sc
door scanner Feb 23, 2015 om 19:00
Vrije tijd & tuin

Muziekboek platleggen

De meeste muziekboeken blijven niet vlak liggen als ik ze gebruik (piano) Als je ze ver doorbuigt, loop je de kans dat de rug 'breekt'.
Wie heeft een oplossing?

1128 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet een klem links en rechtsboven op het blad.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even in een muziekwinkel kijken naar een kleine standaard zoals op deze site (aanklikken) te vinden is voor ca 5 €.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor deze tips. Die klemmen die ik probeerde werken niet;ik moet ws. sterkere klemmen proberen.
Ik kan het muziekboek wel kwijt op het plankje dat daarvoor speciaal aan een piano zit.(in plaats van een statief) Het probleem zit hem in het 'opbollen' van de bladen. De meeste muziekboeken zijn in de rug verlijmd en dat levert die 'bolling' op. Boeken die ingenaaid zijn hebben dat probleem vrijwel niet.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de gegeven voorbeelden van die standaarden van ca 5 euro zit een klem die je op kunt klappen. Die dingen kunt u op de piano zetten of misschien zelfs wel op het plankje dat op de piano zit.
Neem anders een bladmuziekboek dat tegendraads is mee naar de muziekwinkel om te zien of die kleine plankjes met "opklapklemmen" goed genoeg werken tegen opbollen. Mijn ervaring is dat die prima werken.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook eens zoeken op kookboekstandaard, die zijn er ook met aan de onderkant een opklapbaar ding.

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewone wasknijpers eventueel of klik hier waarvan 1 in het midden bovenaan het boek misschien al voldoende is.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Scanner,

uw gebruikersnaam zou een oplossing kunnen zijn.
Scan die bladzijden in, print deze (of kopieer deze), perforeer ze, plaats deze in zo'n dun bindmapje en .... voila.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op dinsdag 24 feb 2015, 00:39: Dag Scanner,

uw gebruikersnaam zou een oplossing kunnen zijn.
Scan die bladzijden in, print deze (of kopieer deze), perforeer ze, plaats deze in zo'n dun bindmapje en .... voila.

En de technologie van tegenwoordig in een vorm van een e-reader op een tablet gegoten?

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem begint nu ook wel lollig te worden. Een e-reader.... Ik zie het al gebeuren. TS klimt eens op de pianokruk, want ze gaat voor ons spelen:

"Franz Liszt (1811 - 1886): Jeux d'Eaux à la Villa d'Este"

Een pagina of 8, Liszt schreef meestal 'nogal veel noten' in zijn werken.

Er bestaan al zeker 10 jaar speciale schermen voor musici. Een "soort van e-reader van 17 inch" en die passen goed op het plankje dat daarvoor aan een piano zit. Zelfs met een extra pedaaltje op de grond om de pagina "om te slaan". Maar ja, je moet het dan wel eerst scannen. Of downloaden om dat het public domain is.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

scanner schreef op maandag 23 feb 2015, 21:46: Dank voor deze tips. Die klemmen die ik probeerde werken niet;ik moet ws. sterkere klemmen proberen.
Ik kan het muziekboek wel kwijt op het plankje dat daarvoor speciaal aan een piano zit.(in plaats van een statief) Het probleem zit hem in het 'opbollen' van de bladen. De meeste muziekboeken zijn in de rug verlijmd en dat levert die 'bolling' op. Boeken die ingenaaid zijn hebben dat probleem vrijwel niet.

Klik voor de meeste doordachte en meest ultieme oplossing.....

Klik hier-> Eureka!!!!
;-)

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een Overview, klik hier-> piaScore

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dunne partituren zijn over het algemeen na enig gebruik en platdrukken probleemloos te gebruiken, zeker als ze gebonden zijn, omdat ze dan niet meer opbollen.
De kaft blijft meestal wel in goede staat.
Bij dikkere muziekboeken breekt inderdaad na veelvuldig gebruik vaak de rug, zeker als het gelijmd is.
De stukken uit een muziekboek die ik zelf wil spelen kopieer ik en gebruik de losse bladzijden (wel even goed nummeren), het omslaan vergemakkelijk ik door ezelsoren aan te brengen.
Bewaren, in een plastic mapje met de benaming er op, tot het volgende gebruik.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2015 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 23 feb 2015, 19:06: Zet een klem links en rechtsboven op het blad.

@tijger1,

Ook makkelijk met het omslaan van de bladzijden ;-)))

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gompy2
Nu nog een tje mede een MIDI uitgang en je hoeft na aanluiting op een e-piano nietmeer zelf te spelen :-)

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

costnix schreef op maandag 2 mrt 2015, 12:05: @Gompy2
Nu nog een tje mede een MIDI uitgang en je hoeft na aanluiting op een e-piano nietmeer zelf te spelen :-)

Ach ja, gemak dient de mens zeggen ze wel eens. ;-)
Overigens schijnt het geen brandend issue te zijn voor die topicstarter.
Ze dumpen een vraag en je ziet zo nooit weer, maar maakt ook verder niet uit...

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

costnix schreef op maandag 2 mrt 2015, 12:05: @Gompy2
Nu nog een tje mede een MIDI uitgang en je hoeft na aanluiting op een e-piano nietmeer zelf te spelen :-)

Dat is een heel snel idee. Jammer natuurlijk is dat het idee al ruim 130 jaar oud is, en tot op de dag van vandaag nog gebruikt wordt.

Alleen al de bedrijven in Duitsland die piano's bouwden waar je niet zelf hoeft te spelen, zijn opgesomd in een boekje met 209 bladzijden. In Amerika ongeveer hetzelfde aantal fabrikanten....

MIDI is een slechte optie, immers, dan moet je historische instrumenten verbouwen.

In Nederland hebben twee musea die zich bezighouden met luisteren naar een piano die niet bespeeld wordt... :-)

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jugendstil
Ik had het over een E-PIANO. De pianola is mij bekend.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dank ieder voor het reageren.
scanner

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herkenbaar probleem. Wij snijden meestel de rug van het boek af, maken gaatjes in de bladzijden en stoppen het in een multomap. Jammer om het met nieuwe boeken te doen, maar het is wel effectief.

Maar als je het echt goed wilt doen zoek je een iPad app die de bladmuziek weergeeft. Er zijn er zelfs met bluetooth pedaal zodat je de bladzijde niet met de hand hoeft om te slaan.