zwemmer
door zwemmer Jun 24, 2014 om 20:55
Voeding & gezondheid

Mentrum methodes

Ik neem het even op voor een zieke ex-echtgenoot van een buurtje. De man is behoorlijk psychotisch bij Mentrum in Amsterdam terecht gekomen is. Zijn zorgende ex vertelde mij dat deze verwarde ex-echtgenoot volgens Mentrum zijn huis kwijt dreigt te raken als hij weigert zijn medicijnen in te nemen. Een absurd verhaal dat mijns inziens niet door de beugel kan. Waar zou men deze wantoestand kunnen melden? Ik zie het verband tussen medicijnen en een huis niet. Er zal wel nog meer spelen. Maar dit is gruwelijk. Er gebeuren rare dingen in de "gezondheidszorg" (de ex van de man is de Nederlandse taal niet geheel machtig.

871 19 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Jun 24, 2014 om 21:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen
boppe1943
door boppe1943 - Jun 24, 2014 om 21:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Voor klachten over Mentrum klik hier.

zwemmer
door zwemmer - Jun 24, 2014 om 22:39
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op dinsdag 24 jun 2014, 21:07]Voor klachten over Mentrum klik hier.

Het is blijkbaar niet goed doorgekomen. Daarom nogmaals: bedankt heb ik echt wat aan, jij snapt het.

gerbera
door gerbera - Jun 24, 2014 om 23:17
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft, de ex van de man is de Nederlandse taal niet geheel machtig. Kan het dan niet zo zijn dat ze het verkeerd begrepen heeft. Als de man zijn medicijnen niet neemt kunnen ze hem bij Mentrum niet behandelen. Dus kan er gezegd zijn dat hij het "huis" dan maar moet verlaten. Zou dus eerst even informeren wat er werkelijk aan de hand is alvorens een klacht in te dienen. Wel zo netjes.

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 00:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=gerbera schreef op dinsdag 24 jun 2014, 23:17]U schrijft, de ex van de man is de Nederlandse taal niet geheel machtig. Kan het dan niet zo zijn dat ze het verkeerd begrepen heeft. Als de man zijn medicijnen niet neemt kunnen ze hem bij Mentrum niet behandelen. Dus kan er gezegd zijn dat hij het "huis" dan maar moet verlaten. Zou dus eerst even informeren wat er werkelijk aan de hand is alvorens een klacht in te dienen. Wel zo netjes.

Daar heeft u groot gelijk in, maar ik was nogal geschrokken. Het wordt verder uitgezocht. Dank voor het lezen, het is een ingewikkelde kwestie die hier niet goed behandeld kan worden. .Er is inmiddels kontakt gelegd met de klachtensite van Mentrum (waar overigens wel meer merkwaardige zaken gebeuren).

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2014 om 00:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@zwemmer, het is mogelijk, zoals gerbera al schrijft, dat de ex-echtgenote het Nederlands niet al te goed begrijpt. Is vrij ingewikkeld. Maar u wilt deze dame helpe. Denk dan dat u (voor haar) uw bovenstaand verhaal eens kunt mailen aan de Patiëntenfederatie NPCF en het (nogmaals) schrijft. npcf@ncpf.nl
Ben ervan overtuigd dat zij u een doelmatig antwoord kunnen geven. Er is een site die ik wilde linken (een rechtszaak die in 2012 geweest is) maar de site is niet meer te lezen, de uitspraak, wat jammer is want het ging over een (foute) gedachte dat iemand dan zijn huis kon kwijtraken, wat niet het geval was. Succes met het proberen te helpen.

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 01:01
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dank je wel, de mens is de mens een zorg. Helaas beseffen mensen dat niet altijd even goed.

Goede nacht, Zwemmer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2014 om 08:11
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat de zieke man gewelddadig wordt als hij zijn medicijnen niet inneemt en daarom niet thuis kan blijven wonen maar hij raakt daardoor zijn huis niet kwijt.
Fijn dat u de buurvrouw steunt!
Vr. Gr. sjoppie.

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 09:21
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Gebleken is dat het om een dreigement van een vrouwelijke arts ging. Zo raken de zieken natuurlijk helemaal overstuur! Het slaat nergens op, puur machtsvertoon. En Gompy als je iets niet snapt kun je beter je mond houden of een nadere toelichting vragen, dit nodeloze en respectloze vertoon van arrogantie mag hier wel gemist worden.Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 12:12
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit haalt nogal wat op. Het gaat om een Argentijnse man die in de oorlog zwaar getraumatiseerd is en daar zeer veel last van heeft. Gelukkig heeft hij een zeer lieve vrouw die vanwege zijn psychotische neigingen van hem moest scheiden maar desondanks trouwe hulp geeft. Het bestaat dus wel. Dit verdient geen afkatting.

Zwemmer

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2014 om 12:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Gaat het om een huurhuis? Dan kan het zeker zo zijn dat als deze man het huis uit wordt gezet als hij psychotisch blijft zonder medicijnen. Psychotische mensen veroorzaken vaak enorme overlast in een woonbuurt. Niet alleen door veel schreeuwen, maar ook door zich door van alles bedreigt te voelen en daardoor agressief reageren op andere mensen.

Ik denk dat de arts tegen deze man heeft gezegd dat hij zijn medicijnen moet (blijven) gebruiken, anders kan de verhuurder een rechtszaak tegen hem gaan starten als deze man voor voortdurende overlast zorgt. Heeft niets met machtsvertoon te maken, maar een waarschuwing van wat er kan gebeuren als je je medicijnen niet inneemt. Veel psychoten houden op met het innemen van medicijnen zodra ze zich weer wat beter voelen. En dan glijden ze weer af. Een beetje een stok achter de deur over de consequenties kan soms geen kwaad,

Het zegt mij genoeg dat zijn ex nog wel van hem houdt, maar niet met hem kan samenleven. Dan is het behoorlijk erg.

Je portretteert het hier vanuit een bepaalde invalshoek en ook nog zoals de psychoot dit heeft doorgebriefd aan zijn ex, die er ook weer haar eigen invulling van geeft.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 25, 2014 om 12:49
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dat is een heftig verhaal. Vermoedelijk PTSS. Daar heb ik onlangs een documentaire over gezien. Zoals hierboven al gezegd is er misschien sprake van een misverstand. Is de ex-echtgenote het Nederlands wel machtig? In dat geval ligt het voor de hand dat zij vandaag nog een gesprek aanvraagt met de betreffende dreigarts. Zij mag een vertrouwenspersoon meenemen. Zeker doen! Twee horen meer dan één, bovendien heeft zij dan een getuige. Ik heb niets kunnen vinden op het geven van sancties bij het weigeren van medicijnen.

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2014 om 12:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had het volgende gevonden, maar als ik de link wil doorgeven krijg ik alleen de site met de mededeling dat het niet gelezen kan worden. Maar ik ben geen ster in linken, dus misschien een ander wel. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2012.BZ8978
En dan las ik iets onder punt 3 b.

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2014 om 13:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 25 jun 2014, 12:58]Ik had het volgende gevonden, maar als ik de link wil doorgeven krijg ik alleen de site met de mededeling dat het niet gelezen kan worden. Maar ik ben geen ster in linken, dus misschien een ander wel. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2012.BZ8978
En dan las ik iets onder punt 3 b.
Dit link slaat echt nergens op. Gaat over een tbs-er! Heeft niets met deze situatie te maken.

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2014 om 13:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zoekster schrijft: Dit link slaat echt nergens op. Gaat over een tbs-er! Heeft niets met deze situatie te maken.

Gelukkig dan maar; weer "mijn probleem met niet goed kunnen lezen". Sorry, zwemmer.

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 14:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 25 jun 2014, 12:48]Gaat het om een huurhuis? Dan kan het zeker zo zijn dat als deze man het huis uit wordt gezet als hij psychotisch blijft zonder medicijnen. Psychotische mensen veroorzaken vaak enorme overlast in een woonbuurt. Niet alleen door veel schreeuwen, maar ook door zich door van alles bedreigt te voelen en daardoor agressief reageren op andere mensen.

Ik denk dat de arts tegen deze man heeft gezegd dat hij zijn medicijnen moet (blijven) gebruiken, anders kan de verhuurder een rechtszaak tegen hem gaan starten als deze man voor voortdurende overlast zorgt. Heeft niets met machtsvertoon te maken, maar een waarschuwing van wat er kan gebeuren als je je medicijnen niet inneemt. Veel psychoten houden op met het innemen van medicijnen zodra ze zich weer wat beter voelen. En dan glijden ze weer af. Een beetje een stok achter de deur over de consequenties kan soms geen kwaad,

Het zegt mij genoeg dat zijn ex nog wel van hem houdt, maar niet met hem kan samenleven. Dan is het behoorlijk erg.

Je portretteert het hier vanuit een bepaalde invalshoek en ook nog zoals de psychoot dit heeft doorgebriefd aan zijn ex, die er ook weer haar eigen invulling van geeft.

Daar zit wel een kern van waarheid in. Voor zover ik het heb kunnen volgen is deze man soms best wel lastig voor de buren. Het misleidende is dat men in de organisatie zei dat hij zijn medicijnen moest innemen, de kontekst ontbrak. Ook de ex is argentijns en weet niet zo goed hoe ze de zaken moet interpreteren. Het zet allemaal tot nadenken aan. Iedereen ziet het natuurlijk relatief subjectief en de waarheid blijft nog in het midden. Bedankt voor je slimme reactie.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Jun 25, 2014 om 18:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik moet er eerlijkheidshalve nu wel bij vermelden dat er een beschermende intentie achter deze maatregel van de arts zat. Dat was in het begin niet duidelijk overgekomen bij de betrokkene(n).

Cookies
door Cookies - Jun 26, 2014 om 06:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zwemmer schreef op woensdag 25 jun 2014, 18:18]Ik moet er eerlijkheidshalve nu wel bij vermelden dat er een beschermende intentie achter deze maatregel van de arts zat. Dat was in het begin niet duidelijk overgekomen bij de betrokkene(n).

Bij jou blijkbaar ook niet, want je opent op summiere informatie van 2 mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, meteen een topic met 'chantage van zieken', 'wantoestanden' enz. enz. Dat een psychotisch iemand vaak/meestal voor overlast zorgt zonder medicatie, had je zelf ook wel kunnen bedenken.

zwemmer
door zwemmer - Jun 26, 2014 om 10:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 26 jun 2014, 06:28][quote=zwemmer schreef op woensdag 25 jun 2014, 18:18]Ik moet er eerlijkheidshalve nu wel bij vermelden dat er een beschermende intentie achter deze maatregel van de arts zat. Dat was in het begin niet duidelijk overgekomen bij de betrokkene(n).

Bij jou blijkbaar ook niet, want je opent op summiere informatie van 2 mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn, meteen een topic met 'chantage van zieken', 'wantoestanden' enz. enz. Dat een psychotisch iemand vaak/meestal voor overlast zorgt zonder medicatie, had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Je windt er duidelijk geen doekjes om dat je een kattig, straffend, aanvallend persoon bent die graag terecht wijst. (...wat is er destijds mis gegaan.....?)
Wat is dit nu voor een dom, bot, zinloos antwoord. Je weet absoluut niet hoe de vork in de steel zit en ziet niet dat ik mij gecorrigeerd (!) heb. Dat was ik wel aan de organisatie verplicht nadat ik van de ware toedracht gehoord had en die is anders dan de eerste verslaglegging. Soms is er onderzoek nodig om de beweringen van een ander te toetsen, dat onderzoek heeft dus plaatsgevonden en geleid tot een bijsturing van de afgeschilderde situatie. Er zou wat voor te zeggen zijn om een beetje subtieler te gaan voelen en reageren. Maar of dat nog lukt...?