tobico
door tobico May 5, 2008 om 15:15
Voeding & gezondheid

Waarom kan mijn dochter van 18 jaar niet overstappen naar een andere ziektenkostenverzekeraar

Ik ben als moeder zelf verzekerd bij Groene land achmea en mijn dochter is 2 mei 2008 18 jaar geworden. Zij wil overstappen naar Agis en nu zegt Groene land Achmea dat zij een maand voor haar 18de verjaardag kon opzeggen. Echter overige ziektenkostenverzekeraars geven 18 jarige verzekeringnemers een maand de tijd om de verzekering te beeindigen en over te stappen naar een andere verzekeraar. Wat is de wettelijke regelgeving? Mag Achmea haar verbieden om over te stappen als zij schrijftelijk opzegt in de maand dat zij 18 jaar is geworden? dat zou inhouden dat zij pas vanaf 1 jan 2009 zelf kan beslissen waar zij verzekerd wil zijn.

561 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 5, 2008 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tobico,

Volgens mij is het hier volgende in een herenaccoord tussen de verzekeraars en de minister, afgesproken:

Het kind kan ervoor kiezen de verzekering te beëindigen op het moment dat hij of zij 18 jaar wordt. De polis moet dan in de maand voorafgaand aan de start van de premiebetaling - dus de maand waarin de 18-jarige leeftijd bereikt wordt - schriftelijk worden beëindigd.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - May 5, 2008 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Read, Bedankt. De premie van Groene land zal op 1 Juni ingaan.Er zijn op de site van Groene Land geen bepalingen te vinden m.b.t de 18jarige leeftijd. 5 andere verzekeraars gebeld en allemaal zeggen ze dat in de maand dat de verzekerde 18 jr wordt de verzekering opgezegd mag worden. Gr Bianca

ve
door verwijderd - May 7, 2008 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken reageer ik alleen op vragen en ben ik een tegenstander van het voeren van discussies die niets met de vraag te maken hebben, maar het volgende wil ik toch even kwijt.

Op 5 mei beantwoord ik deze vraag. Op 6 mei krijg ik een notificatie en ga naar de vraag. Daar zie ik dat mijn antwoord verdwenen is. Het was m.i. een correct en ter zake doend antwoord op de vraag, waarin niets oneerbaars voorkwam. Vandaag stuur ik een e-mail naar de redactie waarin ik vraag waarom mijn antwoord verdwenen is. Ik krijg een zeer onbevredigend antwoord. Ze kunnen niet alles bijhouden wat ze modereren en dat ze berichten niet zomaar verwijderen (dit voelt als een beschuldiging), maar dat als ik wil ik nogmaals antwoord kan geven op de vraag. Ik probeer mijn antwoorden altijd zoveel mogelijk te onderbouwen en waar mogelijk de wetteksten erbij te plaatsen. Zo ook bij deze vraag. Het was geen antwoord dat ik zomaar uit mijn blote hoofd op kon schrijven. Ik heb de zorgverzekeringswet doorgespit, de betreffende artikelen genoemd en uitgelegd, gezocht naar voorbeelden en een verwijzing gegeven. Een antwoord dus waar ik wel even mee bezig ben geweest. Ik vind dit een hele vervelende situatie.

Ik ben me ervan bewust dat ik dit allemaal vrijwillig doe, omdat ik het vooral leuk vind, maar ook om mensen te helpen, ze op het juiste spoor te zetten en mijn kennis te delen.  Op deze manier gaat voor mij de lol er wel vanaf.

@ Tobico. Ik hoop dat u mijn antwoord heeft kunnen lezen voordat het verwijderd werd en dat u er iets aangehad heeft.  Zo niet laat het dan even weten dan zal ik opnieuw antwoorden.

Groet louisa2

ve
door verwijderd - May 7, 2008 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Louisa2, Ik heb veel gehad aan uw antwoord. ik begrijp echt niet waarom het antwoord verwijderd is. Gisteren heb ik zorgverzekeraars nederland gebeld en deze hebben mij nadat ze het een en ander uitgezocht hebben teruggebeld. Mijn dochter mag volgens de wet gewoon van verzekeraar wijzigen nu ze 18 jaar is geworden. Groene land krijgt een kopie van de polis van de nieuwe verzekeraar en dan moeten ze akkoord gaan met het opheffen van de verzekering. Hopelijk zullen uw antwoorden in de toekomst niet meer worden verwijderd. nogmaals wij waren er heel content mee en danken u voor uw inzet. Mvg Bianca

ve
door verwijderd - May 7, 2008 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bianca,

Gelukkig dat u het antwoord nog heeft kunnen lezen en u er wat aan heeft gehad, daar gaat het tenslotte om.

groet louisa2