Sh
door Sharyx May 10, 2023 om 12:05
Vrije tijd & tuin

Buurman plant heg achter onze schutting

Wij hebben laatst zelf een schutting geplaatst op onze grond (net over de erfgrens) omdat de buren niet mee wouden doen. En nu planten ze takjes van struiken/ heg 5 cm achter onze schutting. Ze wisten zelf niet wat ze hadden geplant want was uit het bos geknipt? Ik had gezegt volgens mij moet een struik of heg 0.5 meter van de erfgrens. Hij zei nee hoor jullie hebben een schutting dus mag ik zelf weten wat ik er achter zet.

Klopt dit wel? Ben bang dat mijn schutting straks eruit gedrukt wordt

14286 14 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2023 om 12:38
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sharyx,

Heeft u een koop- of huur-huurwoning?

sira
door sira May 10, 2023 om 12:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Da's een goeie, had ik nog niet aan gedacht :-))

th
door thieu May 10, 2023 om 12:47
148 Antwoorden / 0 Vragen

En weer een niet terzake doende vraag.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2023 om 12:53
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thieu,

Kunt u ons uitleggen waarom u mijn vraag "niet ter zake doende" vindt?

Bij een huurwoning speelt immers  de huisbaas een belangrijke rol.....

Sh
door Sharyx May 10, 2023 om 13:31
Antwoorden / 1 Vragen

Koophuis

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 10, 2023 om 18:29
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sharyx,

Neem contact op met Vereniging Eigen Huis, of wordt meteen lid en stel uw vraag aan hen,klik op de volgende link:

https://www.eigenhuis.nl/contact

th
door thieu May 12, 2023 om 10:47
148 Antwoorden / 0 Vragen

@ Geboren Amsterdammer
Het hele gedoe rond een erfafscheiding staat volledig los van huur of koop. Voor een erfafscheiding bestaan aparte regels, de grond bij een gehuurde woning wordt daarin beschouwd als 'jouw grond'.
Ook een verhuurder kan niets doen als je een normale erfafscheiding gaat zetten, waarbij een normale erfafscheiding (schutting, heg) maximale wettelijke afmetingen heeft.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/

Topantwoord

sira
door sira - May 10, 2023 om 12:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Als de planten/struiken niet hoger worden dan de schutting mogen ze dichter op de schutting staan, maar uiteraard wel op hun eigen grond.

Dus meet uit hoeveel uw schutting op eigen grond staat en markeer de erfgrens eventueel met dirigeerpaaltjes.

Sh
door Sharyx May 10, 2023 om 13:37
Antwoorden / 1 Vragen

Oke dankjewel

sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2023 om 12:42
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Een  link   kan u missshien duidelijkheid geven.

th
door thieu - May 10, 2023 om 12:56
148 Antwoorden / 0 Vragen

Een heg als erfafscheiding mag op de erfgrens geplaatst worden. Evenals uw schutting overigens.
Ik begrijp dat ze zelf niet weten wat er geplant is. Als dat een flinke boom wordt kan dat een probleem voor de schutting worden. Een stam van pakumbeet 25 cm komt dan deels op uw grond te staan en omdat uw buren zo moeilijk doen over een schutting kan ik me voorstellen dat u dat ook niet wilt. Maar bovenal  moet zo'n boom minimaal twee meter van de erfgrens staan.

ha
door harrybre May 12, 2023 om 12:23
240 Antwoorden / Vragen

Afsrtand van een boom tot de erfgrens kan doro een gemeentelijke verordening overruled worden. In Breda bijv. mag een boom op 50 cm van de erfgrens afstaan. Wel handig om dit in overleg met de buren te doen overigens. Gaat bij ons uitstekend, aan beide kanten.

atlas1302
door atlas1302 - May 10, 2023 om 14:00
341 Antwoorden / 13 Vragen

U kunt aan het blad al zien uit wat voor hout de stekjes zijn gesneden. Uit het bos zegt u? Wat staat er zoal in een bos?
Maar achter uw schutting, da's toch logisch!

sira
door sira May 10, 2023 om 14:18
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het zou wilde Rododendron kunnen zijn, gelukkig groeien die niet zo snel, maar ik zou dat niet uit een enkel takje herkennen.

atlas1302
door atlas1302 May 10, 2023 om 14:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Rodo's zou ik persoonlijk niet pal achter een schutting zetten, het zijn toch meer sollitairs. Maar op goede grond, zuurachtig, kunnen ze toch lekker groeien..vind het een dankbare plant en mooi. Ik zou dan voor skimmia gaan, die kom je ook met gemak tegen

sira
door sira May 10, 2023 om 20:11
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, ze zijn mooi. Hier kom je ze veel in de bossen tegen. Alleen jammer dat ze zo kort bloeien.

atlas1302
door atlas1302 May 11, 2023 om 10:45
341 Antwoorden / 13 Vragen

Of zoiets.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2023 om 14:27
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Teneinde het geheel formeel compleet te maken,  is het van u! Als de heg op de erfgrens is geplaatst is of vlak tegen  de schutting aan en mogelijk dus op de erfrgrens  of vlak ernaast kan die formeel voor de helft als uw eigendom (mandelig) worden beschouwd. De vraag is dus o.a. hoever u de schuttring uit de erfgrens heeft geplaatst.

Als uw probleem echter uitsluitend angst is dat de eventuele heg uw schutting eruit drukt zou ik mij daar niet druk om maken. Als de schuttring goed en stevig is geplaatst zal dat niet gebeuren en kan ik mij zelfs voorstellen dat uw buren ere iets voor zetten aan hun zijde. Strikt formeel mag het niet op uw grond staan maar dat is dan afhankelijk van hoever uw schtutting naast de erfgrens staat.

U kunt overigens wel overwegen advies te vragen bij uw rechtsbijstandsverzekeraar indien u die heeft of bij de Vereniging Eigen Huis indien u een eigen woning heeft en lid bent van die vereniging. Het antwoord zal denk ik nietanders of veel anders zijn en indien wel, meldt dat dan later op dxeze plaats.

ro
door ronny530 - May 10, 2023 om 19:08
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Net binnen de erfgrens van uw grond want erover maakt dat u buiten de erfgrens een schutting heeft geplaatst. De buren planten geen hegbomen maar planten takjes van struiken op hun eigen grond die ze in het bos hebben gevonden. Struiken mag iedereen vrij op de eigen grond plaatsen omdat ze gezamelijk geen heg vormen en dus onderdeel van de beplanting in hun tuin zijn en niet als erfafscheiding kunnen dienen zoals een voor dat doel bedoelde heg dat wel is. Ik zie weer een buren conflict ontstaan want u zet een schutting op 5 centimeter binnen uw erfgrens en u eist nu van de buren dat zij 55 centimeter van hun eigen tuin niet mogen gebruiken want uw zelf aangeschafte schutting zou wel eens beschadigd kunnen worden. Bekijk het eens van de kant van de buren die wilden uw schutting helemaal niet en u heeft zonder toestemming toch een schutting geplaatst weliswaar op uw eigen grond maar dat maakt nog niet dat u kunt bepalen welke plant o.i.d. de buren in hun tuin mogen planten.

Franske1958
door Franske1958 - May 11, 2023 om 12:28
429 Antwoorden / 2 Vragen

Vergeet ook niet minstens ieder jaar net tegen uw schutting aan die ongewenste wortels van die struiken in de grond door
te steken. Anders loopt U de kans dat als U dit niet doet dat uw grond in uw tuin straks een grote wortelklont gaan worden.
En dat er in uw tuin ook die struiken gaan groeien in plaats van hetgeen U wilt dat er groeit.

atlas1302
door atlas1302 May 11, 2023 om 16:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goed idee Frans, bovendien stuit je de groei en bevordert je de bloei! Het is de slimme truc van de hovenier om iets weer te laten bloeien. Rondsteken, 3/3.

ro
door ronny530 - May 11, 2023 om 18:10
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het is nog niet bekend of die struiken op den duur een heg gaan vormen en of die takjes van die struiken wel aanslaan want de buren en u blijkbaar ook weten niet wat voor een soort struiken het zijn. U heeft de schutting op 5 cm van de erfgrens geplaatst en dat maakt dat er 5 centimeter ruimte van uw erfgrens overblijft die niet voor beplantingsdoeleinden door de buren gebruikt mag worden. Op de eigen grond mogen de buren de tuin naar eigen zin inrichten en dienen de takjes als die al aanslaan terug te snoeien zodat ze uw schutting niet kunnen beschadigen. Daarbij staat uw schutting net 5 centimeter vanaf de erfgrens op uw eigen grond en valt daarmee onder eigen verantwoordelijkheid qua onderhoud e.d. en als er onderhoud noodzakelijk is dient u aan de buren toestemming te vragen om hun grond te betreden en gezien de situatie zoals die nu is gaat dat niet gebeuren. M.i. heeft het geen zin om de buren aan te gaan klagen o.i.d. omdat het initiatief om een gezamelijke schutting op de erfgrens te plaatsen van u uit ging en niet van de buren met tot gevolg dat u alsnog een schutting kort tegen de erfgrens heeft geplaatst en dat onder eigen verantwoordelijkheid heeft gedaan.

rj
door rjw - May 11, 2023 om 18:36
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe ver is "net over de erfgrens"? Als dat minder dan 5 cm is, dan is 5cm achter het hek op eigen grond van de buren.

Engelse drop
door Engelse drop - May 12, 2023 om 11:44
63 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de buren gelden  dezelfde regels als voor U. U bent die halve meter van de erfgrens afgebleven. Dan kunnen de buren dus niet op 5 cm achter de schutting planten gaan zetten. Dan staan ze dus op uw grond, zij moeten ook die halve meter van de erfgrens afblijven. Dit is mijn oordeel en hierbij is de zaak dus gesloten

ro
door ronny530 - May 12, 2023 om 13:20
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller heeft de schutting op 5 centimeter van de erfgrens geplaatst dus nog net op eigen grond. Wettelijk mag dat omdat een schutting een vast staand iets is. Het zou anders zijn als de schutting als zijnde erf afscheiding op de erfgrens was geplaatst en op die manier mandelig was geworden omdat de buren die schutting ook als erf afscheiding kunnen gebruiken. Het plaatsen van een heg is dan helemaal niet noodzakelijk want als een heg op een halve meter van die schutting geplaatst dient te worden wordt die om en nabij de meter breed en neemt over de gehele lengte tuinruimte weg. Vraagsteller mag op eigen kosten een schutting op een paar centimeter van de erfgrens plaatsen maar doet dat voor eigen risico en rekening mede omdat de buren om wat voor een reden dan ook niet mee wilden doen en vraagsteller op eigen initiatief alsnog een schutting op 5 centimeter van de erfgrens heeft geplaatst. M.i. uit een soort van onvrede probeert vraagsteller de buren regels op te leggen voor iets waar ze part nog deel aan hebben en een halve strekkende meter van hun tuin niet mogen beplanten want die beplanting zou de schutting kunnen beschadigen en is voor onderhoud ook niet meer toegankelijk. @ vraagsteller denk een om, hoe zou u reageren als de buren die schutting hadden geplaatst omdat u niet wenste mee te doen en nu gaan bepalen dat u minstens een halve strekkende meter van uw tuin kwijt raakt dan was u ook geheid gaan stijgeren en had u wetsartikelen gezocht dat een schutting op een halve meter van uw heg geplaatst had moeten worden.