Ro
door Rohamo Jun 25, 2024 om 09:29
Garantie & verzekeringen

Apotheek declareert hoger bedrag dan toegestaan

In de opstelling van mijn zorgverzekeraar, wordt bij de declaratie medicijnen telkens een klein bedrag als niet betaald gemeld. Een voorbeeld:

Medicijn X

Notabedrag € 41,16

Niet vergoed € 1,42

Vergoed € 39,74

Het ‘Niet vergoed’ bedrag wordt vervolgens niet in rekening gebracht. Dit probleem is al enkele jaren aan de gang en opgeteld gaat het best om een behoorlijke bedrag. Navraag bij de apotheek leverde de volgende reactie:

dit is een kwestie tussen de apotheek en uw zorgverzekeraar. U blijft "gevrijwaard": u komt hier niet tussen te zitten".

Hoewel dit een duidelijk antwoord is, ben ik er toch niet gerust op. Ik hoop dat deze kwestie tussen apotheek en zorgverzekeraar niet uiteindelijk  op mijn bordje terecht komt. Ben ik de enige met dit probleem?

5056 9 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Jun 25, 2024 om 10:00
189 Antwoorden / Vragen

Kan bijvoorbeeld een eigen bijdrage zijn maar daar zou je wel een rekening voor moeten krijgen.

Misschien een rare suggestie maar bel je verzekeraar anders gewoon even in plaats van dat wij moeten gaan raden.

Re
door Reinier182 - Jun 25, 2024 om 10:06
191 Antwoorden / Vragen

Kan de zorgverzekering geen duidelijke uitleg geven wat deze kosten inhouden? Daar moet uiteindelijk afgerekend worden dus vraag het hun om duidelijkheid?

Mabelle
door Mabelle - Jun 25, 2024 om 10:15
503 Antwoorden / 1 Vragen

De apotheker declareert helemaal niet hoger dan is toegestaan. De apotheker declareert gewoon meer dan ze vergoed krijgen van de zorgverzekeraar. En ja dat mag. Die kosten neemt de apotheker voor zijn rekening, komt niet op jouw bordje terecht, ook na jaren niet. Zelfde gebeurt bij mij al heel wat jaren. Je ziet problemen waar ze niet zijn.

1paul
door 1paul - Jun 25, 2024 om 10:17
3221 Antwoorden / 0 Vragen

Als je hier niet gerus op bent dan vraag dit antwoord zwart op wit aan je apotheker, of stel deze vraag eens per mail!!

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2024 om 14:46
7254 Antwoorden / 3 Vragen

Wat betaal ik voor medicijnen op recept?

Het bedrag dat u bij de apotheek voor een receptmedicijn betaalt, bestaat uit 2 onderdelen. De kosten van het medicijn zelf en een vergoeding voor de dienstverlening van de apotheek.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/wat-betaal-ik-voor-medicijnen-op-recept

ma
door marleenvanh - Jun 26, 2024 om 13:11
454 Antwoorden / 1 Vragen

Het vreemde vind ik dat je hier niet 'meteen' een rekening voor zou krijgen.. Dan zijn het allemaal (redelijk) kleine bedragen en blijft het behapbaar. Ik zou in elk geval die mail met deze gouden regel HEEL GOED bewaren, dan hebt u BEWIJS want wanneer de zorgverzekeraar het niet vergoedt dan zal de apotheker het zelf moeten bijleggen. Van hem/haar hebt u de toezegging dat u in elk geval het verschil niet hoeft bij te passen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2024 om 14:33
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, u bent niet de enige doch dit heeft te maken met het preferentiebeleid waarmee tussen verzekeraars en apothekers is geregeld welke medicijnen (de preferente  ) wel volledig worden vergoed en welke niet. Daarbij kan hier ook van belang zijn hoe u aanvullend bent verzekerd. De opmerking van de apotheek dat u gevrijwaard zou zijn begrijp is niet en is m.i. ook niet juist. Volgens het genoemde beleid declareert de apaotker bij uw verzekeraar en die belaat dan op basis van het genoemde beleid en polisvoorwaarden of er dan toch iets voor uw eigen rekening is.

cl
door clearmaker - Jun 26, 2024 om 15:13
12 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde meegemaakt, probleem zat bij de apotheker die nog partij oude NIET-VOORKEUR medicijnen op de plank had liggen, die kosten zijn voor de apotheker en niet voor de Client.
Geen zorgen maken dus, de apotheker krijgt minder vergoed wat de apotheker NIET mag doorberekenen aan de client/ verzekerde.

Mijn apotheker geeft wel eens aan als ik aangeef dat bepaald ander voorkeurs-medicijn te veel bijwerkingen vertoont, dat ik dan mogelijk wat zelf moet bijbetalen.
Dat was lachen want toen de apotheker ging kijken wat voorkeursmedicijn met bijwerkingen kostte en oude merk medicijn, bleek mijn oude merk medicijn 36 eurocent goedkoper te zijn, waarop ik vroeg (lachend) of ik dan die 36 cent van hem terugbetaald kreeg -:o)

Bijwerkingen door nieuw voorkeursmerk medicijn geeft recht op gratis verstrekking van oude merk medicijn zonder bijwerkingen, de bijwerkingen moeten uiteraard wel van dien aard zijn wat als zeer lastig of erg ervaren word, b.v. hartritmestoornissen of uitslag over hele lichaam etc.
Ik had een merk salbutamol, kreeg een voorkeursmerk salbutamol door verzekeraar voorgeschreven werd, bleek dus duurder te zijn dan oude merk, en werkte averechts bij mij omdat er boorzuur in zat waardoor de werking averechts was, allergie tegen boorzuur.

Maar elke apotheker kan direct zien in de computer wat welk merk kost, en moet dat dan meedelen wat de meerprijs zou kunnen zijn als er geen bijwerkingen met nieuw voorkeursmerk medicijn is.
Doorgaans gaat het om een paar centen en neemt de apotheker die voor rekening MITS er geen lastige bijwerkingen opgetreden zijn bij nieuw voorkeursmerk medicijn.

Want ja, kan mij voorstellen dat sommige apothekers voorraad hebben in belang van de patienten/clienten en die eerst willen uitgeven.

Zijn ook vreemde dingen te melden over medicijnen, paracetamol is allang bepaald dat je die zelf moet betalen, omdat de overheid er vanuit ging dat paracetamol vrij zonder recept verkrijgbaar is bij b.v. kruidvat.
Klopt niet altijd, paracetamol 1000 retard (langdurige afgifte) MOET worden voorgeschreven door de huisarts, vreemd is dna te noemen dat je zelf en de paracetamol moet betalen en dat is niet misselijk ( 21,65 voor 100 tabletten) waarin verwerkt zit de handlingskosten ofterwel de overdrachtkosten die ca. 7,40 zijn.

Het heeft 2 jaar geduurd, maar kreeg uiteindelijk van zorgverzekeraar al het betaalde geld weer terug, omdat ik namelijk al voordat de overheid besloot paracetamol niet meer te vergoeden, al jaren gebruikte op recept,
datzelfde gold bij mij voor diazepam gebruikt als spierverslapper voor snachts, die hoef ik ook niet te betalen word vergoed door zorgverzekeraar.

Is zelfs voor de hiisartsen niet altijd meer duidelijk wat wel of niet vergoed word ... maar ja, dat zijn we wel gewend door 13 jaren Rutte aan het hoofd