lo
door loesje72 Jan 1, 2007 om 17:10
Vrije tijd & tuin

Wij willen een hondje, waar moeten we op letten?

Hallo,

Wij willen graag een hondje, maar willen weten waar we op moeten letten bij de aanschaf. het hoeft niet perse een rashond te zijn. We zitten er over te denken om een hondje bij het asiel te halen, maar een puppy kun je natuurlijk van het begin af aan opvoeden.

heeft iemand tips voor ons?

1407 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel verstandig dat u er goed over nadenkt.
Aan een puppy zitten voor , maar ook nadelen.
Ik zou bij een paar asiels gaan kijken, misschien hebben ze wel ergens een puppy zitten, en ook kunnen ze u het beste informeren, waar u eventueel ergen anders bij u in de buurt een jong hondje kan aanschaffen.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees eens meer info hier;

de aanschaf van een hond

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

sta je er voor 100 procent ook achter je beslissing,dikwijls besluiten mensen impulsief  en dan moet het beestje weer  weg

denk hier goed over na ook als je besluit kinderen te gaan nemen

dan moet dikwijls de hond gaan ruimen

wij hebben nu  bijna  1 jaar een mopshond ben er mee op cursus geweest

ze heeft alle inentingen ook niet goedkoop hoor maar dit heb ik er allemaal voor over

heb haar naar een half jaar gesterileseerdt  300 euro

daarbij  werken wij  zo dat er altijd een van ons bij haar is dus dat ze niet zo lang alleen is

denk  ook vooruit ik weet niet of jullie van vakantie houden maar wat ga je met de hond doen

ik heb er voor gekozen mijn hond ga mee anders ga ik niet

inderdaad bij het asiel zitten ook honden die een tweede kans verdienen

veel succes marloes

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het is een goed idee om een hond uit het asiel te halen.
Voordeel van het asiel is ook dat de dieren ingeent en onderzocht zijn.

Ga daarbij vooral af op je gevoel.
Niet van tevoren alles praktisch gaan invullen maar kies eerst puur op gevoel een hond waarbij je het gevoel hebt 'die past bij mij/ons'

Pas daarna komen vragen als:
- kan de hond alleen zijn
- kan hij/zij met katten overweg
- kan hij/zij met kinderen
Op die vragen weten ze doorgaans wel antwoord bij het asiel.

Succes en groeten AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Akkefiet je bent je vuurwerkbril vergeten af te zetten,
Proost!

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik praat met 2 petten op. Ik heb nl. zelf honden gekocht en heb 2 x een nestje gehad.

Ten eerste voor de aankoop:

  1. Welk ras wil je hebben (groot of klein). Lees eens iets over dit ras, bij een kruising lees dan iets ove beide rassen.

  2. Heb je de financiele middellen voor jaarlijkse enting, voer, ziekte, eventueel trimster, speelgoed en aanschaf eerste honden spullen zoals riem, halsband, mand eventueel bench.

  3. Heb je tijd voor een hond, bij een pup de opvoeding zoals zindeijk maken, voor alle leeftijden, cursus, uitlaten, grotere wandelingen maken, spelen, opvoeden.

Als je dit weet dan kun je opzoek.

Bij asiel:

  1. Laat je niet verleiden door een zielig kopje of zileig verhaal. De hond heeft er veel meer aan als u hem aanschaft met verstand en het een blijfertje is dan dat u ingaat op zielig verhaal en hij straks weer in een asiel beland omdat het toch niet de juiste keuze was.

  2. Ga meerder asiels bekijken zonde er vanuit te gaan dat u met een hond terug komt. Ziet u een leuk hondje vraag dan bv 2 dagen bedenk tijd. Als u die tijd niet krijgt dan zou ik daar ook geen hond nemen. Vergeet niet netjes af te bellen als u toch van de hond afziet.

  3. Ga eens met de hond uit  wandelen en bekijk dan hoe hij tegen andere honden / mensen is. Ga niet op een verhaal van anderen af, ook niet die van verzorgers.

Bij een fokker (particulier of anders):

  1. Is de moeder aanwezig. Eventueel vragen waar vader is en of het mogelijk is vader ook eens bij hem thuis te bezoeken.

  2. Hoe reageert de moeder, is zij vrolijk, gezond en is het een hondje dat je zelf eventueel ook zou willen hebben.

  3. Hoe reageert de fokker, mag je altijd komen kijken nadat je een afspraak hebt gemaakt. heeft hij nog tips over zijn eigen pupjes, mag je hem bellen als je vragen hebt.

  4. Wie is de dierenarts, vraag daar desnoods informatie over de fokker.

  5. Hoe ziet de leefomgeving er van de pups uit, zien zij wel voldoende mensen of liggen zij ergens in een schuur, bedenk wel dat wat zij al vroeg leren dat dit de rest van hun leven bij zich dragen.

  6. Mag je de pups aanhalen. ( bij mij mag dit alleen als de mensen hun handen met mijn middel ontsmetten, i.v.m. overdracht ziektes). Ga nooit twee nesten op 1 dag bezoeken i.v.m. ziekte overdracht.

  7. Vraag ook hier eventueel bedenktijd aan van bv 2 dagen.

  8. Zijn de pups levendig, let hierbij wel op de leeftijd, 4 weken oude pups kunnen meer als 3 weken oude pups.

  9. Schrik niet als de pups alleen maar slapen waneer je op visite bent. Blijf bv een uurtje en laat ze eerst een poosje slapen maak ze daarna wakker en kijk of ze actief zijn.

  10. Is het nest schoon, verwacht geen blinkend nest want dan is het schoongemaakt omdat er mensen komen kijken. Er mag best een poepje of een plasje inliggen, maar het mag niet stinken en eruit zien alsof het nog nooit is schoongemaakt.

  11. Ga ervan uit dat je zonder pup terug komt.

Neem je kinderen mee, dan vinden zij alle honden leuk, beloven zij alles te doen als ze die hond maar krijgen. Bepaal dus als ouders eerst wt je wilt en eventueel een beperkte keuze uit honden waar daarna de kinderen weer uit mogen kiezen. Houdt er rekening mee dat je een hond als volwassenen zelf moet uitlaten en opvoeden en dat dat voor de komende 15 jaar geldt.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij ook (of gewoon kleine oogjes? :-)
Iedereen een goed 2007 gewenst!

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb(ben) een kater.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jojo333

Even een aantekening bij je verhaal onder het kopje 'asiel'.
(Tegenwoordig) geven medewerkers daarvan eerlijke informatie. Dat is in ieders voordeel, ook van het asiel. Zij zien de hond liever na een paar weken niet weer terug en hebben er zelf ook baat bij dat de hond op een goeie plek terecht komt.

groeten AF

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even serieus graag, anders moet ik straks een Zeehond nemen, want ik woon aan het water!

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog een heel belangrijke tip bij de aanschaf van een pup.

Haal het beestje niet te jong uit het nest bij de moeder weg, want veel van de toekomstige opvoedproblemen (Bijten en onzindelijkheid), worden door de moeder al in het nest afgeleerd.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gozik
Heb jij geen afgaanse windhond dan?

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Akkefietje, Binka en vraagsteller

Akkefietje, ik bedoel bij de zin "ga niet af op verhalen van medewerkers" eigenlijk. Maak zelf een oordeel over het hondje. De medewerkers kennen alleen het verhaal zoals die ook bij hun is binnengebracht. En ook dieren liggen niet altijd goed bij alle mensen.

Een eigen voorbeeld hiervan is, onze hond uit het asiel mochten wij wel bekijken, maar zij moest eerst een muilkorf om omdat zij zou bijten. Terwijl zij die muilkorf was halen hebben wij het hondje uit de kooi gehaald en zij was zo vreselijk lief. Hebben haar tot verbazing van de asielverzorgster mee naar huis genomen en zij liep naar een uur los mee en we hebben alle 13 jaren dat we haar hadden nooit iets vervelends aan haar gemerkt.

Een pup mag niet te vroeg uit het nest gehaald worden, hierin heb je groot gelijk, maar ook de verschillende rassen hebben een andere leeftijd. Kleine hond gemiddeld sneller als een grote hond. Hele eigenwijze rassen vaak weer vroeger als mee werkende rassen. Maar het belangrijkste is de pup moet goed zelfstandig kunnen eten. Ik heb zelf 2 nestjes Jck Russells gehad, die mogen met 6 weken het nest uit, maar ik heb alle nieuwe eigenaren gezegt dat die afspraak alleen geldt als de pups eraan toe zijn. De een was er met 6 weken helemaal klaar voor maar ik heb er ook een tot 8 weken gehouden. Houdt aan 7 á 8 weken.

Een pup ouder als 12 weken heeft zijn belangrijkste periode al gehad qua eerste leerfase. Die periode loopt van 6 tot 12 weken, hierin leren ze het gemakkelijkste omgaan met nieuwe situaies en hebben ze een nog niet zo grote angst ontwikkeling waardoor ze juist makkelijk omgaan met nieuwe situaties. Dit houdt niet in dat ze niets nieuws meer leren, maar krijg je ook met andere ontwikelingen te maken zoals angst en plaatst zoeken in de groep.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Loesje,

Je geeft aan dat het je niet uitmaakt of het een rashond of niet is, maar ik wil je wel graag even wijzen op enkele belangrijke verschillen, die voor jou wellicht van belang kunnen zijn.

Om te beginnen hebben de verschillende rassen allemaal hun eigen karaktereigenschappen. Ondanks dat er tussen individuele honden wel verschillen zijn, kun je wel eenvoudig stellen dat een labarador, een poedel, een dobermann, een jack russel of een mechelse herder allemaal karaktereigenschappen hebben, die typerend zijn voor het ras. Bij de aanschaf van een "vulnisbakkie" kun je dit minder eenvoudig vaststellen zonder naar de beide ouders te kijken van wie de pup de genetische kenmerken heeft overgenomen.

Ten tweede: een rashond is door mensen gekweekt op speciale eigenschappen, die de mens voordelig acht en die dus niet van nature geselecteerd zouden worden. Een vuilnisbakkie daarentegen is echter wel het product van "natuurlijke selectie" en is in het algemeen fysiek sterker, resistenter tegen ziektes en aandoeningen en heeft een hogere levensverwachting dan een gemiddelde rashond.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jojo

Daar heb je helemaal gelijk in - ga uit van je eigen "oordeel".
Zo hadden wij ooit sterk het idee om een pup te nemen maar toch eerst even bij het asiel kijken. Daar zat een hond van ong. 10 jaar waar we gelijk weg van waren (vraag niet waarom, dat noem ik dan maar gevoel). Lang verhaal kort: we hebben er nog 5 jaar veel plezier van gehad.

Overigens een goed doortimmerd verhaal van jou met goeie richtlijnen om op te letten.

groeten AF