my
door mypeij Sep 4, 2015 om 11:59
Voeding & gezondheid

Worden koortsthermometers geijkt?

Hallo,
Worden koortsthermometers geijkt?

Ik heb namelijk vorige week een dochtertje gekregen en in het begin moet je om de 3 uur de temperatuur meten.
Ik had een thermometer van een baby winkel maar die meting duurde 30-60 sec. Omdat ze tijdens de metingen erg begint te trappen wilde ik een snellere meter.
Bij de Etos kwam ik de Braun PRT2000 tegen, die binnen 8 seconden meet. (http://www.brauntherms.com/our-products/prt2000-thermometer/)
Ik heb deze gebruikt en hij meet super snel. Tijdens de eerste nacht deze meter te gebruiken leek het erop dat mijn dochtertje 38.0 koorts had. Dus we hebben haar zonder kruik, met alleen een rompertje in bed gelegd. (op aanraden van verloskundige)
De volgende ochtend vroeg de kraamzorg of onze dochter sinds het gebruik van de nieuwe meter koorts had, ja dat was zo.
Dus we hebben de oude meter en de Braun meter na elkaar gebruikt. Nu bleek dat de Braun 37.9 aangaf en de andere 36,9. Dat meters iets van elkaar verschillen snap ik, maar een HELE graad?!
Ik heb vervolgens beide meters en nog een meter die ik voor mezelf altijd gebruik op mijzelf getest. Kruidvat meter gaf 37.5, babywinkel meter 37,0 en Braun 38,0. Ik voelde me goed dus koorts kon ik zeker niet hebben en normaal gesproken is mijn temp 36,5.
Ik ben vervolgens terug gegaan om de meter om te ruilen, maar met deze nieuwe bleek bijna hetzelfde probleem. nu 0.7 graden verschil.

ALLE METINGEN zijn rectaal gemeten. En ik ben verpleegkundige dus ik weet echt wel hoe ik moet meten.

12822 29 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou je een baby elke drie uur moeten temperaturen? Is uw baby al ziek?

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 12:29
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 12:07]Waarom zou je een baby elke drie uur moeten temperaturen? Is uw baby al ziek?
Nee, maar de eerste dagen is dit nodig om te bekijken of ze haar temperatuur zelf kan reguleren, daarnaast was ze al snel bijna 9% afgevallen. Dit alles was op aanraden van verloskundige en kraamzorg

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 12:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mypey,

Voor wat info over koortsthermometers: lees hier.

Lees ook eens hier.

Met vr.gr.

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 12:43
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 12:34]Hallo mypey,

Voor wat info over koortsthermometers: lees hier.

Lees ook eens hier.

Met vr.gr.

Ik heb het doorgelezen maar dit is nog steeds geen antwoord op de vraag.
De tweede link gaat over thermometers in het algemeen maar koortsthermometers gaan van 32.0-43.0 graden dus het controleren met een ijsbadje en kokend water dat werkt niet.
Verder gaat het erom dat 3 vrij nieuwe thermometers 3 flink verschillende waarden geven. Dus de vraag is wat zijn de eisen die aan bedrijven gesteld worden als ze deze producten verkopen. Worden ze gekalibreerd of geijkt?

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u één thermometer gebruikt, test die eerst even bij uzelf, en de volgende metingen bij de baby wijkem nauwelijks onderling af, dan is er geen verschil en ook dus geen koorts.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mypeij,

Nou vergeet ik de link te activeren.
.....Kijk eens hier voor een geijkte koortsthermometer.....
Klik hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mypeij,

Dat er aangegeven wordt dat de thermometer geijkt is impliceert eigenlijk al dat ze niet allemaal geijkt zijn.
Als er aangegeven wordt dat de thermometer aan de CE-norm voldoet, dan is dit wel het geval.

....Een zelftest met een CE-markering voldoet aan de wettelijke eisen zoals gesteld in de Europese richtlijn (bijvoorbeeld dat een koortsthermometer geijkt is) .....
(Bron:RIVM)

freya
door freya - Sep 4, 2015 om 14:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3

Voor iemand die "geen antwoord op de vraag geeft", geef je toch alweer 7 antwoorden.....

@mypeij

Koortsthermometers mogen dan wel een CE-keurmerk hebben, maar dat zegt niets over de nauwkeurigheid.....
Net als (consumenten) weegschalen en bloeddrukmeters zijn ze wel geijkt, maar voldoen niet aan medische normen *en mogen ook niet als zodig gebruikt worden(. Een 'meting' met een dergelijk consumentenproduct is dus alleen maar een 'indicatie' en geen echte meting.
Maar als je de afwijking eenmaal weet, kun je daar natuurlijk gewoon rekening mee houden. Als je een goede, vergelijkende meting hebt gedaan en constateert dat een meter één graad teveel aanwijst, kun je in het vervolg die meter gewoon gebruiken en van de meting één graad aftrekken. Voor 'huis-, tuin- en keukengebruik' is dat nauwkeurig genoeg.

reflecs
door reflecs - Sep 4, 2015 om 15:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U bent niet de enige die een klacht heeft over de Braun thermometer. Zie Klacht.nl: klik Braun geeft daar overigens geen reacties. Gelukkig bent u er wel snel achtergekomen.
U kunt eventueel nog contact met Braun opnemen voor vragen/klachten.

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 15:27
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=reflecs schreef op vrijdag 4 sep 2015, 15:04]U bent niet de enige die een klacht heeft over de Braun thermometer. Zie Klacht.nl: klik Braun geeft daar overigens geen reacties. Gelukkig bent u er wel snel achtergekomen.
U kunt eventueel nog contact met Braun opnemen voor vragen/klachten.

Ik heb met Braun gebeld, ik werd doorverwezen naar Helen of Troy, de afdeling die Thermometers doet. Ze vertelde me dat ik de metingen fout doe. Ze zouden me erover terug bellen maar dat is nu al 10 dagen geleden
Als je niet goed rectaal meet zou hij alleen maar een lagere temp kunnen aangeven maar nooit warmer. Dus dat is sowieso al onzin.
Vervolgens reageren ze helemaal niet op de situatie dat het om een pasgeboren kindje gaat wat enorm was afgevallen.
De klantenservice is gewoon weg een ramp!

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 17:39
371 Antwoorden / 116 Vragen

Als verpleegkundige zou je toch beter moeten weten dan je baby elke 3 uur te tempen.

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2015 om 17:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Alle baby's vallen toch na de geboorte eerst wat af?
Lees eventueel ook klik hier.
Als u niet gerust bent zou ik met de baby naar de huisarts gaan.

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 17:52
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=duif2 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 17:39]Als verpleegkundige zou je toch beter moeten weten dan je baby elke 3 uur te tempen.

In plaats van dat je reageert op hoe bizar het is dat die meters niet deugen vraag je dit?!
Ik snap niet dat sommigen hier zo over struikelen. De kraamverzorgster vertelde dat we dit de eerste 3 dagen moesten doen. Daarna alleen meten als we dachten dat ze te warm is.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar goed de eerste dagen zijn nu toch voorbij, dus tempen is ook niet meer nodig, zo het al nodig was.

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 18:44
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 18:07]Maar goed de eerste dagen zijn nu toch voorbij, dus tempen is ook niet meer nodig, zo het al nodig was.

Dus omdat ik nu niet meer elke keer hoef te meten is ineens op een miraculeuze wijze het probleem dat koortsthermometers allemaal andere waarden geven opgelost?

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is toch helemaal geen probleem? U ziet en merkt toch nu wel dat uw dichter koortsvrij is, neem de temperatuur op en afhankelijk van die stand, kunt u, als de baby hangerig is of erg warm aanvoelt opnieuw temperaturen en is er dan een (veel) hogere temperatuur, dan weet u dat ze koorts heeft.

kkruidentuin
door kkruidentuin - Sep 4, 2015 om 19:30
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik blijf die digitale thermometers toch echt wantrouwen. Op het moment dat ik er eentje nodig heb blijkt de batterij leeg nieuwe batterij erin foutmelding. Nieuwe gekocht na 3 maanden lege batterij . Wat een ellende. De ouderwetse kwikthermometer voldeed altijd prima alleen moet je opletten dat deze niet breekt.
Ik zou kiezen voor een batterij die niet op batterijen werkt en zonder digitaal leesgedeelte.

kkruidentuin
door kkruidentuin - Sep 4, 2015 om 19:32
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat in laboratoria wel goedgekeurde en gecertificeerde gekalibreerde thermometers gebruikt worden misschien moet je eens kijken bij laboratoriumbenodigdheden en daar bestellen

my
door mypeij - Sep 4, 2015 om 19:33
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 19:09]Maar dat is toch helemaal geen probleem? U ziet en merkt toch nu wel dat uw dichter koortsvrij is, neem de temperatuur op en afhankelijk van die stand, kunt u, als de baby hangerig is of erg warm aanvoelt opnieuw temperaturen en is er dan een (veel) hogere temperatuur, dan weet u dat ze koorts heeft.

Het gaat niet alleen om mij. Het gaat er om dat er thermometers op de markt zijn die blijkbaar flink afwijken van de juiste meting. En het zou zo moeten zijn dat je er vanuit kan gaan dat de meting klopt. Voor mensen met een zwakker pasgeboren kindje kan het erg belangrijk zijn dat de meting deugt.
Het mag gewoon niet zo zijn dat thermometers meer dan 0.1 graden afwijken van de echte temp.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u als verpleegkundige zou toch moeten weten dat 0,1 graad helemaal niet belangrijk is? De temperatuur van een mens verschilt ook al over de dag.

Die thermometers zijn slechts voor huishoudelijk gebruik. Overige symptomen zijn toch ook heel belangrijk om te zien of een kindje ziek is? Koop gewoon een kwikthermometer, als die tenminste nog te koop zijn.

Ook in een ziekenhuis waarin u wellicht werkzaam bent, wijken thermometers af.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 4, 2015 om 21:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

HUH ?
en als je dan die BRAUN gebruikt die 1 graad teveel aanwijst ?
Hebben jij en de baby dan opeens wel verhoging ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 12:57: Als u één thermometer gebruikt, test die eerst even bij uzelf, en de volgende metingen bij de baby wijkem nauwelijks onderling af, dan is er geen verschil en ook dus geen koorts.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 21:08]HUH ?
en als je dan die BRAUN gebruikt die 1 graad teveel aanwijst ?
Hebben jij en de baby dan opeens wel verhoging ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 12:57]Als u één thermometer gebruikt, test die eerst even bij uzelf, en de volgende metingen bij de baby wijkem nauwelijks onderling af, dan is er geen verschil en ook dus geen koorts.

Je weet ZELF of je verhoging hebt en als je dat niet hebt, is die graad afwijking dus niet van belang.

labren
door labren - Sep 5, 2015 om 00:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb 7 kinderen gehad , maar 1 ding snap ik niet waarom moet je je baby om de 3 uur temperaturen ???? is het ziek dan ????

brainless
door brainless Jan 26, 2016 om 01:51
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik 3... maar heb er bij 1 ook de eerste dagen bij elke voeding moeten meten omdat hij zijn temperatuur niet goed kon regelen.
Hij bleek soms ineens flink te zakken in temperatuur terwijl de omgeveingsfactoren (kamertemperatuur/kleding ed) niet veranderde .
Dan wist ik dat hij een kruik moest.

Vroeger deed de kraamhulp dat bij (bijna) elke luierwisseling totdat blijkt dat de temp gelijk blijft, maar helaas krijg je die steeds minder (qua uren).

De eerste dag na de bevalling zal de baby regelmatig getemperatuurd worden, totdat gebleken is dat hij zich goed op temperatuur kan houden. In tegenstelling tot oudere kinderen kan een baby ook ondertemperatuur krijgen wanneer er sprake is van een infectie. Dus ook wanneer de temperatuur te laag is, is het belangrijk de verloskundige te bellen.
https://www.tnoorden.com/index.php?page=baby

labren
door labren - Sep 5, 2015 om 00:14
862 Antwoorden / 0 Vragen

en ja die worden geijkt

endemion
door endemion - Sep 5, 2015 om 03:07
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 5 sep 2015, 00:11]ik heb 7 kinderen gehad , maar 1 ding snap ik niet waarom moet je je baby om de 3 uur temperaturen ???? is het ziek dan ????
Wellicht dat ze mensen alvast aan het klaarstomen zijn voor de omgang met nog meer vaccinatieschade. Zo wordt er bv gesproken over het idee om zwangere vrouwen alvast te gaan vaccineren.

Het gaat echt nergens meer over met dat vaccineren, en nodig is het ook helemaal niet, gezonde mensen kunnen prima op natuurlijke wijze ziektes overkomen en zo levenslang immuniteit krijgen. En minder gezonde mensen kunnen ook op natuurlijke wijzen geholpen worden, een zeer goed anti virus medicijn is bv vitamine C in grote hoeveelheden intraveneus toedienen.

Zo voorkom je ook dit.
Vaccinatie kansen op aandoeningen vs niet vaccineren.

Diabetis ± 2.8 x meer kans
Autisme ± 2.5 x meer kans
Schildklier afwijking ± 17 x meer kans
Migraine ± 2.3 x meer kans
Epileptie ± 10.9 x meer kans
Scoliosis ± 10.8 x meer kans (kromme werelkolom)
Autoimmuun aandoening ± 18.9 x meer kans (immuunsysteem keert zich tegen het eigen lichaam)
Hyperactiviteit ± 3.9 x meer kans (adhd ed)
Hooikoorts ± 3.7 x meer kans
Oorontstekingen ± 5.8 x meer kans
Herpes ± 47.4 x meer kans
Exeem ed ± 1.8 x meer kans
Neusontstekingen ± 20 x meer kans
Astma/Bronchitis ± 7.8 x meer kans
Allergieën ± 2.2 x meer kans

Gemiddelde ± 10.5 x meer kans op aandoeningen

Hierbij blijft de kans op de dood ten gevolg van vaccinatie zelfs nog buiten beeld.
Voor meer info is http://www.vaccinvrij.nl/ een prima plek om te beginnen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2015 om 06:56
7210 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 5 sep 2015, 00:14]en ja die worden geijkt
Misschien haalt de baby net het grensgewicht om thuis kunnen te zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 6, 2015 om 11:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ mijpeij:

Ik heb deze gebruikt en hij meet super snel. Tijdens de eerste nacht deze meter te gebruiken leek het erop dat mijn dochtertje 38.0 koorts had.

In het begin bij het eerste kindje heb je nog geen ervaring en ben je nog niet pragmatisch ingesteld.
Als gediplomeerd verpleegster zou je moeten weten dat 38°C. nog geen koorts wordt genoemd, doch slechts verhoging.
Temperatuur bij kinderen kan zeer snel veranderen. Pas wanneer bij kinderen de temperatuur 39°C. is en bij herhaaldelijk meten snel oploopt, worden maatregelen gevraagd.

Een huis-tuin-keuken (niet voor handels- of anderen professionele toepassingen) thermometer is een massa artikel en wordt niet per stuk geïjkt.
Dat wordt via een typegoedkeuring gedaan en kan marginale afwijkingen hebben, afhankelijk van de toleranties die aangelegd worden. Dus (geringe) afwijkingen zijn mogelijk en toegestaan. Overigens lijkt één graad mij buiten proporties te zijn. Vraag de fabrikant naar zijn aangelegde marges.

Bedenk altijd: "De mens lijdt het meest van het lijden dat men vreest".

Hardware ERror MAN.

Mi
door MireilleZ - Jan 25, 2016 om 16:58
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben kraamverzorgende en heb dezelfde klacht over de Braun PRT2000 thermometer. Deze baby is s nachts zelfs ter controle in het ziekenhuis beland om uit te sluiten dat het kindje echt koorts had!
ik heb eveneens contact met Helen of Troy opgenomen met de klacht, gesterkt door nog 8 dezelfde bevindingen door collega-kraamverzorgenden, die reageerden op mijn oproep via een FB pagina.
ik bel over 10 dagen of er actie is ondernomen bij Braun. Dit is een veel vaker voorkomend probleem en dit product MOET UIT DE HANDEL!

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mireillez

U kijkt dan alleen naar de meter en niet naar de baby zelf?