ja
door jankeproof Nov 6, 2013 om 12:02
Voeding & gezondheid

Verkoop tandpasta na expiratiedatum

Mag tandpasta überhaupt na de expiratiedatum verkocht worden? Vanmorgen een discussie gehad in lokale winkel, de vermelde expiratiedatum was juni 2012. Attendeerde de verkoopster erop maar die zei dat 't onzin was.

20292 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2013 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jankeproof,

Die exp.datum staat er natuurlijk niet voor niets op.
Daarna mag het product NIET meer verkocht worden.

expiratiedatum =
vervaldatum, uiterste gebruiksdatum.
Gevonden op http://www.nederlands-woordenboek.com/expiratiedatum

Met vr.gr.

zwemmer
door zwemmer - Nov 6, 2013 om 15:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Welicht zat die lokale winkel in financiële problemen en werd derhalve wat creatief met de regelgeving. Dit is echter bijna grof, de eigen regels invoeren kan natuurlijk niet. Ook al zou er geen gevaar zijn bij het gebruik van tandpasta die na de vermelde expiratiedatum aangeschaft is. die datum staat er niet voor niets en dient aangehouden te worden.

Zwemmer

pi
door pieterwolters - Nov 6, 2013 om 15:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou me er niet zo druk om maken en of een ander product pakken of naar een andere winkel gaan. Als het fout gaat is het een probleem voor de winkelier, niet voor jou.

Cookies
door Cookies - Nov 6, 2013 om 18:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jankeproof schreef op woensdag 6 nov 2013, 12:02] Attendeerde de verkoopster erop maar die zei dat 't onzin was.

Als privé-persoon mag ze het onzin vinden, zakelijk NIET. Dit artikel mag gewoon niet meer verkocht worden. Je kunt haar laten weten dat je een klacht gaat indienen (of erover denkt) bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, KLIK

Persoonlijk vind ik het al slordig als in een super een artikel een paar dagen over tijd is, deze tube is al bijna 1,5 jaar over tijd! Ronduit schandalig!

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2013 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het artikel mag gewoon verkocht worden. Alleen als er iets mis mee is, is de verkoper aansprakelijk.

zinook
door zinook - Nov 7, 2013 om 09:25
261 Antwoorden / 7 Vragen

Ja ze mogen dat nog verkopen.
Zie : [url=http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-voor-ondernemers-consumentenartikelen/dossier/samenstelling-en-etikettering/houdbaarheid][verlopen houdbaarheidsdatum]

zinook
door zinook - Nov 7, 2013 om 09:25
261 Antwoorden / 7 Vragen

Verlopen houdbaarheidsdatum

Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).

Wanneer het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum verkocht wordt, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter te allen tijde gegarandeerd zijn. Met andere woorden: de verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd. Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over. Om te kunnen bepalen of een product nog aan de eisen voldoet, zal een risicoanalyse moeten worden uitgevoerd, overeenkomstig artikel 5 van de Verordening (EG) nr. 852/2004. De risicoanalyse moet door de verkoper worden uitgevoerd. Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken wordt onderscheid gemaakt tussen producten die moeten worden gekoeld en producten die ongekoeld kunnen worden bewaard.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 7, 2013 om 10:24
937 Antwoorden / 2 Vragen

Kan dat dan over datum?? Zal hoogstens een beetje raar smaken denk ik ( die houdbaarheidsdatum is toch garantie, maar sommige dingen gaan veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langer mee.

me
door mein33 - Nov 7, 2013 om 13:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U een dergelijk product proberen te verkopen mag natuurlijk.
Of het netjes van de betreffende winkelier is valt te betwijfelen.
Persoonlijk accepteer ik geen producten die over de aangegeven datum zijn.

do
door dotje1 - Nov 8, 2013 om 11:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou ook nog een productiedatum kunnen zijn, die staan ook op heel veel producten. Voor de fabrikant is dat weer handig als er echt iets mis mee is zoals bv resten van een schoonmaakmiddel in een produkt waar dat niet in thuis hoort.

ha
door harryromijn - Nov 8, 2013 om 11:49
272 Antwoorden / 0 Vragen

expiratiedatum =
vervaldatum, uiterste gebruiksdatum.
Gevonden op http://www.nederlands-woordenboek.com/expiratiedatum

Met vr.gr.

Helaas: ONZIN.

Er zijn in de Warenwet ( niets anders dan de vertaling van door alle landen samen in "Brussel" opgezette wetgeving , zie http://ec.europa.eu/food/food/sustainability/docs/best_before_nl.pdf ) zijn er twee omschrijvingen:
ten minste houdbaar tot (THT): leverancier garandeert, dat het product tot die datum alle voor dat product noodzakelijke eigenschappen nog heeft. En zoals u allen weet, zit er GEEN chip in, die het exact om middernacht omzet in een gevaarlijk gif.
In werkelijkheid beperken leveranciers hiermee hun aansprakelijkheid. Droge, vacuum verpakte rijst, pasta's enz zijn na 30 jaar nog uitstekend, conserven na 10-20 jaar ook nog, doch men beperkt gewoon de risico's tot.. 730 dagen. En het liefst nog met een tijdsaanduiding ( ofwel: is niets anders dan het productiemoment + 2 jaar )
Indien iemand vindt, en bewijzen kan, dat die THT-datum verschoven mag worden tot een latere datum, wordt de veranderaar van die datum daarmee aansprakelijk.

Te gebruiken tot: ook hier weer, doch nu voor vers, gekoeld enz voedsel beperkt de leverancier zijn aansprakelijkheid. Echter hier geldt wel een wettelijke uiterste verkoopdatum (UVD). Menig salade, melk enz is zelfs 1-2 weken daarna nog uitstekend, mede afhankelijk hoeveel conserveer middelen erin gestopt zijn, want wij willen alles toch zo lang mogelijk houdbaar hebben !
Wel eigen ogen, neus, tong gebruiken, maar dat doe ik ook als de UVD nog NIET verlopen is. Alles hangt namelijk af van een goede koelopslag al die tijd. Ook bij u tot thuis en in de eigen koelkast. Warme dag en uurtje in de hete kofferbak en weg is uw UVD ondanks de datum die op het pak staat. Daarom hebben we die zintuigen gekregen en evolutionair vastgehouden.

En voor tandpasta....
Echter, als het mijn geld was, zou ik voor dezelfde prijs wel "vers" kopen.

vr1944
door vr1944 - Nov 8, 2013 om 12:01
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Alle discussie is overbodig.Op tandpasta staat meestal geen THT datum .Ik heb hier wat tubes van merken bekeken waaronder Prodent en daar staat allleen een productienummer op.. De kans dat de pasta bederft en je er ziek van wordt is uiterst klein tenzij je het op je brood smeert.

labren
door labren - Nov 8, 2013 om 12:38
862 Antwoorden / 0 Vragen

als je ziet dat het over de datum is koop je het gewoon toch niet ????

w-
door w-en-am - Nov 8, 2013 om 14:07
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zinook schreef op donderdag 7 nov 2013, 09:25]Verlopen houdbaarheidsdatum

Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).

Wanneer het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum verkocht wordt, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter te allen tijde gegarandeerd zijn. Met andere woorden: de verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd. Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over. Om te kunnen bepalen of een product nog aan de eisen voldoet, zal een risicoanalyse moeten worden uitgevoerd, overeenkomstig artikel 5 van de Verordening (EG) nr. 852/2004. De risicoanalyse moet door de verkoper worden uitgevoerd. Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken wordt onderscheid gemaakt tussen producten die moeten worden gekoeld en producten die ongekoeld kunnen worden bewaard.

w-
door w-en-am - Nov 8, 2013 om 14:09
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zinook schreef op donderdag 7 nov 2013, 09:25]Verlopen houdbaarheidsdatum

Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).

Wanneer het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum verkocht wordt, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter te allen tijde gegarandeerd zijn. Met andere woorden: de verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd. Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over. Om te kunnen bepalen of een product nog aan de eisen voldoet, zal een risicoanalyse moeten worden uitgevoerd, overeenkomstig artikel 5 van de Verordening (EG) nr. 852/2004. De risicoanalyse moet door de verkoper worden uitgevoerd. Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken wordt onderscheid gemaakt tussen producten die moeten worden gekoeld en producten die ongekoeld kunnen worden bewaard.

w-
door w-en-am - Nov 8, 2013 om 14:13
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zinook schreef op donderdag 7 nov 2013, 09:25]Verlopen houdbaarheidsdatum

Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).

Wanneer het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum verkocht wordt, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter te allen tijde gegarandeerd zijn. Met andere woorden: de verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd. Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over. Om te kunnen bepalen of een product nog aan de eisen voldoet, zal een risicoanalyse moeten worden uitgevoerd, overeenkomstig artikel 5 van de Verordening (EG) nr. 852/2004. De risicoanalyse moet door de verkoper worden uitgevoerd. Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken wordt onderscheid gemaakt tussen producten die moeten worden gekoeld en producten die ongekoeld kunnen worden bewaard.

Inderdaad, gezond verstand gebruiken. Hete ene artikel is bederf gevoelig het andere veel minder. Olijfolie wordt gebruikt on levensmiddelen tegen bederf te vrijwaren, doch ook staat op een fles olijfolie een houdbaarheids- datum. Voedingsmiddelen in de olie bewaard blijven langer goed dan de houdbaarheids-datum aangeeft.

marijke77
door marijke77 - Nov 9, 2013 om 12:57
158 Antwoorden / 3 Vragen

Officieel mag hij het niet verkopen, maar als ze hem mij voor de helft van het geld meegeven doe ik dat want er is niks mis mee.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marijke77

Officieel mag hij dat dus juist wel verkopen. Daar zijn al genoeg verwijzingen naar gegeven.

peedee
door peedee - Nov 11, 2013 om 22:39
96 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het wel grappig hoeveel mensen hier tandpasta zien als een levensmiddel...

peedee
door peedee - Nov 11, 2013 om 22:48
96 Antwoorden / 10 Vragen

Tandpasta valt namelijk onder Cosmetica. Zie ook deze link.

cv
door cvgelderen - Nov 22, 2013 om 19:16
15 Antwoorden / 3 Vragen

Let erop dat je tandpasta zonder fluoride koopt, want fluoride is giftig!