ho
door hong99leve Jul 1, 2010 om 14:45
Voeding & gezondheid

Medicijnen

Ik moet medicijnen gebruiken. Ik moet elk jaar ook het volledig eigen risicobedrag betalen.
Van de zorgverzekeraar krijg ik dan een wat onzinnige lijst waarop dan wat uit de lucht gegrepen bedragen staan bedragen. Ik heb daarna een lijst gevraagd waarop wel de bedragen staan, die de Apotheek aan de zorgverzekeraar indient (Ohra) De bedrage verschillen nogal
Ik gebruik Chloortalidon de Apotheek rekent aan de verzekeraar 9.95€ voor 60 tabletten. Op het doosje van de apotheek staat 120 tabletten voor 13,56 € (60 tabletten dus 6.78€) Dat klopt dus niet
Enalapril vervolgens De zorgverzekeraar betaalt voor 60 tabletten 17,99€ Op het medicijndoosje staat 30 st 23,81€
Losartan dan Zorgverzekeraar 14 tabletten 14,38€ Apotheek 30 st tabletten 10,26€ Hoe kan dit komen? Wordt er iemand voor de gek gehouden?

1822 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 1, 2010 om 14:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Op het doosje van de apotheek staat 120 tabletten voor 13,56 € (60 tabletten dus 6.78€) --

Zo werkt het dus niet, voor elke uitgave mogen ze ook een bedrag rekenen en voor een eerste recept weer iets ander.......beetje vreemd systeem en heb me er niet echt verder in verdiept maar de prijs verdubbelen of delen afhankelijk van dosis klopt in elk geval niet.

Wat info van een apotheek:

--Prijsberekening

Sinds 01-07-2008 is de tariefsopbouw die apotheken moeten hanteren bij de prijsberekening behoorlijk veranderd. Daardoor kan het zijn dat u een prijsverschil bemerkt tussen de ene en de andere aflevering (rechtsonder op het etiket staat de prijs -van de totale hoeveelheid van dat betreffende middel!-) vermeld. Zonder in detail te treden van alle 24 verschillende tarieven, heel vaak heeft het te maken met het feit of u een medicijn voor het eerst krijgt danwel dat het een herhaling is. Bij de eerste keer krijgt de apotheek nl. euro 5,50 EXTRA naast de standaardvergoeding van euro 5,50. ---Info

ho
door hong99leve - Jul 1, 2010 om 15:14
2 Antwoorden / 10 Vragen

Dat kan wel zo zijn maar als ik 5 verschillende medicijnen krijg waarvan er 4 zijn, die ik al jaren slik dan kan ik moeilijk geloven dat alles zo sterk fluctueert. En dan in nog geen jaar tijd. Misschien een idee om de prijzen van de medicijnen transparant te maken. En om eerlijke voorlichting te geven

druifje01
door druifje01 - Jul 1, 2010 om 16:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De prijsberekening van voor geschreven farmaceutische middelen kent een aantal factoren die erin meespelen. U kunt het beste de site "Hoe wordt de prijs van een medicijn berekend?" eens bezoeken.

vanden bosch
door vanden bosch - Jul 2, 2010 om 00:27
252 Antwoorden / 1 Vragen

op deze site kunt u de kosten nagaan:

medicijnkosten.nl

nb
door nbw - Jul 2, 2010 om 02:32
521 Antwoorden / 24 Vragen

Je probleem en vraag is me duidelijk. Ben met je eens dat het totale waanzin is en vooral totaal onbegonnen werk is dit als simpele consument aan te kaarten. De zorg is zo een ondoorgrondelijk web van verwarring tussen marktwerking en regels geworden dat het voor niemand meer bevatbaar is. Er is ooit eens uitgerekend dat het burocratische verzekeringsgedoe voor 60%!!!!! verantwoordelijk is voor de echte kosten van zorg voor mensen. Managers/instituten/overheden/wetten enzovoort enzovoort die alleen maar bezig zijn mekaar in stand te houden dan te zorgen voor de mensen in dit land. Weet je dat in ons systeem een simpel medicijn minstens door 4 moet gaan elk met opslag alvorens je het krijgt bij apotheek.

di
door dirk2 - Jul 2, 2010 om 07:58
364 Antwoorden / 21 Vragen

Op het doosje staat alleen de totaalprijs, de kosten voor de apotheek zouden eigenlijk apart vermeld moeten worden op de sticker of kassabon.
Een doosje 60 tabletten Chloortalidon van 12.5 mg kost 3.60 (medicijnen) + 6.35 (kosten apotheek) = 9.95 euro.
Een doosje van 120 stuks kost 7.21 + 6.35 = 13.56 euro.

mariegh
door mariegh - Jul 2, 2010 om 20:56
263 Antwoorden / 13 Vragen

Je schrijft dat je jaarlijks je hele eigen risico opgebruikt. Het ministerie van VWS geeft jaarlijks een heel handig boekje uit: 'Ik heb wat, krijg ik ook wat?' Daarin staat precies welke compensatiebedragen je voor chronisch medicijngebruik of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid automatisch krijgt, of wat je kun aanvragen. Sommige uitkeringen krijg je automatisch aan de hand van het medicijngebruik van bijv. het CAK. Boekje is op te vragen bij Postbus 51. Altijd verstandig om even te kijken of je niet ongeweten ergens voor in aanmerking komt.

ho
door hong99leve - Jul 4, 2010 om 19:18
2 Antwoorden / 10 Vragen

Een aantal antwoorden kloppen gewoon niet . In sommige gevallen is de prijs hoger in sommige gevallen lager. Het zijn medicijnen, die ik al jaren en jaren slik. Dus geen eerste keer en een extra betaling. Het is niet alleen de Ohra die er een rommeltje van maakt Ook de Menzis doet het. Soms scheelt het enkele tientallen centen soms een tiental euro's. Het advies om op www.medicijnkosten.nl te kijken leidt niet tot een oplossing. Ik blijf dan ook geloven dat wij als verzekerden niet eerlijk voorgelicht worden. Overigens zijn medicijnen in Frankrijk veel goedkoper. Dit wordt ook toegegeven door de artsen in Nederland.
(Zeker door mijn arts). Waarom halen verzekeraars dan daar de medicijnen niet vandaan. (Schoollboeken moeten zonodig europees worden aanbesteed waarom medicijnen niet?)

mariegh
door mariegh - Jul 5, 2010 om 09:31
263 Antwoorden / 13 Vragen

Prijsverschillen kunnen ook nog komen door verschillende fabrikanten. Apotheken worden gestimuleerd om de goedkoopste middelen te kiezen. En verder kan inderdaad de opslag voor de apotheek verschil maken, de zogenaamde receptregelvergoeding. Dus als je een grote verpakking krijgt, betaal je (de verzekeraar) maar een keer die vergoeding, voor bijv. 3 kleine doosjes met samen evenveel pillen 3x. Wel is het zo dat de apo niet meer dan voor een bepaalde periode tegelijk mag meegeven. Dus dan krijg je een halve verpakking mee; en 2x afleverkosten.

di
door dirk2 - Jul 5, 2010 om 10:45
364 Antwoorden / 21 Vragen

Heb je je vraag al eens voorgelegd aan Ohra?
Het is toch niet zo moeilijk, hoe groter de verpakking hoe goedkoper het voor U is omdat U dan minder vaak naar de Apotheek moet.
Ook kunnen andere factoren zoals de koers van de dollar meespelen omdat veel medicijnen geimporteerd worden.
hier kunt U contact opnemen met de klantenservice

ni
door nick88 - Jul 28, 2010 om 11:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zo zijn dat medicijnen die u al jaren slikt verschillen met de prijs. Dit heeft te maken met de prijs van de grondstoffen die continue veranderen. De bedragen die OHRA aan u berekend zijn niet de bedragen VAN de OHRA. Dit zijn de bedragen die de apotheek bij OHRA indient en de OHRA berekent de bedragen direct door aan u als verzekerde alszijnde eigen risico. Bijv op uw doosje staat een bedrag van 10,00 euro vermeld, de OHRA stuurt u een bericht van het eigen risico en voor het medicijn van 10,00 euro wordt een bedrag aan u gerekend van 10,50 euro. Het bedrag van 10,50 euro is het bedrag wat de OHRA ontvangt van de apotheek. De 0,50 cent die extra wordt berekend heeft te maken met een wettelijk tarief wat ze extra in rekening mogen brengen per medicijn bovenop de kosten van het medicijn. Dit kan met een eerste levering van een medicijn of voor een medicijn die u op herhaalrecept haalt. U kunt hierin niet de schuld bij de zorgverzekeraar leggen.