ep
door epvnhschip Jul 27, 2007 om 17:42
Vrije tijd & tuin

Niet-geanodiseerde aluminium ramen behandelen

Ik heb op mijn bootje niet-geanodiseerde aluminium ramen. Die worden lelijk: vlkken, zwarte, een soort coorosie.

1 Gaat zo'n corrosie door en/of wordt het aluminium er door beschadigd door de tijd heen?

2 Ik wil die ramen z.n. graag behandelen [anodiseren gaat niet meer], maar weet niet hoe. Gewoon zo laten? Schuren en lakken?

Waarmee en hoe dan wel?

Wie heeft ervaring of kennis?

mvg  E.P. van het Schip

3869 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste E.P.

Aluminium roest niet maar er vormt zich een oxidatie laagje wat de rest in principe weer beschermt. Dus niet gaan schuren. Kijk maar eens op lantaarnpalen daar ziet u het zelfde gebeuren. Wat je wel kan doen is verven. Er is speciale primer op de markt voor uw probleem. Meestal bij boot of caravan zaken. Over deze primer kunt u dan verven. Als u niets doet en de kozijnen/ramen gewoon wast dan kan dat ook. De vlekken worden dan minder opzichtig. Maar zoals ik begon, ga niet schuren.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het mogelijk om de boel te polijsten.

Aluminium roest niet en het gezegde over aluminium is dan ook:

Aluminium roest niet omdat het zo snel roest.

Als je met een spijker over aluminium gaat en een krasje trekt dan is het heel eventjes heel erg glimmend en je ziet er met de meest gezwinde spoed een dof laagje overheen trekken en dat is dus de bescherming van je aluminium.

Misschien dat er nog andere tips komen maar volgens mij hoef je er niet te veel aan te doen dan polijsten om de vlekken weg te krijgen.

Je kan het altijd een stukje proberen, groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de goede orde;

Alluminium kan wel degelijk wegrotten (alluminiumkanker) te zien aan de putjes die er in het alluminium komen en een beetje poederachtig wit.

Het beste is om met fijn en extra fijn schuurpapier de zaak zo glad mogelijk te maken en hoewel ik persoonlijk of een goede bootlak of een metaallak zou nemen en regelmatig de zaak bekijken en indien weer nodig weer onderhanden nemen maar ik denk wel dat er ook een soort primer bestaat voor alluminium dat als ondergrond voor de lak- of verf een betere hechting garandeerd.

Maar...... weet wel!
Alluminium heeft zeker niet het eeuwige leven!
Indien niet extra beschermd kunnen er in platen grote gaten vallen.
Zou dit anders zijn geweest dan zou men geen zink of lood gebruiken voor afsluitingen in dakgoot of dakbedekking!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 27, 2007 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anodiseren van alu,imium is niets anders dan een beschermende laag van aluminiumoxide. U kunt een speciale polish kopen voor aluminium en daarmee de aanslag wegpoetsen. Zodra de huid weer dof wordt dan is de bescherming weer intact. Jaarlijks behandelen met de polish om de pitten in het opppervlak te voorkomen, waarover grootvader het heeft.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi
het corroderen van alu ramen kan idd een probleem zijn

er zijn diverse mogelijkheden
1. polijsten  polijst de lijsten tot hoogglans en polijst zo de structuur dicht
2.coaten opschuren ontvetten en in de epoxyprimer zetten een tussenlaag er op en dan schilderen
3. niets aan doen bij oudere ramen komt het vaker voor en is op zich niet zo erg alleen het luid wel het begin van het einde aan
wil je het wat rekken dan zou ik kiezen voor coaten omdat polijsten alleen kan als er verder geen enkele beschadigingen in zitten
neem mp coating van sikkens dan polugrond en dan aflakken met kleurlak
of (goedkoper en makkelijker ook iets minder sterk maar toch)epifanes multimarineprimer er op en dan aflakken