AmyLente
door AmyLente Apr 24, 2010 om 19:31
Voeding & gezondheid

Zonnebrandmelk

Goedenavond, vorige week hoorde ik dat zonnebeschermingsmiddelen na een jaar hun beschermende werking verliezen maar nergens is een fabricage/houdbaarheidsdatum te vinden! Bovendien vraag ik me af of de middelen al niet (te) lang in de winkel staan!
Vriendelijke groet,
Mevr. Michielen
* * *

1122 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De houdbaarheid op dergelijke producten staat aangegeven met het symbool van een geopend potje met daarin een getal plus de letter M, bijvoorbeeld 12M. Dit betekent dat het product een minimale houdbaarheid van 12 maanden heeft. De daadwerkelijke houdbaarheid is afhankelijk van de manier waarop u met het product omgaat na aanschaf.

Het houdbaarheidssymbool staat op alle producten, behalve op producten:
* waarop vermeld staat: ‘bij voorkeur te gebruiken voor’ gevolgd door een datum
* die bestemd zijn voor eenmalig gebruik
* die op basis van alcohol zijn samengesteld (bijvoorbeeld parfums)
* die zodanig verpakt zijn, dat zij niet geopend worden (bijvoorbeeld spuitbussen)
* die dankzij hun samenstelling niet bederven

Zie voor meer info de website van de Nederlandse Cosmetica Vereniging.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

kritisch47

Het is verstandig om uit te gaan van een gebruiksperiode van 12 maanden. Koop dan de nieuwe fles niet in april/mei maar in juni/juli. Dan weet je zeker dat het "vers" is.

Met vriendelijkie groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read: hoe weet ik zeker dat het "vers" is als er geen datum opstaat?! Het kan wel al een (of meer) jaar in een magazijn hebben gestaan, voor het in de winkel komt ! Ik wil een datum !! :(

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

kritisch47 schreef op zaterdag 24 apr 2010, 19:31: Goedenavond, vorige week hoorde ik dat zonnebeschermingsmiddelen na een jaar hun beschermende werking verliezen

Gebruik het soms wel langer en altijd zonder probleem, mi eerder verkooppraatje om je elk jaar nieuwe dure rommel te laten kopen..............
Als het niet goed meer zou zijn dan merk je dat snel genoeg, zonder rampzalige gevolgen, en dan is het vroeg genoeg voor nieuwe fles............

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het eens in de drogisterij. M.i. gaat de werking van het product er met de tijd er niet op achteruit. In bepaalde gevallen kan zich een bezinksel vormen dat weer verdwijnt als men de fles schud.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

kritisch47

Je schrijft: Ik wil een datum !! :(

Dat begrijp ik, maar............................... die staat er nu eenmaal niet op.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Note: als "ik wil" het voor het zeggen had, dan zag de wereld er heel anders uit.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je wordt als consument al zo vreselijk misleid, c.q. in de "maling" genomen! Programma`s als RADAR, KASSA etc. besteden hier regelmatig aandacht aan.
Als ik zeg : "ik wil", ben ik van mening dat ik recht heb op duidelijkheid bij de aanschaf van een product.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

De Consumentenbond heeft dit vorig jaar getest of deze middelen na een jaar nog goed zijn, en het antwoord is ja, en het beste middel had na een jaar,na gewoon in de kast gestaan te hebben op kamertemperatuur niets van zijn werking verloren.
En het beste middel was van, de Kruitvat Solail Sunmelk.
Dus niet zo maar weg gooien,dat is vaak zo, en dus ook in dit geval.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - May 18, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn volgens mij verschillende test die toch aangeven dat de werking naar beneden gaat. De werking gaat niet zo zeer naar beneden als je de verpakking in de kast laat staan maar wel als je het meeneemt waar de zon schijnt zoals bijvoorbeeld op het strand.
Ik koop ieder jaar (een) nieuwe fles(sen) en koop steeds 1 fles zodat ik niet in 1 keer te veel koop en overhoud. Wat ik wel overhoud gebruik ik als bodylotion in de winter of ik gebruik het wel het jaar erop als ik denk dat de straling minder is (dus in de namiddag) of laat in de zomer, als ik al wat pigment heb opgebouwd.
Ik vraag ieder jaar bij de winkel (DA) wat nieuwe vracht is en wat oude vracht is. Vaak is (omdat vertegenwoordigers hiervoor vergoeding geven) het oude al op door afprijzingen aan het einde van dat seizoen. En soms staat er nog wel "oude" (maar ja, dat heeft dan altijd in de kast gestaan en zou geen werking verliezen volgens verhaal van wolfenjong) maar ik pak altijd wel de nieuwe verpakking.
Voor mijn zoon van 3 haal ik ieder jaar factor 50 op mineraal basis. Wat ik daarvan overhoud gebruik ik zelf het jaar erop.