eddopeddo
door eddopeddo Feb 25, 2023 om 10:11
Vrije tijd & tuin

Lekkende kilgoot

M'n buren hadden al een aanbouw en daar heb ik enkele jaren later een aanbouw naast en tegenaan laten bouwen.
Nu moet de kilgoot worden gerepareerd vanwege lekkage.
Kan/mag ik mijn buren vragen hieraan bij te dragen?

7321 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2023 om 10:22
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er sprake is van "op de erfgrens" dan is dit mandelig, eigendom van beide buren, dus samen betalen.

sira
door sira - Feb 25, 2023 om 11:01
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen idee wat voor een aanbouw u heeft, maar normaliter wordt een kilgoot aangebracht op de kilkeper en dat zijn 2 naar binnen gerichte (schuine) dakvlakken (*).

Hadden de buren al een kilgoot, of heeft u die aan moeten brengen toen uw aanbouw werd geplaatst? Hebben de buren ook lekkage?
Indien u de kilgoot heeft moeten aanbrengen, zou ik er persoonlijk niet moeiijk over doen en zelf betalen.
Een kilgoot moet gemakkelijk 40 jaar meegaan, mits hij goed is aangebracht en onderhouden. Heeft uw aannemer de kilgoot misschien niet goed aangebracht?

(*)
Afbeeldingsresultaat voor kilgoot

1paul
door 1paul - Feb 25, 2023 om 11:05
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft vast overleg gehad met de buren toen u uw aanbouw tegen de hunne aan liet bouwen, daar heeft u toen ook vast overlegd dat u een gezamenlijke goot laat plaatsen.

nu is het technisch gesproken zo dat de goot een gezamenlijke goot is dus ja, u kunt de buren vragen mee te betalen!

of u dat ook echt wilt is aan u!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2023 om 20:41
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik in befinsel ben gestropt is dit toch een vraag waar ik toch ook nog een reactie op wil geven. Ik heb daarbij dezelfde vragen/opmerkinggen als o.a @SIRA al stelde (en de reacte ook van @1PAUL, en is mijn reactie dat het aan u is om te vragen of uw buren willen meebetalen. Het lijkt mij evenwel dat zij het daar niet mee eens zijn en dus weigeren.
Ik zie daarvoor de volende redenen:
U heeft naast al bestaande aanbouw een aanbouw laten plaatsen en daarvoor was ook de het aanbrengen van een kilkgoot een deel van de opdracht aan de aannemer. Op basis van de aanname dat dat uitsluitend op basis van uw opdracht was en het heel goed mogelijk is dat er bij het aanbrengen een fout is gemaakt waardoor nu toch lekkage is ontstaan kan het herstel daarvan dan niet (ten dele) voor rekening van uw buren komen. De vraag is derhalve m.i. zeer reëel of er hier gesproken kan worden van mandeligheid. In mijn optiek niet.

Mijn advies is derhalve: neem het voor uw eigenn rekening en bezie of u de aannemer van destijds hiervoor kunt aanspreken. Ook dat is aan u om te beslissen. Bent u lid van Eigen Huis, dan kunt u deze vraag/ dit probleem ook voorleggen aan de juridische afdeling daarvan en ik vrees dat het antwoord daar niet anders zal zijn.  Nogmaals: neem het voor uw rekening, mede om onnodige ergernis van buren te besparen. Herhaald, het is aan u wat wel of niet te doen.

vr1944
door vr1944 Feb 27, 2023 om 12:03
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat was  een kort durend afscheid. Spreken we hier van het Heintje Davids effect  ?

ro
door ronny530 - Feb 26, 2023 om 08:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt mij van niet omdat u de buitenmuur van de aanbouw van de buren blijkbaar als zijnde binnenmuur van uw aanbouw gebruikt en die muur nog steeds eigendom van uw buren is en u die muur mocht gebruiken. Daarbij kan het niet zo zijn dat die muur in deel eigendom vervalt omdat uw aanbouw tegen een reeds bestaande aanbouw is geplaatst en u verantwoordelijk bent voor het in goede staat houden van uw aanbouw en daar ook de kosten voor draagt. Best wel wat triest dat u de buren mee wil laten betalen voor het repareren van de kilgoot omdat ze ooit toestemming hebben gegeven om uw aanbouw tegen die van de buren te plaatsen.

mo
door mof - Feb 27, 2023 om 12:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kunt u altijd, maar of ze betalen hangt af van 1) zijn ze wettelijk verplicht, 2) zo niet zijn ze bereid ... bijv. Als het hen ook voordeel oplevert dat het lek aan uw kant wordt hersteld.

Topantwoord

opaplop
door opaplop - Feb 27, 2023 om 18:37
76 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kan mijn de vraag niet voorstellen   ik Bouw een stuk aan mijn huis. Mijn goot gaat kapot na jaren moeten mijn buren mee betalen. Gekkere dingen hebben wij niet mee gemaakt. Nee natuurlijk niet die zouden wel gek zijn. Zooals de vraag.

eddopeddo
door eddopeddo Feb 27, 2023 om 19:33
30 Antwoorden / 8 Vragen

Hartelijk dank voor uw begripvolle antwoord.