is
door isebella Jan 4, 2010 om 19:32
Voeding & gezondheid

Wanneer beginnen?

Ik ben mijn hele leven al dun geweest. Maar er word me altijd verteld dat je dan later sneller aankomt. Maar op welke leeftijd moet ik dan precies op mijn voeding gaan letten?

1156 8 Rapporteer

raadgever
door raadgever - Jan 4, 2010 om 19:41
123 Antwoorden / 10 Vragen

Isebella, dit is een moeilijk te beantwoorden vraag. Hangt van veel factoren af zoals werkking schildklier, de genen, uw lichaamshouding (veel bewegen, sporten, enz). enz.

Er wordt wel eens gesteld dat bij het bereiken v.d. middelbare leeftijd (55+) vetophopingen plaatsvinden. Vooral bij mannen zie je dat (ik ben er een voorbeeld van). De buikomvang neemt dan toe.
Maar ik ken veel leeftijdsgenoten die daar geen last van hebben.

Kortom, alles hangt van veel factoren af.

De bewering dat, als je altijd al dun bent geweest het er later sneller aankomt is een broodje aap verhal.

elenay
door elenay - Jan 4, 2010 om 20:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Hi Isebella,

Dat is heel verschillend, maar zodra je aankomt van dezelfde hoeveelheid voeding is dat het eerste signaal. Vaak heeft het ook te maken met de overgang, de hoeveelheid beweging die je nog neemt.
Bij de overgang spelen de hormonen een rol. Ouderen hebben meer eiwitten nodig en minder koolhydraten heb ik eens gelezen in mijn boeken over voedingsleer. Mensen die ik ken van over de 50 vertelden mij dat ze zodra ze brood laten staan eindelijk eens gaan afvallen. Ik eet zelf ook geen koolhydraten in de vorm van brood. Vier rijstwafels per dag en walnoten en rozijnen en banaan en appel, met daarnaast vlees of vis met groente. Zodra ik nu meer ga eten, vliegen de pondjes eraan, terwijl dat vroeger niet zo was.

Voordeel van gedroogd fruit zoals vijgen en abrikozen, die je in reepjes kunt snijden en mengen met walnoten is dat ze veel kalium bezitten en dat hebben de meeste mensen tekort. Kalium heb je nodig om je bloeddruk te verlagen of op peil te houden. Rozijnen bevatten veel ijzer en dus vitaminen en mineralen worden alleen opgenomen door vet, dus daar is de walnoot weer goed voor. 6 walnoten bevatten de vitamine F voor een dag.

Maar op internet staat er informatie zat over.

Hier een paar tips:
TIP 1.

Lees hier over wat fytinezuur in brood doet:
brood.

Vr.groet, Elena

stacey
door stacey - Jan 4, 2010 om 20:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Misschien wel interessant om eens te lezen;

Ouder worden en het gewicht

Groetjes,

elenay
door elenay - Jan 4, 2010 om 20:18
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ja Stacey die link ken ik....daar lees je dus ook in dat het voor ieder een ander verhaal is, want geen stofwisseling is gelijk.

Dus ook Isabella zal moeten afgaan op haar eigen leefpatroon. Blijven bewegen is een heel belangrijk aspect naast gezonde voeding.

Groetjes.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 5, 2010 om 01:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Isabella,

Maandag 4 januari 2010 was om 19:14 uur (juist op de tijd dat je dit topic schreef) op Ned. 2 een VARA uitzending "Volgende vraag", welke geheel over vragen met betrekking tot afvallen en aankomen ging, tot 19:50 uur.

Daar werden ook beweringen, welke hierboven in vorige reacties aangehaald werden, weerlegd of tenminste niet bewezen verklaard.

Waarschijnlijk kun je die uitzending herhalen via deze VARA-site of via uitzendinggemist.nl.

Hardware ERror MAN.

nobadfeeling
door nobadfeeling - Jan 10, 2010 om 12:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

Er wordt zo veel verteld over aankomen en afvallen. Het is maar net waar de consument gevoelig voor is...ik denk niet dat je een leeftijd kunt koppelen aan de mogelijkheid dat je evt. ooit extra aan zult komen.
Iedereen heeft een andere stofwisseling...de een komt niet aan terwijl hij alles kan eten (enkelen ook in overvloed) ik zie mij zelf eerder iemand die al van het kijken naar of koken van iets aankomt.
Ooit ben ik 20 kg afgevallen (in 6 maanden) met een dieet en heb het gewicht kunnen houden tot ik weer zwanger raakte het was puur een omstelling van de stofwisseling, die kan door diëten maar ook door plotselinge omstandigheden veranderen.

Ik denk dat je het beter kunt afwachten...waarom je nu zorgen maken voor iets wat evt. nooit gebeurt...hou je etenspatroon een beetje bij zo dat je als je toch aankomt met behulp van een diëtiste de veranderingen kunt analyseren en met haar je etenspatroon kunt aanpassen.

is
door isebella - Jan 11, 2010 om 14:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hey,

iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal op letten en me er niet te veel zorgen over maken :)

my
door mylo1 - Jan 11, 2010 om 22:18
75 Antwoorden / 2 Vragen

Isebella

Ben zelf zowat 56 jaar en al een paar jaar uit de overgang ,woog vanaf mijn 14de 54 kilo en ben 1.75 lang..wat ik maar mager vond
Na mijn 2de kind [27 jaar]ben ik eindelijk zwaarder geworden 60 kilo..weeg dit vandaag de dag nog steeds..na de kerst er iets bij en het is ook zo weer verdwenen!
Maar bij mijn vriendin [al 36 jaar] vliegen de kilo ''s er aan..maar ja die houd van een wijntje en alcohol staat erom bekend !
Dus maak je niet druk want zelfs na mijn medicijn gebruik ,waar ik echt kilo"s van was aangekomen ben ik ook weer kwijt
Leef je leven en de rest zie je later wel!