to
door topkady Jun 5, 2021 om 15:04
Voeding & gezondheid

Waarom zijn medicijnen van 1 mg duurder dan medicijnen van 5 mg ?

ik gebruik bloedrukverlagers enalapril 5 mg die zijn 7 cnt, die van 10 mg zijn 3 cent. Hoe kan dat? het gebruik van eenhalve van 10 mg is dus stukken goedkoper dan een hele van 5 mg

5953 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2021 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over welke medicijnen van 1 mg hebt u het dan?

panter22
door panter22 Jun 5, 2021 om 16:25
6599 Antwoorden / Vragen

enalapril.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 6, 2021 om 09:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

TIJGER1, gewoon even zoeken zoals @PANTHER22 ook al deed. https://www.apotheek.nl/medicijnen/enalapril?product=enalapril

tijger1
door tijger1 Jun 6, 2021 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft.

Lees nou toch eens.

ne
door neodutchio - Jun 5, 2021 om 15:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Vraag en aanbod, prijsafspraken, verpakking, enz.

mahadma
door mahadma - Jun 5, 2021 om 15:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Niet alleen de hoeveelheid van de werkzame stof bepaald de prijs.

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2021 om 16:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Dat heeft alles te maken met het gebruik van de hoeveelheid en prijs van de hulpstoffen immers de tabletten zijn even groot echter de hoeveelheid werkzame stoffen is minder. Het halveren van de tabletten is geen oplossing omdat het dan mogelijk is dat u de ene helft voornamelijk de hulpstof en een geringe hoeveelheid werkzame stof binnen krijgt en de andere helft te veel aan werkzame stof bevat. Het gebruik van een half tablet kan alleen als er een zgn breuklijn op het tablet te zien is.

1paul
door 1paul Jun 5, 2021 om 17:10
3173 Antwoorden / 0 Vragen

breuklijn of niet die tabletten kun je ook gewoon "knippen", de bewering de ene helft zit minder in dan de andere helft is volkomen flauwekul....

gerbera
door gerbera Jun 5, 2021 om 22:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@1paul, u heeft er verstand van, ga even met de apotheker praten zal die je uitleggen waarom je tabletten zonder breuklijn niet mag delen. Want met uw flauwekul kun je mensen in de problemen helpen.

Yv
door Yvonne-909 Jun 7, 2021 om 11:41
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het niet mogen breken van medicijnen heeft meestal te maken met de plaats waar een tablet uiteen mag / moet vallen en opgenomen moet worden. De laag waarmee een tablet al dan niet mee omhuld is beschermt bijv. tegen vroegtijdig uiteenvallen. Er zijn tabletten die al uiteenvallen voordat je ze met een slokje water door hebt kunnen slikken. Dat een tablet een breukstreep heeft betekent niet per definitie dat die ook gehalveerd mag worden. Tabletten met een vertraagde (geleidelijke) afgifte moeten meestal ook in zijn geheel ingenomen worden.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2021 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

De prijs hangt van het merk af.
Je kunt de prijzen vinden op:
https://www.medicijnkosten.nl/zoeken
Die pillen kosten bijna niets. De duurste kosten dan €76,65 per jaar. Daar komen nog wat kosten van de apotheek bij. Blijf je rond de €100 wat van je eigen risico afgaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 5, 2021 om 16:50
2095 Antwoorden / Vragen

Je moet je afvragen wat het aandeel van de werkzame stof in de kostprijs per pil is. Bij hele dure medicijnen aanzienlijk, bij goedkope medicijnen vrij gering en dan worden andere kostenposten belangrijker. Als je dan terug gaat rekenen naar enkel de werkzame stof dan kom je tot onlogische conclusies.

rj
door rjw - Jun 5, 2021 om 17:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als er veel vaker die van 10mg worden geleverd dan die van 5mg is het niet gek als die kleinere duurder zijn. Zoals bij ieder product zijn de materialen of ingredienten slechts een deel van een eindprijs. Zeker bij goedkopere producten is alle overhead (transport, administratie, personeelskosten) een veel grotere factor.

aurora1
door aurora1 - Jun 5, 2021 om 19:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dat al aan de apotheek gevraagd?

Iv
door Ivo W - Jun 5, 2021 om 21:03
734 Antwoorden / Vragen

De pillen bestaan uit meer dan alleen die paar mg werkzame stof.

De 5mg pil bevat net zo veel 'vulmiddel' als de 10mg pil. En dat vulmiddel moet je ook betalen.

mi
door miennaamishaaz - Jun 5, 2021 om 22:25
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een zeer ingewikkeld antwoord.

Het simpele antwoord is, gezien minder mensen voor medicijn XXXXX een 5mg tablet nodig hebben is deze dus duurder.

de meest gemakkelijke oplossing is de 10mg tablet kopen en zo'n pillen snijder die de tabletten gemakkelijker door midden kan hakken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2021 om 09:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een andere vraag: benut u die op basis van doktersvoorschrift? Dan is het de ziektekostenverzekeraar die de afspraken hierover heeft gemaakt met de fabrikant zal er ook sprake zijn van preferentiebeleid.

Hoe dan ook zal als ook door anderenn gesteld o.a. de verpakking de reden zijn omdat voor 1 mg tablet ongeveer dezelfde verpakking nodig is dan voor een 5 mg tablet.

gerbera
door gerbera - Jun 6, 2021 om 10:09
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Indien men de tablet wil breken om de dosering te halveren, dan is dit alleen mogelijk als de tablet een breukstreep heeft. Let op:

  1. Soms is de breukstreep alleen om het breken te vereenvoudigen zodat het inslikken makkelijker gaat en niet voor de verdeling in gelijke doses.
  2. Als de tablet een breukstreep heeft, mag u de tablet op de breukstreep doormidden breken. Als de tablet geen breukstreep heeft kan het halveren van de dosering niet nauwkeurig gebeuren.

bron

tenormin
door tenormin Jun 6, 2021 om 23:42
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En @gerbera, ik gebruik Thyrax, moet anderhalve tablet gebruiken en: guess what: zelfs met streep blijft het met mijn blauwe knijper oppassen: alsnog krijg je 1/4de tablet. Het klinkt allemaal leuk: Health Cure Logistics, your "small friend indeed". niks friend : hij hakt je nodige tablet gerust in vieren, wat niet de bedoeling in. Met je handen gaat het echt niet niet lukken.

Komt nog bij dat ik mijn íntelligente (niet)  apotheek telkens moet schrijven bij bestelling: heb 135 tabletten per maand nodig. Ze zijn zijn zo gefixed op 90!

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2021 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kreeg een hulpmiddel van de apitheek. Pillaid genaamd, knipt een pilletje perfect doormidden.

gerbera
door gerbera Jun 7, 2021 om 08:44
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, gebruik zelf ook zo'n blauwe heb gemerkt dat je deze niet geheel maar slechts een klein stukje moet aandrukken valt het tabletje zo in 2 delen

john devries
door john devries - Jun 7, 2021 om 12:33
219 Antwoorden / Vragen

Als tabletten  met 5 mg werkzame minder gemaakt wordt kan het zijn dat 10 mg goedkoper is omdat deze tabletten in grotere batches gemaakt wordt. De prijs van een tablet wordt niet bepaald door het gewicht van de werkzame stof maar door de totale fabriekskosten voor het maken van een tablet.De werkzame stof is in de meeste gevallen maar een klein onderdeel van de kosten.

La
door Labje - Jun 7, 2021 om 12:34
5 Antwoorden / Vragen

Enalapril 10mg heeft een breuklijn. Dus vraag aan de arts om deze tablet en dan 1/2 tablet nemen. Ik zelf gebruik 1/4 per dag.