ma
door marqui50 Dec 12, 2007 om 17:35
Voeding & gezondheid

MEDICIJNEN-NIET GOED, GELD TERUG??

Geldt de regel "Niet goed, geld terug" ook voor medicijnen?

Mijn zoon kreeg van de huisarts een antibioticum voorgeschreven waar peniciline in zit. Mijn zoon heeft een allergie voor peniciline, wat de huisarts niet kon weten, want mijn zoon is hier op vakantie.

Niet goed, geld terug, dacht ik, dus toogde ik naar de apotheek. Die maakten bezwaren, omdat in de branch de policy bestaat, dat een medicijn eenmaal uit de deur, niet meer terug kan of wordt vernietigd en dus geen geld terug.....!!

(Let wel, na de informatie over het medicijn gelezen te hebben heeft hij er niets van ingenomen)

795 7 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 12, 2007 om 18:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

--een medicijn eenmaal uit de deur, niet meer terug kan of wordt vernietigd en dus geen geld terug.....!!  ---

Klopt, gelukkig, er zou van alles mee gebeurd kunnen zijn dus dat kun je niet meer aan een ander meegeven.

Ik heb zelf een penicilineallergie en ik vermeld het altijd, dus dat had je zoon ook moeten doen, voor zn eigen veiligheid en zeker bij een vreemde/andere arts en anders had het nog vermeld kunnen worden bij de apotheek zodat er overlegd kon over vervangend medicijn.

Ook Eigen verantwoording in dit geval dus, zeker als je zoon bij een vreemde arts komt.

Groetjes,

edwardus
door edwardus - Dec 12, 2007 om 18:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een apotheker kan inderdaad helaas niet medicijnen terugnemen. Ze kunnen namelijk alleen maar garanties afgeven over de houdbaarheid en de wijze van opslag etc. zolang ze het zelf bewaard hebben. Eenmaal in handen van de consument kunnen ze daar geen zekerheden meer over geven, zelfs niet als jij zweert het op de juiste wijze te hebben bewaard. Het zou niet goed zijn wanneer ze bijv. een middel zouden terugnemen dat op de verkeerde temperatuur is bewaard zodat het z'n werking heeft beïnvloed. Dat risico kunnen ze niet nemen.

poltol
door poltol - Dec 12, 2007 om 19:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En ............

Stel dat hij een ongeluk krijgt en het ziekenhuis begint alvast met een anti biotica kuurtje? Misschien is een naamplaatje met daarop de gegevens, om de nek of arm, ook wel handig. Zie op deze site:

http://www.whitecrossfoundation.org/nl/index.html

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Dec 12, 2007 om 19:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Voor dit soort gevallen is een medisch paspoort nu erg handig. Daarin kan uw zoon dan vermelden waarvoor hij allergies is. Dit paspoort in den vreemde overleggen aan de behandelende arts en hij krijgt nooit de "verkeerde" medicijnen.

succes, poltol

ma
door marqui50 - Dec 12, 2007 om 19:43
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt, eigenlijk zijn we inderdaad een beetje (heel erg, dus) laks geweest hiermee. Bedankt voor de herinnering voor de aanvraag van zo'n paspoort. We zullen er nu zeker werk van maken.

Bedankt  voor alle reakties en goeie tips,

Groetjes

ro
door ronlau9 - Dec 14, 2007 om 13:23
46 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt tijd dat gaan betalen om beter te worden en niet
voor de hoop om beter te worden.
De huisarts had mijn inziens moeten vragen of uw zoon allergisch was

0p
door 0possum - Feb 20, 2008 om 14:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

ls,

Met de verzakelijking van onze "gezondheidszorg" heeft u gelijk.we kennen momenteel in nederland meer ziektezorg dan gezondheidszorg.Het belang van beter worden is niet meer het doel. De diagnose en de strijd met de ziekte is bepalend voor de kosten.Uw herstel van gezondheid is niet meer het belangrijkste.De heroïsche strijd van verzekeraars en artsen en ziekenhuisen daar betalen wij voor met onzr premies........misschien ook het vette honorarium van ex minister Wiegel...???