zou als eerste moeten zijn wie en hoe het bepaalt wordt op welke verpakingen het wel en op welke niet geheven mag worden.

ne
door neodutchio Sep 29, 2023 om 15:30
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat er niet om hoe vaak je iets uit een verpakking haalt, maar hoe vaak je de verpakking gebruikt. En dat is hier 1 keer. Daarna is het ijsbakje niet meer te gebruiken.

rj
door rjw Sep 29, 2023 om 17:35
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wat snap je niet van "single use"?

sj
door sjaakhartman - Sep 29, 2023 om 16:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als AH een gaatje ziet om de klant te plunderen zullen ze het niet laten .

rj
door rjw Sep 29, 2023 om 17:35
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Calimero.

Re
door ReginaDigna - Sep 29, 2023 om 17:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor het meedenken, heel fijn!

sira
door sira - Sep 29, 2023 om 20:20
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals de chef in mijn supermarkt heeft uitgelegd, gaat het om (plastic) verpakkingen waarvan de inhoud direct te consumeren is, m.a.w. je verlaat de supermarkt en eet buiten de inhoud op. Dat zijn dus o.a. een verpakt belegd broodje, een portie frites, een bekertje ijs, etc.
Een paprika (belachelijk dat die in plastic verpakt moeten worden) of vlees(waren), salades, etc. komen niet in aanmerking.

Op zich vind ik de heffing idioot, want ik breng dat plastic niet op de markt, maar welk alternatief hebben we voor plastic in het algemeen.

Iv
door Ivo W Sep 29, 2023 om 22:59
729 Antwoorden / Vragen

Zoals al gezegd hoeft die paprika sowieso niet in plastic.
De friet kan in een kartonnen bakje of een puntzak.
Het bekertje ijs is wel lastiger. Belegd broodje kan in een papieren zakje. Tenzij het niet direct voor aankoop belegd is, maar al enige tijd 'kant en klaar' in de koeling ligt.

sira
door sira Sep 29, 2023 om 23:15
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kocht laatst een aantal artikelen in een winkel en toen kwam ik in gesprek met de eigenaresse en zei haar dat ik niet begreep dat winkels niet veel meer papieren zakken gebruiken, thuis zijn die zakken weer te hergebruiken voor het oud papier of de papiervernietiger. In Amerika is dat normaal, daar verpak je zelfs je boodschappen van de supermarkt in. Zij was achter papieren zakken aan geweest, maar het bleek dat die duurder waren dan plastic tasjes, dus gebruikt zij plastic tasjes.

Ik vind frites met een klodder fritessaus in een ouderwetse puntzak lekkerder dan in een bakje.

ma
door marie47 - Oct 3, 2023 om 11:39
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of er een laagje plastic in de verpakking van het ijs zit maar ik weet wel zeker dat er niet altijd plastic in verpakkigen zitten
In de yoghurt van Aldi die ik altijd koop zit beslist geen plastic maar wel in de koffiemelk verpakkingen.
Ik was de yoghurt verpakkingen gewoon af en laat het drogen voor het bij het oud papier gaat. Haal wel de plastic sluitingen er uit.
Het kan dus best zijn dat in deze ijs verpakkingen ook geen plasic zit.