k.
door k.luiting01 Dec 6, 2020 om 18:03
Vrije tijd & tuin

Opbrengen van tuingrond.

Wie kan mij advies geven.

Ik heb vorige maand nieuwbouwwoning gekocht en nu blijft na elk regenbuitje het water in de tuin staan en wordt het een grote modderboel.
De tuin is n.l. opgehoogd ongeveer 60 cm (geen kleigrond) en volgens mij zonder dat de ondergrond is losgehaald, was eerder weiland, maar is er zo opgestort.
Kan ik de aannemer alsnog dwingen om daar wat aan te doen?

Met vriendelijke groet,

5547 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 6, 2020 om 18:36
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het altijd voorleggen aan de aannemer. Nee heeft u, ja kunt u krijgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 6, 2020 om 19:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Met grondboor lenen kun je een dichte laag lek prikken,  veel werk maar het kan...   ook is de samenstelling van opgebrachte van belang,  een dikke aangereden  klei laag is ook  waterdicht....

Vereniging Eigen Huis kan helpen als je lid bent,  want ook de Tuin hoorde goed opgeleverd te worden.

sw
door swat1500 - Dec 6, 2020 om 20:22
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Van belang is inderdaad de basis waarop de opgehoogde tuin is aangebracht. Als dit inderdaad een kleilaag is dan is wateroverlast voorspelbaar als er geen drainage wordt aangebracht. Of de aannemer daarvoor had moeten zorgen is zeer afhankelijk van wat daarover in de koopovereenkomst is opgenomen. Is daar niets vermeld over de aanleg van de tuin dan valt de aannemer daar natuurlijk niet op aan te spreken.

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2020 om 22:10
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Door de compacte ondergrond was het voorspelbaar dat het een modderpoel zou worden. De ondergrond had eerst gefreesd moeten worden alvorens de grond werd aangebracht. Echter is de vraag wat er is afgesproken, indien u zelf de grond heeft gekocht en die heeft laten storten kunt u de aannemer hierop niet aanspreken. In dat geval had u zelf de ondergrond moeten (laten) bewerken. Was het een onderdeel waarbij (in de koopovereenkomst) was geregeld dat de tuin "gebruiksklaar" werd opgeleverd dan kunt u de aannemer hier op aanspreken. Deze zal er dan alsnog met de freesmachine overheen moeten om ook de ondergrond los te maken. U loopt dan wel het risico dat delen van het gras naar boven wordt gehaald. Een andere oplossing is om een aantal gleuven te graven tot op het gras en het gras om te spitten zodat daar het water de grond in kan trekken. Afhankelijk van de groote van de tuin anders wachen tot het voorjaar en dan met een spitvork of spade gaten prikken, die 60 cm grond is tegen die tijd geslonken naar zo'n 30 cm, dus is het te doen.

me
door mein33 - Dec 6, 2020 om 22:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft geen tuin gekocht maar een woning op een perceel grond.
De aannemer is verantwoordelijk voor de bouw en oplevering van de woning en de rest van het perceel wordt opgehoogd, er worden een paar centimeter zand gestort waar een paar tegels opliggen en daar ks de kous mee af.
Het maken van een tuin is echt uw pakje aan en niet de zorg van de aannemer.

Overigens, als de grond waarmee de tuin is opgehoogd is ingeklonken zal er vast en zeker nogmaals moeten worden opgehoogd en dan lost het weaterprobleem vanzelf op.
Let dan ook gelijk even op dat  de zandlaag onder het terras en toegangspaden dik genoeg is, anders geeft dat t.z.t. ook een probleem.

mo
door mof - Dec 7, 2020 om 12:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.

koekeloer
door koekeloer - Dec 7, 2020 om 12:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als er in het koopcontract staat dat de tuin wordt opgeleverd met goede afwateringkunt U de aannemer er op aanspreken. Anders wordt het lastig.

Engelse drop
door Engelse drop - Dec 7, 2020 om 13:00
63 Antwoorden / 5 Vragen

De grond onder die 60cm is een dichte laag door het vele rijden van bouwverkeer. Een oplossing kan zijn . Met een grondboor deze laag doorboren , kijk dan of het water wil zakken. Lukt dit stort die gaten vol met zand. Een verticale drainage krijg je dan. Kijk eerst op de plekken waar veel water staat.

Engelse drop
door Engelse drop - Dec 7, 2020 om 13:01
63 Antwoorden / 5 Vragen

De grond onder die 60cm is een dichte laag door het vele rijden van bouwverkeer. Een oplossing kan zijn . Met een grondboor deze laag doorboren , kijk dan of het water wil zakken. Lukt dit stort die gaten vol met zand. Een verticale drainage krijg je dan. Kijk eerst op de plekken waar veel water staat.

1paul
door 1paul - Dec 7, 2020 om 14:39
3155 Antwoorden / 0 Vragen

leg er drainage in en je bent er vanaf, ondergrond loshalen of lekprikken kan ie weer dichtslaan....

gerbera
door gerbera Dec 8, 2020 om 11:42
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Voor drainage moet je wel een mogelijkheid hebben het water te lozen, mag nml niet op het riool aangesloten worden. En het dichtslaan valt wel mee dat is de bovenlaag die bij veel regenval "dichtslaat", ff de hark of 3 tand  erdoor en het is over, doe ik op mijn 350 mtr2 moestuin ook.

1paul
door 1paul Dec 9, 2020 om 14:31
3155 Antwoorden / 0 Vragen

dat gaat wat moeilijker Gerbera als er 60 cm grond bovenop ligt....

drain mag gewoon lozen op het riool.

gerbera
door gerbera Dec 13, 2020 om 11:52
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Artikel 2 Lozingsverbod hemel- en grondwater

  • 1.

    De beheerder van het openbare riool kan een gebied aanwijzen waarbinnen het verboden is afvloeiend hemelwater en grondwater te lozen in het openbare vuilwaterriool.

  • 2.

    Bij het vaststellen van gebiedsaanwijzing houdt de beheerder van het openbare riool rekening met het gemeentelijk rioleringsplan.

  • 3.

    De gebiedsaanwijzing treedt in werking met ingang van de eerste week na de dag waarop zij bekend is gemaakt.

  • 4.

    De beheerder kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, als van de eigenaar van het bouwwerk, open erf of terrein redelijkerwijs geen andere wijze van afvoer van het hemelwater of grondwater kan worden gevergd. Aan de ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

  • 5.

    Op de voorbereiding van de gebiedsaanwijzing is afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

1paul
door 1paul Dec 13, 2020 om 11:59
3155 Antwoorden / 0 Vragen

let vooral op het woordje KAN....

staat dus niet vast....

th
door thieu - Dec 7, 2020 om 15:34
148 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Mein33 al aangeeft, "U heeft geen tuin gekocht maar een woning op een perceel grond".
De aannemer is verantwoordelijk voor de bouw en oplevering van de woning en na de oplevering wordt alleen de bouwrotzooi rondom het huis nog opgeruimd. Dat gebeurt dan vaak door er met een shovel een miniem laagje grond (inclusief rotzooi) af te schrapen (want dat kost bijna geen tijd) en daarna is het het probleem van de bewoner. Inderdaad, door de bouwwerkzaamheden is de grond flink vastgereden, maar ik heb nog nooit een aannemer gezien die de grond voor je gaat omspitten (tenzij tegen een flinke finaciële vergoeding).
Met een simpele grondboor flink wat gaten boren en die volstorten met grind. Die gaten moeten dan eerst door die 60 cm opgebrachte grond heen dus dat worden best diepe gaten.

ro
door ronny530 - Dec 7, 2020 om 17:44
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De kavel waar uw woning op gebouwd is bevat een deel waar u een tuin van zou kunnen maken en wordt niet tuin aanleg klaar opgeleverd. De grond rondom de woning wordt opgehoogd met grond afkomstig van de bouw waar op tegels naar de woning gelegd of gelegd kunnen worden. Vaak lost het probleem zich na verloop van tijd zelf op want de ondergrond en de opgehoogde grond zijn verzadigd met water en duurt het langer voordat dat water in de grond verdwijnt.

Pi
door Pieternelleke - Dec 8, 2020 om 10:09
2 Antwoorden / Vragen

Hebben wij ook meegemaakt. Wij hebben de grond tot aan de gele grond om laten zetten, tegelijk met buren. Bij andere buren werkte de grondboor niet.