ti
door tine1 Feb 18, 2005 om 19:01
Vrije tijd & tuin

Geheugenkaartje

Bij mijn Canon Powershot A 75 kreeg ik een geheugenkaartje bijgeleverd.
Na een aantal keren gebruiken krijg ik in het venster van de camera:
"geheugenkaart fout" te lezen.

Contact met Canon leverde op, dat het een typisch geval van "jammer"
is, de garantie geldt tot 7 dagen na aankoop, daarna houdt alle
verantwoordelijkheid van Canon op, volgens hen. En dat terwijl dit toch
geen goedkope kaartjes zijn.

Wie kan mij zeggen a) of dit klopt? en b) of dit zomaar kan? en c) wat ik hiertegen kan doen?

339 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem er geen genoegen mee! Een geheugenkaartje is een gevoelig medium en kan bij verkeerd gebruik stuk gaan. De fabrikant zal echter wel moeten aantonen dat het kaartje verkeerd gebruikt is als zij menen dat dit het geval is. U heeft absoluut langer recht op garantie, zeer zeker meer dan 7 dagen na aankoop!

Het uitzetten van de camera terwijl deze nog op het kaartje aan het schrijven is, kan al vervelende gevolgen hebben. Formatteren is dan vaak de enige remedie om het kaartje weer te kunnen gebruiken.

U beschermt zichzelf het best tegen dergelijke fouten door de handleiding van het kaartje en de camera (mbt gebruik van het kaartje) goed te lezen. Zelf gebruik ik al jaren Canon camera-produkten, ik heb nog nooit een defekt kaartje gehad. Ook niet bij regelmatig wisselen van de kaartjes (ik fotografeer vrij veel)

Ik moet daarbij voorop stellen dat ik niet het kaartje van Canon zelf gebruik (te klein) maar geheugenkaartjes van SanDisk (de uitvinders van het medium) heb aangeschaft.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tine1,

Het komt zelden voor dat een fabrikant/importeur geen fabrieksgarantie op zijn produkt geeft. Wettelijk is dat gewoon toegestaan. Een fabrikant/importeur mag sinds 21-03 fabrieksgarantie geven bovenop de wettelijke garantie, maar is daartoe niet verplicht. Dat geeft niet weg dat je gewoon wettelijke garantie hebt in het eerste halve jaar na de aankoopdatum. Het is dan de verkoper die die garantie moet waarmaken. Laat je dus door de verkoper niet verwijzen naar de fabrikant of importeur. De verkoper is degeen waarbij je je wettelijke garantieclaim moet neerleggen en wat hij regelt met zijn voorschakel is zijn zaak. Daar sta jij dus buiten.

Rechten

Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.

2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.

3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.

4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast

Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.

Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke garantie (van het eerste halve jaar) is dan van toepassing.

Lees ook even:

Brochure Koop en Garanties

Stichting de Ombudsman

Canon hoeft dus geen garantie te geven (a), binnen de wet kan dat gewoon (b), wat je hier tegen kunt doen (c) heb ik hierboven uitgelegd. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tine,

Het 32 MB geheugenkaartje dat Canon bij mijn Powershot A80 geleverd
heeft is een FC-32M. Op de achterkant staat onderaan:

 (c) 2002
SanDisk.

In feite dus gewoon een kaartje van SanDisk.

Deze kaartjes moet je uitsluitend in de kamera formatteren.

In een kaartlezer aan de PC kan het ook maar is niet aan te raden. Als
je het toch probeert dan uitsluitend met FAT16 formatteren en dus nooit
met FAT32.

Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat het CF-kaartje echt stuk
is. De CF kaartjes zijn zeer degelijk en er wordt normaal een
langdurige garantie op gegeven. Op mijnPC plug ik ze regelmatig, onder spanning, in en uit de kaartlezer.

De kamera moet officieel wel uitgeschakeld zijn wanneer je de kaart verwijdert of er in plaatst.

Al een ander CF-kaartje geprobeerd?

Wel heel kwetsbaar zijn de connectorpinnetjes in de kamera, waar de
kaart op aangesloten wordt. Is er misschien een pin verbogen?

GSM