gs
door gscager Apr 6, 2023 om 19:29
Vrije tijd & tuin

Anti duif

hallo ik heb nu al een paar wekewn last van een paar duiven die op mijn balcon een nest  proberen te maken ,nu al vier keer  een nest opgeruimd ,nog geen eieren  maar een zooi takjes ed ,en ik wil niet van die schijtluisters op mijn balcon en mijn kat wil naar buiten en word hier zo zenuwachtig van .
is er niet iets waar duiven een hekel aan hebben en ze gewoon weg blijven ,?
bvb dank
groet

11509 22 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2023 om 19:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien kunststof anti-duivenpinnen aanschaffen en, uiteraard plaatsen. Nep duiven op de rand heeft geen zin, daar raken ze aan gewend.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2023 om 20:17
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Laat ze uw kat zien, dan blijven ze weg.

tenormin
door tenormin Apr 6, 2023 om 20:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sjjoppy, ben jij dezelfde sjoppy met 1 J?

sjjoppy
door sjjoppy Apr 6, 2023 om 21:01
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Ja @tenormin die ben ik. De punt is weg.

tenormin
door tenormin Apr 6, 2023 om 21:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sjjoppy, ik raak ietwat van de leg: is dit nu al je derde naamsverandering?

sjjoppy
door sjjoppy Apr 7, 2023 om 07:52
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, ik verander de naam alleen als deze door iemand verbasterd is.
Jammer dat je net voor Pasen van de leg bent geraakt.

tenormin
door tenormin Apr 7, 2023 om 11:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sjjoppy: ☺

me
door mein33 - Apr 6, 2023 om 20:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Plaats iets anders op de plek van de nestbouw zodat ze daar niet terecht kunnen.
Het zijn echter wel volhouders en als ze zich toch met alle geweld bij u willen nestelen, dan nog even volhouden met het telkenmale verwijderen zoals u al doet en over een paar dagen zullen ze echt wel een ander logeeradresje zoeken.
Eventueel zou u tijdelijk een netwerk o.i.d kunnen ophangen.

mahadma
door mahadma - Apr 6, 2023 om 20:51
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zie wel eens nep-vijanden, zwarte vogels, wellicht helpt dat. Verder steeds alles weghalen qua nest, Misschien helpt een bewegings detectie verlichting bij het nest. Bedenk dat als ze er 1 x gebroed hebben, de jongen dat plekje weer weten te vinden. Of de kat laten spelen ..........

tenormin
door tenormin Apr 6, 2023 om 21:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, dat werkt maar kortdurig, net zoals bij reigers bij een vijver plaatsen. Duiven zijn nogal intelligent (niet alleen postduiven), die neem je niet in het ootje. Katten kunnen duiven even laten wegvliegen, maar ook daar, ze raken eraan gewend. Weet ik als dochter van een fervent duivenmelker maar al te goed. Neem "de duiven op de Dam" (tja la lie tja la la hoe) ;-), men krijgt ze echt niet weg. Wel met pinnen of prikkeldraad, maar ja, wie wil nu prikkeldraad op zijn/haar balkon. Die kunststof anti-duivenpinnen werken werken (heb ze zelf ook) maar leuk is anders.

ju
door juliomariner Apr 7, 2023 om 11:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Bij mij gaan de duiven gezellig naast de zwarte kunststof kraai zitten

Franske1958
door Franske1958 - Apr 7, 2023 om 09:44
428 Antwoorden / 2 Vragen

Had ik hier ook last van dat ze in een struik in mijn tuin een nest aan het maken waren. regelmatig weggehaald. Heb iedere avond
een klein bakje met kattenvoer klaargezet. Toen de buurtkatten dit in de gaten hadden hebben die mijn probleem voorgoed opgelost.

tenormin
door tenormin Apr 7, 2023 om 19:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dat zal moeilijk worden, uw oplossing van de TS. Katten lokt men niet op een balkon. Gelukkig.

Gr
door Grunn1 - Apr 7, 2023 om 10:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het enige wat helpt tegen duiven is een net spannen rond het balkon.
Duiven zijn gewoon een plaag in steden en op balkons en je raakt er nooit (meer) vanaf. Hele wijken hebben vaak allemaal netten rondom het balkon.

ro
door ronny530 - Apr 7, 2023 om 10:40
2784 Antwoorden / 41 Vragen
sw
door swat1500 - Apr 7, 2023 om 10:41
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er inderdaad om het onaantrekkelijk te maken voor de duif. Vaak hebben ze hun zinnen gezet op een specifiek stuk. Het zijn beroerde nesten bouwers en het wordt een schijtzooi.
Consequent het aangevoerde nest materiaal verwijderen en tijdelijk iets met puntjes neer zetten op de spcifieke plek waardoor nestelen lastig wordt.
Op een gegeven moment begint het eitje zo te dringen dat ze een andere plek gaan zoeken.
Let wel op ze zijn hardleers en komen vaak het volgende jaar toch weer terug.

in
door inno1 - Apr 7, 2023 om 11:30
119 Antwoorden / Vragen

Ja, een cd aan een touwtje. Door de lichtflitsen van een ronddraaiende cd raken ze verward en landen ze niet. Ik heb er al jaren twee in mijn tuin en duiven komen nooit verder dan de schutting. Dan vliegen ze weer weg.

t.
door t.de.jager - Apr 7, 2023 om 12:35
9 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de kat op het balkon die vangt die duiven wel.

ka
door kaartendraak - Apr 7, 2023 om 12:45
182 Antwoorden / 2 Vragen

Het is al een paar keer gezegd hier, kat op het balkon laten en/of een net ophangen. Neem wel een blauw net, vogels zien andere kleur netten niet en kunnen er dan in verstrikt raken, heb je nog meer problemen.

mo
door mof - Apr 7, 2023 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij zijn duiven beschermd en mag je alleen ervoor zorgen dat ze zich niet nestelen. Nesten weghalen mag niet.

Gr
door Grunn1 Apr 7, 2023 om 13:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De stadsduif is geen beschermde soort. De soort geniet geen bescherming op grond van de Europese Vogelrichtlijn en de Nederlandse Wet natuurbescherming, omdat de soort niet van nature in het wild voorkomt in de Europese Unie.

he
door henkie.penkie - Apr 7, 2023 om 13:19
149 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de kat maar eens een paar dagen op je balkon, daar zijn duiven niet happy van. Die verjaagd de duiven

gs
door gscager - Apr 7, 2023 om 13:27
200 Antwoorden / 110 Vragen

dank voor antwoorden  zal een en ander eens proberen
groet

Ti
door TinyvanSlieks - Apr 7, 2023 om 13:32
1 Antwoorden / Vragen

LS

De enige manier is om een spijkerbedje te maken. Anders blijven ze komen! Een beproefde methode. Zelf bedacht en zeer effectief! Succes.

me
door mein33 Apr 7, 2023 om 15:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Persoonlijke ervaring ??  ;-))

Ja
door Jan_Koll - Apr 7, 2023 om 13:36
16 Antwoorden / Vragen

Ik heb goede ervaringen met 2 stuks kunststoffen, zwarte kraaien.  Ik had ze, op wiebelveren, met slangklemen op de balconbalustrade vast gezet en vanaf dat moment kwamen er geen duiven meer.  De kraaien waren wel wat flexibel bevestigd en bewogen een beetje als er wind was.  Het advies ¨net spannen" is ook afdoende en zou een alternatief zijn als de kraaien op den duur misschien niet meer werken.  Voor de goede orde:  in de beschreven situatie hebben de kraaien ruim een jaar geholpen.  Nadien weet ik niet omdat ik niet meer op dat adres kwam.  En als ze blijven komen: ruim de troep zo snel mogelijk op want voor je het weet ligt er een dikke laag duivenmest.

ba
door bakkersjors - Apr 7, 2023 om 13:38
48 Antwoorden / 0 Vragen

(Stads)duiven zijn GEEN beschermde vogels en dat houdt in dat u de nesten WEL mag weghalen.
Doe dit echter niet gelijk ,maar wacht een dag of wat tot het al een beetje nest is geworden.
Mik dan de hele zooi in de kliko en dan zullen de duiven van voor af aan moeten beginnen,en dat zijn ze gauw beu.
Succes ermee.

ljkeijsers@ziggo.nl
door ljkeijsers@ziggo.nl - Apr 7, 2023 om 15:11
2 Antwoorden / Vragen

Nest afbreken,  balcon schoonmaken en kat buiten  laten.

jv
door jvbt - Apr 7, 2023 om 18:31
7 Antwoorden / 0 Vragen
jv
door jvbt - Apr 7, 2023 om 19:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

Nu we het hier op dit forum toch hebben over allerlei vormen van 'overlast': enkele dagen geleden ondervonden mensen in Brabant overlast van rook met als oorsprong 9.000 kansloze varkens die levend aan het verbranden waren. Ze hadden beter eens kunnen melden dat ze overlast ondervinden van de wijze waarop dit soort dierenkwel vermeerderingsbedrijven met loodsen vol dierenleed overal maar vergunningen weten los te peuteren bij hun volledig met de varkensmesterij lobby doordrenkte gemeente - en provinciebesturen waar altijd wel wat te ritselen valt voor deze multimiljonairs die bovendien ook overal elders in midden- en oost Europa van dergelijke dierenkwel loodsen hebben staan. Overlast van duiven, overlast van een merel die blijkbaar te vroeg fluit, overlast van een haan, overlast van prachtige bomen in tuinen, overlast van de eikenprocessierups ( een volkomen normaal natuurproces waaraan de eik ook nog eens een beter 2e blad overhoudt) , overlast van wespen, overlast van zeg maar zo’n beetje àlles wat er in de natuur nog enigszins weet te overleven in die alles vernietigende menselijke behoefte naar méér. Duiven zijn door foute en incompetente politici geframed tot 'de ratten van de lucht' en het domme volk holt er zonder nadenken maar achteraan, niet meer luisterend naar de redelijke maat.  Duiven zijn daarentegen geweldige luchtacrobaten en hebben partners ( duif en doffer) voor het leven. En ze zijn er ook helemaal niet in overvloed wat ook weer door die diezelfde incompetente bestuurders steeds weer wordt aangehaald. Je moet trouwens wel duivenmelker zijn om er eventueel psittacosis van te kunnen oplopen terwijl al die giga pluimveeindustrie bedrijven met hun 100.000den op elkaar gepropte dieren in dit land juist in hoge mate hebben bijgedragen de vogelgriep tot pandemie te maken waarbij inmiddels een regelrechte slachting plaatsvindt onder de vogels in het wild. Het H1N1 vogelgriepvirus heeft zich via de dieren in deze megaloodsen weten te muteren tot een uiterst dodelijke variant en is overgeslagen op vogels in het wild die er geen voldoende weerstand meer tegen kunnen opbouwen. Dus wat die duiven betreft:  behelp je zelf door de duiven op een andere plek de gelegenheid te bieden om te nestelen en de plekken waarop je dat liever niet hebt af te schermen. Zie ze eerder als wonderen der natuur want dàt zijn het. Maar omdat te veel mensen het wonder van het leven blijkbaar onvoldoende willen begrijpen doen we dus maar alsof het leven heel gewoon is . Maar dat is het niet. Het leven staat boven de menselijke logica...dat is wat ik toch ècht wel heb geleerd gedurende mijn werkzaam leven als arts. Laten we het hier op dit forum liever maar eens hebben over hòe we de enorme bouwherrie in onze binnentuinen een halt kunnen toeroepen: de godganse dag cirkelzagen, vlakschuren , bouwradio's ..EEN WARE TERREUR!!! DAT IS PAS ÈCHT OVERLAST! Wie komt met een goed idee op dit forum om deze ergernis eens bij wetgeving aan te kunnen pakken. De WOZ waarden kunnen trouwens ook flink omlaag in dit soort verbouw woongebieden want van woongenot is geen enkele sprake meer wanneer je even in de buitenlucht van tuin, balkon of dakterras wilt kunnen genieten van de relatieve rust  want die wordt weggevaagd door geboor, gezaag, gevlakschuur en gehamer doorgaans gelardeerd met schallende bouwradio’s.

Dus bekijk die duiven liever ook eens vanuit een wat ander perspectief dan dat van enkel maar  ‘overlast’.  Dat biedt het leven beslist een zinvoller bestaan dan alleen maar lopen klagen. Johan Cruyff wits het mooi te zeggen: “Je gaat ’t pas zien als je het doorhebt”. En zo is ’t maar net.

ju
door juliomariner Apr 8, 2023 om 09:02
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u nu uw ei kwijt?

1paul
door 1paul - Apr 8, 2023 om 07:58
3155 Antwoorden / 0 Vragen

probleem met duiven is dat ze gewend zijn aan de mense en eenmaal gewend is de schuwheid een stuk minder, u zult echt moeten blijven ruimen en eventueel balkon afzetten anders komen ze steeds weer!

Franske1958
door Franske1958 - Apr 8, 2023 om 08:23
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Nu we het hier op dit forum toch hebben over allerlei......  (De rest van dat lange verhaal herhaal ik hier maar niet)    Wat is overlast?  Voor de een is een duiven nest een  overlast, terwijl een ander het zeer leuk vindt om te zien hoe die vogels hun jonkies grootbrengen. Bouw geluiden is net zoiets. Dat is ook iets wat niet voor iedereen overlast is. Voor diegene die een beroep hebben waarbij die hun gedachten zeer secuur bij moet houden, zal dit best overlast kunnen zijn, echter er zijn ook genoeg mensen waarbij bouwgeuiden doen denken aan een tijd dat ze daar zelf nog werken maar dat om medische reden niet meer kunnen.  Dit soort mensen kunnen vaak uren lang staan te kijken bij een bouwproject bij hun in de buurt, dromend over die goede ouwe tijd daar. Wat voor de een overlast is, dat kan voor de ander juist als iets zeer posities worden ervaren.