jscholtes
door jscholtes May 24, 2010 om 20:25
Vrije tijd & tuin

TomTom Fietsroutes

Weet iemand een site waar ik fietsroutes (BeNeLux en D) zou kunnen downloaden ten behoeve van mijn TomTom.
Heeft iemand ervaring met fietsroutes via TomTom

8738 9 Rapporteer

spooky01
door spooky01 - May 24, 2010 om 20:34
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hoi, toets 'fietsroutes tomtom' in op google en je krijgt heel veel informatie. Ikzelf heb er geen ervaring mee.

jscholtes
door jscholtes - May 24, 2010 om 20:39
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=spooky01 schreef op maandag 24 mei 2010, 20:34]Hoi, toets 'fietsroutes tomtom' in op google en je krijgt heel veel informatie. Ikzelf heb er geen ervaring mee.

Ik zal daar zeker mijn licht gaan opsteken. Beetje 'dom' daar niet in de eerste plaats aan gedacht te hebben.
Ervaringen zijn nog steeds welkom.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 24, 2010 om 20:43
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Fietsen met de Tomtom is niet handig.
Ten eerste is de batterij binnen de kortste keren leeg.
Ten tweede is de software ontworpen om vanuit een bewegend voertuig (auto) te rekenen met een beetje snelheid. De software + GPS-ontvanger zijn te onnauwkeurig voor de langzame fietssnelheid. Verder zal de Tomtom nooit een leuke route berekenen en geeft de voorkeur aan N-wegen!

Wat natuurlijk wel kan is met de fiets ergens heenfietsen (dus ipv een fietstocht). Dan kunt u zelf op de bonne-fooi alvast in de goede richting fietsen, en als u in de buurt van uw bestemming bent de Tomtom aanzetten. De Tomtom zal u dan naar de voordeur van uw bestemming brengen.

jscholtes
door jscholtes - May 24, 2010 om 20:51
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=deinert schreef op maandag 24 mei 2010, 20:43]Fietsen met de Tomtom is niet handig.
Ten eerste is de batterij binnen de kortste keren leeg.
Ten tweede is de software ontworpen om vanuit een bewegend voertuig (auto) te rekenen met een beetje snelheid. De software + GPS-ontvanger zijn te onnauwkeurig voor de langzame fietssnelheid. Verder zal de Tomtom nooit een leuke route berekenen en geeft de voorkeur aan N-wegen!

Wat natuurlijk wel kan is met de fiets ergens heenfietsen (dus ipv een fietstocht). Dan kunt u zelf op de bonne-fooi alvast in de goede richting fietsen, en als u in de buurt van uw bestemming bent de Tomtom aanzetten. De Tomtom zal u dan naar de voordeur van uw bestemming brengen.

Mijn tomtom kan ik mijns inziens tussen instructies uitzetten.
Heeft iemand al een oplader voor op de fiets bedacht? Action bleek een zonnecel-lader te hebben voor op de bagagedrager. Wie weet of dat een oplossing is voor dit issue?

Daarnaast biedt TomTom mij een keuze fietsroute als ik een adres intik. Snelheid is wel een issue. Lager dan 40Km kan ik niet instellen. Ben gewoon een mooi weer fietser..... ;-) \o/

jscholtes
door jscholtes - May 24, 2010 om 21:11
777 Antwoorden / 31 Vragen

Wel veel 'hits' na zoeken met Google, echter weinig concreets. Zeker Limburg lijkt een niet ontgonnen gebied. Blijf dus vragen of mensen mij verder willen helpen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 24, 2010 om 21:11
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Tja, uitzetten kan wel, maar dat betekent wel geduld als u de Tomtom weer inschakelt. De Tomtom moet elke keer opnieuw berekenen waar het zich bevindt.

De zonnecellen van de Action zijn een lachertje. Ik weet zeker dat mijn gewaardeerde collega Herman nu met zijn rugharen overeind zit, zijn reactie zal zodadelijk zeker volgen. Deze zonnecellen zijn leuk om aan de muur te hangen ofzo, maar niet om electriciteit uit te halen ;-)

Inderdaad kunt u de Tomtom fietsroutes laten berekenen, maar zoals ik al aangaf zal de Tomtom de voorkeur geven aan ongezellige N-wegen.

Laden via de fietsdynamo is niet handig. De Tomtom heeft een (min-of-meer)-constante spanningsbron nodig. Nooit meer stoppen dus ;-) Hooguit zou u een batterijpakket op uw bagagedrager kunnen knopen, maar of het leuk is om telkens die batterijen mee te sjouwen is dan ook maar de vraag.

Het kan dus wel met een Tomtom, maar ik vind het niet handig. Wél zijn er andere systemen verkrijgbaar. U had er al naar ge-google'd, u zult het zelf dus al gevonden hebben.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - May 24, 2010 om 21:15
1163 Antwoorden / 60 Vragen

De GPS-systemen die geschikt zijn, zijn de ontvangers die ontworpen zijn voor tracking. Deze navigatiesystemen vertellen u dus niet dat u bv over 300 meter linksaf moet slaan, maar het laat u zien in welke richting u moet fietsen. U kunt dan zelf bepalen welk fietspad u uitkiest!

Wellicht is deze site interessant voor u!

birdies
door birdies - May 24, 2010 om 21:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen
ja
door jan258 - Nov 23, 2010 om 20:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een PDA is beter geschikt voor fietsroutes. Op Tomtom kaarten staan de losliggende fietspaden niet op. Op Onroute.nl staan veel fietsroutes. Met het programma Tyre kan je hier wel routes voor Tomtom van maken. Met sommige Tomtom's kan je routes rijden.