An
door Ancoba Aug 26, 2021 om 15:05
Vrije tijd & tuin

Hoe hoog mag een haag zijn, indien deze op 0,5 mtr van erfgrens staat?

Mag ik een haag onbeperkt laten groeien indien mijn haag op 0,5 meter van de erfgrens van de buren staat? Het is een afscheiding tussen beide tuinen en zijn woning staat er niet naast

23784 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2021 om 15:16
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u alvast iets aan deze link:
https://www.haag-heg.nl/nieuws/hoe-hoog-mag-een-haag/

mahadma
door mahadma - Aug 26, 2021 om 15:16
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Meestal is dit 1.80 tot 2 meter. Maar kan per gemeente verschillen. Ziek in de avond van de gemeente. Of ga naar mr frank visser.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 26, 2021 om 17:17
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Met knipoog :-) Beterschap met ziekte. (vanavond).

mahadma
door mahadma Aug 26, 2021 om 20:38
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Ach een telefoonschermpje is best klein en mij vingers dik, dus .......

tenormin
door tenormin - Aug 26, 2021 om 15:23
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, een haag mag zeker niet onbeperkt hoog worden. In de regel is het 2 meter hoog. Als het echt een haag is, dan heeft u de goede afstand, zodat u ruimte heeft om aan beide zijden te snoeien. Wel zeker zijn dat het een haag is hoor, sommige verwisselen nogal een een boompje met een haag. Mocht het toch een boom zijn, dat 2 meter van de erfgrens.

Edit* en alweer stond er geen antwoord toen ik dit schreef.

mahadma
door mahadma Aug 26, 2021 om 20:38
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Die 2 meter van de erfgrens kan correct zijn, echter er zijn gemeentes die een andere afstand hanteren. Zie de apv.

tenormin
door tenormin Aug 26, 2021 om 22:32
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, zal wel juist zijn, maar ik fiets echt niet iedere Gemeente af waar iets wel of niet een andere afstand hanteren.

gerbera
door gerbera - Aug 26, 2021 om 15:33
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wettelijk zijn hier geen regels voor maar...........

Hoe hoog mag een haag zijn?

Landelijk is vastgesteld dat een haag in de voortuin één meter hoog mag zijn. Een haag aan de zijkant of de achterkant van een huis mag twee meter hoog zijn. Per gemeente kunnen er andere regels gelden voor bepaalde bestemmingen, omdat bijvoorbeeld de verkeersveiligheid in het geding kan komen. Normaal gesproken vindt u deze afwijkende bepalingen op de website van uw gemeente onder het kopje Algemene Plaatselijke Verordeningen (ook wel afgekort tot APV).

panter22
door panter22 - Aug 26, 2021 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Voor een haag geldt geen wettelijke hoogte. Voor een schutting wel. Die mag max 2 meter hoog zijn, tenzij de gemeente andere regels hanteert. Kijk hiervoor in de algemeen plaatselijke verordening (APV) van de gemeente. De APV staat meestal wel op hun website. Let ook even op de afstand van de haag tot de erfgrens. Daar kan de gemeente ook regels voor stellen.
Je kunt e.e.a. vinden in boek 5 van het Burgerlijk wetboek.
Kijk bij artikel 42 e.v.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19
Kun je met je buren in overleg een afspraak maken over de hoogte van de haag? Vervelend om daar nu ruzie over te maken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 26, 2021 om 16:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik weet dat  de Coniferen niet  aan ½ meter  genoeg ruimte hebben en  over de grens gaan,   wat plant je daar?

En bij een wandeling  op diverse plekken  tot  7 meters hoge gezien of nog erger maar  dat mag niet, maar handhaven?

Dan komen ze zodra je buren klagen.

En als iets ½ meter van erfgrens, lastig snoeien dus buren moeten hun kant gaan bijhouden  en  ik weet niet of dat goed gaat.
Ga eerst met hun praten en vertel eens wat je wilde.

Dat lijkt me goede eerste stap.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2021 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag. Lees hier.

Hoogte erfafscheiding
Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter. Voor bomen en heggen geldt geen maximale hoogte

Bron Juridisch Loket.

Maar of het verstandig is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2021 om 17:12
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Zie m.b.t al gegeven antwoorden ook deze https://www.eigenhuis.nl/wonen/buren/regels-erf-en-erfgrens#/ en ook nog deze https://www.kadasterdata.nl/perceelsgrenzen/erfgrensregels  Op de normaliter geldende max. toegestane hoogte in ue situatie van 2 meter kan een Gemeentelijke verordening daarvan afwijken. Let er in ieder geval op dat de 0,5 meter dan geldt voor de breedte van de heg. M.a.w. als u op 0,5 m plant zal de haag altijd (zo'n 30 cm) breed worden.

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2021 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over de stam tot de erfgrens.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 26, 2021 om 19:36
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Waar staat dat dan in o.a. eventueel de Gemeentelijke verordening of elders? Dit staat in de info van het kadaster (info kadaster: Een heg of heester moet minimaal een halve meter van de erfgrens staan. Voor een boom geldt een minimale afstand van 2 meter, dit wordt gerekend vanaf het midden van de voet van de boom. en dat is m.i. toch echt de rand van de haag en niet de plaats van de stam van de boom als apart genoemd. De haag dient 0,5 m uit de erfgrens te staan en m.i. geldt dat dan voor de begrenzing.

Maar als ik het onjuist zie, motiveer dan dan met een verwijzing. Hoe dan ook, dichter bij geldt een hoogte van max. 2 meter tenzij in de betrokken gemeente anders is bepaald. En dat is waar de vraag over gaat.

gerbera
door gerbera Aug 26, 2021 om 22:12
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Die halve meter staat geheel los van de breedte dat zo'n haag wordt. Zolang de eigenaar er maar voor zorgd dat deze niet over de erfgrens uitdijt is er niets aan de hand. Wat de hoogte betreft, hierover kunnen andere bepalingen staan in het APV t.a.v. van de landelijk afgesproken hoogte van 1 of 2 meter afhankelijk waar die staat, voorkant, zijkant of achter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 27, 2021 om 09:16
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@GERERA, ook nu: 'Waar staat dat dan in o.a. eventueel de Gemeentelijke verordening of elders? Dit staat in de info van het kadaster (info kadaster: Een heg of heester moet minimaal een halve meter van de erfgrens staan'. En ook dit: 'Maar als ik het onjuist zie, motiveer dan dan met een verwijzing.'  (En vertaal dan eventiueel 'zie' in interpreteer).

sira
door sira Aug 27, 2021 om 12:33
2354 Antwoorden / 24 Vragen

De afstand van een boom/struik wordt gerekend van het midden van de stam tot de erfgrens.
Voor een boom geldt een minimale afstand van 2 meter, dit wordt gerekend vanaf het midden van de voet van de boom. Zoals hier ook wordt aangegeven.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2021 om 11:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het kadaster bepaald de regels, over de hoogte niet, dat doet de gemeente middels de APV die voor elke gemeente verschillend kan zijn. En die halve meter is landelijk bepaald, zoals ik al schreef. En ja een haag dijdt uit of moet de TS hem steeds bij de stam terugsnoeien zodat die halve meter gehandhaafd blijft? En dit schrijft o.a. het juridischloket, maar ja met google kunt u nog veel meer lezen over bomen en hagen zoals b.v hier. Genoeg onderbouwd?, hier valt niets te interpreteren het is zoals het er staat?

Volgens de wet moet een boom minimaal 2 meter van de erfgrens staan. Een heg of struik moet minimaal 0,5 meter van de erfgrens staan. Soms geldt een uitzondering en mogen bomen en planten toch dichterbij staan.

marita5
door marita5 - Aug 26, 2021 om 18:03
11525 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ancoba ,

Voor hagen en struiken geldt overigens geen maximum hoogte. Veel hagen en struiken groeien dan ook vele meters hoog. Als deze reuzengroei echter teveel hinder oplevert, kan de rechter gelukkig op basis van het algemene, civielrechtelijke, hinderverbod alsnog bevelen, dat die tot bijvoorbeeld twee meter wordt ingekort. Dat dan weer wel.

Zie deze link , klik op de rode regel .

https://mrfrankvisser.nl/index.php/2019/10/29/bomen-hagen-en-heesters/

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 26, 2021 om 19:50
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5, dat (deze uitspraak) geldt als ze verder weg staan dan 0,5 m  (tenzij bij Gemeentelijke verordening anders is geregeld).

En let erop dat Mr. Frank Visser niet als vonnis  een uitspraak doet maar als een bindende uitspraak op basis van afspraak tussen partijen die hem hebben ingeschakeld. Er is dan dus geen beroep via Rechtspraak mogelijk op deze uitspraak/beslissing..

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2021 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan wel een proces gevoerd worden over die "bindende" uitspraak, maar dat doet er verder niet toe.

De stam van een struik of een haag hoeft niet verder dan 50cm van de erfgrens te staan. Gemeentelijke verordeningen bepalen niet wat er IN je tuin staat. Die gaan over beplanting OP de erfgrens of tot 50 cm, bij bomen tot 2 meter.

mo
door mof - Aug 27, 2021 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In de hoogte in principe wel, in de breedte niet.

1paul
door 1paul - Aug 28, 2021 om 09:27
3163 Antwoorden / 0 Vragen

dat is per gemeente en per plaats waar de haag staat verschillend, zo mag dit soms 2 Meter zijn, soms 1,80 Meter en als ie voor het huis staat soms maar 1 Meter, dit is echt een vraag die u bij de gemeente neer moet leggen om te bezien welke voorwaarden in uw gemeente gelden!

ro
door ronny530 - Aug 28, 2021 om 11:41
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Een haag is eigenlijk een rij van bomen die gezamelijk een haag vormen. Als die bomen op tijd gesnoeit worden zal de hoogte niet snel toe nemen maar de breedte dan weer wel tenzij de bomen ook zijdelings gesnoeit worden. De vraag aan u is waarom u de haag onbeperkt wil laten groeien is dat omdat de buren last van uw haag ondervinden door verlies van zonlicht in hun tuin of dat u gewoonweg geen zin heeft om de haag te snoeien en de haag niet wenst te onderhouden. Daarbij staat de haag op 50 centimeter van de erfgrens en dat maakt de kans groot dat door uitgroei van de haag bij niet snoeien over de ergrens van de buren door groeit en de buren het deel van die overgroei mogen snoeien.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2021 om 10:37
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als een haag op 0,5 mtr van de erfgrens staat wordt deze gezien als z.g.n. erfafscheiding. Dit schrijft het juridischloket daarover;

Op eigen grond

Als u de erfafscheiding op uw eigen grond zet, moet u de kosten zelf betalen. U bent de eigenaar en u heeft geen toestemming nodig van uw buren. U moet zich wel houden aan de regels voor erfafscheidingen, zoals de maximale hoogte.

En die hoogte kunt u terug vinden in de APV van uw gemeente.

To
door Ton Voorn - Oct 6, 2021 om 14:54
6 Antwoorden / 3 Vragen

In Eindhoven gelden geen regels meer, maar bij de overige meenten gelden landelijke normen voor een heg is 2 meter de norm. Het kan dus per gemeente verschillen. Je kan de lokale gegevens opvragen.

gerbera
door gerbera Oct 7, 2021 om 15:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U zit er naast, zo er geen wijzigingen in de APV staan geleden de landelijke regels, dus tussen 2 tuinen mag de hoogte max. 2 meter zijn als dit achter de woning is en langs de openbare weg max. 1 meter.

panter22
door panter22 Oct 7, 2021 om 17:57
6599 Antwoorden / Vragen

Bij een  heg, gaat het om de  afstand tot de erfgrens. Als ts in Eindhoven woont dan mag de heg op 0,5 m van de erfgrens staan. Dat staat de heg, dus het mag. Er zijn geen wettelijke bepalingen over de hoogte, maar je heg mag natuurlijk geen onrechtmatige overlast geven,
Gaat het over een schutting,of een muur, dan geldt wel de hoogte .
De wettelijke regels voor een haag zijn: Boek 5 van het burgerlijk wetboek:

Artikel 42

  •
  • 1Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

  • 2De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.

  • https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19

gerbera
door gerbera Oct 8, 2021 om 09:12
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, uw wetgeving gaat over de plaatst waar een haag of boom mag staan. Er is echter een landelijke regeling v.w.b. de hoogte. En die is ook in Eindhoven van toepassing omdat het hier om een zgn erfafscheiding gaat.
TS schrijft; Het is een afscheiding tussen beide tuinen

Hoe hoog mag een haag zijn?

Landelijk is vastgesteld dat een haag in de voortuin één meter hoog mag zijn. Een haag aan de zijkant of de achterkant van een huis mag twee meter hoog zijn. Per gemeente kunnen er andere regels gelden voor bepaalde bestemmingen, omdat bijvoorbeeld de verkeersveiligheid in het geding kan komen. Normaal gesproken vindt u deze afwijkende bepalingen op de website van uw gemeente onder het kopje Algemene Plaatselijke Verordeningen (ook wel afgekort tot APV).

panter22
door panter22 Oct 8, 2021 om 09:57
6599 Antwoorden / Vragen

@gerbera, deze landelijke regel ken ik niet voor hagen
Deze regel die je schrijft geldt voor schuttingen.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/erf-en-perceelafscheidingen
Gisteren nog in Mr. Frank Visser doet uitspraak. Bomen en struiken naast de erfgrens. Hoefden niet worden ingekort tot 2 meter, dus niet te worden gekapt.

panter22
door panter22 Oct 8, 2021 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even gekeken bij het juridisch loket:

rechtinjestad
door rechtinjestad - Oct 8, 2021 om 11:37
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een afscheiding is tussen beide tuinen staat het op de werkelijke erfgrens: in dat geval zal er een reconctructie moeten
plaatsvinden omdat u buurman dan meer grond tot zijn beschikkign heeft. Heesters en struiken mogen doorgaans
staan op een afstand van 0,5 , soms worden hagen echter aangemerkt als een rij bomen  en die mogen niet staan binnen een
afstand van twee meter, alles te rekenen vanaf midden dikte stam. De diverse beplantingen en bomen binnen de
verboden zones van 0,5 en 2 meter mogen niet hogere reiken dan de maximaal toegestande hoogte erfgrens van twee meter.
Gemeentes kunnen afwijken van de eerst genoemde afstanden. Elke nabuur mag afdwingen van de ander medewerking tot
oprichting van een scheidsmuur op de erfgrens,

1paul
door 1paul - Oct 8, 2021 om 11:40
3163 Antwoorden / 0 Vragen

kijk hiervoor bij de gemeente op de site, daar staat deze informatie op, de hoogte is vaak afhankelijk van de plek waar de haag staat, voor de rooigrens of juist erachter en is ook per gemeente verschillend, zelfs als deze niet als afscheiding OP de erfgrens staat....