ro
door robm May 6, 2005 om 14:04
Voeding & gezondheid

Parkeerkosten ziekenhuizen

Het zou naar mijn mening geen kwaad kunnen aandacht te besteden aan de parkeertarieven van de diverse ziekenhuizen.

Mede ivm de  niet ongebruikelijke wachttijden voor de diverse specialisten kunnen de kosten behoorlijk oplopen vooral bij regelmatig bezoek.

Het lijkt mij dat parkeergeld geen inkomstenbron hoort te zijn van een ziekenhuis zoals dat tegenwoordig bij de meeste gemeentes is. Bij het VU ziekenhuis te Amsterdam staat de parkeerbetaalautomaat nog eens aan het uiteinde van de parkeerplaats ipv bij de uitgang van het ziekenhuis.

Bij het Lucasziekenhuis in Amsterdam heb ik recentelijk na een bezoek aan de eerste hulp 's nachts om half een 3 euro moeten betalen terwijl de parkeerplaats leeg was. Je zal in je paniek maar vergeten zijn parkeergeld mee te nemen. Naar huis lopen en de volgende dag de volle mep betalen? Of lopend naar de eerste hulp komen?

Rob Meulenbelt

2116 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bereid parkeer geld te betalen. Ik kom met regelmaat in het
ziekenhuis.. voordat er bij ons betaald parkeren was, was er nooit een
plekje en moest ik mijn auto op afstand zetten, daarna een flinke eind
lopen. Nu zijn mijn klachten niet zo erg dat ik niet kan lopen, maar
hoe minder hoe beter.

Nu er betaald parkeren is is het een stuk rustiger op het terrein en heb ik gelukkig gewoon redelijk dichtbij plaats.

Voor mij is betaald dus een uitkomst.

Verder als je naar de eerset hulp moet, of de huisartsenpost dan ga je bij ons via de ehbo ingang en betaal je niets.

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het met chong wel eens zijn want het ziekenhuis waar ik regelmatig kom ligt aan de rand van de stad met vlakbij een tramhalte richting Centrum. Vroeger kon je hier voor ƒ 2.00 per keer parkeren. U voelt 'm natuurlijk al: het parkeerterrein stond stampvol met auto's van forensen die voor een leuke prijs de hele dag konden parkeren terwijl de patienten nergens terecht konden of een bekeuring van, destijds, ƒ 90.00 riskeerden. Nu kost het € 2.00 per 50 minuten en hoewel het nog steeds erg druk is op het parkeerterrein zijn die profiteurs gelukkig opgehoepeld Mensen met een door de gemeente afgegeven invalidenparkeerkaart kunnen bij ziekenhusbezoek nog steeds gratis perkeren. Hoewel betalen ook mijn hobby niet is heb ik alle begrip voor de stap van het ziekenhuis. E.

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de neerlandici onder ons: het is natuurlijk parkeren en ziekenhuisbezoek :-)

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Encarta, type fouten zijn je vergeven, mede gezien de snelheid waarmee je tegenwoordig je berichtjes moet invoeren voordat je 'spontaan' weer bent uitgelogd. We weten wat je bedoelt, dus zolang de boodschap maar duidelijk is.

Brynnar

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rob,

Bedankt voor de bijdrage, alhoewel ik hier geen vraag in bespeur.

Persoonlijk ben ik graag bereid de parkeergelden te betalen. De zorg is al jaren een onderbetaald kindje van de overheid. Die ongebruikelijke wachtijden die je noemt zijn mede te wijten aan de ongekende tijdsdruk die er op medisch personeel gelegd wordt, zowel in de ziekenhuizen, als in de andere zorgsectors (verzorging, bejaarden).

Om de wachtijden nog een beetje in de perken te houden, zijn andere inkomstenbronnen dan ook noodzakelijk en de parkeerheffingen is daar een van. Voor 's lands overheid zal de zorg toch een rotzorg zijn.

Brynnar

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met het parkeren bij de ziekenhuizen is door de mensen vaak misbruik gemaakt.

In veel plaatsen ligt het ziekenhuis kort bij een winkelcentrum en dan parkeerden ze de auto bij het ziekenhuis en gingen vervolgens de stad in. Daardoor moesten mensen die in het ziekenhuis moesten zijn hun auto ver weg parkeren.

Het zou wel een goed ding zijn als je bijvoorbeeld na het laatste bezoekuur geen parkeergeld meer hoeft te betalen.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 04:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Brynnar, maar jouw verhaal klopt toch niet helemaal. Ziekenhuizen krijgen voor onderhoud en gebruik van hun terreinen subsidie van de zorgverzekeraars, mits deze niet ten gelde worden gemaakt. Gaat het ziekenhuis over tot betaaldparkeren, dan vervalt deze subsidie. De opbrengsten van het betaald parkeren vallen vrijwel geheel weg tegen de exploitatiekosten ervan. Er dienen allerlei bouwkundige voorzieningen getroffen te worden, verschillende apparaur moet geïnstalleerd worden en onderhouden en er zal toezicht moeten zijn. Daar dit toezicht bestaat uit bewaken van een terrein, moet dit gediplomeerd beveiligingspersoneel zijn. Kortom. de kosten wegen vaak niet eens volledig op tegen de baten, temeer daar men dus ook die subsidie misloopt.

Waarom wordt er dan toch gekozen voor betaald parkeren, zal men zich terecht afvragen. Dat heeft te maken met het asociale karakter van vele autobezitters. De parkeerterreinen van ziekenhuizen worden nogal eens misbruikt en hierdoor ontstaan er vervelend lange wachttijden en irritaties. Bij bezoek, waken of doorlopend bezoek komt men voor één patiënt soms wel met tien tot vijftien auto's tegelijkertijd. Bij betaald parkeren merk je dat er meer gecarpoold wordt. Ook laat iemand na 's morgens de poli als patiënt bezocht te hebben, niet zo gauw zijn auto op het terrein staan om vervolgens met het openbaar vervoer naar het centrum te gaan.

EHBO heeft, zover mij bekend, overal een eigen parkeerterrein, waar men gratis kan staan als patiënt voor die afdeling. Ook voor invaliden en speciale omstandigheden worden vaak regelingen getroffen middels kortingskaarten, abonnementen ed.

Dat door het heffen van parkeergelden dus de kas van een ziekenhuis gespekt wordt, is klinklare onzin.  Daar moet gewoon in de meeste gevallen echt nog geld bij!

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 04:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na het laatste bezoekuur vrij parkeren?

Dat ligt er natuurlijk aan waar of dat ziekenhuis staat.

Na het laatste bezoekuur vrij parkeren, kan betekenen de auto gewoon laten staan tot na dat tijdstip en je kunt zo van het terrein afrijden. Of je zet de auto na dat tijdstip daar neer en laat de auto gewoon staan tot je hem weer nodig hebt, dagen zo niet nog langer later. Er zijn er die dan gewoon met de vouwfiets op en neer pendelden en zo een goedkope autostalling hebben. Ook is het risico dat er onrechtmatig gebruik van het terrein gemaakt gaat worden zeer realistisch. Denk hierbij aan dealen, autoprostitutie, criminele ontmoetingen, helen en wat al niet meer. Dit bedenk ik niet hier ter plekke, dit is dus allemaal al frequent gebeurd. Vandaar dat men daar behoorlijk terughoudend in is geworden.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 07:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk al tientallen jaren in diverse ziekenhuizen.

In het zkh. waar ik nu werk is sinds kort betaald parkeren ingevoerd.

Het ziekenhuis heeft het parkeren namelijk uitbesteedt aan Q-park (diegene die ook in het centrum veel parkeergarages heeft). Hiervoor heeft men wel gloednieuwe parkeerplaatsen en een parkeergarage gebouwd.

Bovendien kost het parkeren maar 0.90 per uur. Terwijl het in het centrum maar liefst tegen de 2 euro per uur is. En nog zetten mensen hun auto in de berm, met kans op een boete of in moeten ze 20 minuten lopen, om maar niet die 0.90 cent te hoeven betalen, Belachelijk.

In veel ziekenhuizen kun je op zondag gratis parkeren(snap ik niet helemaal hoor!!)

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

--- ouwe draad ---

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je in enschede bij het ziekenhuis parkeerd en je vrij lang staat kun je bij de balie het afronden tot 1,80 euro als ze het niet vertrouwen [omdat het ziekenhuis in de stad staat] moet je aan kunnen tonen dat je een afspraak had  dus dat vind ik vrij normaal en ook terecht  want op marktdagen kan dat soms uit de hand lopen  afz annaknoop

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brynnar,

Is ruim drie en een halve maand na het stellen van een vraag voor jou ook al te laat, ondanks dat je ziet dat hier toch nog geregeld reacties op komen. Neem jij je zelf eigenlijk nog wel serieus? Ik niet, zeker niet na het lezen van jouw antwoord op deze vraag. Maar dat zal het waarschijnlijk ook wel wezen, je bent wellicht enigszins allergisch voor kritiek? Daar zijn therapiën voor hoor, stel een vraag op deze site en je zult zien hoeveel reacties jí'j hierop gaat krijgen.

Groetjes, JB

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 01:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je bij veel ziekenhuizen op zondag gratis mag parkeren, zal wel wat meer genuanceerd liggen. Er zijn ziekenhuizen waarbij dit is toegestaan. Dit heeft verschillende oorzaken. Doordat de poli's gesloten zijn, is het aanbod van patiënten en hun begeleiding er niet, maar ook het poli personeel is niet werkzaam, alsmede de meeste specialisten en assistenten. Kortom, een groot deel van het terrein wordt dan niet benut. Cijfers geven aan dat het bezoek op zondag niet veel groter, dikwijls zelfs minder groot is dan door de weeks. Exploitatie is dan in veel gevallen te kostbaar, daar bij betaling van parkeergelden er ook toezicht nodig is. De personele kosten zijn tot op heden op zondag extra belast met hoge onregelmatigheidstoeslagen. Daarom wordt er door sommige ziekenhuizen voor gekozen het terrein beschikbaar te stellen aan het eigen personeel die even de stad in wilt, of anderszins de auto korte tijd wilt stallen. 's Nachts wordt er dan door de beveiliging op het terrein gekeken of de situatie normaal is, dus niet telkens auto's achter gelaten worden. Vaak wordt gedacht dat men dat niet in de gaten zal hebben, maar geloof me, echt wel. Maar er zijn ook ziekenhuizen waar men vierentwintig uur, zeven dagen in de week voor het parkeren moet betalen. (voor langdurig en vaak parkeren zijn allerlei formules bedacht) Deze ziekenhuizen weten uit ervaring dat hun terrein grote risico loopt om in korte tijd een parkeerplaats te worden voor hen die de auto alleen in het weekend gebruiken.

Groetjes JB

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 02:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi JeroenB,

Hoewel ik vind dat je volkomen gelijk heb, ook ik stoor me geregeld aan dat belerende gedoe van sommigen, moet je nou ook niet vervallen in dezelfde fout. Soms is het gewoon negeren, wat de meesten blijkbaar ook doen, het beste. Geloof me, de meesten zijn wel blij met een positieve bijdrage en weten dit naar waarde te schatten.

Bedankt,

Semafoor en Dommel

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jeroen,

Ik begrijp dat je je stoort aan het vermelden van 'oude draadjes', onder andere door mij. Prima, dat is jouw goed recht. Ik heb inmiddels ook al enkele malen aan je uitgelegd wat de reden hiervoor was. Dat je het hiermee ook niet mee eens bent is wat mij betreft ook prima. Ik heb hier trouwens ook al enkele malen mijn excuses voor aangeboden, waarvan ik mag hopen dat je die geaccepteerd hebt.

Aangaande deze vraag (eerder een opmerking) heb ik hierop een persoonlijke reactie en mijn mening gegeven, want geen vraag = geen mogelijk antwoord. Ik heb dan ook met veel belangstelling je uitstekende correctie gelezen. Ik ben ook niet alwetend en was niet op de hoogte, dat zikenhuizen daadwerkelijk subsisides krijgen voor onderhoud en dat deze subsidies van ziekenhuizen komen te vervallen als wordt overgegaan tot betaald parkeren. Met andere woorden, dat de kosten hiervoor toch al gedekt waren.

Mijn vrouw is persoonlijk werkzaam in een zorginstelling en ik kan van dichtbij zien, hoe deze in een rap tempo wordt uitgekleed. Ik vind dit verschrikkelijk om te zien en mede daardoor ingegeven is mijn reactie bepaald. Ik ben de laatste om toe te geven dat mijn repliek op puur rationele gronden is gegeven en ik waardeer je bijdrage hierin. Dit was niet iets dat veel mensen zullen weten.

Dat je nu overgaat op persoonlijke beledigingen vind ik echter over de grens gaan. Ik heb in geen enkel geval jou ook maar 1 haar gekrenkt, noch heb ik me persoonlijk in negatieve zin tot jou gericht of over jou gesproken. Ik zal me ook hiertoe niet laten verleiden, alhoewel je hier blijkbaar wel prijs op stelt.

Ik ga liever op een positieve wijze met andere 'experts' (een term die door de VARA is ingevoerd en waar ik overigens niet achter sta) om. We kunnen een hoop van elkaar leren, zoals ik ook heb geleerd van je aanvulling op mij reactie. Gezien je laatste uitstekende bijdragen hoop ik dan ook in de nabije toekomst meer van je te lezen, maar dan zonder persoonlijke aantijgingen.

Zoals Semofoor ook zegt, verval alsjeblieft niet in de fout om anderen finaal onderuit te halen op een persoonlijk niveau, dat doe ik ook niet bij jou. Ook ik kan mij vergissen en een normale correctie had afdoende geweest.

Met vriendelijke groeten en tot lezens,

Brynnar

ve
door verwijderd - Sep 30, 2005 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het Lucasziekenhuis in Amsterdam bestaat niet meer onder die naam! Het heet nu Sint Lucas Andreasziekenhuis. Dit even terzijde. Het is algemeen bekend dat het parkeren buiten het terrein van het ziekenhuis GRATIS is. Je kunt de persoon afzetten bij het ziekenhuis en dan je auto parkeren in de buurt. Daar is meestal wel plaats en zeker in de nacht. Als je binnen het kwartier het ziekenhuisterrein verlaat hoef je geen parkeerkosten te betalen. Tip voor de volgende keer!?