hennyha60
door hennyha60 Jan 1, 2012 om 17:33
Voeding & gezondheid

Prothese mogelijk met kronen?

Hallo.

Ik heb een slecht gebit. Jaren geleden zijn er 2 kronen geplaatst. De afgelopen week zijn bij 2 kiezen stukken afgebroken.Nu wil ik graag een bovenprothese. Ik heb gehoord dat dat dat niet mogelijk is. Klopt dat?
Wie kan me er meer over vertellen.

Alvast bedankt voor het mee denken.

6393 13 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jan 1, 2012 om 17:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is het beste om dit gewoon aan de tandarts te vragen. Wat is je reden om niet nog twee kronen te laten maken overigens?

Zwemmer

hennyha60
door hennyha60 - Jan 1, 2012 om 20:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo zwemmer.

Bedankt voor je reactie. Door medicatie etc. wordt mijn gebit steeds slechter. Ik heb meerdere slechte kiezen/tanden en verhoging van tandarts pakket is daarom niet mogelijk. Het is nu een kostenplaatje. Goedkoper om een prothese te nemen dan telkens dure kronen. Sinds kort heb ik een andere tandarts, mijn vorige tandarts vertelde dat ik geen prothese kon nemen.

Groetjes Hennyha

zwemmer
door zwemmer - Jan 1, 2012 om 21:07
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit is een nogal specialistische kwestie. Ik beveel je aan om bij een of meerdere praktijken die tandprotheses vervaardigen te rade te gaan. Je kunt er meerderen op het web vinden. Bel of mail ter orientatie daar naartoe.

Zwemmer

ja
door jans2 - Jan 2, 2012 om 15:10
311 Antwoorden / 4 Vragen

Wat voor reden gaf uw vorige tandarts voor zijn advies?

mo
door mowocos - Jan 2, 2012 om 16:46
19 Antwoorden / 0 Vragen

Een volledige prothese is ECHT het laatste waar je aan moet denken. Niets kan namelijk je (resterende) tanden en kiezen vervangen.
Dat een volledige prothese niet mogelijk zou zij..... ???
Wellicht bedoel je een partiële (gedeeltelijke) prothese; dit kan m.b.v. een "plaatje": d.i. een metalen frame met kiezen en/of tanden die in de kaak ontbreken en aan de overige tanden / kiezen wordt verankerd. Als het de achterste kiezen betreft heb je een probleempje.
Dat je gebit in de loop der jaren (verschilt uiteraard per persoon) een kostenplaatje gaat worden is een ding om rekening mee te houden in de toekomst (sparen dus).
Misschien dat je het niet duidelijk uit hebt gelegd, maar om bij 2 kronen en 2 afgebrokkelde kiezen al aan het kunstgebit te gaan denken ..... ??
Bezint eer ge begint !

jpm
door jpm - Jan 2, 2012 om 17:03
821 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn ervaring met achteruitgang van het gebit door medicatie is dat deze achteruitgang zeer snel ging. Bij mij was het door een verkeerde combinatie van morfine en een ander middel voor een geheel andere aandoening. Binnen een half jaar was een eerst praktisch onaangetast gebit (twee vullingen) naar de gallemiezen. Vervolgens kreeg ik al snel maagproblemen door het niet goed kunnen kauwen. Een kunstgebit moest helaas uitkomst brengen maar werd door de kaakchirurg als een in mijn geval goede optie bestempeld.
Veel sterkte ermee.

n8
door n8w8lele - Jan 2, 2012 om 17:32
3 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn een aantal tandartsen, die bekend zijn met een in Duitsland veel gebruikt systeem - een klikplaatje. Zit muurvast en kan geplaatst als er een beide kanten van de kaak goede tandwortels aanwezig zijn (dus ook wortels onder kronen)
Dit wordt vooral gedaan, als er voortanden uitgetrokken moeten worden. Bij mij ook gebeurd na jaren met een plaatje geworsteld te hebben en het is een uitkomst!!!
Geen goedkope oplossing, als ik jou was zou ik nu kijken of een brug mogelijk is en dit klikplaatje onthouden voor als er meer problemen zijn.
Maar zoek eens naar een tandarts met opleiding in buitenland - daar worden veel dingen gedaan, die hier niet kunnen.
Succes

tucker
door tucker - Jan 2, 2012 om 18:20
136 Antwoorden / 10 Vragen

Een volledige prothese is ECHT het laatste waar je aan moet denken. Niets kan namelijk je (resterende) tanden en kiezen vervangen.

We leven niet meer in de middeleeuwen, ik kan uit persoonlijke ervaring melden dat tegenwoordig een prothese geen enkel probleem meer geeft. Om dezelfde reden als TS heb ik enkele jaren geleden voor een volledige prothese boven en onder gekozen, het zogenaamde klikgebit. De prothese wordt op 2 stalen pennen aan de kaak bevestigd en zit werkelijk muurvast. Kan uiteraard om te reinigen gemakkelijk worden uitgenomen en teruggeplaatst. En heel eerlijk gezegd zou ik willen dat ik er eerder aan begonnen was, het bevalt mij een stuk beter dan mijn slechte eigen gebit.

hennyha60
door hennyha60 - Jan 3, 2012 om 11:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal.

Bedankt voor het mee denken en de reacties. Fijn om te lezen.
Ik heb meer kiezen/tanden waar stukken af zijn. Bij sommigen zijn de scherpe stukjes bijgeslepen zodat ze nog zolang mogelijk kunnen blijven zitten. Je ziet het als ik praat, geen mooi gezicht. Ik heb ook al een stel tanden met facings.Eigenlijk heb ik nog maar 2 goede tanden en 1 kies. Het "lapwerk" houdt binnenkort op, dan moeten er kronen op. Vandaar dat ik aan een prothese denk.
Ik heb 1/2 februari een afspraak bij de tandarts en wil me voor die tijd zoveel mogelijk bijlezen. Daarom heb ik de vraag hier gesteld. Met googelen kwam ik niet verder dan kronen of prothese.

Groet van Hennyha

ja
door jans2 - Jan 3, 2012 om 11:30
311 Antwoorden / 4 Vragen

Maar waarom zei die tandarts dat een prothese niet mogelijk is?

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2012 om 19:41
16871 Antwoorden / 108 Vragen

hennyha60

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat kronen niet kunnen worden geplaatst.
Als je beschrijft hoe slecht je gebit er aan toe is en, het grootste probleem: de kosten, kan ik me best voorstellen dat een klikprothese best een optie kan zijn. Vandaag zijn "valse tanden" heel anders dan vroeger. Ook dit is niet goedkoop maar dan ben je er wel in één (nou ja iets meerdere) keer van af. Zelf ben ik met kronen bezig maar ik kan me er met moeite 2 per jaar veroorloven, dus doe het 1 kroon per jaar en schoonmaken. Dan zit je al op €1000,00 en, optimist die ik ben, dit jaar nog duurder! Hoera, leve de welvaartsstaat die Nederland heet.

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2012 om 19:43
16871 Antwoorden / 108 Vragen

bedoel natuurlijk: kan me niet voorstellen dat prothese niet kan enz......

es
door essie07 - Jan 4, 2012 om 15:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Waar je goed advies in Nederland kunt krijgen, dat is in de academische ziekenhuizen afdeling tandheelkunde.
Daar hebben ze de nieuwste technologie en als je door studenten behandeld kunt worden, is het ook nog eens goedkoper.