na
door natalie1 Oct 27, 2005 om 23:49
Vrije tijd & tuin

Vruchtboomcarboleum

Voor het beschermen van vruchtbomen tegen bladluizen

wolluizen e.d.

Zijn er ook alternatieven voor behandeling van de bomen en struiken

Ik heb bij de Welkoop een fles gehaald (ASEPTA VBC PURA)

INHOUD 1 LITER voor 13,95 euro

Een paar  jaar geleden kosten deze flessen (1 liter ) 8 gulden per stuk

De inhoud wordt verdund volgens voorschrift 1 liter VBC op

6 liter water, volgens deskundige is 1 liter VBS op 4 liter water

een betere verhouding

Graag advies alternatief of een goedkopere leverancier

grootverpakking zijn 5 liter en 20 liter

22874 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Knoflook is een substanntie, waar luizen dus echt niet van houden.

Begiet de bomen en struiken met knoflook (vloeibaar) en het efeect zal snel merkbaar zijn.

In Utrecht heeft de gemeent eer al succesvol een proef mee uitgevoerd.

Jesse.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 04:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een alternatief voor het probleem=

Appelbloedluis.

Een moeilijk te bestrijden luizensoort. Daarbij komt, dat hij de hele zomer actief is (zie levenscyclus). De bloedluis bevindt zich onder een wollige witte waslaag en alleen een bespuiting met een z.g. systemisch middel zal soelaas bieden (hieronder verstaat men een middel, dat door de plant wordt opgenomen). Net als andere luizensoorten heeft de bloedluis een zuigsnuit en onttrekt hij de sappen uit bladeren en zoals op de afbeeldingen te zien is, uit het hout.
We vinden de luis vooral aan de voet van de stam, bij kankerplekken, en als het erg is, ook op jonge twijgen. De secundaire schade is mogelijk nog erger dan die van de luis zelf: zuigplekken vormen een invalspoort voor vruchtboomkanker. De bloedluis vinden we dikwijls in kolonies. Daarom kunnen we de plekken behandelen met een kwast. Zoals aangegeven is het middel dat we toepassen, groene zeep, terpentijn of olie. Op jonge twijgen wil een straal koud water wel helpen. Bij ernstige aantasting echter verdient het aanbeveling de gehele twijg weg te knippen en te vernietigen.succes

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Natalie,

Het actieve ingredient Kresol wordt bij mijn weten alleen in Asepta VBC Pura gebruikt, dus een andere leverancier van hetzelfde product kan ik je zo niet geven. Overigens is er een Europees besluit dat de stof Kresol voor gewasbestrijding verbiedt met ingang van 1-1-2006. VBC zal dus naar alle waarschijnlijkheid op termijn van de markt verdwijnen.

Andere producten die in de handel te krijgen zijn, zijn Pyrethrum en Decis (beiden van Bayer). Wat het actieve ingredient van deze producten is weet ik niet, helaas.

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 13, 2005 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

 VBC  XXX - Werkzaame stof teerolieen  XXX - Werking: insekticide . XXX - TOEGESTAAN  GEBRUIK  ( Ga hiervoor naar de website van de universiteit van Landbouw en Tuinbouw te Wageningen of de website van ministerie van landbouw en visserij om na te checken voor het toe staan van het middel hier vindt men ook verdere informatie over jouw probleem).  XXX - Gewasbehandeling: - groot- en klein fruit als winterbespuiting tegen eieren van diverse insekten o.a bladluizen. XXX - Opmerkingen : Toepassen bij sneldrogend vorstvrij weer, zolang de bomen in rust verkeren. Vorstvrij bewaren. XXX - Merken; ambtshalve toegelaten middelen, diverse merken (Zie op website van boven genoemde namen.) XXX - Bestrijding: - in de winter na half januarie, spuiten met 6 Liter VBC in 94 liter water( DE juiste dosering 1 Liter VBC op 4 liter water voor klein verbruik zo als bij jouw het geval is.)bij snel drogend weer of met DNOC-preparaten volgens gebruiksaanwijzing, bij langzaam drogend weer eneen hoge luchtvochtigheid. Door beide middelen worden de EITJES  gedood Dus een PREVENTIVE LUIZEN BESTRIJDING EN ANDERE INSECTEN.XXX -In het voorjaar tegen Larven en volwassen insecten spuiten; een ACTIEVE LUIZEN BESTRIJDING dus als men de plaag waarneemt.SPUIT men met 60 g/ml parathionb,  75 g/ml diazinon,150g malathion, 75,malathion.XXX - Ik SAVOTREE BEN HOVENIER EN ZIT AL MEER DAN 25 jaar in het vak en ik zie u al u seieuze TUINVRAGEN gaarne te gemoed om deze met mijn kennis inzoverre die rijkt te beantwoorden. Op de vraag een goedkopere leverancier moet u eigenlijk op GOOGLE GEWASBESCHERMING EN LEVERANCIERS IN TOETSEN EN EVENTUEEL PLAATS OF PROVINCIE. Ik SAVOTREE HOOP DAT IK U EEN GOED ADVIES HEB GEVEN.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2005 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom Savotree,

Het is hier de gewoonte om in gewone letters antwoord te geven en
alleen vet gebruiken ter accentuering van een enkel woord. Typen in
hoofdletters wordt beschouwd als schreeuwen.

Voor de overzichtelijkheid is het misschien handiger om voor een indeling in alinea's te schrijven.

Nu spatten je antwoorden van het scherm af en zijn slecht leesbaar.

Succes

Vladja