Bij tijd en wijlen zie ik nog wel eens een stuk TV-serie tussen de reclames door. Meestal zitten we op 1 van de Nederlands commerciele zenders en af en toe vergeet je soms waar je eigenlijk naar keek. Neem nou GTST. Rond die tijd wordt je helemaal dood gegooid met reclame. Mijn punt is; het enige wat je op internet kan vinden omtrent de maximalisering van reclames op de Ned. Commerciele zenders is dat dit max. 12 minuten op een uur mag zijn. Dat was misschien 4 jaar terug zo, maar nu allang niet meer. Per uur zitten we gemiddeld op 3 blokken op een uur, en dan ca. 8 minuten per blok. Dat is dus ca. 24 min. Van dat uur. Ik wil vragen; wordt hier uberhaupt nog wel eens op gecontroleerd ?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ik denk dat er totaal geen controle meer op is. Nu haal je GTST aan: mooi voorbeeld, een programma wat 30 minuten zou moeten duren. Heb het laatst een getimed en kwam op 13 minuten "kijkgenot". De rest was/is reclame. Neem de Voice of All you need....Daar zijn de reclame 's nog veelvuldiger. Maar ja, ieder gaat er mee om op zijn/haar eigen manier: ga weer verder met mijn boek, was de koffieboel af en noem maar op. Maar irritant? Als de pest.
Neem bij uw kabelleverancier het opnemenpakket. Dan kunt u bijvoorbeeld 10 minuten later beginnen, alle reclames doorspoelen, met kijken en zowat gelijk eindigen.
Of er voor de commercieëlen een beperking geldt qua reclametijd, kan ik mij nauwelijks voorstellen. Zal wel voor de publieke zenders zijn.
Zowel bij de publieke als de commerciële omroepen mag de hoeveelheid reclame niet meer bedragen dan twaalf minuten per uur. De reclameblokken kunnen worden ‘opgerekt’ met vooraankondigingen van eigen programma’s en andere vormen van zelfpromotie. Dergelijke promo’s zijn een bijzondere vorm van reclame, die niet altijd wordt meegeteld voor het reclamemaximum. Zelfpromotie hoeft bovendien in de meeste gevallen niet van de rest van het programma te worden afgescheiden, tenzij er een commerciële uiting in zit die als reclame kan worden aangemerkt. Daardoor kunnen ook tijdens een programma of film ‘pop ups’, banners of andersoortige vooraankondigingen in beeld komen. Dit kan de kijker of luisteraar als vervelend ervaren. Omroepen zijn echter zelf verantwoordelijk voor vorm en inhoud van de programma’s.
Als uw vraag is of hier op gecontroleerd wordt , is het antwoord nee . Wel wordt er gecontroleerd op reclame binnen een programma maw. een flesje heineken mag niet in beeld komen tenzij er ook een flesje amstel en grolsch worden getoond . Reclame zijn de belangrijkste inkomsten voor de zenders . Vroeger toen er geen of nauwelijks reclame werd uitgezonden moesten wij kijk en luistergeld betalen . Dus of weer kijk en luistergeld betalen of die irritante reclame accepteren . En ik denk dat deze reclame hoeveelheid in de toekomst alleen maar toeneemt .
Doe zoals ik , neem de programma's die u wilt zien op . Bekijk ze wanneer het u uitkomt en zodra een reclameblok begint doorspoelen tot einde van het blok .
De Publieke omroepen krijgen geld van de overheid , na afschaffing van het kijk en luistergeld kwam dit geld uit een ander potje maar veel minder dan voor de afschaffing , ter compensatie kwam er ( meer ) reclame . Zoals bekend krijgen de omroepen nu nog minder geld van de overheid , waardoor zij moeten samengaan en de reclame zal toenemen .
Ook bij de omroepen is er honger naar meer inkomsten .
[quote=snah schreef op donderdag 20 feb 2014, 23:02] @ tijger1
De Publieke omroepen krijgen geld van de overheid , na afschaffing van het kijk en luistergeld kwam dit geld uit een ander potje maar veel minder dan voor de afschaffing , ter compensatie kwam er ( meer ) reclame . Zoals bekend krijgen de omroepen nu nog minder geld van de overheid , waardoor zij moeten samengaan en de reclame zal toenemen .
Ook bij de omroepen is er honger naar meer inkomsten .
Maar doen de Publieke Omroepen dan ook hetzelfde als Product Placement, zoals de commerciële zenders dat doen? RTL vermeld het in ieder geval en ja, dan zie je al die sapjes, biertjes, ijsjes e.d. Maar dat heb ik (nog) niet als vermelding boven P.O. programma's zien staan. Ook trouwens nog niet gezien dat zij het ook in een stuk verwerken, ik noem maar wat: Flikken Maastricht geen lekkere Milka reep zien kanen. Dat de P.O. geld willen genereren is wel duidelijk: van iedere omroep krijg je wel de 'uitnodiging' om voor een tientje ondersteunend lid te worden.
Tja, de beste oplossing; Niet naar 'de commerciëlen' kijken.
Ik kijk nooit naar deze pulpzenders waar continue reclame wordt uitgezonden, gelardeerd met soaps en veel Amerikaanse pulp. Ik vertik het überhaupt om naar programma's te kijken die telkens worden onderbroken door die reclame die gemaakt lijkt te zijn voor randdebielen en doven.
Deze zenders zitten bij mij ergens na kanaal 60 of zo, ik weet niet eens of ze er nog wel zitten...... Ik mis ze absoluut niet!
Overigens beginnen de reclameblokken op de publieke zenders ook steeds irritanter te worden met tig keer op een avond delfde spotjes, dag na dag, na dag: dat moet ook niet erger worden. (geluid gaat dan overigens consequent op 'Mute')
wat mij verbaasd is dat niemand door heeft dat je eerder geneigd bent om wat anders te gaan doen ( zappen, afwassen, stofzuigen, de hond uitlaten enz. enz. ) als de reclameblokken nog langer worden. 2 of 3 reclames wil iemand nog wel blijven zitten, maar blokken van 12-15 min ????? opnemen en doorspoelen !!! zonde van het geld dat betaald wordt voor die meestal ook nog verschrikkelijke reclames. niemand die ze ziet !!!!!!
Na de 30 ste keer dat er weer iemand vreemd is gegaan of wat dan ook dat voor de 30 ste keer gedaan heeft in GTST zal de reclame net zo vaak herhaald zijn maar dat terzijde. Onder reclame wordt verstaan commerciële boodschappen en die mogen "slechts twaalf minuten per uur mogen duren" Maar dat geld voor zenders die hun hoofdkantoor in Nederland hebben staan en laat RTL nou in Luxemburg hun hooft vestiging hebben en ook daar uitzendingen verzorgen. Hierdoor vallen hun blijkbaar onder de regelgeving van Luxemburg. SBS heeft namelijk al eens een rechtszaak aangespannen tegen RTL en verloren.
De regels omtrent reclame op TV ken ik niet maar ik trek al vele jaren mijn eigen plan en als iemand mij eens vraagt "Heb je die reclame gezien, is een leuke" kan ik zeggen 'nee, ik zie nooit reclame want ik neem alles wat ik wil zien op en spoel de reclame en aankondigingen van wat er die avond nog komt lekker door.
Ik ergerde me ook kapot aan al die reclame, zet het programma even stop tot de reclame over is dan loop je 8 minuten achter als er dan weer reclame is kan je vooruit spoelen. maar ik weet niet of dat bij jou ook kan .Of gewoon opnemen doe ik ook dan zoef ik gewoon door de reclame heen.Waarom kan het niet zo als in Engeland BBC daar hebben ze heel weinig reclame.Echt een verademing. Zo gaan er steeds minder mensen naar de commerciele zenders kijken,snijden ze zich zelf in de vingers.
Reclame is - samen met hondenpoep op straat - een gedeelde nummer 1 ergernis. Zodra dat begint, gaat het geluid uit, en ga ik iets anders doen. Wegzappen heeft ook niet zoveel zin, want ze zenden op alle zenders de reclame zowat tegelijkertijd uit.
Ik kijk sowieso weinig commercieel, zoals al gezegd is, veel te veel en ook telkens dezelfde onzin aan je hoofd, daar heb ik nou net geen zin in.
Voor ons ergernis nummer 1 Voor degenen die het uitzenden goudmijn nummer 1
Dat is dus 1 en 1 optellen.
Regels? Als er grote belangen mee gemoeid zijn, dan zijn de regels heel creatief en rekbaar toe te passen. (of gewoon weg te laten)
[quote=henri_b schreef op vrijdag 21 feb 2014, 12:18]
Overigens beginnen de reclameblokken op de publieke zenders ook steeds irritanter te worden met tig keer op een avond delfde spotjes, dag na dag, na dag: dat moet ook niet erger worden. (geluid gaat dan overigens consequent op 'Mute')
Helemaal mee eens.
Irritant is dat het geluid bij overschakelen naar de reclames ineens voluit met een hoge frequentie de speakers uit komt denderen Je weet soms niet hoe snel je bij de afstandsbediening moet komen om het volume terug te draaien. Niet alleen de reclame is storend maar ook het volume is een afknapper!
telt u de volgende reclame's ook mee ?RTL nieuwslezer Jan de Hoop krijgt z'n flat in rotterdam maar niet verkocht en tot 2x toe wordt daar ruime aandacht aan besteed in het programma boulevard. de 2e keer wordt er melding gemaakt dat er een beloning voor het aanbrengen voor een koper in het vooruitzicht wordt gesteld.
ik heb melding gemaakt bij de reclame code commissie die mij in een antwoord vraagt wat ik er nou erg en onwettig aan vind ??
[quote=audb schreef op vrijdag 21 feb 2014, 13:44]... Onder reclame wordt verstaan commerciële boodschappen en die mogen "slechts twaalf minuten per uur mogen duren" Maar dat geld voor zenders die hun hoofdkantoor in Nederland hebben staan en laat RTL nou in Luxemburg hun hooft vestiging hebben en ook daar uitzendingen verzorgen. Hierdoor vallen hun blijkbaar onder de regelgeving van Luxemburg. SBS heeft namelijk al eens een rechtszaak aangespannen tegen RTL en verloren. Onzin. Voor RTL en SBS gelden precies dezelfde regels als voor de publieke omroepen voor wat betreft reclame zendtijd.
Enkele tips,de Franse zender TV5 geen reclame,vaker films met Nederlandse ondertiteling.Op woensdag vanaf 21.00 mooie natuur en historisch documentaires . De Belgische zenders tot voor kort vrij weinig reclame, mooie documentaires waar niet de presentator (trice) het belangrijkste is zoals de bij Nederlands maar TV maar het onderwerp. ARD,ZDF,NDR,WDR ook beperkte reclame.
[quote=sieke schreef op vrijdag 21 feb 2014, 17:24]Enkele tips,de Franse zender TV5 geen reclame,vaker films met Nederlandse ondertiteling.Op woensdag vanaf 21.00 mooie natuur en historisch documentaires . De Belgische zenders tot voor kort vrij weinig reclame, mooie documentaires waar niet de presentator (trice) het belangrijkste is zoals de bij Nederlands maar TV maar het onderwerp. ARD,ZDF,NDR,WDR ook beperkte reclame.
Zou een tip zijn ware het niet dat ieder individu zijn/haar eigen interesse heeft in "kanaalzwemmen". Zie zelf wel graag de bekendste soap, maakt mij nog geen debiel; als Downton Abbey aan "de ene kant is" en GTST ga ik blind voor het laatste. Het is immers allemaal zo persoonlijk. Misschien houd u van salami en de ander van leverworst. En reclame: nee, die zal alleen maar toenemen, de recessie heeft ook daar toegeslagen, dus iedere potentiële "donor" van een programma, tja, daar ontkomt men niet aan.
Tenormin heeft(o.a) gezegd dat je vanwege de reclame blokken maar 13 minuten kijkgenot hebt van gtst. Vind die 13 minuten 13 minuten teveel,maar goed een ieder z,n voorkeur. Het gaat erom dat er veel en veel teveel(en te lange) reclame blokken in bepaalde progamma,s en films zijn.En meestal ook nogus elke keer dezelfde reclame,s. Dat er af en toe een reclameblokje zou zijn tijdens bijvoorbeeld een goeie film!! is niet zo heel erg,kan men even de blaas ledigen en/of even de borrelnootjes aanvullen zonder wat van de betreffende film te hoeven missen (of voor sommigen gtst of noem al die ku.......soaps maar op) Maar het draait puur en alleen om het geld geld en nogus geld. En wat ik persoonlijk het meest erge vind,is dat er soms een film naar een andere datum word verplaatst vanwege een 1 of andere voetbal wedstrijd.Maar ook dat heeft alleen maar met het geld te maken
@tenormin Oeps,wat is u grof in de BEK,maar heb gelukkig brede schouders,dus gooi maar op!!!!! ps: Ben van u (tenormin) het enige gewend,maar als u iemand neerzet als zijnde een debiel!!!! vind ik wel erg ver gaan. Had u wel iets wijzer ingeschat,maar zo zie je maar weer..................................
[quote=komsja schreef op vrijdag 21 feb 2014, 18:21]@tenormin Oeps,wat is u grof in de BEK,maar heb gelukkig brede schouders,dus gooi maar op!!!!! ps: Ben van u (tenormin) het enige gewend,maar als u iemand neerzet als zijnde een debiel!!!! vind ik wel erg ver gaan. Had u wel iets wijzer ingeschat,maar zo zie je maar weer..................................
Tenormin had het over zichzelf, door te schrijven dat zij GTST verkoos boven Abbey.
Maar beste tenormin,ik wijt uw groffe reactie aan het feit dat u zeer opgefokt bent,en neem het als zijnde een korrel zout,we zullen elkaar hier op het forum nog wel vaker tegenkomen,en dat gaat met enig meningsverschil gepaard,maar das helemaal niet erg x
@tijger1 Moet ze zelf weten,maar het woord (debiel) gaat wel erg ver Maar nogmaals neem het tenormin niet kwalijk,kan zelf soms ook welus groffe uitspraken doen.
Mensen, ik had niet gedacht dat jullie ook op een 1 of andere manier zo bezig waren met ' het irritante probleem' in de programma's/films die we willen zien. Even terug naar waar de vraag over ging. Op de site van RTL geven ze zelf aan dat ook zij gebonden zijn aan die beruchte 12 minuten. Blijkbaar kunnen ze hier structureel ongestraft overheen. Zelf kijken we via de schotel en zitten we ( nog wel...) bij Canal+ en die heeft geen standaard opnamefunctie. Triest dat we naar dit soort technieken gedreven worden. Maar ja, Er zijn ergere dingen niewaar ? Zet de tv maar eens aan...;-)
Is het ooit wel eens bij jullie opgekomen dat de commerciële zenders niet gehouden zijn aan de Nederlandse reclameregels want statutair zijn ze in Luxemburg of een ander landje gevestigd. Het meest walgelijke was nog dat programma waar tussen de reclames door wat steentjes om vielen.
[quote=ron530 schreef op vrijdag 21 feb 2014, 19:15]Is het ooit wel eens bij jullie opgekomen dat de commerciële zenders niet gehouden zijn aan de Nederlandse reclameregels want statutair zijn ze in Luxemburg of een ander landje gevestigd. Het meest walgelijke was nog dat programma waar tussen de reclames door wat steentjes om vielen. Nee, nooit bij me opgekomen. Waarschijnlijk omdat het ook niet zo is.
Als toch eens echt uitgezocht zou worden hoe nutteloos reclame wel niet is...hoe weinig mensen kijken of er zich iets van aantrekken. De mythe van een kijkdichtheid is een leugen, zorgvuldig in stand gehouden door de media die ook lekker meevreet uit de goedgevulde ruif. Niemand kent de waarheid, maar ik weet beter.
Wie kijkt er nou reclame? Ken niemand in mijn kennissenkring, allemaal zappen ze weg of gaan even wat anders doen. Laat je toch niet terroriseren door die bende en maak een sport van het wegzappen, als je goed bent doe je dat al voordat de eerste reclame begint, zo hoef je geen seconde getuige te zijn van die onzin.
Of beter nog, doe je de tv de deur uit en kijk de programma s via uitzending gemist en live streams, dit is ook mijn laatste tv, koop hierna geen nieuwe meer, weet nu al zeker dat ik niets zal missen.
Wat Komsja schreef (Even de blaas ledigen en/of even de borrelnootjes aanvullen) vind ik onzin! Ten eerste hoef ik niet om de 20 min mijn blaas te ledigen en zeker niet om de 20 minuten borrelnootjes aan vullen, of het moeten wel héél kleine bakjes met nootjes zijn en daar wordt je nog dik van ook! Op nemen op mijn videorecorder's de functie, a.b wissen gebruiken en op mijn rec.staat precies met streepjes aan gegeven waar de reclames zitten en dat dan wissen erg simpel toch? Dat doek al sinds er dvd recorder's bestaan! En voor die tijd deed ik dat al met mijn video recorder's , gewoon even doorspoelen! Ik heb merdere recorders, omdat, als ik met vakantie ben, ik toch bepaalde programma's niet wil missen.
Radio is al niet veel beter. Neem Radio 538. Is tegenwoordig zeker 50% reclame. Als het niet meer is. Voor zichzelf, voor bedrijven, voor artiesten... te veel om op te noemen. En de muziek is alleen nog voorgeprakte meuk en stompzinnige spelletjes. Niks eigen smaak van de dj. Alleen nog eindeloos herhalen van dezelfde liedjes...
We zijn er in 2014 niet bepaald op vooruit gegaan als het gaat om tv en radio. Ik zou liever betalen voor een goede zender, ipv me door al die reclame heenworstelen. En het wordt almaar erger ook. Ook de publieke omroep begint heel vervelende commerciële trekjes te vertonen. Sensatiebakkerige NOS journalisten als Dione de Graaf en Bert Maalderink komen met de Olympische Spelen ook niet verder meer dan : Hoe voelde je je toen je wist dat je geen goud had? Wat een niveau.
Als kijker wordt je sowieso behandeld als een randdebiel. Zal wel aan mij liggen, maar ik kots inmiddels van al die "reality" kost, die niets met reality te maken heeft, maar alleen nog maar met marketing. Het grote na-apen en het uitmelken van werkelijk ieder programma is het motto geworden. Tot in de endemacht! Verder is alles, maar dan ook alles fake. Dat is tv en radio anno 2014.
De wereld is nu een maal gebaseerd op reclame, op welke manier dan ook en dat is nu eenmaal niet meer weg te denken. De programma's worden hier door mogelijk gemaakt en daar hoeft u dan niets voor te betalen. Alleen maar de ontvangst op zich zelf en daar is nu een maal niets meer aan te veranderen.
manwijf je hebt van die knoppies waarmee je t ook kunt uitzetten handig bedacht he van die fabrikanten behalve LG dan daar moet je de stekker eruit trekken
Voor ridoboka:Heb gezegd dat als er ZO AF EN TOE reclame is ik het geen probleem zou vinden. En dat er gezegd word dat men de tv maar beter de deur uit kan doen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Wat koningsjpc zegt is eigenlijk het beste.Je favoriete progamma of film opnemen,had ik veel eerder moeten doen,kan er twee tegelijk opnemen en 1 kijken.Kan ik tijdens hetgeen ik opgenomen heb,de verschrikkelijke voorstukjes van bijvoorbeeld gtst enz enz doorspoelen!!!!
[quote=convict schreef op vrijdag 21 feb 2014, 18:36] Op de site van RTL geven ze zelf aan dat ook zij gebonden zijn aan die beruchte 12 minuten. Blijkbaar kunnen ze hier structureel ongestraft overheen.
Promo's voor andere programma's tellen niet mee in de reclametijd.
Trouwens, die publieke omroepen worden ook steeds irritanter met hun promo's.
Ik kijk nauwelijks nog rechtstreeks naar een uitzending. Neem alles op wat ik wil zien. En voor een goeie film/serie kijk ik naar Netflix.
Wat ik mij echt afvraag is of bedrijven die tv-reclame maken zich wel realiseren of het effectief is. Door de enorme hoeveelheid tv-reclame die op ons wordt afgevuurd, lijkt het mij toch, dat het grootste gedeelte van de kijkers het helemaal niet meer in zich opneemt of iets anders gaat doen. De kijker wordt zo suf gebombardeerd dat het toch geen effect meer kan hebben. Ik heb wel eens de indruk dat die bedrijven tv-reclame maken puur en alleen maar om erbij te horen t.o.v. de concurrentie en niet om meer producten te verkopen (bijvoorbeeld de auto-industrie). En het reclame-budget van de gladde managers moet natuurlijk besteed worden. Heel graag zou ik wel eens een meetbaar effect-onderzoek zien naar zo veel tv-reclame. Voer voor onderzoek-journalisten en wetenschappers misschien!
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde. Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat. Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten. Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen.
de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende
...
Lees meer
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op
...
Lees meer
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie)
Lees meer
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden. Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin. Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet! Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer