Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 17:05
Winkels & webshops

Problemen met zichtgarantie bril

Eind 2022 meting voor bril gehad in optiekwinkel en begin 2023 bril met enkelvoudige glazen ontvangen. € 238 per glas. Vanaf begin aangegeven hier niet goed mee te kunnen zien. En ook verergering van zicht en hoofdpijn klachten.

Vaak gemeld ook per mail. Werd telkens aangegeven dat bril goed is. Uiteindelijk werd het geschoven op een hersen probleem, te hoge eisen aan gezichtsvermogen, autisme.

Uiteindelijk heb ik winkel verbod gekregen omdat ze liever tevreden klanten in winkel hebben. Na lang op wachtlijst te hebben gestaan uiteindelijk second opinion gehad in ziekenhuis bij orthoptist. Waar geconcludeerd werd dat bril niet goed is. Nieuw recept mee gekregen.

Maar winkel weigerd de glazen kosteloos te vervangen. Ze geven aan dat huidige recept nu verjaard is.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie? Ik loop niet alleen al anderhalf jaar met een bril dat mij problemen en stress geeft maar ben ook erg onprettig behandeld in deze winkel.

5884 15 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jun 18, 2024 om 17:21
11619 Antwoorden / 51 Vragen

Na 1,5 jaar wachten met klagen, bent u wel laat. En 238 euro per glas, enkelvoudig, is best wel een forse prijs.

Ik zou alles op datum naar de directie van de winkel/keten sturen per email en per brief, met verzoek reactie binnen 14 dagen.

Mijn partner is bij een keten fout gerefraktioneerd, 0.75 min te sterk, niet door te kijken. Hebben het maar gelaten want we zouden weer bij dezelfde winkel komen of kosten moet maken om naar elders te rijden, oké was all in 89 euro maar de ergernis was vele malen meer.

Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 19:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al vele malen geklaagd. Daarom heb ik winkel verbod gekregen. Ben altijd netjes geweest. Kreeg telkens te horen dat bril goed was en dat het een hersen probleem is. Half jaar terug heb ik hoofdkantoor op de hoogte gebracht. Deze heeft doorgekregen van de winkel dat ik door de beste vakmensen ben gezien en dat bril goed is. En als ik bril maar zo veel mogelijk draag dan zou ik er vanzelf erg blij mee worden. Uiteindelijk kwam de orthoptist en oogarts tot een andere conclusie. Bril is voor mij onder gecorrigeerd en cilinder rechter glas is niet goed. Heb hier heel veel ellende mee gehad. Winkel reageert niet op mijn mails.

rj
door rjw - Jun 18, 2024 om 19:12
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Wat heb je gezegd waardoor je een winkelverbod hebt gekregen? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een winkelverbod heeft gekregen omdat hij/zij vaak terug ging met klachten. Wel als iemand het personeel onheus heeft bejegend.

Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 19:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niks gezegd. Ben altijd netjes geweest. Ik durf mensen nauwelijks aan te kijken. Ik heb autisme en ben helemaal niet zo sociaal vaardig om me hier tegen te verweren.  Ik kwam daar een keer om wederom aan te geven dat ik niet goed door bril zie. Er is toen een afspraak gemaakt om met de optometrist die de meting heeft verricht te overleggen. Dat bleek uiteindelijk geen overleg te zijn. Ik kreeg toen te horen dat ze me niet meer in de winkel wilden. Ik had het advies gekregen van iemand om een second opinion aan te vragen bij een collega van hem. Maar dat werd me door hem geweigerd. Ik heb telkens aangegeven om voor metingen e.d. te willen betalen. Heb geen klanten de winkel uitgejaagd. Ik vind het een zeer vreemde gang van zaken. Het is geen goedkope keten. Ik heb dus twee problemen met deze winkel: ben erg klantonvriendelijk geholpen wat niet passend is. En heb een slecht geleverd product, voor mij.

sira
door sira - Jun 18, 2024 om 19:57
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Als u alle data en mailtjes heeft bewaard, zou u nogmaals bij het hoofdkantoor kunnen klagen per aangetekende brief en zoals Mahadma aangeeft, een reactie binnen 14 dagen na datum brief vragen.

Heeft de oogarts in het ziekenhuis op schrift verklaard dat de glazen niet goed zijn? Vraag hem anders dit alsnog te doen.
Een nieuw recept wil in die 1,5 jaar nog niet zeggen dat de glazen in beginsel verkeerd waren.

Geeft dit allemaal geen resultaat kunt u nog bij het Juridisch Loket advies vragen.
Anders het hele geval naast u neerleggen, er niet meer aan denken en naar een andere opticiën gaan.

Heeft u soms ultra dungeslepen glazen, omdat ze zo duur zijn?

Waarom noemt u de naam van de opticiën hier niet? Soms wil dat ook nog weleens helpen.

Jammer dat u er zoveel tijd overheen heeft laten gaan. Had u geen familie of kennissen die u konden bijstaan?

Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 20:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

De oogarts heeft na consult in brief aan huisarts aangegeven dat bril onder gecorrigeerd is. En orthoptist van ziekenhuis heeft nieuw bril recept uitgeschreven.

Het heeft allemaal ook lang geduurd omdat wachtlijsten lang zijn en ook omdat me telkens werd medegedeeld dat bril goed was.

In beginsel zag ik nog slechter door bril dan nu. Ik zag toen in verte subtiel dubbel met bril. En troebel met rechter oog. Er is toen bij winkel gekeken of ik prisma nodig had. Was niet zo. Waarschijnlijk door onder correctie en daardoor extra accommodatie zag ik subtiel dubbel. M'n hersenen hebben zich pas na meer dan jaar weten aan te passen om te zorgen dat ik minder dubbel in verte zie. Maar troebel zien met rechter oog blijft. En telkens vervaging beeld. Ik meende dat op dit forum geen namen genoemd mogen worden. Het gaat om Oogwereld organisatie. Vestiging Leeuwarden. Ik heb al vanaf begin voorjaar, vorig jaar intensieve mail contacten met een functioneel optometrist. Waarin ik de zichtklachten beschrijf. Ik heb dus veel mails met data. Hij had me ook geadviseerd om bij een andere optometrist van die winkel een second opinion aan te vragen. Maar dat mocht dus niet. In plaats daarvan kreeg ik winkel verbod. De glazen zijn dure merk glazen. Met weinig sterkte. Beetje plus en kleine cilinder. Enkelvoudig.

wi
door wilhelmina59 - Jun 18, 2024 om 20:20
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in dit geval toch de naam van de keten willen weten.
Recept van de specialist is leidend.
Mijn linkerglas was met een afwijking van 2 graden geslepen.
Kwam ermee terug vanwege een trekkend oog.
Er werd geen woord over vuil gemaakt, kosten aanschaf ruim 500 euro.
Klinkt mij als niet willen toegeven dat de opticien het niet goed had gedaan.

Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 21:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oogwereld

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 18, 2024 om 20:49
1827 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amuart,

Om welke opticien gaat het?

Am
door Amuart Jun 18, 2024 om 21:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een Optometrist van een Oogwereld vestiging in Leeuwarden

marita5
door marita5 - Jun 18, 2024 om 21:30
11569 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Amuart ,

Lees hier de voorwaarden van Oogwereld m.n Art 16 / en 17 , klik op de rode regels .

https://www.oogwereld.nl/images/Algemene-Voorwaarden.pdf

U heeft een klacht geplaatst op Trustpilot ,

https://nl.trustpilot.com/review/www.oogwereld.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 18, 2024 om 22:57
1827 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amuart,

U kunt met uw klacht naar de geschillencommissie: zie de bijgevoegde foto.

marita5
door marita5 Jun 19, 2024 om 08:08
11569 Antwoorden / 15 Vragen

@ga , 1 ) waarom plaatst u een afbeelding van de link die ik geplaatst heb ? dubbel op . 2 ) Onder art 17 staat vermeldt : Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt. Lijkt mij dat Ts te laat is .

1paul
door 1paul Jun 19, 2024 om 08:43
3218 Antwoorden / 0 Vragen

scheelt veel hoe lang de klacht voor de eerste keer is gemeld dus, 12 maanden of minder!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 19, 2024 om 10:40
1827 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marita en 1 Paul,

Ook als is TS te laat met klagen bij de geschillencommissie, misschien is er toch mogelijkheid tot bemiddeling?

Mabelle
door Mabelle Jun 19, 2024 om 12:26
501 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, amsterdammer die mogelijkheid is er niet. Bemoei je niet met zaken waar je totaal geen verstand van hebt.

Am
door Amuart - Jun 18, 2024 om 23:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie afbeelding. Antwoord van hoofdvestiging op mijn vraag of ze aangesloten zijn bij een onafhankelijke klachtencommissie.

Am
door Amuart - Jun 18, 2024 om 23:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Deze mail kreeg ik van de hoofdvestiging in maart dit jaar.

Am
door Amuart Jun 19, 2024 om 09:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet door verschillende vakmensen geholpen. Deze vakmensen hebben mij in hun team overlegt. Ik had toen al een winkel verbod.

Deze vakmensen hebben me niet eens gezien.

Ik had om een second opinion gevraagd bij een collega. Dat mocht niet.

1paul
door 1paul - Jun 19, 2024 om 08:47
3218 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik alles zo lees kunt u het beste eerst kontakt opnemen met juridisch loket maar ik betwijfel ten zeerste of u ergens komt, het tweede recept is namelijk van een langere tijd terug (anderhalf jaar)  en in die tijd kunnen ogen veranderen, dat zal waarschijnlijk de verdediging zijn.

ga eens naar een vestiging van EYElove voor een enkelvoudige bril, kost je iets van 50 Euro en bekijk of die wel goed is, bevalt de sterkte dan kun je later altijd nog een duurder exemplaar kopen als je dit perse wil maar is niet nodig!!

https://www.eyelovebrillen.nl/leeuwarden/

Am
door Amuart Jun 19, 2024 om 09:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben gemeten toendertijd door iemand die vanuit stage aldaar ging werken. Hij werkt er nu niet meer. Hermeting is gedaan door eigenaar winkel, optometrist. Iets later zijn ze gefuseerd met Oogwereld.

Verder hebben er geen vakmensen, zoals is gesteld door hoofdkantoor, naar de bril gekeken. Ik ben in hun team besproken. De mensen die over me hebben gesproken hebben me niet gezien.

Ik  had toen namelijk een winkel verbod. Ik mocht geen second opinion bij z'n collega.

Ze hebben er zelf zoveel tijd over heen laten gaan door me telkens weg te sturen of me lang te laten wachten op hun antwoord.

Eerst een goedkopere bril aanschaffen is niet wat me werd geadviseerd door een optometrist die ik ken via mail. Ik ben erg gevoelig voor reflecties in glazen. Goedkopere glazen geven nog meer reflecties.

1paul
door 1paul Jun 19, 2024 om 17:36
3218 Antwoorden / 0 Vragen

als je niets probeert krijg je ook niets en als je niets vraagt weet je niets, ik bedoel maar, ga eens langs bij deze winkel of een van je keuze en vraag wat men voor je kan betekenen maar blijf weg van die dozenschuivers die enkel schuiven om de marge te vergroten als je snapt wat ik bedoel!!

Re
door Reinier182 - Jun 19, 2024 om 10:44
190 Antwoorden / Vragen

Een winkelverbod krijgen toont al aan dat het klagen en ontevreden zijn op de verkeerde manier gebracht is. Verder te lang over gedaan om je gelijk aan te tonen. Het juridische loket kan misschien nog adviseren welke stappen er nog genomen kunnen worden.

Am
door Amuart Jun 19, 2024 om 12:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

In het begin ben ik regelmatig in winkel geweest omdat ik problemen had met de rest reflecties in de glazen. Ze hebben dat met andere afstellingen niet kunnen oplossen.

Ik heb toen geregeld aangegeven dat ik ook niet goed door bril zie.

Niet op een agressieve of onvriendelijke manier. Heb ook aangegeven om te willen betalen voor second opinion.

Ik durf mensen nauwelijks aan te kijken ( autisme) en ben ook niet assertief genoeg. Mensen die me kennen kunnen zich niet voorstellen dat ik me ongepast in winkel heb gedragen. Ik heb te lang me laten weg sturen met mededeling dat bril goed is. Ik had in beginsel assertiever moeten zijn. Via gemeente is nu geregeld dat ik begeleiding krijg. Zodat in dit soort settings iemand voortaan mee kan gaan. Ik heb niet de goede skills om voor mezelf goed op te komen. Des te kwalijker is het ook dat ik geen goede onderbouwing heb gekregen voor de winkel uitzetting anders dan dat ze me niet verder kunnen helpen. Het is de vraag of ze iemand die assertiever, zelfverzekerder was geweest ook zo'n winkel verbod hebben durven geven.

Re
door Reinier182 Jun 19, 2024 om 22:21
190 Antwoorden / Vragen

Dan kijken of de juridische weg een oplossing kan brengen? Ze hebben misbruik van je gemaakt en een jurist kan er wel wat mee denk ik? Probeer dat? Succes.

agapon1951
door agapon1951 - Jun 19, 2024 om 15:10
185 Antwoorden / Vragen

In feite simpel, het is een geleverde wanprestatie welk direct aangegeven is en door zieknhuis bevestigd uiteindelijk.
Er is dus geen prestatie geleverd waardoor de koop ontbonden dient te worden.

ro
door ronny530 - Jun 19, 2024 om 17:00
2822 Antwoorden / 41 Vragen

Ik sta er toch iets anders in want de opticien heeft destijds een oogmeting verricht en op basis van die meting de sterkte van de glazen bepaald en daar bent zelf bij aanwezig geweest.
Het recept was ten tijde van de meting kloppend en als de ogen vanwege achterliggende gezondheidsklachten al dan niet toenemen valt dat de opticien niet aan te rekenen.
Zo te lezen waren de hoofdpijn klachten en achteruitgang van het zicht al voor de meting aanwezig en die klachten gaan met de aanschaf van een bril echt niet over want het is en blijft een hulpmiddel.
Hoofdpijn en verminderd zicht zijn een indicatie dat er meer aan de hand is en dan is een gang naar de huisarts noodzakelijk die een verwijzing naar een specialist geeft.
U heeft dat echter nagelaten, geeft de opticien de schuld van uw toenemende hoofdpijn klachten en achteruitgang van zicht maar waar u niet bij stil gestaan heeft is dat het niet aan de bril te wijten is maar aan de verslechtering van uw ogen die op het moment van de oogmeting destijds nog niet aanwezig waren.
M.i. wijst de opticien de garantie terecht af omdat de garantie enkel van toepassing is op de destijds aangeschafte bril met bijbehorende glazen en geen garantie op toekomstige problemen waardoor andere glazen noodzakelijk zijn.

Am
door Amuart Jun 19, 2024 om 19:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helemaal geen enkele verslechtering van m'n ogen sinds bril. Zijn nog gelijk als voor meting.

Wel zijn astenope klachten toegenomen sinds de bril.

Oogarts en orthoptiste hebben geconstateerd dat  de ogen zelf goed zijn, geen pathologie , op de refractie afwijking na. De glazen hebben voor mij niet de juiste sterkte en cilinder rechter glas is te hoog. Bij de hermeting in winkel is gekeken of ik prisma nodig heb. Omdat ik klaag over subtiel dubbel zien. En troebel. Maar troebel komt doordat cilinder niet passend is. En subtiel dubbel doordat sterkte in bril te zwak. Ik moet extra accommodatie inzetten om in verte scherp te kunnen zien. Daardoor trekken ogen iets naar binnen. Daardoor moeite met focussen. Daardoor extra vermoeide ogen. Orthoptiste in ziekenhuis heeft gevonden dat ik de extra accommodatie inzet. Ze heeft me opdracht gegeven om terug naar winkel. En haar brilrecept in bril te laten doen. Bij de meting voor de bril in de winkel heb ik trouwens ook aangegeven dat ik niet scherp door pas/ proef bril kon zien. Uiteindelijk is dat recept wel in bril gekomen. Deze opmerking van mij staat in m'n dossier van mij bij hun. Ik heb m'n dossier van winkel. Waar ook in staat dat ik heb aangegeven niet goed door bril te zien.

sjoerd keulen
door sjoerd keulen - Jun 19, 2024 om 18:06
6 Antwoorden / Vragen

U leest niet goed.

in
door inno1 - Jun 19, 2024 om 19:18
127 Antwoorden / Vragen

Kijk in hun voorwaarden hoe het met de garantie zit en bel ze erover. Gezien mijn meer dan uitstekende ervaringen met een bekende brillenleverancier lijkt me dit een onbetrouwbare leverancier die zich juist niet richt op tevreden klanten. Wat ook kan helpen is dat als u bij een filiaal van een grotere organisatie was: Het hoodkantoor inschakelen en de directie. Dat helpt zeker (eigen ervaring).

Am
door Amuart Jun 19, 2024 om 19:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ben bij oogwereld. Is grote organisatie. Al veel eerder contact met hoofdkantoor gehad. Zij hebben geïnformeerd bij winkel filiaal. En filiaal heeft ervan gemaakt dat ik door vakmensen ben gezien en dat bril goed is.

Dat is mij terug gekoppeld door hoofdkantoor . En ik mocht er niet meer over mailen. Zaak was gesloten.