hmpf
door hmpf May 9, 2008 om 10:46
Vrije tijd & tuin

Inpandig balkon lekt: wat te doen?

Wij hebben een inpandig balkon. Als het flink inregent (bij bepaalde wind) dan heeft de bewoner beneden lekkage in de woonkamer. De oorzaak: wat scheurtjes in de betonnen vloer. Het probleem is te voorkomen met wat kranten op de balkonvloer maar ik wil voor het najaar wel graag een betere, meer structurele oplossing. Navraag levert steeds weinig op. Bouwmarkten zeggen dat ze daar geen oplossing voor hebben. Er bestaat toch wel zoiets als een deklaag (die bijv. ook in garages wordt gebruikt)? Een ander heeft het over kunsthars. Wie heeft hier verstand van?

13234 14 Rapporteer

poltol
door poltol - May 9, 2008 om 14:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt eens een proef doen met betonverf. Smeer de beton verf op de plaats waar de {haar} scheurtjes zitten. Zet de verf dik op, of ga er meerdere keren [na droging] over heen. Doe eerst de strook waar de scheurtjes zitten. Mogelijk dat de verf de scheurtjes opvult waardoor het lekken stopt.

Succes, poltol

mi
door miraltje - May 9, 2008 om 15:10
462 Antwoorden / 0 Vragen

is het gehele pand in u eigendom, of zijn er meerdere eigenaren.

in het laatste geval moet er een vereniging van eigenaren zijn, dit is bij wet verpicht.

de vve waar u allen verplicht lid van bent, moet dan middels offertes onderhoud danwel reparaties laten uitvoeren na goedkeuring van de vve.

het is niet toegestaan om zelf reparaties aan de algemene ruimtes en bouwkundige delen uit te voeren zonder overleg/toestemming van de vve.

doet u dit wel dan kunt u hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden door de vve bij (gevolg)schade wanneer de reaparatie niet goed is uitgevoerd.

bent u alleen eigenaar en verhuurt u de ondergelegen woning, dan kunt u desnoods zelf aan de slag.

hou er dan wel rekening mee wanneer de reparatie niet duurzaam is hersteld de huurder huursverlaging kan afdwingen doordat het gebrek niet duurzaam door u is/word verholpen

hmpf
door hmpf - May 12, 2008 om 16:42
122 Antwoorden / 60 Vragen

Hallo Miraltje,

Het pand is mijn eigendom. De vloer van een inpandig balkon is dacht ik mijn eigen pakkie an. Net als de vloeren van mijn woning. We hebben (de benedenbuur en ik) uitgesloten dat het vocht door de buitenmuur van het balkon naar binnen komt (die zien wij wél als gezamenlijk eigendom). Als de bovenburen lekkage veroorzaken door water te laten staan op de vloer van hun balkon (hetgeen al is gebeurd, zij zijn de bovenste laag en hebben dus geen dak boven hun balkon), zijn zij toch óók zelf aansprakelijk? Of bedoelt u dat ik de andere twee eigenaren op de hoogte moet brengen en bij hun fiat op eigen kosten de vloer moet repareren?

harrie
door harrie - May 13, 2008 om 07:32
765 Antwoorden / 36 Vragen

U schrijft dat u eigenaar van het pand bent, tevens noemt u de buren ook eigenaars. Hiervan uitgaande betreft m.i. dus appartementsrecht. De vve moet dit soort bouwkundige problemen van het gebouw oplossen. Bij het ontbreken of "slapen" van de vereniging van eigenaren (geen bijdragen geincasseerd en dus niets in kas voor noodzakelijk onderhoud) moeten alle appartementseigenaren evenredig bijdragen in de kosten, naar rato van hun aandeel in het totale pand.

Dit probleem kunt u het beste professioneel laten verhelpen, anders komt u van de regen in de drup.

groeten Harrie

ha
door harrybacardi - May 13, 2008 om 09:19
10 Antwoorden / 9 Vragen

Wat betreft het verhelpen van de lekkage ,want dat was uw vraag geloof ik , kunt u de vloer .. mits deze niet al te veel schade heeft en deze ook nog niet te oud is ,  Reinigen (Vuil,vet, en losse delen verwijderen) Opschuren (cementhuid verwijderen) , Primeren (epoxy)(schraplaag = epoxy met fijn vuurgedroogd zand 50/50) daarna afcoaten met een polyurethaan of epoxy coating.

Neem hierbij de randen ook mee eventueel de eerste steen van de muur . Mocht er een sanitaire plint  (schuin stukje van +/- 45 graden tussen vloer en muur,) langs de muur lopen coat deze dan ook mee.en goed de rand bij het afvoerputje .

Dit is toch wel werk voor specialisten en voor betonrenovatie bedrijven.

succes!

hmpf
door hmpf - May 26, 2008 om 11:32
122 Antwoorden / 60 Vragen

Aan een ieder die tips heeft eggeven en mee heeft gedacht: bedankt, ik ga op onderzoek uit.

Helen

vin100
door vin100 - May 26, 2008 om 18:52
35 Antwoorden / 2 Vragen

De PU coating zal alleen werken als er geen -zichtbare- scheurvorming in uw balkonvloer is.. is het een echte scheur dan zal de coating onvoldoende elastisch zijn om dit op te vangen. .. Het aanbrengen van dergelijke 2-componenten coating is overigens makkelijk zelf te doen, daar hoeft geen professional aan te pas te komen. Let wel: gewone PU coating is behoorlijk glad als het nat wordt! Wellicht wilt u dit voorkomen, afhankelijk van hoe u uw loggia gebruikt. Om dit te voorkomen kunt u  een strooilaag op de nog vochtige verft aanbrengen, informeer hierover bij een leverancier.

au
door aukel12 - May 26, 2008 om 18:55
3 Antwoorden / 5 Vragen

kijk op www.kunststofvloeren.nl

auke

labren
door labren - May 27, 2008 om 01:19
862 Antwoorden / 0 Vragen

als de lekkage door een scheur in het beton veroorzaak wordt heeft U een heel erg groot probleem want dan kan het water bij de wapening van het beton komen en dan krijgt U binnen enkele jaren betonrot , dat wil dus zeggen dat het ijzer van de bewapening weg roest en dat de beton geen houvast meer heeft en afbreekt , ik denk als dat het geval is dat U heel snel een provesioneel erbij moet halen want die kan zien of het aan een scheur in het beton ligt of aan de aanhechting naar een andere plaat beton die er tegen aan ligt want dit is niet te verhelpen met een epocie vloer er over heen te leggen om zo de lekage te stoppen dat zijn lap middelen die maar tijdelijk werken

opuntia
door opuntia - May 27, 2008 om 07:58
16 Antwoorden / 3 Vragen

U zou de vloer ook kunnen betegelen zoals een badkamer vloer.
Zorg wel voor een goede bouwlijm.

Wat betreft de VVE, de loggia is geen gemeenschappelijke ruimte, dus hier heeft de VVE niets over te zeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2008 om 13:52
16966 Antwoorden / 202 Vragen

hoewel de vraag al "ouder"is begrijp ik iets niet. Er wordt aangenomen dat een VVE aan de orde is omdat vraagsteller buren noemt. dan behoeft er nog helemaal geen sprake te zijn van een VVE. Een VVE geldt uitsluitend en alleen bij appartementen en hier kan evengoed sprake zijn van eengezinsrijtjeswoning. Voor de opheffing van het euvel zult u de oorzaak, de scheurtjs, goed moeten afdachten en is een laag kunsthars een zeer goede oplossing. Het kan echter heel goed zijn dat de schade groter is dan u denkt en er sprake is van een mate van betonrot. In dat geval zult u echt drastischer maatregelen moeten nemen en mogelijk een deel van het aangetaste/gescheurde beton moeten (laten) verwijderen en dan opnieuw aanbrengen.

Weet u wel zeker dat het water van het balkon komt? Ook dat hoeft niet het geval te zijn, vocht kan "overal"vandaan komen, wel altijd van een plek op tenminste gelijke hoogte of hoger.

harrie
door harrie - May 29, 2008 om 14:40
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ Gerrit

In de 3e posting noemt vragensteller de boven en benedenburen.

Dus????

groeten Harrie

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 29, 2008 om 14:44
16966 Antwoorden / 202 Vragen

harrie@ helemaal OK, daar had ik overheen gezien. Na overigens ook nog goed lexzen wordt ook de bewoner beneden genoemd. Inderdaad is er dan sprake van een appartement met ook VVE plicht. Het lijkt me dan inderdaad dat het ook een zaak voor de VVE is als tenminste ook andere eigenaren van appartementsrecht de hinder ondervinden. Het is echter niet zeker omdat het balkon inpandig is.

hmpf
door hmpf - Sep 23, 2008 om 19:46
122 Antwoorden / 60 Vragen

Beste meedenkers,

Na lang wikken en wegen zijn wij aangelopen tegen een heel betaalbare oplossing: er ligt nu kunstgras met plastic rug op het balkon. Het heeft al aan aantal keren ingeregend, maar de vloer blijft droog. Probleem opgelost.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Helen