ed
door edstasy Mar 3, 2009 om 11:10
Voeding & gezondheid

Waarschuwing: Knorr Wereldgerechten Taco's

Vandaag in het nieuws gekomen:
http://www.productwaarschuwing.nl/2009/maart.php?#ktcwg
en http://www.nu.nl/economie/1926123/unilever-waarschuwt-voor-knorr-tacos.html

Unilever vraagt dus of je de streepjescode wil terugsturen, zodat je een nieuwe verpakking toegestuurd krijgt.
Maar wat als je het gerecht al hebt gegeten? Mijn vriendin is 6,5 maand zwanger en die heeft het ook gegeten...

Weet iemand wat de effecten kunnen zijn van 4-methyl benzofenon?

3230 7 Rapporteer

birdies
door birdies - Mar 3, 2009 om 11:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bel even of stuur een mailtje naar de afdeling voorlichting van Unilever. Of bel even met je huisarts.

birdies
door birdies - Mar 3, 2009 om 11:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als u nog vragen of opmerkingen heeft, dan kunt u contact opnemen met de Knorr Consumenten Service op telefoonnummer 0800 - 022 30 55 (gratis). Dit nummer is bereikbaar tussen 08.00u en 21.00u.

stacey
door stacey - Mar 3, 2009 om 11:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Zou niet gelijk in paniek raken, tenzij je dagelijks 4 pakken taco`s hebt weggewerkt wellicht ;-) Terughalen is uit voorzorg, het betreft  wellicht maar enkele verpakkingen en die heb jij misschien niet eens gehad.

Mogelijk bevat het product 4-methyl benzofenon.

nu.nl/economie | Unilever waarschuwt voor Knorr Taco's

Een beperkt aantal Taco’s heeft een te hoge concentratie stof (4-methyl benzofenon) die in de verpakkingsindustrie gebruikt wordt. Unilever Benelux waarschuwt voor Knorr Taco’s [Blik op Nieuws.nl - Zuid Holland]

-- Het Wetenschappelijk Comité wenst eveneens te verwijzen naar een vrij recent advies van het Duitse Instituut voor Risicobeoordeling (BfR) waarin gesteld wordt dat een beoordeling

van 4-methylbenzofenon in het kader van de volksgezondheid niet mogelijk is omdat

toxicologische gegevens ontbreken (BfR, 2008). --- Advies 05-2009 van het Wetenschappelijk comit van het FAVV

Zou me niet te veel zorgen maken na zo`n eenmalig gebeuren, tenzij je vriendin na het eten echt ziek zou zijn geworden.     Blijkbaar moet je je meer zorgen maken over de verpakkingen van de `gezonde `ontbijtgranen die meer risico op dit gif hebben door `doorlekken`van verpakking zoals te lezen in  bovenstaande rapport ;-(

Succes,

ed
door edstasy - Mar 3, 2009 om 11:54
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je/jullie antwoorden!

Inderdaad, misschien gaan we ook nog wel even bellen met Unilever.

door 77peter - Mar 3, 2009 om 17:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Ed,

4-methyl benzofenon wordt oa in de verpakkingsindustrie gebruikt, ook is het een grondstof voor oa pesticide en chemische drugs.

Je kunt er tijdelijk  huid en oog irritaties van krijgen.

Groet Peter

yo
door youdid - Mar 14, 2009 om 23:28
18 Antwoorden / 44 Vragen

4-methylbenzofenon is onwenselijk in voeding. Maar alleen in een \met de hoogst denkbare blootstelling kan het schadelijk zijn voor kinderen. Het gaat dan om een kwetsbare groep kinderen en de hoogste tot nu toe gemelde verontreiniging en een hoge blootstelling”, zegt Riita Maijala, directeur risicobeoordeling van de EFSA.

http://www.efsa.europa.eu/cs/BlobServer/Statement/cef_ej_rn243_4-mbp_statement_en.pdf?ssbinary=true

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 15, 2009 om 02:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ed,

Wat de effecten kunnen zijn van 4-methylbenzophenon of -benzophenone kan kennelijk niemand je exact zeggen. Het is een verdacht stofje. Het zou kunnen dat het erfelijk materiaal aantast.

Het stofje wordt gebruikt om drukinkt op verpakkingen sneller te laten drogen. Alles moet in een razend tempo over de transportband en mag niet vlekken.
Het kan echter dòòr verpakkingen als karton dringen, waardoor het zich met de eetwaren in de verpakking kan verbinden, met uitzondering van die PolyEThyleen (PET) of aluminium binnenlaag. Het zal niet alleen bij Taco's gebruikt worden.

Het stofje wordt in die drukinkt gebruikt sinds vorig jaar eetwaren bij Lidl werden teruggehaald, waarvan de verpakkingen bedrukt waren en isopropylthioxanthon (ITX) aan de drukinkt was toegevoegd voor sneldrogen. Van ITX was inmiddels wel bekend dat het schadelijk was voor de gezondheid.

Het kan best zijn dat het niets om het lijf heeft, doch voor de zekerheid zou ik in uw situatie studies via internet in de gaten houden en een dossier aanleggen over uw situatie.

Dat dossier zou ik 30 jaar bewaren. Pas daarna kun je met ènige zekerheid zeggen dat het stofje bij de nog zeer kwetsbare foetus wel of geen erfelijk materiaal heeft aangetast. Maar ook na 30 jaar niet voor 100%.

Maak u niet te ongerust, want vaak blijkt het een storm in een glas water.

Zie ook:
http://eetschrijven.blogspot.com/2009/03/slimme-spelfouten.html?showComment=1236330960000

Hardware ERror MAN.