bl
door bloemberg_1 Feb 17, 2007 om 10:31
Vrije tijd & tuin

Luizen in eiken bestrijden

Wie weet wat ik kan doen aan luizen in mijn vier zeer grote eiken? Ik kan ze moeilijk bespuiten, daarvoor zijn ze veel te hoog. De plak die ze afgeven komt in 3/4 van mijn tuin terecht en de planten gaan erdoor dood of groeien nauwelijks. Ik hoorde van lieveheersbeestjes maar die zijn niet bepaald budgetvriendelijk! Heeft iemand een oplossing? (Of een lieveheersbeestjeskwekerij?!)

12021 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 17, 2007 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bloemberg.

Ik heb even voor u rond gekeken. Er is één ding, snoeien helpt niet. De enige manier om er vanaf te komen is toch een insectenbestrijdings middel. Of zoals u zegt lieveheersbeestjes. Maar als de bomen er onder zitten, zal dat ook niet afdoende zijn. Het enige wat u kunt doen is bij een boomkwekerij navraag doen, die hebben misschien wel een oplossing voor dit probleem.

Succes, libra.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben toch bang dat u de natuur zijn werk zou moeten laten doen.
Plagen zoals deze zijn vaak kortdurend omdat er altijd weer diertjes zijn  (zoals Lieveheersbeestjes) die die overvloed aan luizen gaan ontdekken.

Overigens zou dit nu één van die vragen zijn die eens op de Vara Vroege-Vogelssite gesteld zou kunnen worden.

Daar zitten mensen die blijkbaar alles weten van luizen en ander klein spul.

Overigens, maar dit terzijde; heeft u veel meren rond die bomen? Deze bestrijden die luizen niet maar 'melken'ze en drinken dan hetzelfde sap wat op driekwart van uw tuin terecht komt.

De Vrije vogel

ve
door verwijderd - Feb 21, 2007 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

meren moet mieren zijn!

Oh, dat begreep u al?

de VV

ve
door verwijderd - Feb 21, 2007 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieverheersbeestjes is een mogelijkheid. De larven hiervan vreten zich vol met luizen en als er maar genoeg luis is, zal het volwassen lieveheersbeestje niet snel een andere habitat opzoeken. Dit is het grote paradijs voor hem/haar!

Een boom van dit formaat is echter wel een probleem. Hier dan nog een tweetal tips, combineer beiden voor het beste resultaat: alleereerst: pak de tuinslang en richt deze op de boom om een deel van de luizen weg te spoelen. Haal bij de supermarkt flink wat knoflook, pureer dit en meng het met water. Giet dit rond de wortels. De wortels zullen dit opzuigen en naar de bladeren transporteren. De meeste luizen houden niet van knoflook. Ze zullen minder van de boom eten en minder snel voortplanten.

Herhaal een aantal maal met telkens een week ertussen en vergeet niet de luizen ook regelmatig met de tuinslang weg te spoelen.

Ik hoop dat u van het probleem afkomt.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter voorkoming van luizen in rozen wordt aangeraden om knoflook onder/bij de roos te planten. Knoflook scheidt een stof af die luizen niet op prijs stellen. Dit zou je ook bij je eik kunnen proberen. Eén knoflookje lijkt me wat weinig, dus plant er een paar.

Leuke bijkomstigheid: je kunt het look gebruiken in de keuken (tenzij de eik aan de weg staat: uitlaatgassen en/of hondenplassen) of het laten doorschieten, zodat het gaat bloeien: heel vrolijk! Allebei kan natuurlijk ook: best of both worlds.

Succes!

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Luizen in een eikenboom/

Wel eiken rupsen mijn zoon heeft n.l. ook 4 eiken in zijn tuin staan maar die zitten in het voorjaar wel vol met rupsen na een paar hete dagen zijn ze niet meer aanwezig.

Probber het eens met een hoge druk spuit een waar bij je stoffen kan toevoegen, dan kan je een behoorlijke hoogt mee bereiken,en als er toch wat nog blijft zitten dan ben je toch van het grootst gedeelte kwijt.

Het hoeft niet altijd chemisch te zijn spritus met een zzep oplossing kan ook goed werken.

Laat de luizen maar hun luizen leven afstaan dan ben jij ook weer gelukkig.

Met vr.Grt zonder luizen leven Valerius