do
door dolfijntjuuh Apr 9, 2015 om 13:13
Voeding & gezondheid

Niet eens met nota van incassobureau

Hallo,

Ik heb een vraag en kan me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn met dit probleem.

Ruim 10 geleden ben ik gescheiden van mijn echtgenoot, onze zoon van nu 13 jaar woont bij mijn ex-man.
Jaren lang is alles goed gegaan tot ergens in 2013.

Ik ben in september 2014 opgebeld door een incassobureau met de melding dat er op naam van mijn zoon een vordering ligt, en aangezien mijn ex-man niet betaald bellen ze mij.

Ik heb toen aangegeven dat ik snap dat beide ouders verantwoordelijk zijn voor een minder jarig kind en dat ik bereid was om de helft van de nota te betalen zonder incassokosten en bijkomende kosten.

Hier is door de eiser niet akkoord meegegaan.

In oktober 2014 heb ik een bezwaarschrift geschreven aan het incassobureau, deze aangetekend verstuurd en een print gemaakt van de handtekening toen de brief was afgegeven.

Na maanden niks gehoord te hebben ook niet op mijn bezwaarschrift, kreeg ik vandaag opeens weer een email van het incassobureau dat ondanks eerdere sommatie de vordering niet of niet geheel is voldaan en dat ik binnenkort kan worden gedagvaard.

Het is toch wel heel vreemd dat een ouder waar het kind niet woonachtig is (wel ouderlijk gezag) heeft verantwoordelijk kan worden gesteld voor kosten waar deze ouder niks aan kan doen.

Er is namelijk geen instantie die mij verteld dat mijn kind onverzekerd rond loopt, als ik navraag doe dan verschuilen ze zich allemaal achter de wet van de privacy.
Maar dat een incassobureau mij wel ineens kan sommeren tot het betalen van een nota.

Dit terwijl mijn ex-man alle vergoedingen voor ons kind krijgt, toeslagen, kinderbijslag en kindgebondenbudget.

Nu is mijn vraag zijn er meer ouders die hier ooit mee te maken hebben gehad en hoe is dit toen opgelost.

2056 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u die kwestie niet beter met uw ex op kunnen nemen? En waar gaat die vordering op uw zoon dan over?

do
door dolfijntjuuh - Apr 9, 2015 om 14:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 13:56]Zou u die kwestie niet beter met uw ex op kunnen nemen? En waar gaat die vordering op uw zoon dan over?

do
door dolfijntjuuh - Apr 9, 2015 om 14:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 13:56]Zou u die kwestie niet beter met uw ex op kunnen nemen? En waar gaat die vordering op uw zoon dan over?

Dit is helaas niet te bespreken met mijn ex.
De vordering heeft te maken met dat mijn zoon een bezoek heeft gebracht in het weekend aan de huisartsenpost en toen bleek mijn zoon niet verzekerd te zijn. Dit omdat mijn ex zichzelf niet verzekerd heeft en mijn zoon woonachtig is bij hem op het adres.

Nu heb ik de optie bekeken om mijn zoon bij mij te verzekeren, dit is mogelijk alleen met goedkeuring en handtekening van mijn ex en die weigert dat.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2015 om 16:16
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien kunt u, gratis, eens het Juridisch Loket hierover de vraag stellen. Want dit ligt best gecompliceerder in elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt. Begrijp ook niet waarom, als u die zorgkosten wel voor uw rekening wilt nemen van uw zoon, uw ex-man tegenspartelt. Hij is hoogstwaarschijnlijk "bang" dat hij zich, als hij toestemming geeft aan u, ze hem ook kunnen "achterhalen" en zo gedwongen word - terecht overigens - dat hij in ieder geval een basis verzekering moet hebben.

zoek daar het onderwerp . Onder familie en relatie o.i.d. kunt u klikken om verder te gaan. Of zoek een Juridisch Loket bij u in de buurt en ga daar eens langs, na afspraak. Succes.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Voor een kind hoeft geen premie betaald te worden.

@dolfijntjuuh

En is hij nu ook niet verzekerd? En als uw ex hem verzekert, moet u dan toestemming geven?

Misschien kan het SKGZ u helpen.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2015 om 16:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik bedoelde bijgeschreven worden bij moeder.

do
door dolfijntjuuh - Apr 9, 2015 om 17:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 16:26]@tenormin

Voor een kind hoeft geen premie betaald te worden.

@dolfijntjuuh

En is hij nu ook niet verzekerd? En als uw ex hem verzekert, moet u dan toestemming geven?

Misschien kan het SKGZ u helpen.

@tijger1,

Voor zo ver ik weet is hij nu wel verzekerd.
En nee dan is hij geen toestemming van mij nodig omdat onze zoon bij hem inwoont.

do
door dolfijntjuuh - Apr 9, 2015 om 17:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

SKGZ is er alleen voor als je een klacht over je zorgverzekeraar hebt.
In dit geval kun jij gaan twijfelen of er een klacht is over de zorgverzekeraar.

Ik heb vorig jaar ook al eens contact gehad met SKGZ, deze zeggen dan dat ze niks voor me kunnen doen. Zij controleren alleen maar of een persoon verzekerd is als er een melding komt van de zorgverzekeraar als dit niet zo is.
SKGZ verteld me dan dat als ik het niet eens ben met het incasso, ik dit met het incassobureau moet opnemen. Maar er is gewoon geen enkele instantie die mij op de hoogte stelt als mijn kind niet verzekerd is. Maar een incassobureau staat wel in het "recht" als ze bij mij de gaan verhalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt, als u die vordering betaalt, wel een claim op uw ex. Kunt u een incassobureau inschakelen op no cure no pay basis.

do
door dolfijntjuuh - Apr 9, 2015 om 18:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 17:51]Maar u hebt, als u die vordering betaalt, wel een claim op uw ex. Kunt u een incassobureau inschakelen op no cure no pay basis.

U kent het gezegde van een kale kip valt niet te plukken.
Hij heeft alles op naam van zijn partner staan.

sa
door sad1 - Jun 27, 2015 om 16:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een tijdje over moeten denken of ik hier wel op zou reageren.

Ik ben de vader van de jongen waar het hier over gaat.
Ik zal proberen punt voor punt mijn reactie hier op te geven.

"Jaren lang is alles goed gegaan tot ergens in 2013"
Mevr. doet hier voor doen dat ze niet weet waarom toen de verstandhoudingen verslechterd zijn. Dit is gekomen omdat we het in een rechtzaak er over eens waren dat onze zoon een ots. moest krijgen. De dag daarna kreeg ik van de advocaat van mevr. een schrijven waarin werd meegedeelt dat mevr. het alleen gezag over onze zoon wilde hebben, met de ots. als hoofdreden. Dit is door de rechter op alle punten van tafel geveegt.
Waarom zal het toch niet goed meer gaan en vertrouw ik je niet meer? Als je dat nu nog niet door hebt, heb je wel een erg dik bord voor je kop. Je hebt geprobeert m'n kind bij me weg te nemen. Lijkt me reden genoeg.

"Ik ben in september 2014 opgebeld door een incassobureau met de melding dat er op naam van mijn zoon een vordering ligt, en aangezien mijn ex-man niet betaald bellen ze mij"
Dat klopt, ik heb niet betaals en het incassoburo destijds aangegeven waarom niet, want hij was wel verzekerd. Want ben je niet verzekerd krijg je van het cvz een keurig bericht met een boete van 400 zoveel euro. Dat kan een incassoburo ook nagaan of die er is geweest.

"Nu hoor ik een heleboel mensen zeggen of mevr. niet met mij kan comminuceren".
In de tijd dat onze zoon een ots. had is door de bewindvoerster verschillende keren getracht om ons in gesprek te laten treden, zelfs met m'n huidige vrouw. Toen zei mevr. "de kamer is nu 3x3, maar als je mij bij haar zet wordt hij 4x4". Uiteindelijk is er een gesprek geweest met mevr., de bewindvoerster en mij. Dit resulteerde, dat mevr. dingen wilde, maar deze niet kon onderbouwen. Toen mevr. haar zin niet kreeg is ze maar gillend en boos weggelopen. Toen ze me op deze vordering aansprak en van me eiste dat ik die ging betalen, heb ik nee gezegd, maar voor dat ik kon uitleggen waarom niet, stond ze al weer gillend, als een viswijf op de markt, tegen me te keer te gaan en liep kwaad weg. Uiteindelijk hebben 2 mensen van bjz. me verteld dat je met haar niet kunt comminuceren en dat ze het verder ook niet wisten, want ze zagen geen manier om mevr. daar in te kunnen veranderen, dus leer er maar mee leven.

Al met al ben ik van mening dat als mevr. wel had kunnen comminuceren en zich niet agressief had opgesteld ze nu dit probleem niet had gehad.

sa
door sad1 - Jun 28, 2015 om 05:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1

Als u goed had gelezen, heb ik dat geprobeert, maar is mevr. boos en gillend weggelopen.
Op die manier wens ik niet te worden behandelt en als ze het dan allemaal zo goed weet zoekt ze zelf de oplossing ook maar. Over deze kwestie ga ik niet meer met haar in discussie.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=sad1 schreef op zondag 28 jun 2015, 05:46]@tijger1

Als u goed had gelezen, heb ik dat geprobeert, maar is mevr. boos en gillend weggelopen.
Op die manier wens ik niet te worden behandelt en als ze het dan allemaal zo goed weet zoekt ze zelf de oplossing ook maar. Over deze kwestie ga ik niet meer met haar in discussie.

De herhaling van die aflevering is nog waardelozer.

ramonnetje
door ramonnetje - Jun 28, 2015 om 12:07
72 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 28 jun 2015, 09:06]De herhaling van die aflevering is nog waardelozer.

Ook deze opmerking helpt natuurlijk een hoop, tijger1.

De frustraties die voortkomen uit het verleden zijn voor dit onderwerp niet relevant. Zoals ik het dus lees, is er dus een geschil met de verzekeraar over het al dan niet verzekerd zijn van de zoon in kwestie op het moment van aanmelden bij de eerste hulppost in het weekeinde.

Dit punt kan alleen worden rechtgezet door de vader, aangezien de zoon bij hem woont. Volgens mij is er een geschillencommissie die waar dit soort zaken moeten worden voorgelegd, daarna is er eventueel nog de ombudsman en anders, zoals al geschreven, via het juridisch loket (bij lagere inkomens kom je in aanmerking voor een pro deo), toch de dagvaarding afwachten. Met een rechter kun je nu eenmaal gewoon praten, met verzekeraars niet. Kaart in zo'n geval ook altijd de menselijke maat aan.

addendum dolfijntje: Informatie opvragen over je zoon kan/mag geen probleem zijn als jij de voogd bent. Je moet dat dan wel duidelijk maken aan het bedrijf of de instantie, draai de vraag om en vraag tijdens zo'n gesprek, en vraag wat zij van jouw verwachten aan gegevens om de informatie te krijgen. Soms moet dat dan schriftelijk.

Je kunt nu eenmaal niet alle problemen vermijden, maar je moet ze wel oplossen. Hoe sneller dit probleem verholpen is, hoe meer tijd jullie daarna hebben om elkaar is alle rust en stilte te haten. Zoek anders tijdelijk hiervoor een bemiddelaar.

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2015 om 12:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sad1 schreef op zondag 28 jun 2015, 05:46]@tijger1

Als u goed had gelezen, heb ik dat geprobeert, maar is mevr. boos en gillend weggelopen.
Op die manier wens ik niet te worden behandelt en als ze het dan allemaal zo goed weet zoekt ze zelf de oplossing ook maar. Over deze kwestie ga ik niet meer met haar in discussie.
Stuur een brief/mail naar je ex met verzekeraar en polisnummer en hou op met dit kinderachtige gedoe! Het gaat om de moeder van je kind.
Dan is de hele zaak afgehandeld.

ik
door ikke_4885594 - Jun 28, 2015 om 17:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ramonnetje schreef op zondag 28 jun 2015, 12:07][quote=tijger1 schreef op zondag 28 jun 2015, 09:06]De herhaling van die aflevering is nog waardelozer.

Ook deze opmerking helpt natuurlijk een hoop, tijger1.

De frustraties die voortkomen uit het verleden zijn voor dit onderwerp niet relevant. Zoals ik het dus lees, is er dus een geschil met de verzekeraar over het al dan niet verzekerd zijn van de zoon in kwestie op het moment van aanmelden bij de eerste hulppost in het weekeinde.

Dit punt kan alleen worden rechtgezet door de vader, aangezien de zoon bij hem woont. Volgens mij is er een geschillencommissie die waar dit soort zaken moeten worden voorgelegd, daarna is er eventueel nog de ombudsman en anders, zoals al geschreven, via het juridisch loket (bij lagere inkomens kom je in aanmerking voor een pro deo), toch de dagvaarding afwachten. Met een rechter kun je nu eenmaal gewoon praten, met verzekeraars niet. Kaart in zo'n geval ook altijd de menselijke maat aan.

addendum dolfijntje: Informatie opvragen over je zoon kan/mag geen probleem zijn als jij de voogd bent. Je moet dat dan wel duidelijk maken aan het bedrijf of de instantie, draai de vraag om en vraag tijdens zo'n gesprek, en vraag wat zij van jouw verwachten aan gegevens om de informatie te krijgen. Soms moet dat dan schriftelijk.

Je kunt nu eenmaal niet alle problemen vermijden, maar je moet ze wel oplossen. Hoe sneller dit probleem verholpen is, hoe meer tijd jullie daarna hebben om elkaar is alle rust en stilte te haten. Zoek anders tijdelijk hiervoor een bemiddelaar.

ik
door ikke_4885594 - Jun 28, 2015 om 17:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet in dit geval dat het geven van info geen probleem is, de manier waarop zij het wil hebben staat haar niet aan. De expartner had uitleg willen geven en had haar het hele verhaal willen doen, maar zoals eerder vermeld zij wil dat niet horen. En wat dat verder betreft het zegt ook genoeg dat zij op forums haar recht probeert te zoeken, terwijl het met een mail of telefoontje of een face to face opgelost had kunnen zijn.