anouksanne
door anouksanne Jun 8, 2016 om 19:35
Vrije tijd & tuin

Boterbloem en speenkruid bestrijden

Ik heb 2 konijnen in de achtertuin die lekker in het gras mogen zitten. Helaas groeit er ook vrij veel boterbloem en in het begin van het jaar ook veel speenkruid tussen het gras. Deze 2 planten zijn giftig voor konijnen en ik wil ze er ook graag tussenweg hebben. Tot nog toe ben ik iedere keer uren aan het plukken om zoveel mogelijk van de plantjes tussen het gras weg te halen maar dit kost erg veel tijd... Weet iemand een manier om deze planten, en ook liefst alleen deze planten(ze mogen uiteraard wel andere plantjes eten zoals weegbree, klaver, madeliefjes en paardebloem), te bestrijden?

13600 12 Rapporteer

ja
door jackyh - Jun 8, 2016 om 19:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Je zult de planten moeten uitsteken en liefst met wortel en al.

anouksanne
door anouksanne - Jun 8, 2016 om 20:01
38 Antwoorden / 27 Vragen

Dat heb ik vorig jaar geprobeerd. Gek genoeg stond er dit jaar nog meer! Hoe dat kan snap ik echt niet maar het had niet het gewenste effect helaas.

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 20:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

En er staat op internet niet iets over speenkruid of verwijdering ervan. Wilde konijnen komen dat toch ook tegen. Kunnen die dan wel onderscheiden hetwelk giftig is of onderschat u hun intrinsiek aanwezige overlevingsdrang cq natuurlijke aanwezige genetische eigenschappen die aangeven dit wel en dat niet eten. Anders blijft U aan de gang. Toch?

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2016 om 20:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Speenkruid bestrijden

Speenkruid kan tot een plaag worden. Het vormt dan dichte
tapijten welke de bodem bedekken en op die manier
andere vroeg bloeiende planten verdrukt.
De beste manier om speenkruid te verwijderen
is het uit te steken terwijl het bloeit.
Verwijder dan met de hand de bolletjes.
Er zullen altijd wel wat bolletjes de
aandacht ontsnappen, dus doe dit in
enkele jaren achter elkaar.

(Bron)

simon55
door simon55 - Jun 8, 2016 om 20:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Moeilijk he om te googelen

anouksanne
door anouksanne - Jun 8, 2016 om 21:05
38 Antwoorden / 27 Vragen

Om kritiek heb ik niet gevraagd SIMON55! Toch jammer dat er weer zo kinderachtig gereageerd moet worden. Als ik iets zinnigs had gevonden via google had ik mijn vraag hier niet gesteld.
In ieder geval 1 van mijn konijnen herkende speenkruid niet als giftig. Ik dacht zelf ook dat ze dit zelf wel zouden weten MAT MATHEIJ maar hij at het voor mijn neus op dus hij weet duidelijk niet dat het niet goed is voor hem. Wilde konijnen leren dit denk ik van de ouders, gedomesticeerde konijnen hebben die optie niet altijd.
Ik heb dit jaar veel bolletjes weg kunnen halen dus hopelijk merk ik volgend jaar daar verschil van! Uiteraard haal ik altijd weg wat ik zie maar ik zou het liefst hebben dat ze niet meer terug komen en ze dus uitroeien. Weet niemand gif of een huishoudmiddeltje wat hier goed tegen werkt?

tenormin
door tenormin Jun 8, 2016 om 23:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heel goede reactie, @anouksanne. Heb natuurlijk ook Google gebruikt, alleen combinatie boterbloemen/speenkruid zag ik niet 'samen', dus heb ik niet gereageerd. Nu wel, om je goede repliek!

me
door mein33 - Jun 9, 2016 om 11:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen
hansje klein
door hansje klein - Jun 9, 2016 om 12:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het slechte nieuws is, dat er géén chemische bestrijdingsmiddelen zijn (Is ook slecht voor konijnen).
Het goede nieuws is, dat het wèl kan, maar er lichamelijk veel werk aan de winkel is. (I.p.v. de sportschool?)

LEES HIER

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2016 om 12:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weet niemand gif of een huishoudmiddeltje wat hier goed tegen werkt?

Chemische oplossing

Er zijn momenteel geen verantwoorde onkruidverdelgers beschikbaar voor het bestrijden van speenkruid.
(Bron)

ltmvz
door ltmvz - Jun 9, 2016 om 12:55
949 Antwoorden / 18 Vragen

U zegt: "...maar hij at het voor mijn neus op dus hij weet duidelijk niet dat het niet goed is voor hem...".

Maar wat gebeurde er daarna dan? Ik neem aan dat uw konijn niet de geest heeft gegeven, anders had u dit wel gemeld. Heeft het dier schade opgelopen? Zoals u zelf (geloof ik) ook al opmerkte, zijn dieren beter dan  mensen in staat om te onderkennen wat goed of niet goed voor hen is.

anouksanne
door anouksanne - Jun 9, 2016 om 13:20
38 Antwoorden / 27 Vragen

@LTMVZ ik weet niet of er directe gevolgen waren want hij was op dat moment al wat aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Hij is erg kieskeurig en maakt zeker niet altijd de juiste keuze voor zijn gezondheid! Ik doe mijn best om hem geen ongezonde opties te geven maar hij eet ook moeizaam dus ik moet hem wel aan het eten houden.
Ik wil geen risico's lopen dus alles weg is het veiligst!

gerbera
door gerbera Jun 9, 2016 om 17:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als het konijn moeizaam eet zou ik het gebit eens na laten kijken. Mogelijk is er "haakvorming" op de kiezen. Om van het speenkruid af te komen is er maar een oplossing. Gras verwijderen en bovenlaag afgraven en nieuw grond erover en opnieuw gras zaaien en/of rollen leggen.

me
door mein33 - Jun 9, 2016 om 14:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Anouksanne,

LUXAN Primstar.