doetinchem
door doetinchem Aug 17, 2008 om 22:28
Vrije tijd & tuin

BBQ rooster schoonmaken

Wie weet er een snelle manier om een BBQ rooster schoon te maken. Het rooster heeft dan wel minstens een week  niet schoongemaakt op de BBQ gelegen.

192778 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 17, 2008 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

afwasmiddel erop spuiten.In vuilniszak doen en warm water erbij en dichtknopen

Lekker een nachtje laten weken en de dag erna is het vuil er zo af te vegen

ve
door verwijderd - Aug 17, 2008 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@doetinchem

In de gootsteen, kraan erop .... en heel ouderwets .... brillo!!

Ken het verschijnsel ook, lekker gegeten .....

Groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag doetinchem,

Hier alle weetjes op een rij, doe er je voordeel mee, groetjes Elena

Barbecue

Gooi uien op de brandende barbecue en u en uw buren hebben geen last van rook.

Reinigen van het rooster van de barbeque: Draai, na het grillen, het rooster in een krant, maak deze nat en de volgende dag kun je het rooster gewoon met een keukenpapiertje schoon maken.
-

Het schoonmaken van het barbecuerooster gaat heel erg gemakkelijk met een prop aluminiumfolie. Ligt wrijven en alles vliegt eraf.
-

Het rooster van uw Barbeque krijg je in een wip schoon door er met een halve citroen over te wrijven.
-

Het rooster van de barbecue maak je het gemakkelijkste schoon door het in een vuilniszak te stoppe. Let de zak plat op de grond, doe er wat biotex in en giet er ketel kokend water bij. Bind de zak dicht, laat een nacht liggen en de andere dag maak je het rooster met een borstel moeiteloos schoon.
-

BBQ rooster schoonmaken hoeft niet. Als je de BBQ net hebt aangestoken en de vlammen komen mooi naar boven. Voorzichtig met een BBQ-borstel even het rooster schoon maken en het is klaar voor gebruik.
-

Na het barbecuen gewoon het rooster in gras leggen en je kunt de volgende dag het vuil er met een keukenrol afhalen
-

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoewel reclame: Dasty ontvetter van Kruitvat, goed laten inweken. Dan met schuurspons "wegpoetsen".

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi, ik doe het meestal een 15 minuten na dat we klaar zijn want dan is het rooster nog een beetje warm en krijg je het er zo met een schuursponsje af, wel doe ik het boven een emmer of in het grind zodat het water niet overal terecht komt.

voor mij werkt het perfect.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar dagen in een teil met water volledig ondergedompeld. Daarna makkelijk schoonmaken.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

joan@ citaat Het rooster heeft dan wel minstens een week  niet schoongemaakt op de BBQ gelegen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst even goed laten weken of afspuiten met een ontvetter en dan met een metaalsponsje(lijkt net een kluwentje metaaldraad)even flink schuren en rooster is weer als nieuw.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lege papieren zakken van de houtskool bewaren en plat strijken en direct na het BBQen op de brandende houtkool leggen en de rooster er zo kort mogelijk boven leggen.

De rooster met een prop aluminiumfolie navrijven.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

stop het rooster in een vuilniszak ,voeg een flinke scheut ammoniak er bij en knoop de zak dicht, binnen 24 uur komt hij er als nieuw uit,alleen nog even naspoelen met water,zo doe ik het al jaren zelfs roosters uit de oven en bakplaten,aangebrande braad slede etc.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tussen nat papier bv keukenrol een kwartiertje of als t erg vies is iets langer laten liggen en je veegt het zo schoon!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

GROFFE STAALSPONS C.Q. GROFFE STALEN PANNENSPONS.

Schraapt het er zonder kracht direct brand schoon.

P.s. Mijn wonder middel NIET tegen iedereen zeggen he.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de brandende houtskool leggen? Dan vliegen je papieren houtskoolzakken in de hens! Krijg je brand en ben je verder van huis......

ve
door verwijderd - Aug 18, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een ingewikkelde oplossingen worden hier aangedragen.

OK, hier een antwoord van een ervarings- en cultuurdeskundige.
Wij bbqen zomer en winter, deel van onze cultuur.

Zorg er allereerst voor dat je een goede bbq met een goed rooster hebt, bijvoorbeeld een Weber.

Investeer in een bbq-borstel (van staalwol met een schraper). Schraap eerst het verbrande vet eraf (bij voorkeur meteen na gebruik, als het nog zacht is). Daarna kun je het rooster zonder al te veel moeite reinigen met een afwasspons met wat afwasmiddel. Afspoelen met warm water.

Geen ammoniak, soda of andere chemische rotzooi gebruiken, dat tast je rooster aan. Als je dan toch chemisch spul wilt gebruiken, pak dan Dubyadeefourty (WD40). Liever niet, .. maar beter als alle andere tips die gegeven zijn.

Vanaf nu, na gebruik, het vet verwijderen met de schraper.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Amlou ? Hu???

Als je voor je je zelf zo geweldig vind eerst eens leest wat andere mensen alstip geven.

De reactie boven je zegt Precies het zelfde alleen in 2 regels.

Doeiiiiiiiii

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 08:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is DASTY van de Wibra, 1,99euro voor 750 ml.

Perfect spul, even inspuiten, dan onder de kraan en als nieuw.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2008 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je rooster in een vuilniszak stoppen, er een grote scheut amonia in gieten,  goed dicht binden en een nacht laten weken.(wel buiten weg liggen). De volgende dag kan je je rooster zo afwassen met een sopje van wasmiddel dat je in je wasmachine gebruikt.

Suucces.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2008 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wat betreft die uien tip, die kregen wij vorig jaar ook. Aangezien wij een ronde bbqtafel hebben waar je omheen zit, dachten wij ook dan leggen we uien erop voor de rook. Nou dat hebben we geweten! Wat een rook kwam er van af, echt niet te houden. Wat deden wij fout dan?

Wat betreft dat rooster, een nacht in het gras leggen, en afvegen met alufolie.

Groetjes Angelique.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2015 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

BBQ rooster NOOIT schoon maken! is mijn advies. iig nooit met zeep Dasty rommel etc.

Voor ons Nederlanders moet alles altijd als nieuw glimmen maar als je je rooster niet schoon maakt ontstaat er een mooie zwarte anti aanbak laag zoals ook in pannen (de Buyer). Als je de BBQ weer aan steekt leg je het 'vieze' rooster er weer op, laat hem heet worden en vervolgens haal je met een staalborstel de paar stukjes er af. deze vallen tussen de kooltjes en wat over blijft is, na een paar keer, een mooi glimmend zwart oppervlak welke ook nog eens minder aan brandt. Alle bacterien zijn hierbij echt wel dood gegaan.

Als je kijkt bij BBQ restaurants in het buitenland zie je ook vaak een git zwart gril rooster. Het scheelt verder een hoop tijd alleen de commercie kan de bbq clean spraytjes niet slijten, gepresenteerd als een waarheid waar je niet omheen kan....

ve
door verwijderd - Aug 12, 2015 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sjoerdnl:

Fijn dat je dit na 7 jaar nog even komt melden....

ve
door verwijderd - Aug 12, 2015 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na 7 jaar toch nog de verlichting! Mooi toch.

Maar ik vond dit draadje via de google toverdoos. Ik kon het niet aanzien al die mensen met roostertjes in vuilniszakken.