ta
door talien May 8, 2011 om 20:24
Vrije tijd & tuin

Aansprakelijkheid

Kan ik een attractiepark aansprakelijk stellen voor het stelen van mijn eigendom ondanks dat het park zegt geen enkele verantwoordelijkheid te willen nemen? Het gaat om Walibi Flevo waar je verplicht bent je tas achter te laten tijdens een ritje in een attractie maar waar geen enkel toezicht gehouden wordt op jouw spullen en waardoor dieven dus luilekkerland voorgeschoteld krijgen.

14994 27 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 8, 2011 om 20:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als dit kenbaar gemmaakt is voordat u de spullen afstond is er geen aansprakelijk en kunt u geen verhaal halen.U had dus beter niet in die atractie deel moeten nemen.

sonjaatje
door sonjaatje - May 8, 2011 om 21:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is logisch dat je niet met een tas in sommige attracties mag, dat is voor de veiligheid van de passagiers.
Waarom loop je ook met een tas in een pretpark? Je kunt beter zo`n buiktasje aanschaffen als je naar een park gaat en daar je geld en eventuele papieren indoen.

Lsk520
door Lsk520 - May 8, 2011 om 22:26
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 8 mei 2011, 20:48]Als dit kenbaar gemmaakt is voordat u de spullen afstond is er geen aansprakelijk en kunt u geen verhaal halen.U had dus beter niet in die atractie deel moeten nemen.

Onzin! Als Walibi eist dat spullen niet meegenomen mogen worden in een attractie dat zullen ze voorwaarden moeten scheppen voor mensen om hun spullen veilig af te geven/op te bergen.
Aangezien Walibi kennelijk niet aan die voorwaarden heeft voldaan zijn ze wel degelijk aansprakelijk. Het plaatsen van een "niet-aansprakelijk"bordje pleit ze echt niet vrij!

frans75
door frans75 - May 9, 2011 om 00:54
202 Antwoorden / 0 Vragen

=: Bagagekluisjes

In diverse attracties is het wegens veiligheidsoverwegingen niet toegestaan losse voorwerpen mee te nemen. Walibi raad je aan om persoonlijke eigendommen nooit onbewaakt achter te laten.

Je kunt een bagagekluis huren bij de winkel Sunset Souvenirs. De kluisjes kosten € 4,- per dag. De afmeting van deze kluisjes zijn 56 cm diep, 32 cm breed en 34 cm hoog. Tevens hebben we kluizen voor groepen. Hierin kunnen 30 tassen worden opgeborgen. De kosten hiervoor bedragen € 15,- per dag.

Voor alle kluisjes wordt een borg van € 5,- voor de sleutel gevraagd, deze ontvang je retour na inlevering.

Bron

Niet (meer) beschikbaar?

wimmi20
door wimmi20 - May 13, 2011 om 03:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als het afleggen van de tas een eis is van Walibi dan is Walibi aansprakelijk.
Een bordje wij zijn niet aansprakelijk stelt niets voor.
Dan had Walibi maar sleutelhokjes moeten plaatsen.

wi
door willemsachs - May 13, 2011 om 13:08
32 Antwoorden / 1 Vragen

Walibi kun je indit geval aansprakelijk stellen, het bordje dat ze niet aansprakelijk zijn heeft geen enkele waarde omdat je verplicht bent je spullen achter te laten.

De opmerking waarom je met een tas een park in gaat is een uitspraak dat nergens op slaat en is gekletst in de ruimte.
Je zegt toch ook niet als je een aanrijding krijgt had je je auto maar thuis moeten laten.

sannevg1980
door sannevg1980 - May 13, 2011 om 13:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Walibi heeft juist een uitstekend systeem om je tas achter te laten bij attracties, hadden alle pretparken dit maar. Bij attracties waar je tas verplicht moet achterblijven staan bijna altijd grote bakken om je tas in te stoppen, deze worden automatisch afgesloten wanneer de attractie gaat draaien zodat niemand anders bij je spullen kan. Als een achtbaan met twee treinen rijdt, wordt er ook met twee bagagebakken afgewisseld. Als jij dan de rit maakt, kan dus de groep mensen die in de tweede trein instapt ook niet bij jouw spullen komen.

Natuurlijk moet je wel zelf de moeite nemen om even met je tas naar deze bakken te lopen. Veel mensen doen dit niet en gooien hun tas zo naast de attractie neer. Lijkt mij terecht dat dit je eigen verantwoordelijkheid is.

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 13:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Sannevg1980 lijkt een frequente bezoekster van Walibi en kent, zo te lezen al de mogelijkheden. Als dit dus allemaal zo blijkt te zijn heeft Talien weinig kans op enige schadevergoeding. Inderdaad is het bordje "Walibi neemt geen enkele aansprakelijkheid over zoekgeraakte spullen" niet wettelijk juist, net zoals bij garderobes: "de directie is niet aansprakelijk" etc. maar als de beschreven bagagebakken er staan zoals door Sanne aangegeven ben je dus zelf verantwoordelijk voor als je je tas niet opbergt in de automatisch afgesloten bakken.

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 13:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zondag 8 mei 2011, 21:33]Het is logisch dat je niet met een tas in sommige attracties mag, dat is voor de veiligheid van de passagiers.
Waarom loop je ook met een tas in een pretpark? Je kunt beter zo`n buiktasje aanschaffen als je naar een park gaat en daar je geld en eventuele papieren indoen.

Sorry Sonjaatje, maar als iemand met zijn gezin naar een pretpark gaat heb ik nog nooit een familie ZONDER tas zien sjouwen. De pretparken zijn zonder uitzondering behoorlijk duur met entreeprijzen dus de meeste families zullen toch wel wat eten en drinken meenemen en ik ken geen buiktasjes die dat kunnen dragen. Ja, een rugzak, maar dat wordt dan weer moeilijk in een attractie mee te torsen.

audb
door audb - May 13, 2011 om 13:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Moest er voor het bewaren betaald worden?
Zo niet dan is het uw eigen verantwoordelijkheid.
Echter mag u van Walibi verwachten dat er toezicht of een afsluitbare kluisje.
Zijn deze niet aanwezig dan kan u Walibi wel degelijk aansprakelijk stellen voor de schade.
Echter zou u wel moeten kunnen aantonen dat u ook daadwerkelijk schade hebt opgelopen door hun toe doen.

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 13:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Audb, Frans75, 00.54u schrijft als quote dat er bagagekluisjes zijn, zelfs voor groepen. Als je dus wilt "besparen" op de kosten van kluisje, tja, dan ben je soms de pineut.

wimmi20
door wimmi20 - May 13, 2011 om 14:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat systeem van die bakken geeft maar een schijnzekerheid.
Als de attractie stopt gaan de bakken automatisch open.
Iemand die snel bij die bak is (of er al staat) kan dus een tas van een ander stelen.
Want er staat vast een flink aantal dames om die bak heen.
Want een dame heeft altijd haar tas bij zich.
Er is gegraai en verwarring.

ro
door robbys - May 13, 2011 om 14:22
10 Antwoorden / 0 Vragen

De discussie of je nou wel of niet een tas mee moet sjouwen in het pretpark is niet relavant en dus onzinnig.

Talien had wél een tas bij en is daar in beginsel zélf verantwoordelijk voor. De vergelijking met bijvoorbeeld een garderobe is doet niet ter zake want in zo'n geval is er een duidelijke voorziening getroffen voor het al dan niet betaald in bewaring geven van je spullen, dan mag je ervan uitgaan dat je spullen veilig zijn. In het geval van talien werd zij er op het moment van het betreden van de atractie op gewezen dat het niet toegestaan is om een tas mee te nemen. Zij heeft er toen zelf voor gekozen om het tasje aan een medewerker te geven die het met haar medeweten voor haar bij/naast de attractie onbeheerd heeft weggezet. Zij had dus zelf kunnen en moeten weten dat er een reële kans was dat het gestolen of anders zins ontvreemd werd.

Het is dus erg makkelijk om het op het pretpark af te schuiven die haar meerdere mogelijkheden bood om het tasje veilig op te bergen, zoals: kluisjes bij de in gang en zoals hierboven vermeld zelfsluitende boxen en bovendien had ze er ook voor kunnen kiezen om niet in te stappen.

De schade verhalen op het pretpark is dus kansloos.

ei
door eilinkyl - May 13, 2011 om 14:36
9 Antwoorden / 8 Vragen

natuutrlijk is dat attractiepark dan aansprakelijk

mo
door mof - May 13, 2011 om 15:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, het lijkt erop dat het park aansprakelijk is, maar niet voor het stelen, dan moet
u eerst bewijzen dat het gestolen is.
Wel aansprakelijk voor het niet terug kunnen vinden. U zou een bewijs (bonnetje, kaartje of zo) moeten hebben gekregen waar u het heeft afgegeven.
Als u zoiets niet krijgt dan is het niet aan te tonen dat Walibi de spullen in bewaring heeft genomen. In dat geval had u beter niet met de attraktie mee kunnen doen.

Verplicht afgeven komt ook voor in bijv. disco's en andere instellingen.
Een bordje dat geen aansprakelijkheid wordt geaccepteerd is niet altijd geldig,
dient alleen om de klant het gevoel te geven dat die niets kan uitrichten.

Wanneer je voor bewaring moet betalen (ook bij vrijwillige bewaring), of wanneer je kosteloos maar verplicht spullen in bewaring moet afgeven, is degene die de spullen bewaart in principe aansprakelijk te stellen.

atenias
door atenias - May 13, 2011 om 15:27
75 Antwoorden / 17 Vragen

Bij Moviepark Oberhausen hebben ze een simpel systeem om dit te voorkomen. Er staan twee kasten bij de achtbaan, voor elke trein een. De kasten hebben gordijntjes. Als je in trein A gaat zitten, dan stop je je tas in kast A. Vervolgens stap je in. Nadat iedereen van de trein de tas in de kast heeft gestopt gaat het gordijntje dicht. Je hebt in je wagon uiteraard volledig zicht op dit gebeuren. De trein start. Als trein B aankomt, dan wordt het gordijntje van kast B open gemaakt. Eerst gaan de mensen eruit en pas als iedereen zijn tas heeft gepakt en weg is, mogen de nieuwe mensen hun tas in de kast stoppen en instappen. En het gaat dus zo door.

Natuurlijk is het niet 100% waterdicht, maar omdat het gordijntje pas open gaat wanneer je trein is gearriveerd, heb je meer zekerheid. Mensen van trein A kunnen dan moeilijker bij de spullen van de mensen van trein B komen. En omdat je in trein A gelijktijdig met iedereen eruitstapt, zul je de dief van dezelfde trein goed moeten zien.

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 15:41
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=eilinkyl schreef op vrijdag 13 mei 2011, 14:36]natuutrlijk is dat attractiepark dan aansprakelijk

Natuurlijk is het attractiepark n i e t aansprakelijk. Er bestaat nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

pe
door peterus - May 13, 2011 om 16:30
84 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte Talien,
Het hele leven is 1 grote leerschool.
Verantwoording nemen en geven heet; Niet afschuiven!
Antwoord van ;Robbys geeft in mijn ogen dan ook het enigste juiste antwoord.

wimmi20
door wimmi20 - May 13, 2011 om 19:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Talien,
ik heb een vraag:
hoe en waar heb je de tas achtergelaten bij de attractie ?

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 19:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Een persoon, Frans75, 9 mei 2011/00.54u quote bagagekluisjes en vervolgens "Bron" niet (meer) beschikbaar? Dat vraagteken begrijp ik niet. Heb de site van Walibi gelezen en daarin staat toch inderdaad duidelijk over kluisjes, kluizen en sleutelgeld. Dus het lijkt me dat, als je je tas dan toch ergens neerzet om een attractie in te gaan, jijzelf verantwoordelijk bent voor wat je doet, met alle gevolgen van dien.

loreleigil
door loreleigil - May 13, 2011 om 20:14
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=brigden schreef op vrijdag 13 mei 2011, 19:43]Een persoon, Frans75, 9 mei 2011/00.54u quote bagagekluisjes en vervolgens "Bron" niet (meer) beschikbaar? Dat vraagteken begrijp ik niet. Heb de site van Walibi gelezen en daarin staat toch inderdaad duidelijk over kluisjes, kluizen en sleutelgeld. Dus het lijkt me dat, als je je tas dan toch ergens neerzet om een attractie in te gaan, jijzelf verantwoordelijk bent voor wat je doet, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat Frans dit quotte voor TS en aan hem/haar vroeg "Waren deze soms niet meer beschikbaar?". Tenminste, zo las ik het. ;-)

frans75
door frans75 - May 13, 2011 om 20:26
202 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=loreleigil schreef op vrijdag 13 mei 2011, 20:14][quote=brigden schreef op vrijdag 13 mei 2011, 19:43]Een persoon, Frans75, 9 mei 2011/00.54u quote bagagekluisjes en vervolgens "Bron" niet (meer) beschikbaar? Dat vraagteken begrijp ik niet. Heb de site van Walibi gelezen en daarin staat toch inderdaad duidelijk over kluisjes, kluizen en sleutelgeld. Dus het lijkt me dat, als je je tas dan toch ergens neerzet om een attractie in te gaan, jijzelf verantwoordelijk bent voor wat je doet, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat Frans dit quotte voor TS en aan hem/haar vroeg "Waren deze soms niet meer beschikbaar?". Tenminste, zo las ik het. ;-)

idd :)

tenormin
door tenormin - May 13, 2011 om 21:07
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Frans75,
Kort van stof, goede info.

ro
door roberthend - May 13, 2011 om 21:47
6 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou ondoenlijk zijn voor een direktie om aansprakelijkheid voor bagage enz. te aanvaarden voor zoekgeraakte en/of gesolen spullen. Ik werk bij een attractiepark en als je meemaakt hoe mensen met hun spullen omgaan, dat is niet mooi meer en dan ook nog verwachten dat er mensen zijn die daar op moeten letten is gewoon ONMOGELIJK. Ik maak mee dat er ieman een kapot fototoestel afgeeft "wilt u er even op letten?" en later beweerd dat ik het kapotgemaakt beb, (verzin het maar) Een fam. in het park die, niet te geloven met 10 tassen in een attractie willen, kan dat niet dan moet jij er maar op letten en later beweren dat ik er 2 gestlen heb!. NEE wij passen NIET op tassen en nemen er NOOIT verantwoordelijkheid voor en verwijzen de mensen naar de boordjes "de direktie is niet aansprakelijk" en naar de kluisjes 0.50. Bij een bezoekers aantal van 1.5 miljoen per jaar is het ook gewoon niet mogelijk. Neem gewoon niets waardevols mee.

ta
door talien - May 16, 2011 om 19:41
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng. Ik wil wel vermelden dat niet ik maar mijn dochter van 15 van haar portemonnee beroofd is. Zoals een aantal wel schrijven en dus denken ben ik geenzins van plan de verantwoordelijk AF TE SCHUIVEN @robbys @peterus
De bakken waar @Sannevg1980 het over heeft zijn alleen bedoeld voor brillen en niet voor tassen.
@Wimmi20, ze had haar tas naast de attractie gelegd waar een medewerker stond.
@roberthend, leuk dat jouw ervaringen zo zijn en ik geloof je op je blauwe ogen( als je die hebt tenminste ;)) maar er bestaan (ongelofelijk maar waar) ook nog eerlijke mensen die nooit misbruik zouden maken van de feiten die jij zo mooi neertikt. Haar eerste uitje zonder ouders maar met vriend is zo wel heel lullig geeindigd, ze is altijd heel zuinig op haar spullen maar helaas ook te goed van vertrouwen. Misschien een goede les dat haar dit overkomen is maar voor mij als alleenstaande moeder een hele dure.
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie inbreng en ik hoop dat het jullie kind(eren)nooit zal overkomen.

jo
door johnheeres - Jun 6, 2011 om 21:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Op het moment dat U, conform de veiligheidsvoorschriften van het park, voldoet aan hun eisen , en U levert uw eigendommen bij hen in, dan zij zijn dus aansprakelijk. Immers het is een voorwaarde door hen gesteld waar U aan voldoet.U geeft uw eigendommen ter bewaring aan hen af in goed vertrouwen.
U voldoet dus compleet aan hun eisen. Dan zijn zij dus, in de tussentijd, verantwoordelijk voor uw spullen. simpel dunkt mij. Als zij die verantwoordelijkheid wel op hun nemen , maar daar vervolgens niet aan voldoen blijven zij in gebreke.
Bezint voor uw aan een advocaat begint. Dat is betalen. Kijk eerst of het bureau voor Rechtshulp in uw gemeente wordt gesubsidieert en of de kosten beperkt blijven. Denk hierbij ook nog aan de Consumentenbond ook.De Consumentenbond kan ongetwijfeld nog veel beter advies geven dan ik.
Veel succes,
John Heeres

ta
door talien - Jun 6, 2011 om 23:49
8 Antwoorden / 3 Vragen

De deurbel gaat en een medewerker van TNT staat voor de deur met een aangetekend pakketje geadresseerd aan mijn dochter. Het voelt alsof er pasjes inzitten en ik ben nieuwsgierig en kan niet wachten tot ze thuiskomt. Na openen van het pakketje zitten AL haar gestolen pasjes in de envelop.
Helaas staat er geen naam bij van de eerlijke vinder en kan ik die persoon dus niet bedanken. Maar O wat zijn wij blij, wat heerlijk om te weten dat er dus nog eerlijke mensen zijn in deze wereld.
Ik heb een brief met suggestie's naar Walibi gestuurd en een mooie reactie terug gekregen waarbij ze melden wat doen aan het tassen systeem bij de attraktie's.
Voor mij is dit onderwerp nu afgesloten.