door wilma68_1 Mar 20, 2007 om 12:13
Voeding & gezondheid

Zweetvlekken onder oksels in witte kleren

Wie weet hoe ik gele verkleuringen onder de oksels in witte kleding weg kan krijgen of kan voorkomen? Ik heb al allerlei wasmiddelen en middeltjes geprobeerd, tot nu toe zonder resultaat. Ook wisselen van deodorant was geen oplossing. Ik draag mijn kleren maar 1 dag waarna ik ze was, dat is het dus ook niet. Wie weet raad?

3078 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je daar eenmaal last van hebt is het moeilijk om het weer uit je kleren te krijgen.

Zelf zou ik de oorzaak aanpakken, maar ja de ene mens is de andere niet.

Gebruik als eerste niet te veel zeepmiddelen tijdens het wassen van je oksels. Trek er altijd wat onder aan wat het zweet kan opvangen en draag je kleren eventueel een halve dag.

Groet en sterkte,

Oracle

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt: ik zou de oorzaak aanpakken. Maar wat is de oorzaak???

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik als man zonder dit soort ervaringen maar wel een beetje melig bezig zou twee dingen kunnen bedenken.

1/ Op 90 graden wassen al denk ik dat u dan een topje overhoud.
2/ Met een textielverf aan de gang (uiteraard in de kleur van de kleding
    en niet in de kleur van de vlekken! Hoewel?

Auw, niet slaan.
'k Ben ook maar een

Vrije Vogel!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet er wel om lachen Vrije Vogel, maar een oplossing is het helaas niet!!!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of je de deo op je kleren spuit of direct op je lichaam.
Het beste is na het douchen zo op het lichaam.
Voor het schoon krijgen doe je een steradent tabletje bij de was.
succes.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deo spuit ik op het lichaam, niet op de kleren. Jij hebt zelf dus goede ervaringen met Steradent bij de was?

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik steradent altijd bij de kookwas en soms bij de witte was van 40 graden.Heb zelf een keer met rooie spaghetti saus op een witte tuinbroek gesmeerd . Hup in de wasmachine een beetje dato en een steradent tabletje erbij en schoon was de broek.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Heb even wat op het internet gekeken:

er is een speciaal poeder voor witte was,ECFH Wit biotex heet het. Dit schijnt wel te werken.

en deze link: http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=1915&Art_Type=1&descr=Zweetvlekken%20verwijd hier staan heel veel tips op.

succes,

groetjes ieke

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben weliswaar niet bedreven in het doen van de was, maar des te meer in het doen van de boodschappen. Mijn vrouw zet regelmatig Vanish Oxy Action op het lijstje. En op gewassen kleding zie ik nooit vlekken terug. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik het ook altijd voor witte  t-shirts en blouses,
Dan laat ik het nog wel eens een paar uurtjes weken in lauw water met een steradent tabletje en dan in de wasmachine.
veel succes.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wilma68,

in de winkel is het middel odorex extra dry te koop, dit voorkomt (overmatig) zweten onder de oksels, misschien dat een "oplossing" ?

succes Laaglander

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zweet niet overmatig, er vormen zich alleen vlekken in witte kleding!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik begrijp het, schreef alleen wat er op het flesje stand ;-)

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhmmm stond dus (jammer dat er geen edit knop bestaat hier)

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wilma,

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met ossengal zeep. Dit kan je op verschillende manieren. Ik heb de zeep en stick regelmatig gebruikt, de wasmachine-fles heb ik nog nooit aangeschaft. Misschien heb je iets aan deze site: http://www.ossengal.nl/ossengalstick.html

Groetjes,

J.de Kok

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zelf heb ik altijd veel baat bij ossengalzeep. Dit is een middel wat mijn oma "vroeger" altijd gebruikte. De zeep en de stick heb ik al vaak gebruikt. De wasmachine-fles heb ik nog nooit uitgeprobeert. Maar de vlekken gaan er wel goed uit met de stick en de zeep, dus ik neem aan dat het wasmiddel ook goed is. Misschien heb je iets aan deze link. http://www.ossengal.nl/ossengalstick.html

Groetjes, J.dekok

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@laaglander,

off-topic

Je schrijft: (jammer dat er geen edit knop bestaat hier)

Inderdaad is dat erg jammer, anders zou ik jouw grijze kassahoofd naast je naam veranderen in een leuk plaatje. Dat gaat zo:

Zorg eerst dat je een afbeelding hebt die je wil gebruiken.
Vervolgens ga je naar mijn pagina linksboven en dan naar mijn homepage.
Je ziet daar een knop bladeren, hier klik je op en zoekt op je PC het plaatje dat je wilt plaatsen.
Vervolgens scroll je naar beneden en druk je op bewaren.
Je plaatje is nu voortaan zichtbaar op het forum.

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read

wat is er mis met mijn grijze kop?? dacht nog wel dat grijze mannen aantrekkelijk waren :D.. kon bladeren trouwens niet vinden, wel browse ook goed?? en wat vind je ervan?

ve
door verwijderd - Mar 20, 2007 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@laaglander,

off-topic

Grijs is grijs en dit is een stuk fleuriger!

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bekende probleem, u moet niet weten hoe vaak mensen aan mij (in werk in een drogisterij, red.) daarvoor een oplossing vragen.

Dergelijke vlekken komen in de kleding door een combinatie van een hogere temperatuur onder de oksels, sommige soorten textiel die vatbaarder zijn voor dergelijke vlekken, de gebruikte deodorant en de mate en inwerking van het zweet dat u produceert.

V.w.b. de vlekken zijn de gegeven antwoorden allemaal zeker goed (en ook zeker het proberen waard), maar waarschijnlijk is het niet het wondermiddel waar u op hoopt. Van een klant heb ik eens te horen gekregen (en dat had zij ook weer van iemand anders) dat het aanbrengen van een beetje spoelglansmiddel van de vaatwasser, wonderen deed. Volgens haar gingen de gele vlekken er voor het overgrootte deel uit. Wellicht is dit (evt. tezamen met de andere gegeven opties) een oplossing.

V.w.b. de deodorant die gebruikt wordt, heb ik wel een toevoeging; zorg dat u een deodorant (of anti-transpirant) gebruikt zonder parfum. Een grote hoeveelheid parfumdeeltjes onder de oksels kunnen de zweetklieren namelijk doen ontsteken, wat resulteert in overmatig transpireren en huidirritatie (het lichaam wil de afvalstoffen van de ontsteking immers kwijt). Hierdoor kan de mogelijkheid tot vlekken natuurlijk alleen maar toenemen.

Daarnaast moet u eerst de deodorant goed laten drogen, alvorens u uw kleding aandoet. Het vlekken van de deodorant gebeurd vaak omdat deze nog 'nat' is op moment dat er alweer kleding over aangetrokken wordt.

Als laatste wil ik melden dat sinds ik ben overgegaan op een deodorant van een hypoallergeen merk (in dit geval Vichy), ikzelf de klachten van vlekkende kleding (die mij voorheen zeer bekend voorkwamen) niet meer meemaak. Warschijnlijk zitten er in dergelijke deodorants dus minder vlekkende stoffen. Echter dit laatste weet ik niet zeker en concludeer ik alleen op mijn eigen bevindingen.

Succes,
Groet Richard

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel hartelijk bedankt voor je reactie. Kun je nog iets preciezer aangeven wat voor deodorant je gebruikt van Vichy?

Steradent heb ik inmiddels gebruikt, ook de tip van witte wijnazijn die ik de wandelgangen kreeg uitgeprobeerd. Beide een tijd laten inweken. Ze helpen beide wel wat maar zijn niet het wondermiddel. Spoelglansmiddel ga ik ook uitproberen, dat heb ik ook in huis dus da's makkelijk.

Ondertussen blijven tips welkom!

ve
door verwijderd - Mar 23, 2007 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wilma,

Tja, voor een man is het niet moeilijk welke Vichy deodrant, er is er immers maar een. Voor vrouwen zijn geloof ik twee soorten gangbaar te verkrijgen; de groene en de witte (beide in spray- en rollervorm). Welke beter is en welke wel en welke wellicht niet vlekvrij is, dus ik je niet te zeggen.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Apr 5, 2007 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw vraag lokte vele antwoorden uit, zeg! Voor het probleem zelf heb ik geen oplossing (maar wel over steradentjes geleerd). Wat betreft anti-transparant deodorants: niet doen! Verstoort de zweetfunctie, iets wat het lichaam niet voor niets doet. Laten dus!

Voor de toekomst: ik las laatst in een artikel in Volkskrant Banen (ik denk eind februari, begin maart op hun site) dat er tegenwoordig 'okselpads' in de handel te krijgen zijn. Een soort inlegkruisje voor je oksel dat je aan je aan de binnenkant van je kledingstuk plakt. Kan zweetplekken op je kostbaarste/meest geliefde kleding helpen voorkomen.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2007 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels heb ik allerlei tips uitgeprobeerd. Alles bij elkaar genomen krijg ik de vlekken er redelijk uit. Helemaal helder wordt het niet meer.

Steradent lijkt wel wat te helpen, glansspoelmiddel ook zeker. Ik gebruik nu Deoleen deodorant, zonder parfum en zonder alcohol, volgens mij vormen er zich nu ook minder vlekken.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie!

ve
door verwijderd - Aug 29, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde probleem, nu niet meer.

Door mijn oksels met een epilator haarvrij te houden (AUW!) en elke dag deoleen verstuiver te spuiten zweet ik nu bijna niet meer onder mijn oksels en heb dus ook geen last van zweetplekken. Ook zijn er sinds kort okselpads te koop, een soort inlegkruisjes voor in je kleding, die kun je in delicate kleding alsnog gebruiken.

succes