sunset_1
door sunset_1 Jul 12, 2006 om 12:25
Voeding & gezondheid

Pil niet vergoed

Mijn vriendin gebruikt al langere tijd de pil. Het merk hiervan is al een aantal keren gewisseld, soms op eigen verzoek, soms op aanraden van de huisarts. Onze huidige huisarts heeft haar Yasmin voorgeschreven. Bevalt prima, weinig klachten.

Nu blijkt dat Interpolis Zorg Actief deze niet wilt vergoeden, terwijl we toch duidelijk een pluspakket hebben afgesloten waarbij anticonceptie ook bovne de 21 jaar vergoed zou worden. In een reactie via email geeft Interpolis aan dat Yasmin in eerste instantie een anti-acne middel is, en geen anticonceptiemiddel.
In de bijsluiter en de extra informatie van de fabrikant wordt hier nergens aandacht aan besteed. Het middel staat enkel en alleen beschreven als anticonceptiemiddel. Sterker nog: het helpt geen ene moer tegen acne!

Zijn we nu verplicht over te stappen op een andere pil die waarschijnlijk minder goed verdragen wordt, of zit Interpolis fout?

1504 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Yasmin staat wel degelijk geregistreerd als anti-conceptiepil,

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=item&id=51764

bijkomende positieve werking kan het hebben op acne, maar daar is het niet voor bedoeld !

tenzij verzekeraar het in de polisvoorwaarden in vergoedinglijst zou hebben uitgesloten (misschien omdat ze het te duur vinden) moeten ze het gewoon vergoeden als je verzekerd bent voor anti-conceptie.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle verzekeraars zijn gehouden hetzelfde systeem te hanteren voor de vergoeding van geneesmiddelen w.o. anticonceptiepil. Op de nota zal toch duidelijk vermeld zijn dosering, merk en anti-conceptiepil. Voor de vergoeding moet de GVK worden aangehouden.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik zelf ook een pil (voormalig diane 35) die voor zowel anticonceptie is als voor acne, en deze wordt gewoon vergoed door de menzis. Ik kan alleen deze niet voor een heel jaar halen, terwijl dat bij de anticonceptie wel kan. Hij valt ook dus niet onder de pil, maar onder de huidaandoening bij mij.

Als het verder door de huisarts wordt voorgeschreven, kan de verzekering hier eigenlijk weinig moeilijk tegen gaan doen lijkt me.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Update:

Vandaag een schriftelijke bevestiging van de apotheker gehad, en wederom contact gehad met de helpdesk van Interpolis. Volgens deze dame was het na even zoeken toch geen probleem om de eigen bijdrage te declareren. De envelop is de deur uit, dus we wachten af.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht is de huisarts bereid om een verklaring voor de ziektenkostenverzekeraar te maken waarin staat dat het middel alleen voor anticonceptie is voorgeschreven.

Ik weet dat een middel als de Dianepil, die hoofdzakelijk wegens acne wordt voorgeschreven, door bijna alle verzekeraars wordt vergoedt, mits de voorschrijvend arts aangeeft dat alleen dát middel voor deze persoon als anticonceptie is aanbevolen.

Linda