Li
door Lisanneeev Aug 3, 2023 om 07:16
Vrije tijd & tuin

Tuin huurhuis opgeleverd

Bij het huis wat ik wil gaan huren, staat het onkruid door de hele tuin (ong. 50 tot 75 m2) een halve meter hoog.

Kan ik de verhuurder verplichten om de tuin in nette/originele staat ('onkruid vrij') op te leveren of eventueel een vergoeding vragen om de tuin op te knappen?

10917 16 Rapporteer
lo
door lovewinnie - Aug 3, 2023 om 07:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat kun je niet. Het is puur voor de huurder. Je kunt wel het huis weigeren.
Je hebt eigenlijk niks te eisen. Een tuin is een kwestie van smaak en sommige houden nu eenmaal van een wildernis

pi
door piet limburg Aug 4, 2023 om 10:43
232 Antwoorden / 15 Vragen

Het enige juiste antwoord.
Zelf meegemaakt.

De verhuurder had wel de vorige bewoner kunnen verzoeken om de tuin niet als een wildernis achter te laten.

1paul
door 1paul - Aug 3, 2023 om 07:35
3156 Antwoorden / 0 Vragen

in het algemeen moet men de woning achterlaten zoals deze is aangetroffen, dit geld ook voor de tuin, ga in overleg met de verhuurder hieromtrent en vraag hem wat er mogelijk is.

informeer eventueel bij de woonbond wat te doen, telefoontje is zo gepleegd immers!

mahadma
door mahadma - Aug 3, 2023 om 09:10
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Net zoals welk behang er op de muur zit, of verf, mag iedereen ook bepalen hoe de tuin wordt. Bij uw verhuurder kunt u hooguit vriendelijk vragen wat er mogelijk is. U heeft het huis en tuin gezien voor u het huurcontract tekent. Als u het huis, in deze tijd ........ wil hebben zult u de tuin erbij moeten nemen  zoals nu en de handen uit de mouwen moeten steken.

va
door vanlotjegetikt - Aug 3, 2023 om 09:12
809 Antwoorden / Vragen

Veel verhuurders verhuren tegenwoordig hun huizen met voor de  tuin een onderhoudsplicht.
Als ik zo lees weer u niet dat onkruid(zeker met dit natte weer) binnen een week weer net zo hoog staat als voor het wieden.
En een vergoeding om de tuin op te knappen. Jaja betegelen zeker, is gelijk onkruidvrij en zorgt ervoor dat het in de zomers nog warmer wordt in de buurt.

Li
door Lisanneeev Aug 3, 2023 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

Nee juist niet betegelen. Ik wil graag een groene tuin en vind het helemaal niet erg om daar veel werk in de stoppen. Maar je zou verwachten dat de vorige bewoner het netjes moet achterlaten. Dus met opknappen bedoel ik puur, het huidige metershoge onkruid eruit halen. Niet het helemaal opnieuw inrichten.

va
door vanlotjegetikt Aug 3, 2023 om 09:36
809 Antwoorden / Vragen

Fijn, gelukkig. Dan nog steeds is het zeker met dit weer onbegonnen werk, wieden.
Laat de boel de boel, pak eerst het huis aan en bedenk van de winter wat je volgend jaar wil.

va
door vanlotjegetikt Aug 3, 2023 om 11:18
809 Antwoorden / Vragen

En tussen dat onkruid kunnen juweeltjes van planten zitten die nu aan het oog ontrokken worden.

rj
door rjw - Aug 3, 2023 om 09:24
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maak je 1 zaterdagmiddag boos en het is weg. Koppel er een bbq-avondje aan, nodig wat vrienden uit en het is in een uurtje gedaan met z'n allen. Kost minder tijd dan proberen de verhuurder het te laten doen.

Li
door Lisanneeev Aug 3, 2023 om 09:31
Antwoorden / 1 Vragen

Mooi idee ;)

Ja
door JannyBoe - Aug 3, 2023 om 10:50
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Lisanne, zoals anderen ook al schreven, vraag het gewoon.
Dat mag altijd.

Dit zijn de regels die de overheid heeft bepaald t.a.v. het onderhoud van een huurhuis.
De tuin komt voor rekening van de huurder.

Was er een vorige huurder? Heeft die het huis wel in de staat achtergelaten zoals afgesproken met de verhuurder?
Wellicht een punt om te bespreken met de verhuurder.

ro
door ronny530 - Aug 3, 2023 om 11:06
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Geen van beide omdat bij de woning een stuk grond ter beschikking wordt gesteld waar u naar eigen inzicht een tuin van kunt maken.
De vorige huurder kan de tuin zo mooi hebben gemaakt maar zodra die uit de woning vertrekt wordt de tuin ook niet meer bijgehouden en overwoekert al snel met onkruid want dat onkruid stopt niet met groeien en daar kan de vorige huurder niet verantwoordelijk voor gesteld worden.
Stel de verhuurder is genegen om het onkruid te verwijderen dan gebeurt dat met grof geschut en blijft er een kale vlakte over waarbij planten e.d. ook uit de grond getrokken worden zeker gezien het regenachtige weertype binnen no time weer vol staat met onkruid.
Het lijkt mij net als anderen een goed idee eerst de woning naar uw zin te maken en pas later aan de tuin te gaan beginnen omdat er na het verwijderen van het onkruid best wel een mooi ingerichte tuin met verscheidene bloemen en planten te voorschijn kan komen die nu gezien de overwoekering aan het zicht ontrokken zijn. Geen enkele buur zal u het kwalijk nemen dat de tuin er nu zo bij ligt omdat die ook wel weten dat de tuin niet de eerste prioriteit heeft.

borg queen
door borg queen - Aug 3, 2023 om 12:47
127 Antwoorden / 2 Vragen

Toen wij verhuisden moesten we de tuin onkruid vrij en vrij van losse stenen en takken opleveren. Zou de verhuurder dat doen, hadden wij € 750 moeten betalen. Maar het ligt aan de regels van de verhuurder voor oplevering van het huis en de tuin. De ene vereist het, de andere kan het blijkbaar niet schelen.Maar als u de tuin niet accepteerd zoals hij is, zal de verhuurder er wat aan moeten doen en hij zal dat (waarschijnlijk) gaan verhalen op de vorige bewoner.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2023 om 17:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval is het uitemate zinnig om de verhuurder daarom te vragen aangezien een woning en dus ook tuin in beginsel dient te worden oopgeleverd door dehuurder die vertrekt in de staat waarin deze de tuin heeft aangetroffen. Die 'originele staat' kent u helaas niet maar dat zou best 'iedem'kunnen zijn geweest.
Het ultimum is dat u kunt weigeren maar ik neem aan dat dat niet uw bedoeling is.
Het meest eenvoudige is evenwel, als al eerder ook door anderen aangegeven, vraag al of niet enige hhulp en pas de tuin aan zoals u hetzelf wenst.

Succes (Ps. toen ik mijn huidige wonig betrok was voor en achtertuin ook 'een bende' in die zijn; een 'kale bende' met ook zeer veel ' onkruid'.)

Iv
door Ivo W Aug 3, 2023 om 19:21
729 Antwoorden / Vragen

De 'originele staat' waar u het over heeft, is de staat op de dag dat het huidige huurcontract is ingegaan.

Los van dat zoiets voor de tuin vaak helemaal niet beschreven is. Wanneer de tuin door een huurder is aangelegd en daarna redelijk tot goed onderhouden is, dan mag je als je uit de woning vertrekt die tuin zo achter laten.
En dan staat vervolgens de woning even leeg, moeten er wat klusjes aan gedaan worden. Met de huidige drukte bij schilders, timmermannen en elektriciens etc ben je dan zo 2-3 maanden verder voor een paar kleine klusjes zijn afgerond. In die 2-3 maanden zonder tuin onderhoud (en waarschijnlijk nog iets langer, want de laatste weken zal de oude huurder ook niet meer alles in de tuin piekfijn bijhouden) schiet het onkruid de lucht in, zeker met de huidige nattigheid.
En ja, dan heeft de nieuwe woning daar wel een zaterdag flink werk aan.

Dat hoort gewoon bij verhuizen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2023 om 19:39
16867 Antwoorden / 202 Vragen

NEEN: de originele staat als bedoeld is de staat waarin de vorige huurder de huur heeft aanvaard!. Zie o.a. hetgeen op pag.95 punt 232 is genoemd in 'Huurdersrecht' van de Woonbond NUR820.

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:07
3268 Antwoorden / 5 Vragen

TS heeft niets te maken met wat met de vorige huurder is afgesproken. Het enige wat telt voor TS is de start van haar huurovereenkomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2023 om 20:16
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, en wie zegt dan dat dat niet zo is. Volgens wet/regelgeving dient de verlatende huurder het gehuurde op te leveren in de staat waarin zelf aanvaard door de vorige huurder.
Ts behoeft de huidige staat niet te accpeteren indien bewezen kan worden dat dat bij aanvang van de vorige huur anders was dan ju het geval is. De De verhuurder heeft recht indien een nieuwe huurder bezwaar maakt de vetrekkende huurder de opruim etc. kosten in rekening brengen! De nieuwe huurder kan ook weigeren maar waarom dat dan allemaal? De nieuwe huurder kan, als ook al door anderen gezegd, zelf aan de slag gaan en de tuin alsdan naar eihen believen/wensen inrichten en zelfs zo die de woning dan weer verlaat opleveren in de staat waarin dan nu aangetroffen hoewel die dan m.i. duidelijk wel beter zal zijn.
 En herhaald, een nieuwe huurder behoeft de staat van onderhoud etc. niet te accepteren met alsdan het risico dat zij/hij de woning niet krijgt. Dus nogkaals, eventueel wel vragen maar verder niet moeilijk doen als verhuurtder niet wil meewerken!.(Stel ik als o.a. oud lid van een Huurdersbelangenorganissatie met aldus de nodige kennis en ervaring m.b.t. huurdersrecht.)

Iv
door Ivo W - Aug 3, 2023 om 19:16
729 Antwoorden / Vragen

Buiten het zorgen voor een verhard paadje van de stoep naar de voordeur en van de achterdeur naar de berging en eventuele achterom, is de tuinaanleg en het tuinonderhoud volledig voor rekeningen verantwoordelijkheid van de huurder.

Dus nee, u kunt de verhuurder nergens op aanspreken, tenzij vóór aanvang van de huurovereenkomst andere afspraken zijn gemaakt.

mo
door mof - Aug 4, 2023 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Wijnmaker
door Wijnmaker - Aug 4, 2023 om 11:40
1 Antwoorden / Vragen

Een voordeel heb je; als je de tuin zo accepteert dan kun je hem zo ook achterlaten. Neem dit wel op met de verhuurder. Stel je wordt ernstig ziek en kan je huis niet meer in, wie houdt de tuin dan bij?

ma
door marie47 - Aug 4, 2023 om 12:08
40 Antwoorden / 0 Vragen

Onkruid zo hoog laten groeien komt alleen voor als met geen onderhoud pleegt. En bovendien hoe groot is de tuin? Dat maakt ook nogal verschil als u  dat zelf  zou moeten verwijderen hetgeen ik me nauwelijks voor kan stellen. Een beetje onkruid tussen de planten of in het gras zou men wel kunnen verwijderen maar dit is echt niet normaal. Daar is dit jaar waarschijnlijk nog niks aan gedaan.
Ik zou dit zeker met de verhuurde bespreken.

Ja
door Jan_Koll - Aug 4, 2023 om 21:52
16 Antwoorden / Vragen

Ondanks dat in veel huurovereenkomsten is opgenomen dat een tuin door de huurder moet oprden onderhouden komt daar in de praktijk vaak weing van. En, wat al is opgmerkt, wat de één mooi vindt, vindt de ander helemaal niets.  Ik heb b.v. een zeer wilde tuin, die ik bewust zo heb laten groeien omdat ik dat het mooiste vind.  Anderen vinden het een wildernis...   Het hoveniersbedrijf dat het zware snoeiwerk doet heeft mij gevraagd wat de bedoeling is en toen ik dat had uitgelegd heeft men de zaak precies als ik bedoelde uitgevoerd en divers onkruid, wat ik wilde houden, laten staan  want ik vraag je "wat is onkruid"?

Ook krijg je adviezen m.b.t. de huidige situatie.  Wil je er heel snel doorheen gaan en de zaak dus snel kort hebben?  Huur een bosmaaier of koop (net als ik  heb gedaan) een niet te duur exemplaar en mep de hele zaak erin de kortst mogelijk tijd uit.  Advies doe een dikke spijkerbroek of zoiets aan, draag lange mouwen en werkhandschoenen, doe laarzen aan en neem er een gazen (pas op: NIET gLazen) gezichtsmasker bij want de troep vliegt wel in het rond en je wat beschermen (vooral gezicht = ogen!!) etc. kan daarbij geen kwaad heb ik ervaren.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 5, 2023 om 09:55
428 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals eerder hier aangegeven:  Met een groep mensen  alles eruit plukken wat er staat.
Hier nog een tip wat ik altijd doe. Dat uitgeplukte onkruid gooi ik in eerste instantie op een hoop onder
een afdakje.  Er wordt belooft dat het warme zomerweer weer terug komt. Die warmte zon zorgt ervoor
dat die berg onkruid uitdroogt.   Goed uitgedroogd onkruid is niet zwaar en kan worden aangeduwd.
ik haal ieder keer weer een uitgedroogde bovenlaag van die berg af en duw dat goed aan in mijn groenbak.
Groenafval wordt hier gratis opgehaald. dus waarom zou ik moelijk doen met aanhangers en kennissen
lastig vallen (mijn auto heeft geen trekhaak)  als ik op deze manier ook eenvoudig van die berg uitgeplukt
onkruid afkom.

mi
door miennaamishaaz - Aug 6, 2023 om 12:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als de huurbaas een onderhouds verplichting heeft in het contract voor de tuin: JA dan kan je hem dit verplichten.

Als dit er niet instaat, kan je vragen wat er mogelijk is. anders gewoon even zelf de tuin onkruidvrij maken.