je
door jeepeedewee Jan 20, 2008 om 13:03
Vrije tijd & tuin

Mengmanelen

Onze zoon moet een werkstuk maken over de werking van mengpanelen. Wij kunnen hier niets over vinden. Kan iemand onze zoon verder helpen met informatie waar het te vinden is of heeft u zelf een idee. U zou ons er een enorm groot plezier mee doen.   Alvast bedankt.

946 7 Rapporteer

labswans
door labswans - Jan 20, 2008 om 13:17
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Beats per minute
DJ’s gebruiken ‘Beats per minute’ om het tempo van de muziek te bepalen. Beatmixing is een vorm van mixen waarbij het tempo van een nummer verlaagd of verhoogd wordt zodat het goed aansluit op het tempo van een vorig nummer. Wanneer de plaat sneller of langzamer afgespeeld wordt, past zowel de BPM als de pitch (toonhoogte) zich aan.

In sommige mengpanelen is een BPM teller ingebouwd. De BPM wordt dan met elektronische apparatuur of een computerprogramma vastgesteld. Er bestaan digitale mixprogramma’s die de BPM zelf bepalen en automatisch twee muziekstukken met elkaar kunnen synchroniseren.  Er bestaan zelfs computermixers die de toonhoogte van twee nummers gelijk houdt terwijl het tempo wordt aangepast.

Virtuele of software mixer
Deze mixer bestaat uit software die een mixer op je scherm afbeeldt. Je bedient dit virtuele mengpaneel met je muis. Er bestaan ook ‘controllers’. Dit is apparatuur die er uitziet als een analoge mixer die je op je computer kunt aansluiten. Deze ‘mixer bedient dan de software-mixer.

Mastersection
De mastersection is het gedeelte van het mengpaneel dat door de DJ wordt bediend. Hier zitten de controle LEDlichtjes, alle schuiven en alle knopjes.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Welke effecten kan ik bereiken met een mengpaneel?
Een mengpaneel kan een compressor hebben. Dit apparaat maakt het volume constanter. Zachte geluiden worden dus harder gemaakt, harde zachter.
Een delay. Dit apparaat vertraagt het binnenkomende signaal, waardoor een echo klinkt. Bij erg grote zalen wordt een delay ook gebruikt om te voorkomen dat je echo’s gaat horen. Het apparaat compenseert dan het tijdverschil dat veroorzaakt wordt door de grote afstanden tussen de verschillende groepen boxen in de zaal.
De equalizer. Een equalizer is een elektronische filter die verstoringen tussen het input- en outputsignaal compenseert en herstelt, waardoor het outputsignaal gelijk is aan het inputsignaal.
Een Feedback-killer. Dit is een apparaat dat rondzing-neigingen automatisch onderdrukt.
Gain. Hiermee kan de DJ het geluid versterken. Dit wordt meestal opgegeven in dB. Iedere 3dB meer is een verdubbeling van de sterkte.
Gate. Dit is een apparaat dat als een poort fungeert. Het laat een geluid pas door als het een bepaald volume bereikt en sluit weer als het signaal onder dat niveau zakt.
Limiter. Apparaat dat zorgt dat een signaal niet boven een bepaald, in te stellen volume komt.
Pitch-corrector. Dit is een apparaat dat de toonhoogte corrigeert.
Reverb. Dit is een afgeleide van 'Reverberation' = nagalm. Apparaat dat kunstmatig akoestiek nabootst.
Subbass. Geeft lage tonen die meer voelbaar dan hoorbaar zijn.

labswans
door labswans - Jan 20, 2008 om 13:17
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Fader. Met de fader bepaal je hoe sterk een kanaal in de mix klinkt.
Prefader De prefader signalen gaan bijvoorbeeld naar een monitor, die immers niet zachter moet gaan als de mixer de fader naar beneden zet.
Crossfader. Schuifregelaar om het volume van twee verschillende kanalen vloeiend in elkaar te laten overlopen.
CF curve. Hiermee stel je de werking van de crossfader in op je eigen voorkeur. Wat je regelt is de manier waarop de crossfader het volume van de kanalen beïnvloedt.
Filterbank
. Dit apparaat is afkomstig uit oude synthesizers, een filter om het geluid te vervormen.
Kill-eq. Knop om een bepaald frequentiegebied weg te filteren.
PFL. Pre Fade Listen. Hiermee kun je een kanaal beluisteren onafhankelijk van de faderpositie.
Talkover. Hiermee kun je door de muziek praten, de muziek wordt dan automatisch wat zachter gemaakt zodat je beter te verstaan bent.
VCA. Voltage Controlled Amplifier. Elektronische volumeregeling.
VCF. Voltage Controlled Filter. Een filter om het geluid te vervormen.
Vu meter. Dit is een meter op je mixer die met LED lichtjes in - meestal - groen, geel en rood, het volume aangeeft in dB.

Mengpanelen hebben soms ook ingebouwde USB-geluidskaarten die je rechtstreeks kunt aansluiten op een PC of een Mac of een MP3 speler.

Merknamen van mengpanelen zijn: Mackie, Behringer, Soundcraft, Midas, Citronic, Yamaha, Allen & Heath, Peavey, D&R, LEM, Euphonics, Phonic.

bron http://www.vergelijk.nl/info/product_mengpaneel_algemeen/

brynnar
door brynnar - Jan 20, 2008 om 13:29
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hier ook nog een uitgebreid artikel uit de (Engelsee) Wikipedia:

Mixing console

Het artikel is er ook in het Nederlands, maar die is een stuk beperkter.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Jan 20, 2008 om 13:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

En ook van de digitale versie:

DMG

Mvgr - B

labswans
door labswans - Jan 20, 2008 om 15:57
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Mengpaneel algemeen

Een mengpaneel maakt de basisuitrusting van een DJ compleet. Een mengpaneel is een onmisbaar instrument. Hoe meer schuiven, draaiknoppen en lampjes hoe indrukwekkender. Maar wat doet een mengpaneel nou eigenlijk? En waar moet je op letten als je er een gaat aanschaffen?

Kanalen
Een mengpaneel in zijn meest eenvoudige vorm mixt geluidssignalen van 2 verschillende bronnen tot een, meestal, stereosignaal. Hoe uitgebreider het mengpaneel hoe meer mogelijkheden om een geluid te mixen en tegelijkertijd te bewerken. Het signaal kan worden versterkt, bepaalde frequenties kunnen worden onderdrukt, er kan een galm worden toegevoegd of juist worden verwijderd.

Soorten ingangen
Een mengpaneel heeft kanalen waarop diverse apparatuur kan worden aangesloten. Het is belangrijk om niet alleen te weten hoeveel kanalen een mengpaneel heeft, maar ook welke soort kanaal-ingangen dit zijn. Je hebt verschillende soorten ingangen. Een microfoon-ingang heeft een microfoonversterker, een equalizer en één of meerdere aux waarmee je het signaal naar een externe bron kan sturen voor bijvoorbeeld een monitormix, of voor effecten. Een Lijn-ingang is alleen geschikt om effectapparatuur, recorder, keyboards of CD spelers op aan te sluiten, niet voor microfoons. Op een Stereo-ingang kun je een CD speler aansluiten. Feitelijk zijn het 2 kanalen in één met een gemeenschappelijke fader. Een Aux-ingang is een aftakking op een kanaal van de mengpaneel om het betreffende signaal naar effecten, of monitors te sturen.

Subgroepen
Een subgroep op een mengpaneel geeft je de mogelijkheid om een groep kanalen bij elkaar te voegen onder één functie. Zo kun je een aantal kanalen met één fader bedienen. Een kanaal wijs je aan een subgroep toe ("assign") met een schakelaar bij het kanaal. Op deze manier kun je jouw mengpaneel overzichtelijker en flexibeler inrichten.

Digitale mixers
Je hebt ook digitale mixers. Bij een digitale mixer worden alle signalen aan de ingang met een A/D converter omgezet van analoog (A) naar digitaal”(D). Het signaal wordt verder compleet digitaal gemixt, van effecten voorzien, etc. Al deze bewerkingen leveren geen extra ruis op zoals bij analoge mixers.

je
door jeepeedewee - Jan 20, 2008 om 15:58
1 Antwoorden / 9 Vragen

He TOP, bedankt ! Hier kunnen we mee aan de slag.

holstein
door holstein - Jan 22, 2008 om 15:13
922 Antwoorden / 16 Vragen

               Mengpanelen