ma
door marjaa Dec 27, 2006 om 14:27
Vrije tijd & tuin

Bewerken van digitale foto's

Op mijn laptop heb ik digitale foto's bewerkt (programma photobase 4.5 meegeleverd met Panasonic camera) door er bv aan zijkanten of/en boven-/onderkant een gedeelte van weg te halen. Kunnen/worden  de foto's dan toch op normale grootte 10 x 15 afgedrukt (met een gedeeltelijke witrand misschien)? Of kan ik beter de foto's vergroten tot het maximale aantal pixels zoals het normaal is, zijnde 2816 x 2112 of in ieder geval binnen die marge, omdat er nu een andere verhouding is van de foto?

In de fotowinkel konden ze me niet echt een duidelijk antwoord geven. Weet iemand van de lezers het wellicht?

335 10 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 27, 2006 om 17:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer info vinden;

http://www.viafoto.nl/foto/faqformaten.htm

Groetjes,

freya
door freya - Dec 27, 2006 om 17:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo marjaa,

Als de foto de juiste verhouding heeft (10 x 15) zal de afdruk ook wel goed komen, zonder extra witranden. Wèl is het zo dat niet alle afdrukcentrale's de foto even goed afdrukken. Het kan dus gebeuren dat je een randje van de foto mist. Als je dus randjes van je foto op de PC 'wegknipt' doe dat dan niet te krap, maar hou rekening met een klein stukje verlies aan de rand.
Het vergroten van de foto op je computer is zinloos omdat de foto daar alleen maar onscherper van wordt. Je kunt er beter voor zorgen dat je het orgineel niet verkleint, want dan wordt de foto ook alleen maar slechter.

m.vr.gr. Freya

ma
door marjaa - Dec 27, 2006 om 19:41
152 Antwoorden / 44 Vragen

Hallo Freya,

bedankt voor je reactie. Bij de "hele" foto is het formaat 10 x 15 (of 10 x 13.3 misschien las ik net). Als ik dan bv aan 2 kanten (of 4 kanten) er  een beetje of wat meer vanaf haal is bij het afdrukken van de "kleine" foto dat dan toch automatisch op formaat 10 x 15? En niet dat je dan als het ware alleen het kleine gedeelte krijgt met verder wit eromheen?

Groeten, Marja

freya
door freya - Dec 27, 2006 om 20:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn weten worden de foto's altijd opgerekt tot het gewenste formaat, dus als het een afdruk moet worden van 10x15 dan maakt het niet uit of de foto 1000x1500 is of 1500x2250 als de verhouding maar klopt. Als er mensen zijn die andere ervaringen hebben, dan moeten ze dat maar laten horen.

Freya

NatureTravel
door NatureTravel - Dec 29, 2006 om 14:47
646 Antwoorden / 8 Vragen

Bij veel afdrukprogramma's hoeft u uw foto's niet eerst op formaat te snijden. Als u het papierformaat heeft opgegeven kunt u via de optie 'uitsnede' bepalen hoe u de foto afgedrukt wilt hebben.

Laat uw foto's alijd in een zo hoog mogelijke resolutie voor de beste afdruk kwaliteit. Foto's uit mijn Canon 5D zijn in principe vele malen te groot voor een afdruk op 10x15, maar door alles te behouden heb ik altijd een goede afdrukkwaliteit op dat formaat (hoewel ik meestal A3 of A4 afdruk)

Damaster

jr
door jrvanderbijl - Dec 30, 2006 om 19:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Marjaa.

Als je altijd maar de hoogte en breete verhouding aan houd dan heb je geen witte randjes of verlies van je foto.

Hier en daar maar wat weghalen dat werkt dus niet, dan loop je het risico dat je witte randjes op je afdruken krijgt

Gr. Hans van der Bijl

ma
door marjaa - Jan 12, 2007 om 19:01
152 Antwoorden / 44 Vragen

Hallo Freya,

ik had n.a.v. de reacties hier besloten de foto's aan te leveren wel met gedeeltes eraf, maar ze daarna niet te vergroten.

Vandaag ontwikkelde foto's opgehaald: geen witrand, maar ze zijn in allerlei formaten afgedrukt, zowel kleiner als langer enz. Kwaliteit is prima en verschillende formaten is even wennen, maar is ook wel afwisselend.

Groeten, Marja

ma
door marjaa - Jan 12, 2007 om 19:03
152 Antwoorden / 44 Vragen

hallo Hans,

ik had n.a.v. de reacties hier besloten de foto's aan te leveren wel met gedeeltes eraf, maar ze daarna niet te vergroten.

Vandaag ontwikkelde foto's opgehaald: geen witrand, maar ze zijn in allerlei formaten afgedrukt, zowel kleiner als langer enz. Kwaliteit is prima en verschillende formaten is even wennen, maar is ook wel afwisselend.

bedankt voor je reactie, Marja

pi
door pietvv - Jun 25, 2007 om 22:55
98 Antwoorden / 2 Vragen

De foto's worden in de centrale afgedrukt op een rol papier van 10 cm breed. Vandaar de variatie in lengte bij een ander formaat. De breedte blijft 10 cm

idzerda
door idzerda - Jan 28, 2008 om 20:16
7 Antwoorden / 2 Vragen

als de verhouding maar goed is, maakt het formaat niet uit.
met picasa kun je eenvoudig de foto's op 10x15 knippen. Zo bepaal je zelf de uitsnede.