ad
door ad5 Sep 18, 2016 om 13:19
Voeding & gezondheid

Toestemmingsverklaring tandarts

Omdat mijn eigen tandarts geen implantaten plaatst ben ik doorverwezen naar een andere tandarts praktijk.
Deze tandarts praktijk vraagt mij om een “toestemmingsverklaring” te tekenen anders begint hij er niet aan.

In die “toestemmingsverklaring”staat o.a. dat je schade aan de kiezen of tanden kan krijgen dichtbij het implantaat en er zenuwschade kan ontstaan waardoor gevoelloosheid in onderlip kan voorkomen. Ook zou de verdovingsnaald af kunnen breken en inslikken van chirurgische instrumenten is ook mogelijk.

Ik heb de volgende vragen.

Is het normaal dat je voor een implantaat een “toestemmingsverklaring” dient te ondertekenen?

En wil hij met deze “toestemmingsverklaring” zijn verantwoordelijkheid volledig op mij afschuiven?

9956 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2016 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen toestemmingsverklaring hoeven tekenen.. Zou maar een andere tandarts uitzoeken.

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2016 om 13:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: is het bij jou soms enige jaren geleden gebeurd? En is ondertekening van zo'n verklaring niet meer bedoeld, dat je gewezen bent op de risico's van de ingreep? In het zkh wordt vandaag de dag ook steeds vaker om ondertekening van zo'n verklaring gevraagd.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2016 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was in 2011, maar wel bij een gespecialiseerde tandarts.

Cookies
door Cookies Sep 18, 2016 om 14:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat (tand)artsen steeds vaker een claim aan hun broek krijgen (nee, dat is me niet medegedeeld; nee dit heb ik niet geweten enz. enz.) vandaar dat gedoe met verklaringen ondertekenen. Ik moest paar maanden terug ook ineens tekenen voor een ingreep die ik al heel wat keren gehad heb.

ja
door jackyh - Sep 18, 2016 om 13:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn gespecialiseerde klinieken. Zou daar eens informeren. Wel vooraf informatie vragen/zoeken over de kwaliteit van de kliniek.

getty
door getty - Sep 18, 2016 om 13:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Misschien even uw eigen tandarts bellen om te vragen wat hij hiervan vindt?

hansje klein
door hansje klein - Sep 18, 2016 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stel dat uw loodgieter zo'n verklaring verlangt, dat hij niet verantwoordelijk is voor zijn doorgevoerde werk....! Vreemd, maar misschien weer nieuw om de verzekeringskosten van de tandarts zèlf te kunnen verlagen?

Vraag liever na bij uw eigen tandarts, uw verzekeraar of bij de Bond van tandartsen.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2016 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stel deze vraag eens op het tandartsforum https://www.tandarts.nl/forum/

ad
door ad5 Sep 18, 2016 om 14:24
11 Antwoorden / 3 Vragen

Goede tip!

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2016 om 14:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op het Radar forum is regelmatig een tandarts actief https://radar.avrotros.nl/forum/index.php?sid=3bc26273b5e0b516cc4781ea79114b81 Als je daar de vraag stelt, zal hij ongetwijfeld reageren als hij daar weer online is.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2016 om 15:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Vroem....... vroem..... ;-)

Ma
door Mat Matheij - Sep 18, 2016 om 15:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn praktijk kan min of meer alle behandelingen uitvoeren. Daarbij wordt een dergelijke verklaring niet als vereiste gevraagd. Op Internet kunt u bezien welke tandartsen een dergelijke behandeling kunnen uitvoeren alsook hun clientenscore. Uitzonderingen daargelaten zijn de grotere samenwerkende centra meer geschikt dan een zelfstandig tandarts. Bekijk ook de site tandarts.nl. Vaak zijn deze problemen simpeler dan verwacht.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2016 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw praktijk?

Ma
door Mat Matheij Sep 18, 2016 om 17:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

De praktijk die mijn benodigde (tandheelkundige) ingrepen uitvoert. Sommige kleinere zelfstandige ondernemers hebben een of meerdere specialisaties. Enkelen werken eveneens naar tevredenheid van de klant.

ad
door ad5 Sep 18, 2016 om 22:10
11 Antwoorden / 3 Vragen

@Mat Matheij, ik had vooraf op internet gekeken wie hier in de buurt deze behandeling uitvoert alsook hun clientenscore maar daar werd ik niet zo veel wijzer door. Uiteindelijk toch het advies van mijn tandarts gevolgd.

marita5
door marita5 - Sep 19, 2016 om 07:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ad5,

De patiënt tekent ook een toestemmingsformulier waarop alle mogelijke risico`s van de implantatie worden genoemd, zoals standaard is voor elke andere chirurgische ingreep .

Bron: ngdent.nl

Cookies
door Cookies Sep 19, 2016 om 09:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik al dacht dus.

marita5
door marita5 Sep 19, 2016 om 09:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , Ts heeft uw advies opgevolgd en de vraag gesteld op tandarts.nl , zie hier het antwoord https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/implantaten-kaakoperaties/toestemmingsverklaring

Cookies
door Cookies Sep 19, 2016 om 09:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, had ik gezien.

ad
door ad5 Sep 19, 2016 om 15:40
11 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou dus betekenen dat de verklaring informatief bedoeld is voor de patiënt en geen indekking voor claims voor de arts?

marita5
door marita5 Sep 19, 2016 om 16:36
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Ad5 , lees deze informatie eens door , het betekent gewoon dat u volledig bent ingelicht betreft behandeling , risico`s e.d https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/informed-consent.htm

ad
door ad5 Sep 19, 2016 om 17:00
11 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is duidelijk, bedankt voor de link.

marita5
door marita5 Sep 19, 2016 om 17:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

EM
door EMK - Sep 19, 2016 om 12:59
2 Antwoorden / Vragen

Bij mij zijn de implantaten door de kaakchirurg geïmplanteerd. Deze kaakchirurg implanteert heel vaak en heeft daarom veel ervaring. Ik zou nooit door een tandarts geholpen willen worden. En......ik heb uiteraard niet zo'n verklaring hoeven te tekenen.

ad
door ad5 Sep 19, 2016 om 15:47
11 Antwoorden / 3 Vragen

@EMK, ik heb wel vertrouwen in die tandarts alleen het moeten tekenen van een toestemmingsverklaring vindt ik vreemd.

ma
door mar60 - Sep 19, 2016 om 13:29
15 Antwoorden / 6 Vragen

Hij dekt zich in voor eventuele calamiteiten.
Zou voor het plaatsen van implantaten altijd naar de kaakchirurg gaan.
Tandarts is misschien een uur bezig kaakchirurg 20 min, qua kosten denk ik geen verschil, misschien zelfs duurder bij tandarts, Ieder zijn eigen vak gebied.

tr
door truusje24 - Sep 19, 2016 om 13:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet bij de paradontist ook een verklaring ondertekenen voor de behandeling van een jaar. Ik denk dat dit tegenwoordig steeds vaker voorkomt.

sc
door schuw03 - Sep 19, 2016 om 15:03
10 Antwoorden / 11 Vragen

Als uw tandarts een NVOI-geaccrediteerd Tandarts- Implantoloog ( NVOI= Nederlandse Vereniging voor Orale Implantologie)is zal hij u een Informed consent verklaring volgens model van de Nederlandse Vereniging Orale Implantologie laten ondertekenen.
Deze verklating houdt o.m. het navolgende in:
Implantatie onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd;
Dat er een (geringe) napijn en zwelling kan optreden;
Dat tijdens de behandeling kan blijken dat het inbrengen van een implantaat niet mogelijk is, ondanks de positieve uitslag van het voorondeerzoek;
Dat er een gering risico bestaat dat een implantaat niet goed inheelt en moet worden verwijderd;
Dat hem/haar is medegedeeld dat bij implantatie complicaties kunnen optreden zoals ontstekingen van bot/tandvlees en gevoelsstoornissen van lip, tong of kin;
Dat hem/haar bekend is om minstens ieder halfjaar een controle van het implantaat/bot/tandvlees en de prothetische voorziening of kroon bij de tandarts moet plaatsvinden;
Dat een goede mondhygiene noodzakelijk is/dat sommige medicijnen allergische reacties kunnen veroorzaken.
Een goede tandarts-implantoloog zal eerst na onderzoek beoordelen of een implantaat mogelijk is.
Het onderzoek omvat een gezondheidsvragenlijst, een klinisch onderzoek en een rontgenonderzoek.
Een tandarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.
Een goede implantoloog kan de hoogte vaststellen tussen het implantaat en de zenuw.

ad
door ad5 Sep 19, 2016 om 16:47
11 Antwoorden / 3 Vragen

@SCHUW03, bedankt voor uw info.
De tandarts waar ik de implantaat laat plaatsen is niet NVOI-geaccrediteerd maar wel ingeschreven in het BIG register van het Ribiz zo staat er beschreven op hun website.

Ma
door Mat Matheij Sep 20, 2016 om 15:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

U lijkt terzake kundig en dat ontbreekt vaak op dit forum. Goede bijdrage. ADS plus deze man/vrouw. Daar hebben vervolgens meer mensen iets aan.

ja
door jacques904 - Sep 19, 2016 om 16:41
26 Antwoorden / 3 Vragen

Tandarts heeft ook rechten, werk uitvoeren en dan niet betalen? Dit is een zeer goede tandarts, in ieder geval iemand die ook zakelijk is.
Behalve als er op de deur staat ProDeo dan is het aardig om je te laten tekenen voor de behandeling.

jpm
door jpm - Sep 19, 2016 om 18:26
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wel, van dat  afbreken verdovingsnaald of inslikken van chirurgische instrumenten lijkt me op zijn minst te duiden op onhandigheid of ontbrekend vakmanschap, dat hoort bij het risico van de tandarts of chirurg. De andere risico's lijken me wel te reduceren, maar niet geheel uit te sluiten. Het zal inderdaad afhankelijk zijn van welke tandarts hier aan de slag gaat. In ieder geval iemand met weinig zelfvertrouwen, lijkt mij.

ad
door ad5 - Sep 21, 2016 om 14:18
11 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal bedankt voor het meedenken, hier heb ik wat aan!