Es
door Esther Camps Feb 27, 2019 om 22:32
Voeding & gezondheid

Tandartskosten bij kinderen

Mijn dochter van 14 jaar oud heeft 2 kiezen laten trekken bij de tandarts innopdracht van de orthodontist. Hiervoor is 85,96 in rekening gebracht waarvan 68,76 is betaald door mijn zorgverzekeraar. Resterend bedrag van 17,20 is voor eigen rekening.
We zijn aanvullend verzekerd voor orthodontie. Waarom moet er nog een gedeelte zelf betaald worden? Tandartskosten bij kinderen zou toch zowieso 100% vergoed moeten worden?

1990 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 22:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag bij uw verzekeraar. Voor zover ik weet zijn tandartskosten v oor kinderen in de basis verz. Het kan te maken hebben met een 'eigen risico' verrekening voor het verplichte eigen risico. dat ook geldt voor de basisverzekering. Ik ga nog even op zoek naar meer info.

Ik zie het al, ordonthie wordt niet vergoed uit de basis.Zie: https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/tandartskosten-18-jaar

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 27, 2019 om 22:48
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Esther,

Bij welke zorgverzekeraar zit je ?

Daar hangt het vanaf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2019 om 22:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER: zie ter info: https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/tandartskosten-18-jaar  niet in de basis dus.

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 22:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nee @geb.am. dat is bij iedere zorgverzekeraar hetzelfde. Ordonthie wordt niet vergoed voor de kids.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 27, 2019 om 22:55
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Lees het even goed Heremiet en Tenormin.

Het gaat om orthodontie en bijkomende kosten, dus om de aanvullende verzekering.

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2019 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is zeker niet bij elke zorgverzekeraar hetzelfde. Orthodontie gaat eventueel uit de aanvullende verzekering van een ouder.
Maar de gewone tandarts gaat uit de basis, met een maximumvergoeding van afgesproken tarieven.

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2019 om 22:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@esther, orthodontist voor kinderen wordt bijna alles vergoed, zie verwijzing van @heremietkreeft. Maar is gelukkig een bedragje waar men overheen kan komen, lijkt me. Bij tandarts zou het vergoed worden maar was kennelijk iets te gecompliceerd voor hem/haar.

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2019 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kind was dus bij de tandarts voor het trekken van die kiezen.

Es
door Esther Camps Feb 27, 2019 om 23:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, om ruimte te maken, en deze melkkiezen wisselden niet spontaan.

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 23:37
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Oeps.sorry @esther, heb het ondersteboven gelezen. Van orthodontist naar tandarts .... Nogmaals mijn excuses.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2019 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tandartskosten bij kinderen worden niet per se 100% vergoed. Maar als dit bij de orthodontie behandeling hoort, zie ik niet in waarom het niet uit uw aanvullende verzekering vergoed wordt.

Het kan ook zijn dat de tandarts hogere tarieven rekent, dan de vergoeding van de verzekering vergoedt.

Maar hebt u dit al nagevraagd, per mail bij uw zorgverzekeraar?

panter22
door panter22 - Feb 28, 2019 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Het trekken van de kiezen valt voor deze behandeling onder orthodontie. De aanvullende verzekering vergoedt 80%. Kijk in de voorwaarden van de aanvullende verzekering.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kent u die aanvullende verzekering dan? Voor orthodontie geldt meestal een lumpsum.

panter22
door panter22 Feb 28, 2019 om 10:29
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, daarom moet ze een kijken in de voorwaarden.

Es
door Esther Camps - Feb 28, 2019 om 10:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het voorgelegd aan de verzekering. Het trekken van de kiezen is in opdracht van de orthodontist gebeurd en valt daarmee onder orthodontie.
Orthodontie valt onder het aanvullend pakket, en wordt voor 80 % vergoed.Daarmee is mijn vraag beantwoord, bedankt voor de reacties.

lo
door lovewinnie - Feb 28, 2019 om 12:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alles wordt vergoed.voor kinderen. Gewone onkosten als controle en gaatjes wel en kiezen trekken normaal ook tenzij, en daar komt het denk ik ook door het gezonde kiezen zijn en het moet voor het plaatsen van een beugel. Dan valt het onder vergoeding voor beugel en dat is in elke polis ander. Voor basis geld er vaak dan zelfs helemaal geen vergoeding

Maar sta nergens van te kijken. Dochter 11 kreeg vorige maand antibiotica ivm keel en amandel onstekking en kreeg daarna rekening eigen bijdrage a 14.75. Vond echt absurd.

Voor beugel is ons budget 1500 wat we vergoed krijgen en dat is voor de beugel maar ook overige kosten als kiezen trekken. Als tandarts zelf had getrokken zonder verwijzing (code op declaratie) was waarschijnlijk wel vergoed maar omdat er nu een code opstaat voor orthodontist valt het onder beugel vergoeding

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2019 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dat toch zeker wel nagevraagd over die medicijnkosten?

lo
door lovewinnie Mar 3, 2019 om 10:27
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja vgz gebeld en deze bevestigt dat er op deze antibiotica eigen bijdrage zit. Vind echt belachelijk. Zult maar weekgeld hebben van 60 euro en 15 euro moeten betalen omdat je kind ab nodig heeft. Is 2 dg geen eten

pm
door pmtmvdam@ziggo.nl - Mar 2, 2019 om 14:43
2 Antwoorden / Vragen

Kinderen zijn tot 18 jaar 100% verzekerd voor tandheelkundige behandelingen, maakt niet uit welke zorgverzekeing u heeft.
Niet betalen en rekening terug sturen naar u zorgverzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2019 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het duidelijk is en bedankt voor het terugmelden.