haarp
door haarp Mar 15, 2016 om 17:54
Voeding & gezondheid
Zijn "light" dranken wel zo gezond?

Ik ben overgestapt van gewone limonade naar light limonade en drink hier best veel van.
Val je af als je light drinkt of maakt dat niets uit? Zijn de zoetstoffen wel gezond?

15159 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 15, 2016 om 18:02
7206 Antwoorden / 3 Vragen
aurora1
door aurora1 - Mar 15, 2016 om 18:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, daar val je net zo min van af als van "gewone" frisdranken, integendeel zelfs, en het is verre van gezond. Dorst kun je het beste lessen met water (en eventueel thee).

marita567
door marita567 - Mar 15, 2016 om 18:23
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Haarp ,

Lees u deze informatie eens door , scroll ook naar beneden en klik op voedingskenmerken .

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/frisdrank.aspx

De beste remedie is nog altijd water drinken .

Cookies
door Cookies - Mar 15, 2016 om 18:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Afvallen doe je alleen door ipv frisdrank, al dan niet light, gewoon water te drinken. Zeker als je veel frisdrank drinkt, lijken mij al die zoetstoffen niet gezond. Alles met mate, heb ik geleerd.

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2016 om 18:40
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, light producten zijn niet "gezonder"; afvallen doet men ook niet door light limonade te drinken. En, net zoals bovenstaande reacties, water in Nederland is heerlijk (daar valt uw portemonnee dan wel vanaf).

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 16, 2016 om 12:23
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ook dat valt onder de 95% van rotzooi wat verkocht wordt in de supermarkt.

ma
door maarten heest - Mar 16, 2016 om 14:08
463 Antwoorden / 0 Vragen

Als je light dranken tot je neemt in plaats van dranken met suiker neem je veel minder caloriën in. En dat helpt natuurlijk wel degelijk als je aan het diëten bent en af wilt vallen.
Zoetstoffen staan ter discussie. Ze zijn niet allemaal onschuldig, zeker als je ze in grote hoeveelheden consumeert. Hier staat per zoetstof wat de effecten kunnen zijn. Teveel suiker en teveel zoetstof is allebei slecht voor je gezondheid. Zoals hierboven al gesuggereerd kun je dan beter water, thee etc. drinken.

th
door thieu Mar 18, 2016 om 12:22
148 Antwoorden / 0 Vragen

Als je suiker neemt gaat je lijf insuline aanmaken om die te verwerken.
Bij de zoetstof in de "light"-dranken gebeurt hetzelfde, alleen er is dan geen suiker om te verwerken.
Omdat die aangemaakte insuline toch iets te doen moet hebben gaat je lijf om voeding vragen. Je krijgt dus honger...

nee, leuke verkooptheorie van die multinationals, maar van "light" val je niet af.

ge
door gewicht - Mar 16, 2016 om 14:32
170 Antwoorden / 1 Vragen

Afvallen doe je er echt niet van  ,maar dat is al eerder beschreven.
Nog zo iets, om je te neppen.
Bij AH, soort snijkoek, er staat met grote letters op bevat slechts  0,6% vet.
Lijkt onschuldig voor de lijn, totdat je aan de onderkant leest wat er per 100 gram aan ingredienten in zit
Inderdaad 0.6 % vet   MAAR   een paar regels lager , 32% suiker !! Oftewel 1/3 van de koek is suiker.
Erg goed voor de lijn. Reklame is ook maar een vak.

In
door InaSaba - Mar 16, 2016 om 17:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker maakt dat veel uit.
a. het hangt ervan af welke zoetstoffen worden gebruikt. Behalve xilitol en stevia (te koop in biologische winkels - ik neem xilitol per kilo mee uit USA) zijn ze allemaal schadelijk voor je gezondheid. Van aspartaam bijvoorbeeld is bekend dat de kans dat je er suikerziekte van krijgt aanmerkelijk vergroot.
b. uit onderzoek is ironisch genoeg gebleken dat zoetstoffen ertoe leiden dat mensen dikker worden.

Er is een groot verschil tussen suikers die van nature in levensmiddelen en fruit voorkomen, en gefproduceerde suikers. Gweraffineerde (witte) suikers zijn het allerslechtst. Ongeraffineerde palmsuiker (opnieuw: te koop in biologische winkels) is wat dat betreft nog het best.

Wil je je suiker- en zoetstoffenconsumptie verminderen: drink dan (een combi van) water en (kruiden-)thee, en af en toe (!) een sapje - de meeste bevatten nl toegevoegde suikers.

Succes,  Ina

lo
door lovewinnie - Mar 18, 2016 om 12:27
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Beter suiker met mate dan zoetstoffen in overvloed. Aspartaam etc is zeer ongezond.  Wil je drank met zoetstof kies dan voor dranken met bijv stevia.dit is een natuur product en minder schadelijk. Beste optie wat zoetstof betreft.

Heb zoontje met diabetes type 1. Weet precies hoeveel suiker overal in zit. Light producten mag hij max 2 per dag en niet vaker dan 5x per week.  Geef het echter gewoon niet.

Dat er suiker in zit is geen punt maar kijk dan naar toegevoegde suiker of bijv natuurlijke suiker. Bijde niet goed in overvloed maar kies natuurlijke suiker boven toegevoegde suiker.

3x per dag met de vaste maaltijden mag hij gewoon een drankje als wicky, appelsap of ander lekker drankje. Hiervoor geef ik insuline. Overige drink momenten gewoon water. Heb ranja met stevia indien hij toch een gezoet drankje wil tussendoor.

Dat artsen zoetstof afraden zegt mijn genoeg. Hier geen Light in huis

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 18, 2016 om 12:52
229 Antwoorden / 6 Vragen

Als je gewone limonade drinkt met mate is het niet goed en niet slecht,die light limonades zijn echt niet gezonder dan de normale.En wat is gezond,weet jij dat?Er wordt al veel te veel geknoeid met eten en drinken.Eet en Drink normaal,dat is gewoon goed,zonder gezeur,en laat je niet van de wijs brengen.

ma
door manwijf - Mar 18, 2016 om 13:17
574 Antwoorden / 1 Vragen

Kan bijna niet geloven dat dit, gezien de veelvuldige berichtgeving hierover in de media, een serieuze vraag is. Het is toch wel algemeen bekend zou  je zeggen, dat frisdrank sowieso heel ongezond is, en light versies wel in het bijzonder. Al was het maar omdat mensen dan denken dat ze er dan gerust grote hoeveelheden van kunnen nemen. Afijn, wellicht een schoolvoorbeeld van deze stelling.

ha
door harriet - Mar 18, 2016 om 13:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nee!!! Kunstmatige zoetstoffen zijn nog veel erger dan suiker, afblijven! Drink water of (met mate) puur vruchtensap (niet uit concentraat) en liefst verdund met water omdat ze ook al te zoet en te sterk zijn. Neem (kruiden) thee als je water niet lekker vindt. Is nog een stuk goedkoper ook. We moeten die hang naar zoet afwennen, dat zorgt voor heel veel problemen met gewicht en gezondheid.

ka
door kassa0 - Mar 18, 2016 om 14:55
3 Antwoorden / 0 Vragen

Lees even dit stukje van professor Katan (voedngsleer). Zeker de moeite waard om even te lezen!
Het heeft bij mij de twijfel weggenomen om zoetstoffen te gebuiken. Ik gebruik het dagelijks.

http://www.zoetstoffen.nl/nieuwsbericht/nrc-column-prof-dr-m-katan-zoete-verhaaltjes

ho
door honza23 - Mar 18, 2016 om 17:01
262 Antwoorden / 3 Vragen

vele mensen roepen elkaar na dat aspartaam zo ongezond zou zijn, jammer is alleen dat er nergens in de wereld enig wetenschappelijk bewijs voor deze beweringen te vinden is. Ja, als je ongeveer 150 liter per dag zou nemen....En het is uit den treure onderzocht. Dus laat je vooral niet bang maken door mensen die allerlei beweringen hieromtrent doen.

Light drankjes zijn eigelijk gewoon water + zoetstof plus een al dan niet natuurlijke smaakstof. Daar is niets slechts aan.
Punt is echter dat je er makkelijker meer van drinkt, en dus meer geld kwijt bent. Neem 1 glas normale cola en je hebt al een vol gevoel, neem 1 glas cola light en je neemt zo nog een glas: het vult niet (qua gevoel).

Het beste is: doe alles met mate. Afvallen doe je met name door te bezuinigen op koek, chips en andere tussendoor snacks/snoep; 2 liter water per dag te nemen, regelmatig te eten (ontbijt, lunch/avondeten) en iedere dag/avond een wandeling van 30-45 minuten. Val je zo een pond per week af.

audb
door audb - Mar 18, 2016 om 17:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is "Light" en dus kan ik er meer van nemen is de val kuil.

Juist door meer te eten of te drinken van "light" producten val je niet af maar wordt je juist dikker.

Beter is gewoon lekker te gaan joggen en gezond eten dus geen vette troep en laat alsjeblieft die afslank troep achterwege dat helpt alleen je portemonnee slanker te worden net als naar een sportschool gaan waar je voor €16 kan sporten maar zonder intensiefve begeleiding zal het je niet helpen.

Heb je echter obesitas of iets te veel overgewicht vraag dan aan je arts of je naar een psycholoog kan of een gespecialiseerde fysioloog / diëtist(e).

Maar wil je gewoon iets lekkers drinken neem dan een halfglas water en wat vers uitgepeste fruit sap zonder extra suiker.

En koop je boodschappen dagelijks en ga niet met de auto maar ga lopen of neem een fiets en doe dit het liefst zo vroeg mogelijk en zorg er voor dat je eerst eet zodat je niet in de winkel opzoek gaat naar "iets lekkers"

En de vraag of zoetstoffen gevaarlijk zijn is maar een antwoord op, alles wat te veel is is gevraarlijk dus met mate is oké (zei de zoette kauw)

Aspataan blijkt uit vele studies niet zo als te vaak beweerd wordt kanker verwekkend.

consumentrobbie
door consumentrobbie - Mar 19, 2016 om 21:01
4 Antwoorden / 5 Vragen

Light frisdrank, of tegenwoordig ook populair zero genoemd, is helemaal niet gezond én zeker niet gezonder dan gewone frisdrank.
Dit is omdat er in light producten kunstmatige zoetstoffen bijgevoegd zijn. Alles wat kunstmatig ofwel chemisch is, is schadelijk voor de gezondheid. Volgens Europese richtlijnen (Europese Voedselveiligheids Autoriteit EFSA) zijn aspartaam en acesulfaam-K wel toegestaan, maar geen enkele wetenschapper in de wereld ontkent eventuele gevolgen over lange termijn.
Mijn advies: neem van alle producten de 'gewone' versie als je nog vitaal bent en geen expliciete doktersadvies hebt dat je suikers moet vermijden. Mensen vergeten vaak dat natuurlijke (riet)suiker een brandstof is die je lichaam kan verwerken door actief te zijn. O.a. wandelen, joggen, fietsen en zwemmen. Als je vanwege risico of ziekte geen suikers mag, kun je proberen te wennen aan eten en drinken zonder zoetigheid. Thee zonder suiker smaakt in het begin vreemd als suikerliefhebber, maar na een lange periode kun je daaraan wennen en mis je de suiker op een gegeven moment niet meer.

bo
door bocaj67 - Mar 24, 2016 om 12:56
8 Antwoorden / 0 Vragen

Frisdranken zijn veeeel te zoet! Ik verdun het!

1 glas (200 ml)
Vul het voor 150 ml met mineraalwater (koolzuurhoudend) en vul aan (50 ml) met bv. Fanta Orange.
Je hebt dan de helft (per 100 ml) van de calorieënen en het is nog steeds lekker!
Op den duur zou je die 50 ml nog eens door de helft kunnen doen!