avangestel
door avangestel Aug 3, 2011 om 17:14
Voeding & gezondheid

Pil voor hooikoorts en astma

Ik verwonder mij soms over berichten zoals over de pil die zou moeten werken voor hooikoorts en astma patiënten waar onderzoek naar gedaan wordt, men kent waarschijnlijk de adem methode van Dr. Buteyko niet, met deze ademmethode die het koolzuurdioxide op peil brengt heeft men geen medicijnen meer nodig, jammer van al die moeite en kosten en ook jammer voor het medicijngebruik wat altijd weer vervelende bijwerkingen geeft.
Dus;;; liever De Butheyko methode en geen medicijnen.

1209 15 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 3, 2011 om 18:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te stellen dat welke ademmethode dan ook het gebruik van medicatie onnodig maakt. Zeker als er sprake is van astma.

inekel1953
door inekel1953 - Aug 3, 2011 om 18:16
323 Antwoorden / 2 Vragen

Mogelijk vind u baat bij de werkwijze van deze man, toch ik geef u het advies om bij uw huisarts cq longarts te gaan en daar een goed en vooral openhartig gesprek mee te voeren.

Er zijn veel onjuistheden en onduidelijkhjeden over die methode van de heer Buteyko, deze man is geen arts, is ook niet als arts geregistreerd in Nederland.
Deze man heeft het over verkeerd ademhalen, of te wel hyperventileren bij alle longaandoeningen op het gebied van ademen. Vervolgens heeft u het over koolzuurdioxide, ook dit is niet voor alle mensen die lijden aan een luchtweg of longziekte van toepassing.

Er zijn mensen die hyperventileren terwijl ze geen last hebben van een luchtweg of longaandoening.
Astma kan ontzettend ziekmakend zijn, waardoor je bij aanvallen héél benauwd kan worden, toch een geluk dat deze aanvallen ook weer voorbij gaan, hopelijk voor een langere tijd.

Zo vind deze man dat ook bv mensen met longemfyseem, als ze "goed "zouden ademhalen niet langer longemfyseem hebben. Een zeer bijzonder vreemde constatering, in mijn ogen.

Longemfyseem komt nl doordat de longblaasjes kapot knappen en daardoor de "rek"uit de longen verdwijnt. Zoals u misschien weet, zijn die longblaasjes, gevuld met zuurstof of het zuurstof vanuit de longen door de grote bloedsomloop te transporteren.
Wanneer deze longblaasjes door de ziekte "longemfyseem" kapot zijn en verder vordert, komt er een tekort aan zuurstof in het bloed en organen die van zuurstofrijkbloed worden voorzien.
Hierdoor ontstaat dan een verhoogde koolzuurdioxide, wat de mens benauwd maakt. Een andere manier van adem halen is er bijna niet...het enige wat dan nog helpt in de vorm van adem halen is, door mond en neus inademen lippen tuiten en zo uitademen. Omdat hiwer de uitademing langer duurt, is het meer ontspannen.
Toch als dat koolzuurdioxide te laag wordt, onder de 95% dan heeft die longpatiënt extra zuurstof nodig bij die bepaalde inspanning. Als de ziekte verder vordert, zal het zuurstof gebruik steeds hoger worden omdat de longen met de tijd steeds meer longblaasjes verliest, dus benauwderr zal worden.
Wat dan nog als enige redmidddel mogelijk is, is een eenzijdige of dubbele longtransplantatie.

U begrijpt dat ik om bovenstaande redenen geen hoge hoed op heb van meneer Buteyko. Ik vertrouw op de huisarts, longarts met zijn medisch personeel.

avangestel
door avangestel - Aug 4, 2011 om 09:19
23 Antwoorden / 2 Vragen

Dokter Buteyko was wel degelijk een erkende arts en de methode wordt in een groot deel van de wereld toegepast met een enorm succes, in Nederland staat het nog in de kinderschoenen omdat wij achterlopen met méér dingen in medische toepassingen, dus even verdiepen in de methode is misschien niet verkeert, zie www.butheyko-methode.nl

tdehond
door tdehond - Aug 4, 2011 om 09:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is gelukt om de oorzaak op te sporen van de meest voorkomende aandoeningen van longen en bronchiën, hart en bloedvaten, het hormonale systeem en het zenuwstelsel. Gebleken is dat deze aandoeningen direct of indirect verbonden zijn met diepe ademhaling. Als de ademhaling wordt genormaliseerd, verdwijnen deze ziekten.

Bovenmatige longventilatie leidt tot verstoring van de stofwisseling, verstoring van de immuniteit en tot het ontstaan van allergie

Deze info klopt m.i. niet.
De tweede opmerking is IMHO onzin.

Een verkeerde ademhalingstechniek is m.i. het gevolg van een longziekte, niet de oorzaak.

avangestel
door avangestel - Aug 4, 2011 om 10:55
23 Antwoorden / 2 Vragen

Wat fijn dat u mij dan toch gelijk geeft want de buteyko methode is juist die manier van gecontroleerd ademhalen, dus geen diepe ademhaling waardoor al die problemen ontstaan, dus u kent de Butheyko methode misschien zonder de naam te weten van de ontdekker.
De stelling is al enkele jaartjes oud maar wordt de laatste jaren pas bekend in Nederland en gaat zelfs onderwezen worden op onze medische faculteiten.

tdehond
door tdehond - Aug 4, 2011 om 11:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=avangestel schreef op donderdag 4 aug 2011, 10:55]Wat fijn dat u mij dan toch gelijk geeft want de buteyko methode is juist die manier van gecontroleerd ademhalen, dus geen diepe ademhaling waardoor al die problemen ontstaan, dus u kent de Butheyko methode misschien zonder de naam te weten van de ontdekker.
De stelling is al enkele jaartjes oud maar wordt de laatste jaren pas bekend in Nederland en gaat zelfs onderwezen worden op onze medische faculteiten.

De informatie op de site klopt niet.
Dat geeft mij geen vertrouwen in deze therapie.

Ik denk dat alleen mensen die baat hebben u daarin gelijk kunnen geven.
Ik blijf het te kort door de bocht vinden om te beweren dat dus geen medicatie nodig is voor m.n. astma.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van mensen hiermee. M.n. of zij dankzij deze ademhalingstherapie geen medicatie meer nodig hebben.

avangestel
door avangestel - Aug 4, 2011 om 13:13
23 Antwoorden / 2 Vragen

De ademcursus volgen is simpel en goedkoop en resultaat begint te werken vanaf het moment dat men er mee begint en deze situatie wordt steeds beter, er valt niets te verliezen, alleen maar te winnen.
Ik raakte al mijn kwalen en pijnen kwijt van ademtoestanden tot artrose pijnen en ben zonder medicijnen en of het voor iedereen werkt?? in ieder geval wel bij alle mensen die ik op de cursus ontmoette en alle andere mensen die mij deze cursus adviseerden..

tdehond
door tdehond - Aug 4, 2011 om 14:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ot artrose pijnen

Dat is m.i. onmogelijk indien de pijn door forse artrose ( vastgesteld d.m.v. röntgenfoto's) veroorzaakt wordt.

avangestel
door avangestel - Aug 4, 2011 om 19:08
23 Antwoorden / 2 Vragen

mijn advies is; volg de cursus en zie en voel het zelf.

tdehond
door tdehond - Aug 5, 2011 om 07:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=avangestel schreef op donderdag 4 aug 2011, 19:08]mijn advies is; volg de cursus en zie en voel het zelf.

Ik ga geen cursus volgen in ademhalen als ik pijnlijke gewrichten heb. :)
In mijn geval b.v. is de oplossing uiteindelijk een kunstgewricht laten plaatsen.

jpm
door jpm - Aug 6, 2011 om 12:43
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het lijkt me sterk dat de pijnen, veroorzaakt door arthrose, verdwijnen door welke juiste ademhaling dan ook. Ik vraag me dan ook af of TS dan eveneens van mening is dat de slijtage die daarvan het gevolg is, ook afneemt en er uiteindelijk geen sprake meer is van arthrose, sterker nog, dat door beter ademhalen een arthrose ineens in het verleden niet meer heeft bestaan. M.i. moet TS nog maar even blijven doordromen, met zijn dr. Butheyko erbij.

loreleigil
door loreleigil - Aug 16, 2011 om 13:14
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=avangestel schreef op donderdag 4 aug 2011, 10:55]Wat fijn dat u mij dan toch gelijk geeft want de buteyko methode is juist die manier van gecontroleerd ademhalen, dus geen diepe ademhaling waardoor al die problemen ontstaan, dus u kent de Butheyko methode misschien zonder de naam te weten van de ontdekker.
De stelling is al enkele jaartjes oud maar wordt de laatste jaren pas bekend in Nederland en gaat zelfs onderwezen worden op onze medische faculteiten. Dan toch hopelijk wel als kwakzalverij? Want artrose (REUMA!!) gaat niet over van anders ademhalen. Die pijn is chronisch en de ademhaling heeft daar geen invloed op. Het wordt veroorzaakt door ontstekingen!

tdehond
door tdehond - Aug 16, 2011 om 15:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=loreleigil schreef op dinsdag 16 aug 2011, 13:14][quote=avangestel schreef op donderdag 4 aug 2011, 10:55]Wat fijn dat u mij dan toch gelijk geeft want de buteyko methode is juist die manier van gecontroleerd ademhalen, dus geen diepe ademhaling waardoor al die problemen ontstaan, dus u kent de Butheyko methode misschien zonder de naam te weten van de ontdekker.
De stelling is al enkele jaartjes oud maar wordt de laatste jaren pas bekend in Nederland en gaat zelfs onderwezen worden op onze medische faculteiten. Dan toch hopelijk wel als kwakzalverij? Want artrose (REUMA!!) gaat niet over van anders ademhalen. Die pijn is chronisch en de ademhaling heeft daar geen invloed op. Het wordt veroorzaakt door ontstekingen!

De info op de site waarbij m.i. verkeerde info staat doet mij het ergste vrezen. Tegen Artrose helpt het al vast zeker niet. Tenzij de artrose tussen de oren zit. :)

loreleigil
door loreleigil - Aug 17, 2011 om 13:10
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 16 aug 2011, 15:35]De info op de site waarbij m.i. verkeerde info staat doet mij het ergste vrezen. Tegen Artrose helpt het al vast zeker niet. Tenzij de artrose tussen de oren zit. :)
Altijd al geweten dat ik een aansteller ben! ;-)

inekel1953
door inekel1953 - Aug 17, 2011 om 16:28
323 Antwoorden / 2 Vragen

Het is fijn voor mensen die ademhalen als een soort of hobby zien of er misschien resultaat bij hebben om zich (beter) te kunnen ontspannen. Al lijkt Yoga-gym daarvoor nog beter geschrikt.

Maar laat die meneer Buteyko zich a.u.b. niet bemoeien met de medische kant van de mens, daar deze man in geval van een hart- en of longpatient letterlijk en figuurlijk levens-gevaarlijk bezig is.