ni
door nicmol Jun 17, 2024 om 13:39
Vrije tijd & tuin

Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen

Ik  heb eenderde van in de  tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit

Goedemiddag,

Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontstaan door jongeren of iets dergelijks.

Alvast bedankt.

Ik heb weinig leefgeld in de maand en dat hout heb ik gratis gekregen door de jaren heen
Mogen ze dat van mij vragen

1909 16 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jun 17, 2024 om 13:43
1352 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas voor u maar dat lijkt me wel. De eigenaar kan eisen stelen om bijvoorbeeld brand te voorkomen.
Als er iemand brand sticht in uw tuin is de schade niet te overzien.
U hebt daar waarschijnlijk voor meerdere jaren stoken aan brandhout liggen. Als er voor 1 stookseizoen aan hout ligt zullen ze er weinig van zeggen maar zo'n hoeveelheid. Ik zou er als huisbaas ook een probleem van maken.

mahadma
door mahadma - Jun 17, 2024 om 13:43
11619 Antwoorden / 51 Vragen

U bent huurder en dus behoort u naar uw huurder te luisteren. Om uw vraag te beantwoorden: Ja, zij mogen dit vragen.
Dientengevolge zult u of binnenhuis moeten opslaan of het surplus moeten verkopen.
U zou anders wel voor grote kosten kunnen komen te staan, niet wenselijk in uw situatie.

marita5
door marita5 - Jun 17, 2024 om 14:10
11569 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nicmol ,

De woningbouwvereniging mag dit van u vragen , als er iets gebeurd zijn de gevolgen niet te overzien .

Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggen .

VOORSCHRIFTEN BIJ DE OPSLAG VAN BRANDHOUT

Als je brandhout in de tuin wilt opslaan, moet je rekening houden met voorschriften die per gemeente kunnen verschillen. Normaal gesproken is tot 40 kubieke meter brandhout per perceel geen probleem. Als je haardhout wilt opstapelen voor een praktische bescherming tegen inkijk, dan moet je bij opslag op de perceelgrens de voorgeschreven afstanden aanhouden. Omwille van de brandveiligheid is voor de opslag van brandhout bovendien vaak een wettelijke afstand tot naburige gebouwen vastgelegd.

Neem dus gerust contact op met je gemeente voor informatie over de voorschriften voor brandhoutopslag .

Voor verdere informatie zie deze link .

https://www.stihl.nl/nl/tuinadvies-inspiratie/gebruikstips-machineonderhoud/gebruikstips-kettingzaag/brandhout-opslaan#voorschriften

Mabelle
door Mabelle Jun 17, 2024 om 15:42
501 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn voorschriften, leuk voor als je een eigen woning hebt. In dit geval heeft de wbv het voor het zeggen. OOK als zij alle voorraad hout weg willen hebben uit de tuin.

ju
door juliomariner Jun 17, 2024 om 16:12
1352 Antwoorden / 2 Vragen

40M3, dat is wel erg veel

Ja
door JannyBoe Jun 18, 2024 om 15:22
540 Antwoorden / Vragen

"Dat zijn voorschriften, leuk voor als je een eigen woning hebt. In dit geval heeft de wbv het voor het zeggen. OOK als zij alle voorraad hout weg willen hebben uit de tuin."

Als je bij gemeentelijke regels rond houtopslag bij een woning komt maakt het uiteraard niet uit of het een huur- of koopwoning betreft.
En de WBV heeft het niet alleen voor het zeggen. Als huurder moet je in het algemeen je tuin verzorgen.
Wat dat is, hoeveel van welk materiaal er wel of niet mag liggen, is niet verankerd in vaste regela of wetten.
Kwestie van visies, interpretaties, overleggen en er samen uitkomen.
Kopje linkse of rechte koffie erbij doet wonderen ;)

Ozymandias
door Ozymandias - Jun 17, 2024 om 14:11
189 Antwoorden / Vragen

Nou, dan zet je het hout lekker op Marktplaats en verkoop je het voor een klein beetje geld. Twee vliegen, één klap.

sira
door sira - Jun 17, 2024 om 14:20
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u geen schuurtje? Stapel daar de hoeveelheid die u per winter nodig hebt en doe de rest weg. Tenzij u familie heeft waar u ook een bepaalde hoeveelheid mag neerleggen.

Leg het niet in huis, want u loopt kans op houtworm en/of boktor.

Ja
door JannyBoe - Jun 17, 2024 om 14:22
540 Antwoorden / Vragen

De een zegt misschien dat het mag, de ander niet.
De vraag is of u daar wat mee opschiet.
De oplossing is overleg met de verhuurder.
Samen komt u vast tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
Dus bellen, uitnodigen, kopje kofie erbij etc.
Succes.

Mabelle
door Mabelle Jun 17, 2024 om 15:44
501 Antwoorden / 1 Vragen

Houd toch eens op met dat linkse geleuter over kopjes thee of koffie. De wbv wil het - terecht!! - weg hebben uit de tuin, daar verandert een kopje koffie ook niets aan.

Ja
door JannyBoe Jun 18, 2024 om 08:17
540 Antwoorden / Vragen

Als je dingen op kunt lossen met een goed gesprek dan heeft dat absoluut de voorkeur @MABELLE.
Wat dat met 'links geleuter' te maken heeft is me een raadsel.
Ik ben niet links, niet rechts en ook niet troelala.
En ben volkomen ontspannen. Dat is echt een aanrader....

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2024 om 14:31
16876 Antwoorden / 108 Vragen

Hout voor een houtkachel behoort sowieso overkapt te liggen. Nat hout brand nu eenmaal niet. Maar moet er inderdaad niet aan denken dat u mijn buur zou zijn. Met een beetje petroleum of wat ook: staat alles in lichterlaaie. Dus maar snel weghalen. U zou hierna langs bouwmarkten kunnen gaan, zij hebben vaak restanten onbewerkt houtafval/zaagwerk over. Of als er een houtzagerij in de buurt is.

R.
door R. de Souverein Jun 17, 2024 om 16:37
5 Antwoorden / Vragen

Daar heb je geen stapel hout voor nodig om in de fik te steken met petrolium.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2024 om 17:28
16876 Antwoorden / 108 Vragen

@R. de Souverein. Ik ben geen connaisseur, ken alleen worden zoals petroleum, wat wel de brand erin steekt. En als u geen stapel hout ervoor nodig heeft, doe dan maar die stapel keien, ergens anders in een tuin. Be my guest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 17, 2024 om 14:35
1826 Antwoorden / 31 Vragen
ju
door juliomariner Jun 17, 2024 om 16:13
1352 Antwoorden / 2 Vragen

Het enige verschil is dat de tegels geen brandgevaar opleveren en het brandhout wel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 17, 2024 om 19:50
1826 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Daar.heeft u gelijk.

Maar stenen zijn gevaarlijker om als wapen te gebruiken, denk aan hooligans....

sira
door sira Jun 17, 2024 om 22:46
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Zoiets als "een naaimachine naait en een nietmachine niet"

Misschien zijn de 2 topicstarters familie.

ne
door neodutchio Jun 18, 2024 om 10:41
5190 Antwoorden / 12 Vragen

Ik probeer het mij even voor te stellen. Hooligans die willen rellen en in plaats van alles te pakken wat ze direct zien (stoelen, fietsen) een woonwijk in gaan om in achtertuinen te gaan zoeken naar stenen. Logisch.

pino123
door pino123 Jun 18, 2024 om 14:43
2772 Antwoorden / 14 Vragen

@GA het is ook tamelijk normaal dat er hooligans in je achtertuin lopen. Ik had er laatst ook twee in mijn achtertuin.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2024 om 20:50
1826 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino en Neodutchio,

In jullie dorpen zal zoiets niet snel gebeuren......;<))

ro
door ronny530 - Jun 17, 2024 om 14:41
2820 Antwoorden / 41 Vragen

0% tenzij het hout in een daarvoor bedoelde houtopslag bewaard en daarmee aan het zicht onttrokken wordt.
Daarbij is het niet verstandig om hout dat voor een kachel bedoelt is in weer en wind te bewaren want het droogt niet.
Opruimen wil nog niet zeggen dat het hout niet bewaard mag worden maar dan wel in bijvoorbeeld de schuur die alleen voor u en uw medebewoners toegankelijk is.
De man van de woningbouwvereniging heeft wel gelijk want er hoeft maar één onverlaat te zijn die het hout in de fik steekt maakt dat niet alleen het hout in de fik gaat maar door de schade vele woningen voor korte of langere tijd onbewoonbaar zijn.
Wellicht beseft u het gevaar nu nog niet maar dat gevaar is wel degelijk aanwezig. en kan voorkomen worden door die houtstapel op een veilige plaats op te slaan.

Mabelle
door Mabelle - Jun 17, 2024 om 15:46
501 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag de verhuurder aan je vragen. Ook aan mensen die weinig geld hebben. De gasprijzen zijn ook zo hoog niet meer.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 17, 2024 om 17:38
440 Antwoorden / 2 Vragen

"Ik heb eenderde van in de  tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht"
"het is een huurwoning¨
Houtkachels zouden eigenlijk verboden moeten worden, zeker in een huurwoning. Woon je
als astmapatient lekker in een leuke wijk, moet er zonodig weer iemand hout gaan stoken.
Voor mij is zoiets een zeer grote overlast die mijn verhuurder maar heeft op te lossen.

Mabelle
door Mabelle - Jun 17, 2024 om 20:59
501 Antwoorden / 1 Vragen

Bos hout voor de deur mag ook niet...

sira
door sira Jun 17, 2024 om 22:50
2421 Antwoorden / 24 Vragen

:-))

wi
door wilhelmina59 - Jun 18, 2024 om 09:07
533 Antwoorden / 0 Vragen

Houtkachel in een huurwoning??
De modernes hebben geen schoorsteen(tenzij heel specifiek er om toestemming is gevraagd) en de oudjes zijn dichtgmetseld/weggebroken.
Krijg bij deze vragensteller het gevoel van een variatant op de vragesteller in het Tros/Radar forum.

Re
door Reinier182 - Jun 18, 2024 om 10:49
190 Antwoorden / Vragen

Huren of koophuis maakt gewoon niet uit in deze situatie. Uitzicht en veiligheid zijn de redenen en daarom moet het. Probeer een oplossing te vinden met de woningbouw?

Iv
door Ivo W Jun 18, 2024 om 17:20
742 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kan het wel uitmaken of het een huur- of koophuis is.

Bij een koophuis heb je alleen te maken met wetten en regels vanuit de landelijke of lokale overheid.
Bij een huurhuis heb je ook te maken met de "huisregels" van de verhuurder.

In veel voorwaarden van woningcorporaties staat bijvoorbeeld dat je de tuin of het balkon "netjes" moet houden. Wat netjes precies inhoudt is voor meerdere interpretaties vatbaar. Maar wanneer een groot deel van de tuin bezaaid ligt met stukken hout zal het in een geschilzaak er wel op neerkomen dat dat niet "netjes" is.

Als het hout echter opgestapeld ligt in onder een overkapping die deels of geheel geschikt is gemaakt voor de opslag van brandhout, dan zal het weer heel lastig zijn om dat als "niet netjes" te bestempelen.

"Netjes" betekent in zulke zaken namelijk iets als "georganiseerd".

Re
door Reinier182 Jun 19, 2024 om 10:46
190 Antwoorden / Vragen

Zeker het wel anders maar als de opslag de veiligheid en woonzicht aantast kan je ook door de gemeente of andere overheid instantie aangesproken worden? Alleen geen woningbouw verening.

pino123
door pino123 - Jun 18, 2024 om 14:45
2772 Antwoorden / 14 Vragen

Het zou best kloppen dat het 1/3 van je tuin is, maar als het dan ook nog twee meter hoog ligt.... Dan is het best veel hout...