agaat77
door agaat77 Apr 5, 2012 om 19:44
Voeding & gezondheid

Water bij de Melk?

Hallo allemaal,

Wellicht vinden sommige dit een nutteloos topic, maar ik vind hem toch de moeite waard, om te stellen..

Melk! goed voor elk en de meeste mensen alhier drinken het ook wel( denk ik).

Zelf zijn we hier grote melkdrinkers thuis, komt deels dat ik zelf opgegroeid ben, met melk..zowel bij het ontbijt, lunch en avondeten melk, maar ook als remedies tegen vele kwaaltjes of botbreuken: buikpijn--> melk, keelpijn--> melk, gebroken been/arm--> melk ( krijg je sterke botten van!)

Jaren heb ik de melk gedronken van het meest bekende en veel gekochte merk: Melkunie ( ook op school) maar sinds de opkomst van de verschillende melk fabrikanten, en dus ook supermarkten, zijn we eens gaan uit proberen.

Waar wij achter kwamen, is dat de melkunie een lekkere smaak blijft houden ( halfvolle melk) maar wel snel zuur word ( verser? geen troep?) dan bijvoorbeeld de melk van Flevomel ( verkrijgbaar in van de die jerry cans) en verkrijgbaar tegen een lagere prijs, voor meer melk. Dus kozen wij deze.. in december mee begonnen, en ik beken het scheelt flink in de knip, aangezien er hier zeker anderhalf jerrycan melk doorgaat per dag.

Maar sinds kort, smaakt de melk waterig, en vreemd genoeg blijft deze ineens langer houdbaar! dan de aangegeven datum. Vreemd dus! overgestapt ( door een tip van mijn zusje) naar de milbona melk van de Lidl, lekker maar ook waterige smaak, en deze bleef wel enorm lang goed !! meer dan 5 dagen, niets zuurs aan te bekennen. Wat toch enorm vreemd genoemd mag worden?

Mijn vraag: Zou er een speciaal goedje, worden toegevoegd, wat bij de melkunie niet zo is? waardoor deze sneller zuur word, en dus niet meer goed? dus wat maakt dat de melk van melkunie echt vers is?

Waarom vermelden Milbona, en de Melkunie op het pak : Van echter Nederlandse koeien? Terwijl Milbona ( zover ik weet) in Duitsland word geproduceerd...

Wat is uw ervaring met melk vandaag de dag?

Mvg,

Agaat.

34389 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of melk goed is, daar kan je hele lange discussies over gaan voeren, maar daar zijn andere fora voor beschikbaar.

Wat wel goed is om te weten is dat melk zoals je die in de supermarkt koopt eigenlijk een opnieuw samengesteld product is. De zuivelleveranciers willen het hele jaar door een vergelijkbare kwaliteit melk leveren, dus ze ontleden de melk die van de boerderijen komen in de basisbestanddelen, en mengen dat weer tot melk die het hele jaar door ongeveer hetzelfde smaakt. En dat terwijl melk van de koeien heel erg afhankelijk is van de tijd van het jaar.

Door met die samenstelling te spelen kan je melk maken die voller smaakt (zonder extra vet) of langer houdbaar is. Het klinkt niet onlogisch dat melk langer houdbaar blijft door er meer water in te doen.

En v.w.b. het laatste punt: Nederlandse koeien kan je op meerdere manieren interpreteren. Het kan Nederlandse melk zijn die in Duitsland wordt verwerkt, of melk van Nederlandse koeien die in een Duits weiland staan. En eigenlijk maakt dat helemaal niet uit. In ieder land viert het nationalisme hoogtij als het om eten gaat. Wij vinden dat wij de beste bloemkolen hebben. Maar dat vinden de Fransen, Belgen, Duitser en Engelsen ook van hun bloemkolen. En uiteindelijk smaken ze alleen ongeveer hetzelfde.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen in mijn jonge jaren heb ik met zure melk te maken gehad, die nog in flessen geleverd werden en waar de bovenkant vol van de room zat. Die werd snel zuur; waarschijnlijk omdat het toen nog een totaal natuurprodukt was. In latere jaren tot op heden is melk (voor mij dan) een smakeloos, waterig produkt geworden waar alle "goodies" tegenwoordig zijn uitgehaald. Of de verpakking van Melkunie correct is dat het van echte (nooit onechte koeien gezien) Nederlandse koeien is...tja, dat is voor ons een vraag en voor hen een weet.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Agaat,
Aanvulling

Klik op: KVW 1
en KVW 2

Bassie

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melk goed voor elk????

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2923124/2011/09/22/Veel-melk-drinken-vergroot-kans-op-kanker.dhtml

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/49815-melk-is-ongezond.html

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melk is om jongen te zogen. Alleen de mens drinkt het nog na die periode en dan ook nog melk van een ander dier. Dat is niet gezond. Daarnaast is dat wiite spul uit de winkel eigenlijk geen melk te noemen.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ruikt de milbona melk nog naar rotte eieren? Daar is eens over geklaagd, las ik.

Zie ook op een andere consumenten site: klik

Als de melk houdbaar gemaakt moet worden verandert de smaak:
zie: klik

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel gehoord dat je van teveel melk een bloedneus kan krijgen. Maar ikzelf heb het niet gehad, maar wel iemand die ik kende. Nou lust ik eigenlijk geen melk hoor
mvg

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melk is goed voor mensen die er in geloven.
Verder is goed voor mensen die botONTkalking wensen.
Lees maar eens "Melk de witte Sloper"

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Agaat,

De Keuringsdienst van Waarde heeft hier al naar gekeken, wil je de uitzendingen zien, zie:

http://www.youtube.com/watch?v=HoMBIh0Zri8

en ook

http://www.youtube.com/watch?v=YyWdYrRUdO4

Bassie

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, interessant on te zien he? dat zoveel mensen toch zoveel verschillende meningen hebben?

@ Bassie , Bedankt voor de links! heel interessant!! met veel animo bekeken.

@ Tenormin, Ja oh heerlijk hee? op vakanties in Drenthe, hebben we eens een koe mogen melken, ik vond dat heerlijk.. maar die tijd is inderdaad voorbij.. alhoewel ik persoonlijk vind, dat de Campina melk erg smaakvol is.

@ Joris, Haha ja dat is inderdaad op zich zelf staande discussie, het ging er mij ook om of er inderdaad een speciaal goedje, of inderdaad water toegevoegd werd, om het langer houdbaar te houden. Inmiddels lijkt het erop dat men toch wel enorme verschillende meningen toegedaan is, of melk nu wel of niet goed is voor je?... en ach nooit verkeerd toch om eens over te ventileren?

@ Tdehond, Hahaha ja heb het topic gelezen, dan hiervoor.. Maar nee! ik heb geen rotte eieren lucht vanuit het pak van de milbona geroken! dus dat hebben ze inmiddels toch wel aangepast ( blijkbaar)

@ Winterman, Ja dat las ik ook! bedankt voor de linkjes.. maar ja! wat moet je nu toch geloven en wat niet? en wat wil men geloven vooral?

@ Chanoe, Een bloedneus!? wow die kon ik nog niet .. ga eens bekijken wat er van waar is :)

@ Polleke, Geloven? geloven.. nou ik geloof niet zozeer ik vind het gewoon echt lekker..

Ik bedoel wij zijn echt dol op melk, en het is natuurlijk een product wat ook vaak als toevoeging gebruikt word, maar inderdaad.. valt melk vandaag de dag wel te vertrouwen?! ik ga toch eens op onderzoek uit...

Groetjes,

Agaat

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Milbona blijft zeker 3 a 4 weken goed. Nederlandse fabrikanten zouden er een lieve duit voor over hebben hoe die Duitsers dat doen

amorlaura

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik haal mijn melk, karnemelk, yoghurt ,vla ,gortepap kwark kaas en boter bij een boerderij.De boerin doet de zuivelafdeling. De melk is altijd vers en onvermengd en zeker een week houdbaar in de koelkast.Dan zit er een laag room op, dat kan ik gebruiken voor sausjes..Alles wordt in glas geleverd en smaakt dus niet naar plastic.De karnemelk is echte karnemelk, dus niet aangezuurde ondermelk.
Probleem: bezoekende kinderen lusten de echte karnemelk en yoghurt niet en vragen om zo'n doos..........

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke filmpjes over melk! Heb ik een keer gelezen dat er ook wel X-ray of iets dergelijks wordt gebruikt en dat eigenlijk de Duitsers daar niets van moeten hebben? Bijzonder dat alleen Lidl zulke melk heeft. Op Terschelling deden ze vroeger in de zure melk wat druppels azijn en op suddervlammetje. Er blijft een soort verse kaas over, beetje zout en peper erop en op de boterham, smullen maar :-) Nou ja, uiteraard niet zo lekker als verse kaas.

varabas schreef op donderdag 5 apr 2012, 21:54: Agaat,
Aanvulling

Klik op: KVW 1
en KVW 2

Bassie

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een keer een klacht over Milbona melk ingediend bij lidl.
Ik kreeg toen antwoord van Farm Dairy, uit Lelystad. Die bleek zuivel aan lidl Nederland te leveren. Vandaar misschien de Nederlandse koeien.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2012 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb van een nierpatient, die haar voeding precies moet kennen, gehoord, dat sommige melk, vd lidl, noemde zij, uit grote stallen in Polen o.i.d. komt. Deze melk zou nog maar weinig voedingsstoffen bevatten. Dan hebben we het nog niet over medicijnen, die nodig zijn om al deze dieren bijelkaar, vrij te houden van bacterieen en virussen. Als je het niet overdrijft, denk ik dat melk bij een afwisselingsrijke voeding hoort. Welke voeding is er nou wel gezond? Teveel eiwit, teveel betacaroteen, teveel nitraat id spinazie of sla, teveel roodvlees, 't is allemaal wel wat. Wat moet je dan drinken? Alleen maar water? Of thee. Dan zitten er vaak weer bestrijdingsmiddelen in.Ja, bio. Nou, dan wordt je ook helemaal paralotje, als je zo op moet letten.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2012 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een kleine toelichting wat betreft Farm Dairy uit Lelystad.
Ik heb toevallig een keer in de buurt geparkeerd gestaan bij deze zuivelfabriek.
Het is een gaan en komen van tankauto's van Farm Dairy, maar ook de Campina tankauto's rijden af en aan, dus........................
En Farm Dairy (Campina) levert zover ik weet melk aan zowel Lidl als Aldi.

Bassie

ve
door verwijderd - Apr 8, 2012 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

agaat77 schreef op vrijdag 6 apr 2012, 13:55:
@ Winterman, Ja dat las ik ook! bedankt voor de linkjes.. maar ja! wat moet je nu toch geloven en wat niet? en wat wil men geloven vooral?

Niks geloven, gewoon doen wat je lekker vind.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou ja, agaat77, als we alles moeten geloven wat goed en/of slecht is dan lopen we er allemaal als draadnagels bij, zo weinig kan je nog drinken en eten. Is er trouwens ook geen Obesitas meer. Maar ik zou gewoon niet teveel van die witte motor drinken; zoals een ander al stelt: dan zou het een boekwerk worden over tegenstanders van melk. En die zijn er inmiddels in grote hoeveelheden.