vd
door vdwerffpn Jul 29, 2011 om 13:57
Voeding & gezondheid

voetwratten

Wie heeft er ervaring met voetwratten die er al minstens 12 jaar zitten?? hebben al van alles gedaan graag gouden tip.

Zij zijn ook al weggesneden .

Graag geen tips als aanstippen e.d die fase in mijn schoonzoon al jaren geleden gepasseerd

13254 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 29, 2011 om 14:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als de huisarts hier geen raad mee weet dan verwijzing vragen naar de huidarts om te laten verwijderen.

klik hier voor tips om het ontstaan van voetwratten te voorkomen.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 14:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vdwerffpn,

Dit lijkt me toch een medisch probleem wat niet op te lossen is met huis- tuin- en keukenmiddeltjes.
Ga naar de dermatoloog!!

Info van huidinfo.nl:
Hoe wordt het behandeld?

géén behandeling.
Dit is meestal een goede optie. Wratten verdwijnen uiteindelijk allemaal vanzelf en soms is de behandeling pijnlijker en invaliderender dan de wratten zelf. Indien er echter klachten ontstaan van pijn bij lopen (voetwratten) of zeer veel wratten op de vingers waardoor mensen zich ernstig gaan schamen of die goed werken met de handen belemmeren is behandeling wel aangewezen. Er zijn verschillende opties:

lokaal aanbrengen van druppels of zalf.
er zijn vele lokale middelen in gebruik: de meest toegepaste zijn:

* salicylzuur in vaseline. Salicylzuur weekt de wrat op (wel de omgevende huid beschermen met vaseline!). Na opweken het zacht geworden eelt wegsnijden met een mesje.
* applicatievloeistof met cignoline en salicylzuur

vloeibare stikstof
door de arts kan om de week de wrat bevroren worden met vloeibare stikstof. Bij het ontdooien van de cellen gaan deze dood.

electrocoagulatie
de wratten worden met een soort ‘las-apparaatje’ weggebrand

curetteren
de wrat wordt met een scherpe metalen lepel weggeschraapt. Vaak wordt de bodem nog eens gecoaguleerd of behandeld met vloeibare stikstof

laser
met de CO2 laser en sommige andere 'brandende lasers' kan de wrat worden weggebrand. Experimenteel is het behandelen van wratten met de pulsed dye laser: deze laser brandt de bloedvaatjes dicht die de wrat van voeding en zuurstof voorzien: hierdoor gaat de wrat dood.

bleomycine
dit is een zgn. chemotherapeuticum dat wordt gebruikt in de behandeling van sommige soorten kanker. Bij zeer hardnekkige, therapieresistente wratten bij volwassenen kan het worden toegepast door het in de wratten te spuiten met een heel fijn naaldje. Patienten mogen niet zwanger zijn.

chirurgie
het wegsnijden van wratten (met hechten) is meestal geen goede optie. De operatie is vaak ingrijpend en vindt plaats in een moeilijk gebied (handen, voeten) en heel vaak komen de wratten in het litteken terug.

duct tape
wanneer de meer gangbare behandelingen onvoldoende effect sorteren is het te overwegen om de wratten te behandelen met duct tape dat in elke doe-het-zelf winkel kan worden gekocht. Een stap-voor-stap handleiding voor het gebruik van duct tape vindt U hier.

Opgemerkt moet worden dat ook na behandeling de kans dat wratten terugkomen groot is. Geschat wordt dat na elke in principe goed uitgevoerde behandeling de kans dat de wrat terugkomt ongeveer 50% is.

Suc6

ja
door jannet1977 - Jul 29, 2011 om 17:01
64 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je ook nog iets aan deze tips.

vd
door vdwerffpn - Jul 30, 2011 om 21:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 29 jul 2011, 14:24]Als de huisarts hier geen raad mee weet dan verwijzing vragen naar de huidarts om te laten verwijderen.

klik hier voor tips om het ontstaan van voetwratten te voorkomen.

Helaas daar is hij jaren geleden ook al geweest

vd
door vdwerffpn - Jul 30, 2011 om 21:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 14:28]Hallo vdwerffpn,

Dit lijkt me toch een medisch probleem wat niet op te lossen is met huis- tuin- en keukenmiddeltjes.
Ga naar de dermatoloog!!

Info van huidinfo.nl:
Hoe wordt het behandeld?

géén behandeling.
Dit is meestal een goede optie. Wratten verdwijnen uiteindelijk allemaal vanzelf en soms is de behandeling pijnlijker en invaliderender dan de wratten zelf. Indien er echter klachten ontstaan van pijn bij lopen (voetwratten) of zeer veel wratten op de vingers waardoor mensen zich ernstig gaan schamen of die goed werken met de handen belemmeren is behandeling wel aangewezen. Er zijn verschillende opties:

lokaal aanbrengen van druppels of zalf.
er zijn vele lokale middelen in gebruik: de meest toegepaste zijn:

* salicylzuur in vaseline. Salicylzuur weekt de wrat op (wel de omgevende huid beschermen met vaseline!). Na opweken het zacht geworden eelt wegsnijden met een mesje.
* applicatievloeistof met cignoline en salicylzuur

vloeibare stikstof
door de arts kan om de week de wrat bevroren worden met vloeibare stikstof. Bij het ontdooien van de cellen gaan deze dood.

electrocoagulatie
de wratten worden met een soort ‘las-apparaatje’ weggebrand

curetteren
de wrat wordt met een scherpe metalen lepel weggeschraapt. Vaak wordt de bodem nog eens gecoaguleerd of behandeld met vloeibare stikstof

laser
met de CO2 laser en sommige andere 'brandende lasers' kan de wrat worden weggebrand. Experimenteel is het behandelen van wratten met de pulsed dye laser: deze laser brandt de bloedvaatjes dicht die de wrat van voeding en zuurstof voorzien: hierdoor gaat de wrat dood.

bleomycine
dit is een zgn. chemotherapeuticum dat wordt gebruikt in de behandeling van sommige soorten kanker. Bij zeer hardnekkige, therapieresistente wratten bij volwassenen kan het worden toegepast door het in de wratten te spuiten met een heel fijn naaldje. Patienten mogen niet zwanger zijn.

chirurgie
het wegsnijden van wratten (met hechten) is meestal geen goede optie. De operatie is vaak ingrijpend en vindt plaats in een moeilijk gebied (handen, voeten) en heel vaak komen de wratten in het litteken terug.

duct tape
wanneer de meer gangbare behandelingen onvoldoende effect sorteren is het te overwegen om de wratten te behandelen met duct tape dat in elke doe-het-zelf winkel kan worden gekocht. Een stap-voor-stap handleiding voor het gebruik van duct tape vindt U hier.

Opgemerkt moet worden dat ook na behandeling de kans dat wratten terugkomen groot is. Geschat wordt dat na elke in principe goed uitgevoerde behandeling de kans dat de wrat terugkomt ongeveer 50% is.

Suc6

Ja helaas dit ook al geprobeerd.
Thuja en ductape erover heen plassen en ook is er zonder verdoving een laserstraal er op gezet hij vloog toen tegen het plafon ,hij heeft de hoop al opgegeven om ze ooit kwijt te raken.
Hij gaan over 2 weken acupunctuur proberen om wat pijn te verminderen.

inekel1953
door inekel1953 - Jul 31, 2011 om 10:25
323 Antwoorden / 2 Vragen

Dat mijn dochter omstreeks haar 8ste levensjaar wratten kreeg, werden het er steeds meer, ze zaten vooral op haar voeten en knieën. Uiteraard droeg ze zwmeschoentjes tijdens het gymen en (school-) zwemmen, daar kon het niet van komen.

Na de zomer- vakantie moest ze maar bij de huisarts komen zodat ze konden worden aangestipt. Ik woon aan de kust van Noord Holland en we gingen wegens het mooie weer elke dag naar het strand. de hele dag waren ze aan het zwemmen en spelen in de zee vlak aan de kustlijn.

Iedere dag na het strandgebeuren waren de wratten week en het leek of ze steeds een beetje aan het vervellen waren. Alsof je een droge huis hebt en je wat huidschilfers verliest. Na 3 weken, dagelijks naar het strand en zee, waren alle wratten verdwenen.

De huisarts wilde het nog wel even zien of het ook daadwerkelijk zo was, aanstippen was niet nodig.
Ze heeft ze daarna nooit meer last van wratten gekregen.

su
door superklaver - Aug 2, 2011 om 14:08
68 Antwoorden / 0 Vragen

Slikt uw schoonzoon toevallig afweeronderdrukkende medicatie als prednison? Dit slik ik zelf namelijk en heb ook erg veel last van voetwratten. ben al bij verschillende dermatologen naar huis gestuurd, omdat ze bij mij door de medicatie niet weggaan. ik heb nu salicylzuurzalf 40 procent en een zalf (efudix) die celgroei moet remmen. dit moet ik om en om opsmeren en dan de dode huid (wratweefsel) wegsnijden. Bij mij wordt het langzaam aan minder. ben nu dik anderhalf jaar bezig. Maar waarschijnlijk gaan ze bij mij niet helemaal weg. maar ik geef niet op.

rj
door rjw - Aug 2, 2011 om 14:48
3276 Antwoorden / 5 Vragen

Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd en gebruik op eigen risico, maar bij mij zijn een paar wratten weggegaan na een paar dagen insmeren met deodorant (Odorex).

Puur toeval: ik had een wratje in mijn oksel, en die verschrompelde toen ik Odorex ging gebruiken. Later nog eens geprobeerd bij een voetwratje en die ging ook weg.

Ho
door Horst10 - Aug 9, 2011 om 00:26
8 Antwoorden / 10 Vragen

Dag vd werff

Met succes heb ik ca 20 jaar geleden de wratten van mijn kinderen definitief verwijderd door dagelijks een paar keer in te smeren met de oranje-gele 'melk' uit de stelen van het blad van de plant Stinkende gouwe. Duurt misschien lang, maar het werkte prima bij hen. Beter dan de sap van de binnenkant van schillen van tuinbonen. Succes.