Ni
door Niet-op-vakantie May 2, 2024 om 11:05
Vakantie & reizen

Mag corendon dit zomaar doen?

Goedemiddag,

Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bedrag van 972 euro voor twee personen.

Die heb ik op 30 april savonds overgemaakt. Er volgde een mail 'uw reis is betaald, we gaan het regelen,' en de volgende dag, 1 mei om 10.00 een mail: Reissom voldaan, hier is uw factuur (wederom 972 euro) We kregen een mail met vluchtgegevens, hotelvouchers, telefoonnummers, waar en wanneer we ons moeten melden.

Gisteren (nog steeds 1 mei) ineens een telefoontje: Corendon.
'Er is een fout gemaakt met je vakantie, jammer maar helaas, je moet 600 euro bijbetalen en anders ga je niet.' De zeer onvriendelijke meneer aan de telefoon maakte duidelijk dat er maar twee keuzes waren: Annuleren of 600 euro bijbetalen.

Corendon verwijst naar de ANVR regels artikel 4.4 dat ze 'hun aanbieding mogen herroepen binnen 24 uur', ik heb die regels gelezen en daarin staat 'MET OPGAAF VAN REDEN.' Hun reden is: We hebben een fout gemaakt.
Dit valt m.i. niet onder een 'kennelijke vergissing' (Wat een reden zou zijn om de vakantie niet te hoeven leveren) want 446 euro is wat ons betreft een aannemelijke prijs voor een last minute met alleen logies.

Als wij niet voor vanmiddag 17 uur onze vakantie annuleren of de 600 euro betalen, gaan ze er van uit dat we het eens zijn met de nieuwe prijs. Ik heb gevraagd of ze ons een beter aanbod kunnen doen, ons evt tegemoet kunnen komen omdat het niet onze fout is, maar zowel via chat als telefoon als facebookchat krijgen we copy paste antwoorden: Wij beroepen ons... blabla, binnen 24 uur, blabla.

Misschien mag dit zomaar en heeft Corendon gelijk, maar ik heb geen verstand van recht en ik zou graag willen weten óf we rechten hebben in dit geval, en of dit mag, en of we als we niet voor 17u vanavond reageren vastzitten aan die 600 euro extra als we niet annuleren. Negen dagen is erg kort dag om nog stappen te kunnen ondernemen, maar als dat kan, zou ik wel willen weten hoe.

8544 11 Rapporteer
sira
door sira - May 2, 2024 om 11:18
2361 Antwoorden / 24 Vragen
marita5
door marita5 - May 2, 2024 om 11:25
11532 Antwoorden / 15 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 2, 2024 om 11:44
2093 Antwoorden / Vragen

Wat u kunt doen is toch betalen en een klacht indienen bij de geschillencommisie reizen want dit lijkt mij niet toegestaan en wellicht krijgt u uw geld dan terug.

sw
door swat1500 - May 2, 2024 om 13:55
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U zit in een lastig parket. Als u niet annuleert krijgt u uw geld niet meer terug terwijl de reis alleen doorgaat als u 600 euro bijbetaald. Betaald u niet bij dan gaat de reis ook niet door en ziet u het reeds betaalde geld niet terug. Mogelijk krijgt u zelfs nog een incassobureau achter u aan voor de niet betaalde 600 euro.
Ik zou ook zeggen bel de ANVR en vraag om advies.
Hoe dan ook zult u de zaak moeten gaan voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.
Als u financieel niet het schip in wilt gaan zult u echter moeten annuleren of feitelijk bijbetalen. In het laatste geval zal.u achteraf moeten proberen uw gelijk te halen.

Ni
door Niet-op-vakantie May 2, 2024 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor uw antwoorden, Corendon begon vervelend te worden, de administratieafdeling achter ons aan te sturen en dwingende berichten te sturen over het toch moeten betalen als we niet annuleren (Inderdaad zoals hierboven staat, met deurwaarder...) en het is ons het drama niet meer waard: We wíllen die vakantie niet eens meer als we de hele vakantie druk moeten maken of het nog een staartje krijgt.

ne
door neodutchio - May 2, 2024 om 15:53
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Om hoeveel dagen vakantie gaat het?

mahadma
door mahadma May 2, 2024 om 17:07
11568 Antwoorden / 51 Vragen

 Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen,

dit staat in de vraag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 2, 2024 om 17:11
2093 Antwoorden / Vragen

Is dat relevant? Het is overduidelijk geen spreekwoordelijke televisie voor €15.

ne
door neodutchio May 2, 2024 om 20:10
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Over 10 dagen vertrekken ze, er staat niet dat ze 10 dagen vakantie hebben. En ja, het is wel relevant, aangezien (als voorbeeld) 10 dagen autohuur, 8 hotelovernachtingen en een vliegreis voor nog geen €900,- is erg goedkoop. Met alleen 2 retourvluchten en de autohuur zit je al zo'n beetje aan dat bedrag. Dan krijg je ook nog de hotelkosten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 2, 2024 om 20:44
2093 Antwoorden / Vragen

Dat het goedkoop is lijkt mij logisch maar het komt naar mijn mening niet in de buurt van een prijs die onmogelijk is. Afijn, daar kunnen mensen op het radar forum dan nog lekker oeverloos over discussiëren en ze worden het nooit het elkaar eens want wie bepaalt wie er gelijk heeft?

ne
door neodutchio May 2, 2024 om 21:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas, op het Radarforum is het topic verwijdert. Hopelijk reageert TS hier wel met de duur van de reis.

wi
door wilhelmina59 May 2, 2024 om 21:45
519 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand was mij voor.

Thijs12
door Thijs12 May 2, 2024 om 21:49
553 Antwoorden / Vragen

Volgens het openings topic duurt de reis toch10 dagen. Of lees ik verkeerd?

ne
door neodutchio May 2, 2024 om 23:36
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Er staat over 10 dagen.

1paul
door 1paul May 3, 2024 om 07:27
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ze zouden gaan over 10 dagen lees ik eruit..

Thijs12
door Thijs12 May 3, 2024 om 08:25
553 Antwoorden / Vragen

Ze gaan dus helemaal niet op vakantie,  en waarschijnlijk dus nooit meer met Corendon vermoedelijk!

ro
door ronny530 - May 3, 2024 om 14:21
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, schrijft vraagsteller zelf, het betrof een rondreis Spanje en dat doe je niet in een weekend tenzij het de Spaanse variant op Madurodam betreft.
Wat mij ook bevreemd is dat de rondreis bij vertrek op vrijdag 10 en zaterdag 11 mei meer dan 50% per persoon goedkoper was dan een vertrek op een doordeweekse dag.
Vraagsteller wist dat ook en had gezien die hoge korting kunnen verwachten dat het een fout op de website betrof.
In een grijs verleden ging webwinkel Otto of Neckkerman in de fout met een onjuiste prijs voor een televisie en toen heeft de rechter middels een arrest bepaald dat 'als een koper kan weten dat de prijs niet in verhouding tot het gebodene staat de webwinkel of aanbieder van een rondreis niet gehouden is ook tegen die prijs te leveren.
Vraagsteller zal waarschijnlijk niet meer reageren want op verzoek van vraagsteller is het geopende topic op Radar verwijderd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2024 om 14:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Poeh, een lastige kwestie omdat een verschil in kosten ad € 600,00 wel degelijk kan worden gezien als een relevante fouten kan helaas inderdaad de regelk art 4.4 ANVR terecht zijnn toegepast. Vandaar ook mijjn advies: https://www.degeschillencommissie.nl/komt-u-niet-tot-een-oplossing/ hoewel het dan ook geld kost indien uw klacht wordt afgewezen. Bent u ANWB lid, neem daar dan contact mee op: https://www.anwb.nl/service-en-contact

Gr
door GreesjeG - May 6, 2024 om 11:53
6 Antwoorden / Vragen

Beste Niet-Op-Vakantie. Aangezien het nu 6 mei is heeft u al een keuze gemaakt.

Ik ben benieuwd wat u gekozen hebt.

Er
door Erikkkk - May 6, 2024 om 17:04
12 Antwoorden / Vragen

Ik zeg annuleren en laat Corendon het lekker uitzoeken. 2 jaar geleden hebben ze ons 8 personen ook zoiets geflikt.
Het was een reis naar Kaapverdie en er scheen niet voldoende belangstelling voor deze vlucht te zijn, en als we €700.00 per persoon
bij betaalde konden we met een andere maatschappij vliegen. CORENDOM nooit weer.

ne
door neodutchio May 6, 2024 om 21:44
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een lowbudgetaanbieder hoort ook lowbudget service. Als ze een vlucht niet winstgevend kunnen maken vliegen ze niet. En dat volgens de voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan.

GebruikerZonderNaam
door GebruikerZonderNaam - May 7, 2024 om 21:06
1 Antwoorden / Vragen

Kijk even op het draadje op twitter:

https://x.com/alfredblokhuize/status/1787416797957718459?s=46&t=FzP8v1mywTFH17KDGiku3g

Met name de reacties er onder...

Contact ze nog even, de paniek is er redelijk bij het webcare team aangezien de negatieve publiciteit nog wel eens schadelijker kan zijn dan de € 600 euro die ze jullie door de neus proberen te boren...

me
door meganega - May 8, 2024 om 11:53
50 Antwoorden / Vragen

Nee dat mag niet.

In deze context is een aanbieding voor de wet namelijk een aanbod. Dat is een beetje hetzelfde als een offerte, ze mogen het aanbod dus intrekken. Maar jij hebt al betaald, dus is er helemaal geen sprake meer van een aanbod. Jullie hebben een overeenkomst, en jij bent jouw deel nagekomen.

Dit betekent dat Corendon ingebreke is. De eerstvolgende stap is dus een ingebrekestelling, dit moet je schriftelijk doen. Het beste is dan om een aangetekende brief te versturen. Maar omdat het zo kort dag is heeft dat waarschijnlijk niet zo veel zin. In principe heb jij nog steeds recht op de prestatie, je kunt aan Corendon vragen of ze de reis later willen uitvoeren. Mochten ze dat niet willen, dan kun je de overeenkomst vernietigen. Dan heb jij recht op het volledige bedrag terug, en in het geval dat je al een vergelijkbare reis hebt geboekt ook een schadevergoeding voor de meerkosten van deze reis.