ma
door malakhramsing Mar 31, 2020 om 23:22
Vrije tijd & tuin

Moet ik de sportschool doorbetalen in deze corona lock down periode

ik betaal mijn abonnement per incasso.
De sportschool vindt dat ik moet doorbetalen, omdat anders de coaches geen salaris meer zouden krijgen. Ben ik o.a.daarvoor verantwoordelijk?
Ik wil mijn incasso terugboeken, omdat ik in maart al heb betaald en maar twee weken les heb gehad. En volgende week wordt weer geïncasseerd., Wat kan ik het best doen?

2739 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 31, 2020 om 23:44
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het beste is om gewoon even af te wachten. Vanavond is pas bekend gemaakt dat de sluiting langer gaat duren. De eerste 3 weken konden nog overzien worden en wellicht gecompenseerd worden op andere manieren. Nu is het simpelweg afwachten tot er meer bekend gaat worden over het manier van aanpakken. Geef de overheid en ondernemers dus even tijd om een oplossing te verzinnen voor deze uitzonderlijke situatie.
Storneren kan op een later moment altijd nog als blijkt dat er geen oplossing komt. Nu de ruimte geven geeft ook lucht voor de ondernemer om iets te kunnen doen. Als elke klant zelf iets gaat opzetten is vrij snel het overzicht kwijt en zal het alleen maar rommeliger worden bij een eventuele oplossing.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2020 om 00:02
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MalakhRamsing ,

Ik kan door corona geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?

Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw abonnement. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

Veel bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren.

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

bron : Consuwijzer.nl

alfatrion
door alfatrion - Apr 1, 2020 om 04:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, je bent niet verplicht om te betalen. Zoals ook uit de bron van Marita blijkt hoef je niet te betalen als je geen gebruik kan maken van je abonnement. Niet leveren = niet betalen. Je mag dus storneren, als je daarna maar wel betaald voor de periode dat de sportschool open was.

Het standpunt van NeoDutchio, dat het 't beste is om te wachten is objectief gezien onjuist. In de eerste plaats is het gewoon je recht om niet te betalen voor iets waar je geen gebruik kunt maken. Dat het bedrijf liever heeft dat je wel betaald of niet in gericht is op storneringen is niet jouw probleem; maak daarvan ook niet jouw probleem. Ten tweede kun je maar een beperkte periode storneren daarna moet je gaan storneren. Inmiddels kan van die periode al meer dan de helft zijn verstreken. Als je wacht loop je de kans dat je vergeet om op tijd te storneren of moet nauw gezet bij houden, maar dar brengt rompslomp met zich mee. Ik zou gewoon doen wat voor jou het beste is.

ne
door neodutchio Apr 1, 2020 om 16:52
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig dat je met vriendelijkheid meer bereikt dan met op je strepen gaan staan. En TS bang maken is nergens voor nodig. Men heeft 8 weken de tijd om te kunnen storneren. Dus tijd genoeg om gewoon even af te wachten wat er nog allemaal gaat gebeuren.

En probleem of niet, bewust zaken gaan verstoren of bewust treiteren levert enkel meer vertraging en gedonder op. Wellicht is iets menselijker worden een gouden tip voor u.
Recht krijg je en eis je niet op. En krijg je je recht niet, dan zijn er zat stappen die ondernomen kunnen worden. En in deze uitzonderlijke tijd is er simpelweg tijd nodig voor een bedrijf om met een goede oplossing te komen. Dan hoort bewust de boel frusteren niet bij een gewenste oplossing.

rj
door rjw Apr 1, 2020 om 22:43
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat Alfatrion gewoon bezig is met z'n eigen broodwinning. Veel juridische conflicten uitlokken zodat hij en z'n collega-juristen lekker kunnen cashen.

aurora1
door aurora1 Apr 2, 2020 om 13:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo "collega juristen"? Hoe komt u daar nu bij?

ne
door neodutchio Apr 2, 2020 om 13:38
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Op het forum van Radar is er een rode draad te herkennen bij Alfatrion, namelijk altijd naar de rechter gaan. Overigens, gezien alle taalfouten en gedraai is deze persoon, naar mijn mening, geen jurist.

justmeagain
door justmeagain Apr 2, 2020 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als@ alfatrion jurist is van beroep dan eet ik mijn schoen op. Hij is hooguit een juridisch lezer.
Inderdaad altijd aansturen op rechtzaken. Onder de 25.000 euro is een rechtzaak bijna altijd niet de moeite waard.
Empathie is alfatrion ook geheel vreemd. Hij ziet liever hardwerkende ondernemers kapot gaan.

Redacteur
door Redacteur Apr 3, 2020 om 14:13
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Gelieve het on topic te houden en enkel te reageren als het relevant is voor de vragensteller. Dank!

De redactie

no
door nora - Apr 1, 2020 om 07:45
66 Antwoorden / 52 Vragen

Die verantwoordelijkheid in deze tijd moet u zelf nemen
Wij, mijn man en ik, betalen door en storneren niets. Dit is een rare tijd en wij hebbenber niets aan als de school falliet gaat. Wij hebben net dat er een compensatie komt na deze periode.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2020 om 07:51
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@MalakhRamsing ,

Nog een aanvulling , welke sportschool is dit ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2020 om 16:14
16846 Antwoorden / 202 Vragen

U moet niets. Maar op basis van solidariteit zou u m.i. best kunnen overwegen om wel te betalen omdat bijv. het best zo kan zijn dat de spoirtschool over enkele weken dan niet meer bestaat en faillist is. Maar herhaald, u moet helemaal niets.
Zeer strikt gesprken zou u een ingebreke stelling kunnen doen en dan als het tot een procdure zou komen afwachten wat een rechter dan beslist.

audb
door audb - Apr 1, 2020 om 16:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wedden dat ze het op overmacht gaan gooien? en dan is het maar de vraag of ze gelijk hebben of niet.

Immers kan er deeltijd of gewone WW aangevraagd worden maar helaas gaat wel de kosten van de evt huur door en hun verzekering maar dat is bedrijfs risico.

di
door digioma - Apr 2, 2020 om 13:55
646 Antwoorden / 29 Vragen

Nee, het is niet jouw schuld dat de ziekte Corona is ontstaan en je bent er ook niet verantwoordelijk voor.
De mensen van de sportschool hebben die ziekte overigens ook niet binnen gehaald.
Stel dat je je been breekt tijdens de vakantie/skieën, dan had je ook door moeten betalen omdat je niet kan komen.
De meest redelijk oplossing lijkt mij dat je het bedrag door middden deelt.. dan hebben jullie beiden een strop, maar de kans dat de sportschool blijft bestaan is wel groter...

Fl
door Fletje13 - Apr 18, 2020 om 09:30