wijnand_1
door wijnand_1 Oct 24, 2003 om 21:58
Vrije tijd & tuin

Zelf schrijven

Wanneer men zelf een boek of verhaal schrijft, wie beoordeelt dan of het geschrevene gewoon een boek is en wanneer is het een literair werk?
www.u.schrijft.nl geeft misschien wel antwoord.

1527 13 Rapporteer

cg
door cg - Apr 16, 2004 om 11:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn Nederlands boek zijn dat leraren in het hoger onderwijs, recensenten en taaldeskundigen.

wijnand_1
door wijnand_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt cg voor je klinische antwoord. Dat klopt. Alleen was mijn vraag een beetje bedoeld om te prikkelen. Want wie beoordeelt het gevoel dat in een boek tot leven komt?

tj
door tjitske_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
5 Antwoorden / 2 Vragen

Voor schrijven hoef je niet een titel of een opleiding te hebben, het is een kunst, een gave die je hebt of niet. De literaire kwaliteit kun je wel meten aan spelfouten of zinsbouw, maar een boek wordt vooral goed als het iets met je doet op een hoger niveau. En dit is een gevoel wat moeilijk in maatstaven is om te zetten, dus nogal subjectief.

wijnand_1
door wijnand_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

En dat is nou precies waar het om draait. gevoel en de kwaliteit om dat op papier te zetten zodat een ander zich daarin kan vinden.

johnnyq
door johnnyq - Apr 16, 2004 om 11:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een heldere visie over het hoe en waarom van het schrijverschap en vooral de zin en onzin die er aan wordt toebedeelt zie het boek van Renate Dorresteijn: Het geheim van de schrijver, isbn 9025410308

tj
door tjitske_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
5 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is dat boek alleen niet zo vlot geschreven... Maar dat is mijn mening;)

wijnand_1
door wijnand_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn altijd weer schrijvers die hun stempel willen drukken op toekomstige collega's. Daarom worden er boeken geschreven en cursussen gegeven hoe je moet schrijven. Waar het op aan komt is talent. Zelf proberen en als het goed is, komt het vanzelf boven drijven.

bi
door bibi_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Literair of niet is niet van belang. Zelf is de schrijver de grootste criticus en wanneer hij/zij het gevoel heeft zelf meegesleept te zijn door het verhaal, komt eea wel goed

wijnand_1
door wijnand_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal mee eens! Wees kritisch op jezelf, maar veroordeel niet. Als het geschrevene uit je hart komt, is het meestal goed. Natuurlijk zijn er een aantal tips die handig zijn om te gebruiken. Zie ook www.u.schrijft.nl

ar
door arjan_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het doet er niet toe of het geschrevene literatuur genoemd wordt of niet. Als de lezer er maar uit kan halen wat hij/zij er in zoekt. Kwaliteit is een onmeetbaar begrip, net als gevoel. De lezer bepaalt of een boek het waard is om gelezen te worden. Uiteindelijk is dat waar het om draait, boeken zijn er om te lezen, niet om gekwalificeerd te worden.

pb
door pbn - Apr 16, 2004 om 11:48
1 Antwoorden / 2 Vragen

Vanwaar de constante verwijzing naar de site. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik inmiddels de site bezocht, maar ik snap niet echt de bedoeling. Is het een stimulering om te gaan schrijven of worden er diensten aangeboden? Wat is het doel.....?
Het gevoel zegt dat ik hier te maken heb met een reclamepoging voor een of andere vage praktijk.
Leg eens uit??

wijnand_1
door wijnand_1 - Apr 16, 2004 om 11:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk ben ik gek dat ik reageer op deze minderwaardige aantijging. Over vaag gesproken, de schrijver laat zelfs zijn of haar naam niet achter, maar een vage afkorting.
Aan mijn werk is niets vaags. Ik help mensen met het schrijven van hun levensverhalen en doe dat tegen een vergoeding die in geen relatie staat tot het geleverde werk.
Dit soort opmerkingen is echt iets van deze tijd waarin mensen elkaar denken te kunnen beledigen en zelf anoniem blijven. Kom uit je vage anonimiteit en strijd met open vizier.

najade
door najade - Sep 11, 2008 om 10:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Wijnand,

Even reageren op deze vraag en de antwoorden erop... Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar wilde toch alvast iets zeggen.

Natuurlijk is boekbeoordeling meestal subjectief. Je gedachten omtrent deze kwestie komen helder en aannemelijk op mij over. De literaire wereld en die van uitgevers zijn ingewikkeld. Zelf ben ik auteur-dichter en doctorandus in de Nederlandse Taal-en Letterkunde & Cultuur en mag ik mij al jaren bewegen tussen de zogenoemde kopstukken. Ze zijn fijne mensen! Toen ik in 1999 op 53-jarige leeftijd begon aan de voltijdstudie Nederlands zeiden ze: 'Kind, ben je gek? Die lui aan de universiteit zullen je spontaniteit en je stijl verzieken! Niet gaan!!!' Vier jaar later kreeg ik m'n bul en waren ze supertrots op me... Een van hen had ooit dezelfde studie in elf jaar voltooid en mij bezworen 't niet binnen elf jaar te flikken...

Wijnand, het gaat inderdaad hoofdzakelijk om 't talent, waarmee iemand is gezegend. Het spreekt voor zich dat studie van technieken en literatuurgeschiedenis en al die andere interssante zaken, een schrijver meer handgrepen geven en inspirerend werken. Maar het talent blijft bovendrijven. Men schrijft vanuit zichzelf, puttend uit eigen intelligentie, gevoelens, inzichten, levenservaring...

Les krijgen is goed, wanneer men wenst te leren. Ik geef les aan jong en oud en vind 't heerlijk. Oordelen over wat me wordt voorgelegd, doe ik niet. Wel beantwoord ik vragen en probeer ik aanwijzingen te geven, zonder betweterig te doen, want daaraan heeft niemand behoefte en betutteling werkt altijd negatief.

Schrijvers onder u en ook jij, Wijnand (ik meen te mogen aannemen dat je schrijver bent!), blijf jezelf, blijf schrijven en laat je vooral niet uit 't veld slaan door deskundigen, 'taalpuristen' en eventuele muggenzifters!!!

Heb onlangs ergens opgetreden met Jules Deelder en me rotgelachen... Wat 't verschil tussen literatuur en lectuur betreft, ik weet zeker dat elk gezond denkend mens dit onderscheid kan maken. Wetenschappelijk is het verschil al nauwelijks te beschrijven. Het is er wel en misschien is 't juist goed dat 't zo lekker vaag is...

Poetische groetjes,

Rikki