emenem
door emenem May 8, 2011 om 15:50
Voeding & gezondheid

Waar vind ik abrikozenpulp?

hallo beste mensen

ik wil abrikozenvlaai bakken maar weet niet hoe ik aan abrikozenpulp moet komen (behalve dan heel duur -ook vanwege de verzendkosten!- via bakshops etc. op internet).
Ik woon in Leiden. Kan iemand mij DE tip geven?

alvast bedankt, emenem

12348 28 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - May 8, 2011 om 15:51
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Is zelf abrikozen uit blijk fijnprakken geen optie?

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 16:00
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Sonjaatje.
Ja dat kan natuurlijk wel, maar pulp heeft een typische smaak (waarvandaan weet ik ook niet) en is daarom veeeel lekkerder, als je tenminste de echte Limburgse
vlaai-smaak wilt evenaren.

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 16:07
132 Antwoorden / 42 Vragen

@Sonjaatje

Ik denk dat ik dan beter gedroogde abrikozen kan kopen en er een soort dikke abrikozenjam van kan koken en die erop smeren, maar dat is allemaal zo'n gedoe hè, voor zo'n 1 stuks vlaaitje...

druifje01
door druifje01 - May 8, 2011 om 16:26
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De Abrikozen-halvajam van AH komt misschien een beetje in de buurt. Is wel wat waterig als ik mij goed herinner. (Een potje hiervan kost maar weinig, wellicht het proberen waard).

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 16:43
132 Antwoorden / 42 Vragen

@druifje01

Je brengt me op een idee! Stom dat ik niet aan de kant-en-klare jams heb gedacht.
Kan -als die AH-jam wat waterig is- natuurlijk ook kiezen voor een goede 'marmelade',lekker stevig/dik.
Ga morgen meteen eens bij bijv. de bio-winkel langs.
Dank voor je tip! (en jij ook, Sonjaatje voor het mee-denkwerk!)

f.weele
door f.weele - May 8, 2011 om 16:44
1085 Antwoorden / 27 Vragen

probeer eens bij een echte warme bakker of die het aan je wil leveren. Daar kun
je meestal ook verse gist kopen.
m.vr.gr.

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 17:04
132 Antwoorden / 42 Vragen

@f.weele

Ja, de echte warme bakker. Mijn moeder (kampioen Limburgse vlaaien) toen zij
nog leefde, kocht inderdaad haar gist en de vlaaivulling, en de echte professionele blikken voor het bakken van ons brood bij of via haar 'warme bakker'.
Maar helaas... zulke coulante en dermate warme bakkers zijn er niet meer. Althans niet hier, in Leiden, waar meestal alles van de een of andere centraal-bakkerij vandaan komt.
Ik vrees dus dat ik het met de abrikozenmarmelade zal moeten doen.

sonjaatje
door sonjaatje - May 8, 2011 om 17:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde ook nog zeggen misschien bij de biologische winkel, maar daar was je zelf al op gekomen:-)

Je zou het ook nog bij een kookwinkel kunnen proberen.
De kookwinkel die hier een dorp verderop zit verkoopt nl sinds kort alles om zelf taarten en cupcakes te bakken dus ook dat soort dingen.

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 17:44
132 Antwoorden / 42 Vragen

@Sonjaatje
...levensmiddelen-kleurstof, vanille en extract. Dat is wat ze hier bij onze kookshop
'Kitchen Art' verkopen, google ik zojuist. Wist overigens niet dat ze dat verkochten.
Ken ze alleen van de erg dure merken keukengerei. Maar helaas... geen abrikozen pulp dus.
Ja. De bio-winkel lijkt me 'so far' het enige redelijk alternatief.
Nog eens dank voor je tips (en ook dank aan f. weele)!
Hartelijk,
emenem

poltol
door poltol - May 8, 2011 om 19:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga eens kijken in de Boerenbond of de WELKOOP
Die hebben heel veel bak spullen en ook vlaaivullingspul.

Welkoop Rijnsburg

Bankijkerweg 2
2231MH RIJNSBURG
Tel.: 071 - 402 09 16

of

Welkoop Roelofarendsveen
Noordeinde 53
2371CN ROELOFARENDSVEEN

Tel.: 071 - 332 00 00

Afstand 10.5 km

boerenbond-welkoop winkels

Vr.gr. poltol

emenem
door emenem - May 8, 2011 om 19:24
132 Antwoorden / 42 Vragen

@Poltol

Welkoop Rijnsburg....
Dit is volgens mij het ei van Columbus!!!
Ga meteen even kijken of anders morgen bellen (dank voor het tel. nr.) wanneer ze open zijn en dan rap op mijn fiets.....
Hartstikke bedankt voor deze super-tip
Mocht ik slagen dan laat ik het nog even weten. Mogelijk dat anderen daar dan ook
weer baat bij hebben.

Wens jullie allen een fijne avond en hartstikke bedankt voor jullie reacties
emenem

snah
door snah - May 8, 2011 om 19:44
654 Antwoorden / 61 Vragen

Beste emenem

Mogen wij hier dan als tegenprestatie het recept vragen van die waarschijnlijk heerlijke abrikozenvlaai ?

Hans

emenem
door emenem - May 9, 2011 om 10:39
132 Antwoorden / 42 Vragen

Goedemorgen Hans,

Hieronder het recept.
Heb lang moeten zoeken voordat ik 'mijn moeders' (en oma's) recept te pakken had.
Zij hadden nl. alles in hun hoofd zitten, dus niks op papier.
Maar dit is de goeie. Deze site "Vlaairecepten.nl" is werkelijk perfekt als je de echte Limburgse vlaaien wilt maken. Ik heb er al verschillende van geprobeerd en allemaal even lekker, en simpel te maken (wat in mijn geval erg belangrijk is - niet echt een keukenprinses!)
Het enige waar je rekening mee moet houden, dat de hoeveelheden ingredienten voor de vullingen (bijv. bij de kersenvlaai) erg magertjes zijn. Zo geven zij op: een pot kersen van 700 gram. Ik kreeg er niet eens een halve vlaai mee bedekt. Maar dan werk ik wel met een grote vlaaivorm ca. 33 cm doorsnee (waar overigens de meeste recepten -qua deeg- ook voor zijn bedoeld.
Veel succes en smakelijk eten!
Hartelijk, emenem

limburgse abrikozenvlaai met raster
Voor 8-10 personen
Bereidingstijd: +/- 100 minuten

.

Ingredienten:
Deeg:
300 gram bloem
snufje zout
30 gram verse gist
25 gram boter
3 eetlepels olijfolie
1,5 deciliter melk
3 eetlepels (basterd)suiker
1 eidooier
paneermeel
Vulling:
1 kg verse abrikozen
citroensap
60 gram suiker
3 theelepels aardappelzetmeel
Garnering (naar keuze):
50 gram grove suiker

Limburgse abrikozenvlaai met raster

Een stuk abrikozenvlaai
Bereidingswijze:
Deeg maken:
Maak de melk lauw (niet heet!) en los de gist erin op
Doe het zout onderin een grote kom en zeef de bloem erboven
Maak een kuiltje in de bloem en voeg boter, suiker en het ei erbij
Schenk het gist/melk-mengsel erbij
Kneed het geheel tot een glad, soepel en luchtig deeg met de hand of met behulp van een keukenmachine / mixer met deeghaken
Kneed het deeg dan nog even goed door met de hand op een met bloem bestoven werkblad. Plakt het erg aan de handen, voeg dan nog wat bloem toe. Is het te stijf, giet er dan een scheutje melk bij
Zet het deeg ongeveer een half uur op een warme plaats om te rijzen, afgedekt met een vochtige doek
Abrikozenvulling bereiden:
(zie onder variaties voor vulling van gedroogde abrikozen)
Doe de abrikozen in een pan met kokend water met een beetje citroensap
Neem de abrikozen er na 10 minuten koken uit, pel ze en laat ze uitlekken en afkoelen
Bind het uitlekvocht met aardappelzetmeel op het vuur en voeg de suiker toe
Halveer en ontpit de abrikozen
Doe de abrikozen erbij en laat het geheel 30 minuten rusten om te binden
Vorm vullen:
Kneed het deeg na het rijzen opnieuw door
Neem twee derde deel van het deeg en rol het uit tot een ronde lap waarmee de hele vlaaibodem bedekt kan worden (ongeveer 32 centimeter)
Bekleed de ingevette vorm met het deeg. Verwijder het deeg dat over de bodem uitsteekt door er met de deegroller overheen te rollen
Prik het deeg hier en daar in met een vork en strooi er een dun laagje paneermeel overheen
Verdeel de abrikozenvulling over het deeg
Rol de rest van het deeg uit tot een ronde lap zo groot als de vlaaivorm
Leg deze lap op de ruitvormduwer en rol de deegroller eroverheen om de ruitjes eruit te drukken
Maak de rand van het deeg vochtig, breng het ruitjespatroon over op de vlaai en druk de randen goed aan
(werkwijze zonder ruitvormduwer: snijd reepjes van de uitgerolde lap en maak zelf een raster)
Bevochtig de bovenkant van de vlaai met een beetje water en bestrooi de vlaai naar wens met grove suiker
Abrikozenvlaai bakken:
Bak de vlaai in het midden van een voorverwarmde oven
Ovenstand: Elektrisch 200° - Hetelucht 180° - Gasoven stand 4-5
Baktijd: 25 minuten
Zet een schaaltje water in de oven om te voorkomen dat de korst uitdroogt
Kijk na 20 minuten en draai de vlaai als de ene kant bruiner is dan de andere
De vlaai is gaar als de vulling en het deeg bruin zijn en het deeg loslaat van de vorm
Haal de vlaai direct uit de oven en uit de vorm en laat afkoelen op een rooster

Variaties:
Met gedroogde abrikozen:
Wel 400 gram gedroogde abrikozen minimaal 12 uur in een halve liter water met 2 eetlepels suiker
Kook de gewelde abrikozen vervolgens 10 à 15 minuten in hetzelfde water
Laat afkoelen en bind het vocht met 3 theelepels aardappelzetmeel dat met wat water is aangemaakt

emenem
door emenem - May 9, 2011 om 12:27
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Hans,
nog even dit.
Als je nog niet eerder een Limb. vlaai hebt gemaakt, is deze link wellicht een handige hulp.
Ben echter niet zo'n held met links etc. en hoop dat ie er toch goed in komt.
Zoniet dan heb je in elk geval de naam v.d. site.
http://www.zelfmaakrecepten.nl/zelf-limburgse-vlaai-maken.
Veel plezier.
Marleen (emenem)

wimmi20
door wimmi20 - May 13, 2011 om 03:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb enkele weken geleden bij Lidl aardbeienpulp gekocht. Of ze ook andere smaken hebben weet ik niet. Het zit in een doosje waarin een zak zit gemaakt van aluminiumfolie. Ik kocht het niet om een taart te bakken (want dat kan ik niet)
maar ik deed het in een lege jampot. Ik smeer het als jam op mijn brood. Lekkuh !

emenem
door emenem - May 13, 2011 om 10:44
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo wimmi10

Suptertip! Sta nl op het punt om bs te gaan doen en fiets meteen even bij Lidl langs!
Boerenbond heef nl. geen abrikozenpulp.
En dat vlaaien bakken is echt simpel hoor! Ben zelf nl ook geen keukenheld en er gaat vaak meer mis dan dat er lukt.
In elk geval hartstikke bedankt
Groetjes emenem

pschaecker
door pschaecker - May 13, 2011 om 12:39
171 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze webwinkel kunt u abrikozenpulp bestellen: www.debakwinkel.nl

Redacteur
door Redacteur - May 13, 2011 om 13:42
1064 Antwoorden / 62 Vragen

Beste experts,

Bepaalde reacties in dit topic zijn (deels) off-topic. Gaarne on-topic te blijven reageren. Voor andere specifieke vragen kunt u natuurlijk een nieuwe thread openen.

Met vriendelijke groeten,

Redactie Kassa-online

emenem
door emenem - May 13, 2011 om 13:43
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo pschaecker

Deze webshop had ik al eens bekeken. Maar met verzendkosten meekost zo'n blik pulp € 19,90. En dat werd me dan toch een beetje te gortig. Moet wel leuk blijven, vind ik.
Niettemin hartelijk dank voor uw reactie.

[edit red.]

emenem
door emenem - May 13, 2011 om 14:45
132 Antwoorden / 42 Vragen

[quote=redacteur schreef op vrijdag 13 mei 2011, 13:42]Beste experts,

Bepaalde reacties in dit topic zijn (deels) off-topic. Gaarne on-topic te blijven reageren. Voor andere specifieke vragen kunt u natuurlijk een nieuwe thread openen.

Met vriendelijke groeten,

Redactie Kassa-online

Tsja. Was er al bang voor (zoals ik in mijn reactie ook al vermelde was het tweede deel off-topic. Dacht echter: nu ik pschaecker toch 'aan de lijn' heb mag ik dit vast wel even vermelden. Niet dus. Wat erg strikt vind ik zelf, maar ik kan me ook voorstellen dat als u er niet de hand aan houdt, het op termijn een puinhoop wordt.
Excuses dus voor het ongemak.
vr. groet
emenem

birdies
door birdies - May 13, 2011 om 14:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Het zit in een doosje waarin een zak zit gemaakt van aluminiumfolie. Ik smeer het als jam op mijn brood. Lekkuh !......

Gatver, wat een troep!

jaapje_1
door jaapje_1 - May 13, 2011 om 14:58
315 Antwoorden / 0 Vragen

Marleen,

Dank voor het recept! Leuk om zo'n vraag tegen te komen ipv alle ellende op het forum. Dit weekend vlaai maken op Marleens wijze :)

Overigens on-topic, de AH XL heeft meestal vlaaivulling in blik in zowel kersen als abrikozen en deze smaakt prima. Kleine AH's zullen het meestal niet hebben.

emenem
door emenem - May 13, 2011 om 15:13
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Jaapje

Leuk om te lezen, maar te veel eer! Dat recept komt van de site Vlaairecepten.nl (een echte aanrader) en ik heb het daar ook maar gepikt en gepasted!
Veel plezier met het 'vlaaien', goed weekend en smakelijk eten.
M.

emenem
door emenem - May 13, 2011 om 15:40
132 Antwoorden / 42 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 13 mei 2011, 14:52].........Het zit in een doosje waarin een zak zit gemaakt van aluminiumfolie. Ik smeer het als jam op mijn brood. Lekkuh !......

Gatver, wat een troep!

Hallo birdies

Weleens een niet zelf gemaakt stuk vlaai genuttigd? En waar denk jij dat die pulp in verpakt zit? In mooie be-etiketteerde potjes 'Bon Maman'?
Weleens een rondleidinkje gehad in een levensmiddelenfabriek?
Die abrikozenpulp zit dan wel niet in een glas met gouwen randjes, maar de kwaliteit (en de smaak) zijn er niet minder om.
Als ditzelfde zakje van AH kwam zou je er dan ook zo van hebben gewalgd?
goed weekend
emenem

birdies
door birdies - May 13, 2011 om 16:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Als ditzelfde zakje van AH kwam zou je er dan ook zo van hebben gewalgd?...... Ja!

ve
door vegalibre - May 17, 2011 om 02:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

hoi hoi , gewoon een blik abrikozen kopen en de uitgelekte abrikozen met de staafmixer fijn maken en (warm) binden met maizena/aardappelzetmeel of taartina ( te koop in supermarkt)
succes

ve
door vegalibre - May 17, 2011 om 02:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

uhhhhhmmmmmmmmm niet 1 blik maar wel 2 of 3 denk ik , gewoon de goedkoopste

flamoblue
door flamoblue - Oct 22, 2011 om 01:56
7 Antwoorden / 0 Vragen

@ vegalibre wel 3 denk ik ja